Welke DNS server gebruik jij (en waarom)?

Pagina: 1
Acties:
  • 42.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 00:34
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2rr3vit.png

Al voor heel jaren geleden werd mij verteld dat je bij 'preferred dns server' simpelweg de gateway nummer van je router in kon vullen. En dit werkt eigenlijk al jaren naar behoren, maar eigenlijk weet ik niet eens precies wat deze optie nu inhoud. Wat doet dit nu eigenlijk precies? Speelt mijn router voor DNS server? Waarom gebruiken sommigen 8.8.8.8 of 8.8.4.4 en zelfs mijn internetprovider (Ziggo) heeft ook eigen DNS-servers 212.54.40.25 en 212.54.35.25? Het is mij niet helemaal duidelijk wat deze instelling, en ook tevens de optie "alternate DNS server" (welke waarschijnlijk er voor is als de 1e niet werkt), nu eigenlijk precies doet. En welke DNS server geniet de voorkeur en waarom?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je wil een DNS-server die dichtbij staat, netwerktechnisch dan, en een die niet te veel censureert.
Veel routers hebben een ingebouwde dns-server, die staan in je eigen netwerk en zijn dus altijd dichtbij.
Omdat DNS zo ontzettend belangrijk is en sommige providers het flink verprutsen bieden verschillende organisaties waaronder Google ook gratis DNS aan (dat is dat 8.8.8.8 adres).
Lees even wat DNS precies doet, dan wordt het vast een stuk duidelijker.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Maar het is toch niet zo dat elke router een lijst bijhoudt van welke domeinnamen aan welke ip nummers gekoppeld zijn?

Een paar dagen terug had ik geen internetverbinding (de nacht na het onweer), de foutmelding die ik kreeg van Windows was dat de DNS server niet beschikbaar was. En het maakte op dat moment niet zoveel uit welk ip nummer ik invoerde.

Nu is overigens wel iets meer duidelijk over DNS. Met het programma Namebench ben ik er achter gekomen dat, voor mij in elk geval, Google DNS 59.1% sneller is dan m'n eigen router. Dus deze ga ik nu voortaan gebruiken.

Maar ik vraag me af, gebruikt iedereen hier zowat Google DNS?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Snowwie schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:40:
[afbeelding]

Al voor heel jaren geleden werd mij verteld dat je bij 'preferred dns server' simpelweg de gateway nummer van je router in kon vullen. En dit werkt eigenlijk al jaren naar behoren, maar eigenlijk weet ik niet eens precies wat deze optie nu inhoud. Wat doet dit nu eigenlijk precies? Speelt mijn router voor DNS server? Waarom gebruiken sommigen 8.8.8.8 of 8.8.4.4 en zelfs mijn internetprovider (Ziggo) heeft ook eigen DNS-servers 212.54.40.25 en 212.54.35.25? Het is mij niet helemaal duidelijk wat deze instelling, en ook tevens de optie "alternate DNS server" (welke waarschijnlijk er voor is als de 1e niet werkt), nu eigenlijk precies doet. En welke DNS server geniet de voorkeur en waarom?
Snowwie schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 03:05:
Maar het is toch niet zo dat elke router een lijst bijhoudt van welke domeinnamen aan welke ip nummers gekoppeld zijn?
Je router speelt inderdaad voor DNS-server, maar hij speelt gewoon alle DNS-queries die hij binnen krijgt door naar de DNS-servers die hij op z'n beurt heeft opgekregen via DHCP van je provider.
Waarschijnlijk cachet hij de boel wel, dus in zekere mate houdt hij wel een lijst bij van domeinen en bijhorende IP-adressen, maar alleen die die hij al eerder is tegengekomen.

Of je nou het IP-adres van je router invult voor DNS op je clients of die van je provider komt dus bijna op hetzelfde neer.

Ik gebruik altijd Google DNS (8.8.8.8, 8.8.4.4). Waarom? Omdat die de enige is waarvan ik het IP-adres kan onthouden :P

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 31-07-2013 03:21 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Zoals eerder geschreven wil je een DNS dat het dichtste erop zit, die van je ISP bijv.

