BE6-II en ATA66 trubbles...

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 23:39

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Om mijn Abit BE6-II heb ik devolgende configuraties geprobeert (Alles Windows 2000, met de 1.25 Hihgpoint drivers):
1) een ATA66 schijf op de ATA66 controller, en een ATA33 schijf op de secondaire IDE controler -> Die ATA33 schijf wordt door de bios gezien maar in windows (soms) geen D: schijf ?
2) een ATA66 schijf op de ATA66 controller, en een ATA33 schijf op de secondaire ATA66 controler -> Wanneer ik ga schrijven naar D: dan hangt het helesysteem, zelfd de muis reageert niet meer
3) een ATA66 schijf op de Primaire IDE, en een ATA33 schijf op de secondaire IDE controler -> Werkt prima, maar dus geen ATA66

Ik wordt een beetje ziek van die ATA66 controller. Het wil niet echt lekker werken :(.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Nobody?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Je verhaal is niet helemaal duielijk. Kan je het nog eens uitleggen op een andere manier.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Wat voor IDE devices heb je nog meer??

Zit er wellicht een uitbreidingskaart in het slot die gedeeld is met de UDMA 66 (Ik dacht het 2e PCI slot onder de AGP). Dit kan wellicht problemen geven.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Wat voor merk HDD's heb je? Maxtors willen nogal eens wat gezeik geven met HighPoint CTRL'ers...

En bekijk idd de PCI device listing eens, wellicht zit er nog een ander device op 't zelfde IRQ...

Hoeveel IDE-devices heb je in totaal? Je kunt bijv. één van de twee 'gewone' IDE CTRL'ers uitzetten, en dan het daardoor vrijgekomen IRQ (14 of 15) aan de HighPoint CTRL'er toewijzen...

...With a touch of magic¿

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ok, komt ie:

- Abit BE6-II met Pentium II 350 Mhz (niet overclocked ofzo)
- 1 Seagate Baracuda 28 GB (ATA 66)
- 1 Maxtor 6 GB (ATA 33)
- AGP: Hercules Dynamite TNT2 Ultra
- PCI 1: Een antieke Buslogic SCSI Controller (voor Plextor reader en fikker)
- PCI 2: Miro Studio DV (firewire controller dus)
- PCI 3: Compaq Netwerkkaart
- PCI 4: Soundblaster Live Platinum
- PCI 5: Vrij
- ISA 1: Eicon Diva 2.01 ISDN adapter

1) Als ik beide schijven op de standaard ATA33 controller zet (1 primair en 1 secundair) dan werkt alles prima.
2) Als ik de Seagate op de Primaire ATA66 controller zet dan wordt de maxtor wel door de bios herkent maar in windows ontbreekt de D: schijf
3) Wanneer bijde schijven op de ATA66 hangen (1x primair, 1x secudair) dan hangt windows compleet (inc. muis) wanneer ik naar d: schrijf

Zo duidelijker?

Verwijderd

Dat zijn gegevens waar we wat mee kunnen.
Heb even de handleiding van de BE6-2 bekeken en daar staat het volgende in.
Het IRQ van de ATA 66 wordt geshared met PCI slot 3. Daar zit een netwerkkaart. Kijk eens als je de netwerkkaart eruit haalt of alles dan wel goed functioneert.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, Amphora laat ff weten of het verhaaltje van Schumi heeft geholpen...

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:51

botoo

💀 too old to die young

Die Highpoint controller van de BE6-II doet idd een aanslag op een hoop IRQ's dus een beetje spelen met de plaats van de verschillende kaarten kan helpen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Bootoo: de HPT controller doet aanslag op 1 IRQ.

Het geval wil nu dat de IRQ die wordt toegewezen aan de HPT controller ook wordt toegewezen aan de kaart die in PCI slot 3 (de middelste) zit. De HPT ondersteunt IRQ sharing, maar doet die kaart in dat PCI slot dat dus niet, is er alsnog een conflict.

P.S. in kan iedereen adviseren om absoluut de nieuwere driver te gebruiken (vanaf 1.22 dacht ik) aangezien de oudere versies nog niet helemaal netjes omgaan met IRQ sharing.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Schumi, ik kijk dat ff na, volgens mij word er in de RTFM verwezen naar meerdere irq's die de controller "kan" gebruiken.
Word vervolgd.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Wat jij bedoelt zijn die INT signalen (A t/m E) of zoiets.
Hoe dat werkt snap ik niet echt.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

lekker duidelijk is het niet, maar goed daar gaan we in aangepaste volgorde, pag. 3-41 BE6-II RTFM note:
- pci slot 3 shares irq with HPT366 IDE controller....
- pci slot 2 shares irq with pci slot 5
- pci slot 5 and HPT366 IDE controller uses same bus master control signals, hietna wordt het voor mij te vaag, maar er wordt verwezen naar add-on kaarten die wel- en de meeste pci kaarten die niet samen willen werken.

als ik het rijtje volg hangt alles toch een beetje wel en niet aan elkaar en lijkt het goed mogelijk dat er daardoor toch conflicten onstaan. gelukkig ben ik niet terzake kundig en schuif ik bij dergelijk vage termen en problemen domweg de kaarten een beetje heen en weer totdat ik de jackpot raak. stom werk, maar uiteindelijk lukt het meestal wel.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• exabart
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-07 23:51
Pak eens oudere HPT366 drivers, ik heb een Abit BE6-II rev.1.1 en een Maxtor Plus 40 en de 1.25 drivers waren zwaar instabiel bij mij. 1.20 of zo deed het een stuk beter!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

is het probleem nou al opgelost?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:10
Op maandag 12 juni 2000 14:21 schreef Amphora het volgende:
Om mijn Abit BE6-II heb ik devolgende configuraties geprobeert (Alles Windows 2000, met de 1.25 Hihgpoint drivers):<BR>1) een ATA66 schijf op de ATA66 controller, en een ATA33 schijf op de secondaire IDE controler -> Die ATA33 schijf wordt door de bios gezien maar in windows (soms) geen D: schijf ?<BR>2) een ATA66 schijf op de ATA66 controller, en een ATA33 schijf op de secondaire ATA66 controler -> Wanneer ik ga schrijven naar D: dan hangt het helesysteem, zelfd de muis reageert niet meer<BR>3) een ATA66 schijf op de Primaire IDE, en een ATA33 schijf op de secondaire IDE controler -> Werkt prima, maar dus geen ATA66<P>Ik wordt een beetje ziek van die ATA66 controller. Het wil niet echt lekker werken [afbeelding].

[This message has been edited by Amphora (edited 13-06-2000).]
Ik sinds ik XP draai het volgende probleem:

Mijn ATA 66 Controller werkt gewoon niet echt helemaal lekker dan loopt ie half vast als ik Explorer open wanneer ik de schijf aan m`n eerste IDE controller hang is het probleem over (dit is alleen ata33 :'( ) Ik heb ook de laatste drivers gedownload en ook de laatste bios versie erin geflest. Versie 1.25 (eerder versie 1.10 ofzo werkte ook niet ik denk dat 2000/XP het probleem is)

Iemand ideeen >?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:10
dit heb ik ook ook met 1.25 bios en drivers

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Sjeez, hebben jullie wel gezien hou oud dit topic is :+
Raymonvdm, als je een probleem hebt kun je denk ik beter zelf een topic openen. Aangezien het een I/O controller verhaal betreft zou je dat dan beter in OM & I/O Controllers kunnen doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.