Beeldhoek van 170 graden?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Topicstarter
nieuws: Canon introduceert Legria mini-camcorder

Zijn jullie zeker dat de beeldhoek 170 graden is? Dat is namelijk heeeeeeeel erg veel. Lijkt me onwaarschijnlijk..

Enne... als dit een aankondiging van Canon is, waar is dan de link naar hun press release of webpagina? Het continue gebrek aan links naar bronnen begint werkelijk heel erg irritant te worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Kun je 5 voorbeelden geven uit de afgelopen week waarin niet aan bronvermelding werd gedaan?
Daarnaast: van persberichten die rechtstreeks in de inbox van de redacteur gedropt worden hoeven ze geen bronvermelding te doen.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Topicstarter
Hier heb je ze...
nieuws: Canon introduceert Legria mini-camcorder
nieuws: BioShock Infinite keert terug naar Rapture in nieuwe dlc
http://tweakers.net/nieuws/list/20130730 => wellicht geen publieke info?
nieuws: BigBen en Milestone kondigen WRC 4 aan
nieuws: Google introduceert Chromecast-dongle voor streaming naar tv
nieuws: Google kondigt nieuwe Nexus 7 aan met hogere resolutie en snellere soc

Lijkt typisch bij officiele aankondigingen en persberichten te gebeuren.

Maar waarom zou er geen bronvermelding hoeven te zijn van persberichten die rechtstreeks in de inbox van de redacteur komen? :?

NB: Het is geen Wikipedia! Het gaat er niet om dat we Tweakers niet geloven! Het gaat er om dat je als lezer soms graag de bron er op na wilt slaan, om extra informatie te krijgen, of zoals hier, om te kijken of er misschien een foutje is ingeslopen bij het vertalen/kopieren. De bronvermelding is een dienst naar de lezer.

Als er een persbericht in de inbox van de Tweakers redactie ligt, dan is exact datzelfde persbericht gegarandeerd ook online te vinden. Kleine moeite om die dan even mee te linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Links naar bronnen lijkt me eerlijk gezegd alleen nuttig als er sprake is van extra / aanvullende informatie. Wil je liever het persbericht in een andere taal nalezen omdat je de vertaling van tweakers niet vertrouwd kun je zelf ook even de moeite nemen om wat te googlen. In dit geval lees ik op meerdere sites 170 graden (overigens allemaal zonder link).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494461

Eigen kanaal/promotievideo:
YouTube: Canon LEGRIA mini - Plaats jezelf in de kijker
Ergens bij 10 - 14 sec hebben ze het over 170 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:13:
Links naar bronnen lijkt me eerlijk gezegd alleen nuttig als er sprake is van extra / aanvullende informatie. Wil je liever het persbericht in een andere taal nalezen omdat je de vertaling van tweakers niet vertrouwd kun je zelf ook even de moeite nemen om wat te googlen. In dit geval lees ik op meerdere sites 170 graden (overigens allemaal zonder link).
:O :F :')

Als je het met google-argument komt kan je t.net wel opdoeken. Google heeft ook een nieuws-afdeling namelijk. Mét bronvermelding. We zitten op het internet. Hyperlinks zijn een basis-feature van het internet. Hoeveel moeite kan het zijn om even een linkje hier en daar te plaatsen zodat mensen kunnen doorklikken? Je kan wel pogen om geen linkjes te plaatsen "zodat mensen niet van je site afgaan" maar dat is zóóó 1999 en werkt altijd averechts.

En inderdaad, ik vertrouw veel t.net artikelen niet 100% omdat het bij nachecken regelmatig voorkomt dat artikelen verkeerd geïnterpreteerd worden of er in de vertaling iets essentieels verloren gaat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ramon schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:45:
[...]
Als je het met google-argument komt kan je t.net wel opdoeken.
Waarom opdoeken? Ik doe liever niet die moeite.... Als je met het opdoeken-argument komt, zullen er vrij weinig sites meer over blijven. Maar ik begrijp niet zo goed waarom een link naar een persverklaring (die waarschijnlijk afgeschermd op een journalistiek platform staat) zou helpen bij het verkrijgen van extra informatie? Ik ben net als john-lienden wel benieuwd naar voorbeelden waar links ontbreken op momenten dat er daadwerkelijk extra informatie te vinden is. Een simpele vertaling die op duizenden sites te vinden is (allemaal zonder bronvermelding) vind ik weinig toevoegen, en ik heb persoonlijk liever dat de redactie die tijd steekt in nuttigere dingen.