Omdat veel PC's standaard dezelfde volgorde aan DNS servers hebben, is het mischien ook wel een truuc waard om de primaire en secundaire om te wisselen. De primaire zal door veel PC gebruikers in de regel veel vaker gebruikt worden dan de secundaire. Vooral op zondagen was dit goed te merken bij o.a Ziggo. Men heeft tijd teveel en gaat massaal surfen waardoor de primaire DNS nogal bezet was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En het maakte op dat moment niet zoveel uit welk ip nummer ik invoerde.
Je kunt ook niet zomaar wat invullen. Het moet 't IP zijn van een DNS server. Dat is vaak (edoch niet altijd!) iets wat je router voor je kan doen. Je kunt ook die van je ISP gebruiken, of Google, of Level3 (4.2.2.2), of OpenDNS, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
CyBeR schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 04:08:
Je kunt ook niet zomaar wat invullen. Het moet 't IP zijn van een DNS server. Dat is vaak (edoch niet altijd!) iets wat je router voor je kan doen. Je kunt ook die van je ISP gebruiken, of Google, of Level3 (4.2.2.2), of OpenDNS, etc.
Dat deed ik ook niet, ik probeerde toen het ip van m'n eigen router, de Google DNS-server en de Ziggo DNS server.

Uiteindelijk later het modem even voor een paar minuten uitgezet en toen werkte alles weer.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
In Android is overigens 8.8.8.8 en 8.8.4.4 default, ook wel leuke trivia.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 18:54
Je kan ook nog via een dns server(dacht opendns), de ip adressen blokkeren, bijv site's met sex of bepaalde ip reeksen blokkeren. Dus je logt in op opendns server dan kun je instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BeefHazard schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 05:48:
In Android is overigens 8.8.8.8 en 8.8.4.4 default, ook wel leuke trivia.
Heb je daar ook een bron voor? Mijn android doet dat namelijk helemaal niet zo te zien, en dat lijkt me ook een beetje raar. Ik zou verwachten dat ie de met dhcp-toegewezen nameservers default gebruikt. Dat laatste lijkt me ook wel zo handig, in plaats van willekeurige andere, misschien wel ongewenste of onbereikbare nameservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Routers niet nee, maar (caching) DNS-servers wel, sort of :) En in jouw 'router' zit behalve een router, een firewall, een paar NAT-regels, een switch, een DHCP-server, een webserver en mogelijk een wireless accesspoint, ook een (caching) DNS-server.

Voor ieder domein of subdomein zijn maar een heel klein aantal servers ter wereld verantwoordelijk; iedereen moet, als ze naar Tweakers.net willen, die naam opvragen bij een van de DNS-servers die Tweakers daarvoor gebruikt heeft: ns.tweakdns.nl of ns.tweakdns.eu. Je kunt je indenken dat die servers het gigantisch druk krijgen als jij iedere keer dat je hier een pagina opent een paar (honderd, ieder plaatje opnieuw) keer die server bevraagd wat het IP-adres is. Tevens zou je internetervaring dan niet zo goed zijn, honderden requests kosten nu eenmaal tijd om te sturen, verwerken en antwoord te krijgen.

Daarom onthoudt jouw computer dat antwoord; dat komt in de cache. Jij vraagt echter niet rechtstreeks aan ns.tweakdns,nl of ns.tweakdns.eu om IP-adressen, jij vraagt het (in je plaatje) aan 192.168.1.1. Die weet zelf initieel ook helemaal niet waar hij tweakers.net moet resolven, dus hij gaat op zoek.

Meest waarschijnlijke is dat je router dit opvraagt bij je internetprovider (Ziggo?). De andere optie, en ook de optie die de servers van Ziggo gebruiken als ze het niet weten, is via de zogenaamde root-servers.

Er zijn een stuk of 20 of 30 of zo 'root-servers' die eigenlijk niks anders weten dan welke nameservers verantwoordelijk zijn voor .nl, .de, .bo, .uk, .com, .net etc etc. Van die server krijg je dus terug dat de nameservers voor .net wordt verzorgd door [a..m].gtld-servers.net. Vervolgens vraag je aan één van die servers wat het ip van tweakers.net is. Die servers geven je dan als antwoord: "Geen idee, probeer ns.tweakdns.nl of ns.tweakdns.eu eens?", en zo kom je steeds een stapje dichterbij de server die het definitieve antwoord weet.

