Upgraden of toch een nieuwe PC kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Windhoos83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-02-2017
Goedemiddag! :)

Allereerst hieronder mijn huidige setup:

Mobo: ASUS P5K
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00 GHz
Geheugen: 2 GB GEIL PC2-6400
GPU: NVIDIA GeForce 8800 GT
HDD: WDC WD5001ABYS-01YNA0 ATA Device
SOUND: E-MU 0404 USB
Taken: Ik gebruik mijn pc voornamelijk om softwarematig muziek mee te maken.

De bovengenoemde computer heb ik nu zo'n vier jaar. De eerste 3 jaar stond Windows XP Pro erop. Het laatste jaar met Windows 7 Ultimate. Ik heb de 32-bit geïnstalleerd omdat mijn huidige geheugen aan de magere kant is. De laatste maanden begint mijn pc kuren te vertonen.

- Windows 7 begon traag te werken. Na Windows 7 te hebben gestript (door veel overbodige dingen uit te zetten) is dat probleem deels opgelost.

- De laatste paar weken daarentegen begin ik random opstart problemen te krijgen. Soms start de pc na het Windows logo niet meer op. Blijft het scherm daarna zwart. Zo nu en dan krijg ik een primary master hard disk error. Door te resetten werkt Windows daarna weer. Het lijkt er op dat m'n HD er een keer mee gaat ophouden.

Nu mijn vraag:

Heeft het zin om nog te investeren in deze computer? Ik heb evt het idee om extra geheugen aan te schaffen + een nieuwe HD met daarop de 64bit versie van Windows 7 Ultimate. Of kan ik het geld beter gebruiken voor een nieuwe pc? Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 07:37

Beercase

So soft!

k zou eerst een nieuwe HDD kopen en kijken of de problemen opgelost zijn en de pc nog naar jou wensen werkt. Deze kan je nl altijd meenemen naar een nieuwe configuratie,

Als hij alsnog te traag is zou ik een nieuwe pc samenstellen met de reeds gekochte HDD/SSD.

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de computer nog voldoet, heeft het weinig zin om te upgraden.

Wellicht is je HDD niet lekker, wat zeggen de smart waarden (te zien met hdtune).
Je zou zowiezo kunnen overwegen een SSD te kopen. Wellicht heb je met 120 GB al genoeg?

• Windhoos83
De smart waarden zeggen allemaal ok. Daarentegen krijg ik met de Error Scan (de quick scan daarvan) twee rode blokjes. Dat is dus al geen goed teken toch?

120 GB is wel echt aan de magere kant met die grote bestanden :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:39
Duidelijk, wrs gewoon een HDD probleem aangezien die af en toe een primary hard disk error geeft en je bij een test tegen rode blokjes aanloopt. Wel vreem dat de SMART niets zegt, maar het kan :) Een nieuwe hard disk moet je toch sowieso kopen bij een nieuwe pc, dus mocht je later alsnog beslissen om een nieuwe pc te kopen, dan heb je al je hard disk. Sowieso is het geen verloren kost.

Geheugen uitbreiden en dan een nieuwe pc willen kopen, kan uiteraard een verloren kost zijn aangezien je DDR2 niet meer zal passen op een nieuwe DDR3 PC. Goedkoopste DDR2 1 GB is 13 euro in pricewatch en 2 GB is 25 euro. Wil je dus naar 4 GB gaan kost het je 26 euro(hopen dat het dan compatibel is uiteraard, heb er verder niet naar gekeken)

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 31-07-2013 14:23 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Windhoos83
Thx skelleniels!

Dan ga ik eerst kijken naar een nieuwe hd!

Dit zijn de specs van mn ASUS PK5 moederbord:

Southbridge
4 xSATA 3 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
1 xSATA 3.0 Gb/s ports
Support RAID 0,1,JBOD

Ik moet dus kijken naar SATA300 harde schijven?

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 23:25

Silence

Godlike

Ik zou een nieuwe PC kopen ik had een soort gelijk iets van wat je nu hebt.
Maar SSD werkte weer niet etc. Dus gewoon alles nieuw kopen kan je weer even vooruit;)

Inventaris - Steam

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-02 14:40
Windhoos83 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:25:
Thx skelleniels!

Dan ga ik eerst kijken naar een nieuwe hd!

Dit zijn de specs van mn ASUS PK5 moederbord:

Southbridge
4 xSATA 3 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
1 xSATA 3.0 Gb/s ports
Support RAID 0,1,JBOD

Ik moet dus kijken naar SATA300 harde schijven?
SATA600 mag ook, alleen zal je de maximale snelheid niet halen met die aansluitingen. Alhoewel het bij HDD's niet zo belangrijk is, bij SSD's juist wel.