Maar misschien dat de redactie daar anders over denkt.
En inderdaad, ik vertrouw veel t.net artikelen niet 100% omdat het bij nachecken regelmatig voorkomt dat artikelen verkeerd geïnterpreteerd worden of er in de vertaling iets essentieels verloren gaat.
En in hoeveel van die gevallen gaat het om een persbericht dat letterlijk door t.net wordt overgenomen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Op het moment van schrijven van het stukje over de Legria mini was er inderdaad nog geen persbericht online. Ik had een pdfje in m'n mailbox gekregen, that's it.
Inmiddels heeft Canon in ieder geval een productpagina online gezet, met ook een hoek van 170/160 graden. Linkje toegevoegd dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Toevallig weet ik van die Google-nieuwtjes dat ze zijn aangekondigd op een persevenement. Dat betekent vaak dat het nieuws daar vandaan wordt gehaald. Dan kan het dus zo zijn dat er geen linkje beschikbaar is, aangezien er een "fysiek" evenement wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:59:
[...]

Waarom opdoeken? Ik doe liever niet die moeite.... Als je met het opdoeken-argument komt, zullen er vrij weinig sites meer over blijven.
Dat is mijn punt juist. Je kan een meerwaarde bieden door net even dat beetje meer diepgang te bieden dan andere sites, of door gegarandeerd juiste gegevens te plaatsen (zodat ik niet elders moet gaan kijken of het wel klopt, of de reacties moet gaan lezen of iemand een aanvulling op het artikel heeft geplaatst, (waar dan vaak wel bronvermeldingen bij staan)). Bijvoorbeeld bij het artikel over de australische supercomputer nieuws: Australië neemt zijn snelste supercomputer in bedrijf moest ik via google nieuws een artikel op zdnet vinden waarin ze vertellen dat deze nieuwe computer een oudere supercomputer opvolgt en 8,5x zo snel is. Dat vind ik interessante informatie en dat zijn maar twee zinnetjes extra voor nét dat beetje meer context.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom een link naar een persverklaring (die waarschijnlijk afgeschermd op een journalistiek platform staat) zou helpen bij het verkrijgen van extra informatie?
Laat ik vooropstellen dat ik geen journalist ben en alleen kan vertellen over wat ik zelf meemaak als ik online nieuws lees. Volgens mij wordt het meeste gewoon doorgeplaatst van andere sites (zoals nu.nl), en persberichten staan toch vaak juist open op sites?

Laat ik een voorbeeld geven: Vandaag in dit artikel nieuws: Panasonic introduceert Lumix GX7-camera wordt gemeld dat de camera 270.000 subpixels heeft.

Iemand reageert met:
BarnET 1 augustus 2013 17:25
tweakers deze camera heeft 2.760.000 subpixels in de EVF
Dit is ook geen 1024 bij 768 Pixels.
Ik heb echter geen idee wat het wel is.
Ik weet alleen dat het hoger ligt
In dit geval stond er wel een linkje bij naar het product gelukkig, dus kon ik makkelijk voor mezelf verifiëren dat het artikel niet klopte, maar als er geen link bij staat dan moet je dus gaan googlen of iets wel echt klopt, na verloop van tijd kom je er dan achter dat je beter naar andere sites kan gaan, die minder foutjes maken misschien, maar in geval van een foutje wél altijd een bronvermelding erbij hebben staan.

Sowieso heeft t.net een slecht trackrecord als het om foutjes verbeteren aan komt: ze blijven vaak uren-lang staan of ze worden helemaal niet meer gefixed omdat "het artikel al te oud is".

Maar het zal wel aan mij liggen.
Ik ben net als john-lienden wel benieuwd naar voorbeelden waar links ontbreken op momenten dat er daadwerkelijk extra informatie te vinden is. Een simpele vertaling die op duizenden sites te vinden is (allemaal zonder bronvermelding) vind ik weinig toevoegen, en ik heb persoonlijk liever dat de redactie die tijd steekt in nuttigere dingen.
Ik heb liever dat de dingen die ik lees correct zijn, ik weet niet hoe jij daarover denkt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Jullie hebben allemaal een punt. Ons streven is om te linken als er een link is, sterker nog dat is een van de eerste instructies die mensen krijgen als ze nieuws voor ons gaan schrijven: net zo lang zoeken tot je de meest originele bron hebt gevonden. De afgelopen jaren zijn we steeds vaker ook live persconferenties gaan volgen en hebben we betere banden met fabrikanten gekregen. Dit zorgt ervoor dat we lang niet altijd kunnen linken, omdat de informatie dan niet in de vorm van een persbericht online staat of er nog geen productpagina beschikbaar is - zoals Willem hierboven ook aangeeft. Achteraf artikelen aanpassen om een link toe te voegen, doen we dan weer niet standaard. In het voorbeeld van de supercomputer dat je aanhaalt is overigens wel een link naar een bron opgenomen. Toegegeven, deze zit meer verstopt dan ik graag zou zien, maar brengt je wel bij een van onze bronnen. We zullen er nog iets scherper op gaan letten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilbert de Vries op 02-08-2013 08:34 ]

Pagina: 1