Je kunt je indenken dat dat nogal veel verzoeken zijn,steeds een niveau dieper. Daarom is de cache (en daarmee meteen de Time To Live) in de standaard ingebakken, alle caching nameservers (dus je routertje en die van Ziggo, de meeste authoritative DNS-servers resolven niks wat ze zelf niet weten, dat is ook niet hun taak) bewaren deze gegevens voor een bepaalde tijd. Tweakers.net is daarin een slecht voorbeeld want het lijkt erop dat die de TTL op 60 seconden hebben staan, maar bijvoorbeeld samsung.com staat op 48 uur. Dat houdt tevens in dat wanneer de beheerder van die website een IP-adres aanpast het (in geval van Samsung) 2 dagen kan duren voordat de hele wereld naar het nieuwe IP gaat! Als jij vlak voor de change nog het IP hebt opgevraagd dan zal je router dit 2 dagen onthouden voordat hij het opnieuw gaat opzoeken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrodx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 21:12
Snowwie schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:40:
Al voor heel jaren geleden werd mij verteld dat je bij 'preferred dns server' simpelweg de gateway nummer van je router in kon vullen. En dit werkt eigenlijk al jaren naar behoren, maar eigenlijk weet ik niet eens precies wat deze optie nu inhoud. Wat doet dit nu eigenlijk precies?
Het instellen van de gateway als DNS Server heeft eigenlijk niet zoveel zin omdat dit je standaard DNS Server wordt. Het onderste gedeelte van je instellingen is dus overbodig.

Het bovenste gedeelte is ook alleen nodig wanneer de DHCP server op je router uit staat of niet goed werkt. DHCP deelt IP-adressen uit aan alle computers van je sub-net(het netwerkje van je router). Je gebruikt nu statische IP-adressen wat opzich niet verkeerd is maar wel problemen kan opleveren als DHCP ook aan staat.

Engage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je het onderste gedeelte niet invult weet je PC niet waar het terecht kan voor DNS-queries. Het is niet zo dat Windows dan maar automatisch de gateway probeert!

Dat statische adressen problemen kunnen geven als DHCP ook aanstaat in op zich wel waar, alleen zoals het er nu staat impliceer je dat je beter geen statische adressen kunt gebruiken in een netwerk met een DHCP-server. Dat is echter niet waar, ze kunnen probleemloos naast elkaar gebruikt worden, MAAR:

Je subnet bevat maar een beperkt aantal adressen. In je plaatje gebruik je 192.168.1.3 als IP-adres en 255.255.255.0 als subnetmasker. In het kort houdt dat in dat je netwerkadres 192.168.1.0 is, je broadcastadres is 192.168.1.255 en alles daar tussen (dus .0 en .255 niet!) kun je gebruiken naar eigen goeddunken.

Je DHCP-server deelt echter in die range adressen uit. Welke adressen dat zijn kun je instellen, een veel gebruikte range is bijvoorbeeld 100 tot en met 150. Als je zorgt dat je met je handmatig ingestelde adressen buiten die range blijft is er niks aan de hand :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
  • Laatst online: 29-04 12:36
blaataaps schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 06:57:
[...]

Heb je daar ook een bron voor? Mijn android doet dat namelijk helemaal niet zo te zien, en dat lijkt me ook een beetje raar. Ik zou verwachten dat ie de met dhcp-toegewezen nameservers default gebruikt. Dat laatste lijkt me ook wel zo handig, in plaats van willekeurige andere, misschien wel ongewenste of onbereikbare nameservers.
Dat zijn DNS servers van Google. Publiek te gebruiken door iedereen..
Geen idee of het iets standaards is in Android, maar aangezien het DNS servers van Google zijn lijkt dat me waarschijnlijk. Zie de edit

Ontopic; Ik gebruik de Google DNS Servers, omdat ik een VPN Router in mijn lokale netwerk heb die al mijn verkeer in een tunnel rout, maw; Ik tunnel door mijn lokale provider en kan dus niet bij de DNS servers van mijn provider.