Daarnaast zou ik je toch het advies geven om een nieuwe pc aan te schaffen, desnoods hergebruik je je kast, soundcard, OS.

2GB is gewoon zeer weinig voor Windows 7 Ultimate. 4gb is in mijn ogen al weinig. M'n werklaptop trekt al 70% van 4gb vol. Als ik daarnaast SQL opstart zit ik al snel aan 90% en is hij niet vooruit te branden.

Verder geef je niet echt aan wat je eisen zijn. Als je het goedkoop wilt houden zou ik gaan voor een simpele i3 met mobo en snellere HDD(eventueel SSD). Doe je wat aan gamen, dan neem je er een grafische kaart bij.

Als je zou willen upgraden dan moet je al je HDD en geheugen vervangen, en waarschijnlijk binnen een jaar je CPU/grafische kaart.

Als je een budget geeft dan zouden we beter kunnen bepalen of je beter kan upgraden/nieuwe pc.
Zelfs voor 500eu heb je al een prima pc(zonder monitor/OS/randapparatuur).

[ Voor 39% gewijzigd door Remz op 31-07-2013 16:48 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
sata300 =sata2 (3 Gb/s , 300 MB)
sata600 =sata3 (6 Gb/s , 600 MB)

Harde schijven heb je met sata2 en sata3. Alleen, een harde schijf haalt de snelheden van een sata2 nog niet voor de helft. Dus dat maakt niet veel uit.

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Je kunt echt het beste naar SSD's kijken i.p.v. HDD's. De reden hiervoor is simpel; een SSD levert absoluut gezien de allerbeste verbetering in snelheid van opstarten (zowel programma's als windows zelf). Uiteraard met een clean install van W7 en dan eventueel de meest gebruikte/zwaarste programma's erop zetten.

Je geheugen uitbreiden kan ook nooit kwaad en zoals hierboven genoemd is dat ook niet duur. Wel zit je dus met het probleem van een redelijk oud moederbord. Alles bij elkaar opgeteld (SSD + geheugen + mobo en eventueel een HDD voor bulk opslag) kun je al voor ~300 euro klaar zijn.

Maar ik zou beginnen met een SSD 120gb en eventueel je geheugen. Mocht je dus inderdaad toch een grote hoeveelheid "zooi" op je pc hebben staan in de vorm van foto's, video's, films etc. dan kun je een 1 TB HDD als bulk gaan gebruiken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Galeton schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:57:
Je kunt echt het beste naar SSD's kijken i.p.v. HDD's. De reden hiervoor is simpel; een SSD levert absoluut gezien de allerbeste verbetering in snelheid van opstarten (zowel programma's als windows zelf). Uiteraard met een clean install van W7 en dan eventueel de meest gebruikte/zwaarste programma's erop zetten.

Je geheugen uitbreiden kan ook nooit kwaad en zoals hierboven genoemd is dat ook niet duur. Wel zit je dus met het probleem van een redelijk oud moederbord. Alles bij elkaar opgeteld (SSD + geheugen + mobo en eventueel een HDD voor bulk opslag) kun je al voor ~300 euro klaar zijn.

Maar ik zou beginnen met een SSD 120gb en eventueel je geheugen. Mocht je dus inderdaad toch een grote hoeveelheid "zooi" op je pc hebben staan in de vorm van foto's, video's, films etc. dan kun je een 1 TB HDD als bulk gaan gebruiken.
Je vergeet de processor voor het gemak :) Tel bij die 300 euro dus nog maar een 100 euro extra in geval van een simpele Core i3 processor.

https://discord.com/invite/tweakers

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
correct en tevens juist beste man

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:39
Silencex schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:40:
Ik zou een nieuwe PC kopen ik had een soort gelijk iets van wat je nu hebt.
Maar SSD werkte weer niet etc. Dus gewoon alles nieuw kopen kan je weer even vooruit;)
Als zijn pc nog voldeed kan hij toch eerst eens proberen met een hdd/ssd? Voor een nieuwe pc heb je sowieso een nieuwe hdd/ssd nodig, dus die heeft hij dan al. Als TS enkel maar surft en officewerk doet zal hij best toekomen met 2 GB RAM. Mijn vriendin haar laptop heeft ook maar 2 gb en is ruim voldoende voor internet en games op facebook.

Een 250 gb ssd heb je volgens mij al voor 150 euro 😊

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1