Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• zuigmarmot
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 10:23
Hallo allemaal,

Mijn moeder is binnenkort jarig en ze wil graag een smartphone voor haar verjaardag. De reden voor haar om de overstap te maken van 10 jaar oude Nokia naar een smartphone is dat zij graag mee wil gaan met moderne ontwikkelingen.

Mijn moeder heeft nooit een smartphone (tablet) gehad en kent het verschil tussen Android, Apple IOS en Windows Phone niet. Nu weet ik wel het een en ander van deze verschillende besturingssystemen af, maar net niet wat voor mijn moeder belangrijk is: gebruiksgemak voor een leek op smartphone gebied.

Ze wil wel graag een mid tot high-end telefoon, prijsrange tussen € 300,- en € 600,- (Kosten spelen wel een rol, maar geen leidende rol) De grootte van de telefoon speelt ook geen rol, aangezien ze deze toch in haar tas bewaart.
Haar voornaamste activiteiten op de smartphone zullen zijn: bellen, internetten, emailen, whatsappen en wellicht nog enkele andere (standaard) toepassingen

Nu is mijn vraag aan jullie welk besturingssysteem het meest geschikt is voor haar en waarom. Hiernaast zijn suggesties voor telefoons ook welkom. (Ik zat zelf aan een Galaxy S4 of een Nokia 920 te denken, maar heb geen idee hoe makkelijk die in gebruik zijn voor iemand die nooit een smartphone heeft gehad...)

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door zuigmarmot op 31-07-2013 14:11 ]

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 20:29
Ik heb mijn moeder vorige week een Huawei Ascend Y300 kado gedaan. Ook haar eerste smartphone. Werkt perfect, groot scherm (4") en Android 4.nog wat. Wordt gebruikt voor bellen, smsen, whatsapp, nieuws etc. Misschien ook iets voor jouw moeder?

[ Voor 13% gewijzigd door Superbaddd op 31-07-2013 14:12 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Om heel eerlijk te zijn: wat mij betreft heeft je moeder niets aan een S4 of een 920, die zijn enorm. M'n moeder en schoonmoeder kennend (ook in de verkennende fase namelijk), vinden ze schermen groter dan 4 inch teveel van het goede.
Opties wat mij betreft:
- iPhone4 8GB (wordt flink mee gestunt de laatste tijd, maar uitstekend instapmodel en voldoet zeker aan de door jouw gestelde eisen)
- Galaxy S3 mini

van Windows Phone toestellen heb ik geen kaas gegeten verder..

Hier staat tekst

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Kijk es naar de Samsung Ativ S, zeer goede prijs voor de specs. WP8 heeft alles wat je moeder nodig heeft en is makkelijk in gebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris Smoove op 31-07-2013 14:17 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Kies een telefoon, waarmee veel mensen in haar omgeving goed mee om kunnen gaan. Anders is ze voor hulp teveel afhankelijk van bijv jou. Android en iOS hebben het grootste deel van de markt, dus daar hebben veel mensen ervaring mee. Apple is natuurlijk uitermate geschikt voor oudere mensen, omdat je daar in tegenstelling tot Android niet alles volledig naar je hand kan zetten, dat beperkt dus moeilijkheden qua (verkeerd) instellen. Als de(relatief) hoge aanschafprijs niet uitmaakt, dan is een iphone 4 dus goed geschikt.

Anderzijds: een Galaxy S3 mini voldoet waarschijnlijk ook prima en is een stuk voordeliger. Eenmaal goed ingesteld gaat het verder prima. Ik hoef bij mijn moeder ook weinig uit te leggen. In het begin waren er wel wat vragen, maar als de telefoon eenmaal werkt, dan werkt het...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 22:10
Let vooral op de hoeveelheid geheugen een toestel heeft.

Veel van de goedkopere telefoons zoals de Samsung Galaxy Young, HTC Wildfire enz hebben vaak zoveel troep (veelal van de providers meegeleverd) dat er bar weinig ruimte overblijft voor je apps. 128MB opslag is niet veel, laat staan als dat voor meer dan 50% volgepropt is door de provider/fabrikant.

Mijn moeder is ook pas overgestapt van een "dumb-phone" naar een smartphone, de HTC Desire C. Niet het meest snelle toestel maar vooralsnog* geen geheugen problemen. Maar aangezien je budget hoger is, moet je ongetwijfeld wel een goede telefoon kunnen vinden die aan de eisen voldoet.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
Wat dacht je van Nokia Lumia 520? Dat is een prima telefoon die ook nog eens lekker snel is voor z'n prijs (150 euro prepaid).
En hij is maar 4 inch.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Je schrijft nu wel, dat de grootte geen rol speelt, aangezien ze de telefoon toch in haar handtas bewaart, maar heeft je moeder wel een idee, hoe groot huidige high-end telefoons kunnen zijn? Heb jij, of hebben familieleden toestellen tussen 4 en 5 inch? Indien niet, neem haar dan eens mee naar een winkel, waar ze de (werkende) toestellen rustig kan bekijken en vasthouden, zonder dat er meteen een verkoper in haar nek hijgt :), bijv. MediaMarkt of Saturn, ze hoeft hem daar immers niet te kopen. Maar gewoon eens vasthouden en kijken, hoe 't werkt kan heel verhelderend zijn, dan kun je een toestel ineens heel leuk vinden, of juist helemaal niet.
Want 't opbergen in haar handtas mag dan geen probleem zijn, twee handen nodig hebben, om het toestel te bedienen, is dat misschien wel, wanneer je van een 10 jaar oude Nokia afkomt.

• zuigmarmot
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 10:23
Ik lees een paar goede tips hier, bedankt!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn ervaring is dat je best een redelijk eenvoudig toestel kunt kopen voor je moeder. Meer dan een paar apps gebruiken ze toch niet en ze gebruiken vooral wat je zelf al beschrijft.

Wat voor email account heeft ze? Misschien dat het mee kan spelen voor de keuze van het platform. Met een gmail account is het net makkerlijk bij Android, met Outlook.com is het net makkelijker met WP. Het werkt natuurlijk sowieso wel.
Pagina: 1