Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Enige tijd ben ik bezig met het vervangen van mijn oude monitor. Deze oude monitor heeft o.a. een refresh rate van 60 Hz en reactiesnelheid van 5 ms. Bij het upgraden wilde ik deze twee specificaties verhogen. Ook wilde ik een 27 incher en hij zal vooral gebruikt worden voor gaming.

Ik twijfelde eerst tussen IPS en TN. Omdat TN toch de snellere monitoren biedt, ga ik voor dat panel. Nu ben ik zover dat ik de monitor (Iiyama ProLite G2773HS-GB1) op het oog heb. Deze monitor heeft een refresh rate van 120 Hz en een reactie snelheid van 1 ms.

Gisteren kwam ik echter in een unboxing video waar werd gezegd dat de 120 Hz refresh rate alleen mogelijk is als je de DVI-D kabel gebruikt. Ik dacht altijd dat het niet uitmaakte welke kabel je gebruikt. Ik wilde deze monitor namelijk aansluiten op een HDMI kabel.

Mijn verdere gegevens zijn;
GraKa: MSI Twin Frozr III HD6950
Processor: i7 2600k

Ik neem aan dat de gemiddelde tweaker meer verstand hiervan heeft. Ik hoop op een passend antwoord.

M.v.g. Kevin-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey kevin,

Dezelfde vraag die ik mezelf stelde toen ik een nieuwe monitor kocht!
Een simpele google search over DVI geeft het volgende:
  • DVI-A: Deze interface stuurt enkel een analoog signaal door, met als nut om een gewone connector-overgang te maken. Dit type is gelijkwaardig met DVI-I, zoals onderstaande:
  • DVI-I: Dit was de oorspronkelijke interface, die een combinatie maakte van een digitaal en analoog signaal dat compatibel was met Pc's voorzien van een CRT (of eventueel een digitale) monitor. Kortom, een oplossing om de weg tussen analoog en digitaal onzichtbaar te maken.
  • DVI-D: De interface die enkel een digitaal signaal draagt. De DVI-D-aansluiting is een tijdje de digitale standaardaansluiting geweest op consumentenproducten (zoals digitale televisie en monitors of tv-toestellen) maar met de komst van hdmi wordt hij eigenlijk alleen nog gebruikt bij pc-monitors, omdat DVI net als de meeste monitors geen geluid ondersteunt.
  • DVI-D HDCP: Dit is een DVI-D interface waarbij het doorgegeven signaal naar het aangesloten apparaat is beveiligd met HDCP encryptie. De gedachte erachter is dat hiermee het kopiëren van het signaal onmogelijk wordt gemaakt en daarmee het illegaal kopiëren van bijvoorbeeld films kan worden voorkomen. HDCP is vereist voor sommige vormen van multi-media zoals Blu-ray.
Bron Wikipedia

Na het bovenstaande te hebben gezien kun je de monitor volgens mij aansluiten met DVI-I en DVI-D, jou videokaart heeft over beide opties beschikking, sterker nog. Jou videokaaert heeft ook nog mini displayport, displayport ondersteunt ook 120hz.

Om antwoord te geven op je vraag, ik heb dingen gelezen over hdmi kabels die 120hz zouden ondersteunen, echter weet ik niet hoeveel hiervaan waar is, aangezien er zoveel andere mogelijkheden zijn zou ik gewoon voor een van de andere opties kiezen. Tenminste ik neem aan dat je de boxen op de monitor niet wil gebruiken. Vaak worden DVI kabels ook meegeleverd met de monitor.

Persoonlijk gebruik is een DVI-I kabel omdat ik te sloeber ben voor een displayport op mijn videokaart haha. In mijn geval werd de kabel erbij geleverd.

Volgens mij is dit je antwoord:
Vga: Nooit een keer 120hz :D.
HDMI: Ben ik niet zeker van maar volgens mij niet.
DVI: Ondersteunt 120Hz ( op DVI-A na )
Displayport: ondersteunt 120Hz

Succes met het kiezen van je nieuwe monitor en ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Beste Kevin,

Voor gamen heeft en 120FPS scherm alleen nut als je 120FPS kunt halen in de games die je speelt. Aangezien zelfs een Titan moeite heeft om met mooie instellingen in de meeste games 120FPS te halen, vraag ik mij af hoe zinnig het is om een 120hz scherm te halen?

Zie ook onderzoek bij de buren:

http://nl.hardware.info/t...aming-wat-is-het-verschil

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

millman schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:38:
Voor gamen heeft en 120FPS scherm alleen nut als je 120FPS kunt halen in de games die je speelt.
Onzin, ook als je tussen de 60 en 120 FPS zit bied het voordelen, zo heb je geen last van screen tearing en speelt het gewoon een stuk rustiger op de ogen (Ook bij gewoon gebruik).

120Hz doet het in veel gevallen alleen op DVI-D ja, HDMI is bedoeld voor de gewone consument als een alles-in-een audio-video oplossing. DVI-D is oorspronkelijk bedoeld voor een dedicated videosignaal, nou kunnen veel monitoren en videokaarten ook omgaan met audio over DVI.

Maaruhm, wat maakt het voor jouw uit dat je DVI-D moet gebruiken? Als je videokaart HDMI heeft zit er met 100% zekerheid ook DVI-I of DVI-D op (DVI-I is analoog en digitaal in 1, zodat je ook een verloopstukje naar VGA kan gebruiken).
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:30:
DVI: Ondersteunt 120Hz ( op DVI-A na )
DVI-A is het zelfde signaal als VGA, en deze ondersteunt toch echt refreshrates van 120Hz of zelfs hoger. Mijn oude sony CRT monitor deed 150Hz op 1280x1024, en dit slikte m'n videokaart ook gewoon (Oh wat was dat -op de resolutie na- een fijn beeld. Kan geen modern paneel tegen op _/-\o_ )

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2013 13:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVI-A is het zelfde signaal als VGA.

120Hz op 1080p? Nog nooit gezien op DVI-A of VGA, maarja ik gebruik ook gewoon DVI dus ik denk er niet echt bij na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor alle (snelle) reacties! Na het bestuderen hiervan ga ik toch voor de DVI-D kabel. Ik hoop dat de monitor mij bevalt, maar als ik de reviews lees, denk ik dat ik er alleen maar goed aan doe. Ik ga hem gelijk bestellen.

Groetjes Kevin.

EDIT:

Ik heb vandaag de monitor ontvangen en deze natuurlijk ook geinstalleerd. Ben er erg tevreden over, totdat ik dus zag dat ik nog gewoon op 60Hz zit. Ik heb hem via control panel op 120Hz proberen te zetten, maar windows 7 laat die optie niet zien. Toen maar geprobeerd in Catalyst van ATI. Toen ik hem daar op 120Hz zette, sprong de resolutie over naar 1024x768. Natuurlijk helemaal niet de bedoeling!!

Ik heb de meegeleverde DVI-D kabel gebruikt maar dit mag dus niet baten. Ik baal hier erg van en als ik zo google zie ik dat er meer mensen zitten met hetzelfde probleem. Hopelijk kan iemand mij helpen?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wil even het topic weer op gang helpen omdat hij achterin zit bij oudere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 13:53

KneoK

Not in a million lightyears

Je hebt sowieso een dual link DVI kabel nodig, maar ik stel me voor dat die kabel gewoon meegeleverd is. Daarnaast moet je waarschijnlijk de drivers voor je monitor installeren voor de volledige range aan resoluties en refresh rates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb het probleem dus verholpen, nadat ik nog wat andere youtube videos had afgezocht en niks kon vinden, toch nog maar eens gaan kijken of mijn videokaart het wel aankan. Dit bleek wel zo te zijn, want hij ondersteunt de DUAL LINK DVI-D. Echter..... Er zijn slechts 2 DVI-D uitgangen op mijn videokaart. Nu bleek het zo te zijn dat een ervan wel Dual link ondersteunt en de andere niet. Nu mag je 2 keer raden in welke van de 2 ik hem had gestoken.

Achteraf gezien dus iets heel lulligs en ik snap niet waarom allebei de DVI uitgangen die dual link niet ondersteunen.

Maar goed, probleem is verholpen, slotje kan erop en ik hoop dat ik door mijn stommiteiten iemand anders wat moeite kan uit besparen ;)

Kevin-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:53:
Achteraf gezien dus iets heel lulligs en ik snap niet waarom allebei de DVI uitgangen die dual link niet ondersteunen.
De Dual link is een alles-in-een poort ;) Dual link DVI-D + DVI-A. Dit zie je bij vrijwel elke videokaart op de markt.

Veel plezier nog met je nieuwe monitor!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1