Edit: Net ff mijn Android gechecked. Ik heb DNS servers van mijn mobile provider. Er zijn genoeg Apps die je helpen om publieke DNS servers in te stellen, het werkt dus wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Giftcard op 31-07-2013 10:31 ]

"Secrets are only secrets if they are secret."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrodx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 21:12
Paul schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 09:53:
Als je het onderste gedeelte niet invult weet je PC niet waar het terecht kan voor DNS-queries. Het is niet zo dat Windows dan maar automatisch de gateway probeert!
Aangezien TS geen DNS-Server, wel cache, op zijn gateway heeft staan is het invullen van de gateway als DNS-Server een vreemde instelling. Windows zal gaan denken dat de gateway de DNS-Server is terwijl dit helemaal niet zo is. De gateway zal op zijn beurt de door Windows gestuurde DNS-queries doorspelen naar zijn DNS-Servers, de daadwerkelijke DNS-Servers. Deze extra hop kan de performance nooit ten goede komen. De hop had je toch al, het levert en kost dus niets.

Wanneer je het onderste gedeelte leeg laat dan zal Windows de DNS-Servers instellen die de gateway aan hem geeft. Zodoende hoeven DNS-queries niet meer via de DNS-Server van de gateway.

Zo heb ik het altijd begrepen :)

Wat betreft je verhaal over DHCP, niet op aan te merken. Behalve dan dat de configuratie met helemaal goed moet zijn, wat juist vaak het probleem is }:O

Engage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nimrodx schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:12:
[...]
Wanneer je het onderste gedeelte leeg laat dan zal Windows de DNS-Servers instellen die de gateway aan hem geeft. Zodoende hoeven DNS-queries niet meer via de DNS-Server van de gateway.

Zo heb ik het altijd begrepen :)
Leuk bedacht maar TS heeft statische ip's ingesteld. Dus dan gaat die vlieger niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nimrodx schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:12:
Aangezien TS geen DNS-Server, wel cache, op zijn gateway heeft staan is het invullen van de gateway als DNS-Server een vreemde instelling.
Een caching DNS-server is ook gewoon een DNS-server, maar dat terzijde. Juist omdat het (ook) een cache is, is dat een hele goede instelling :) Die hop waarvan jij zegt dat hij performance kost, daarvan zeg ik, die levert je performance op.

Nu heb je in een thuissituatie niet zo heel veel machines die online willen maar alles wat je aan deze kant van je x ms round trip naar de provider kunt cachen scheelt je een round trip naar de provider. De eerste request moet inderdaad langs één extra server die gaat kijken hoe/wat/waar, alle volgende requests (binnen de TTL) blijven lokaal ipv dat je die remote op moet vragen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Giftcard schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:14:
[...]
Dat zijn DNS servers van Google. Publiek te gebruiken door iedereen..
Geen idee of het iets standaards is in Android, maar aangezien het DNS servers van Google zijn lijkt dat me waarschijnlijk. Zie de edit
Maar dat betekent niet dat ze overal te gebruiken zijn. Op sommige (publieke) netwerken (zoals hotspots) kun je alleen de via-DHCP-opgegeven DNS-servers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nimrodx schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:39:
Je gebruikt nu statische IP-adressen wat opzich niet verkeerd is maar wel problemen kan opleveren als DHCP ook aan staat.
Het lijkt me sterk dat menig tweaker, die 100% meer apparaten in huis heeft dan slechts 1 computer, te denken aan een Mediaplayer, een NAS, een tweede pc, een laptop, een PS3 of Xbox, een mobiele telefoon etc; automatisch verkregen (interne) ip adressen gaat gebruiken? Zeker als je ook nog eens port forwarding gebruikt zou je veel problemen ondervinden bij automatische ip adres verkrijgen. Al mijn apparaten hebben vaste ip nummers om netwerk conflicten te voorkomen. Alleen mijn Galaxy S3 heeft geen vast nummer omdat ik deze overal mee naar toe neem. Daarom zorg ik er dan ook voor dat het 1e beschikbare nummer (192.168.1.2) niet gebruikt wordt door één van de andere apparaten. Zoals de te zien in het plaatje heeft m'n hoofdpc 192.168.1.3 in gebruik. De Galaxy S3 pakt dan altijd 192.168.1.2.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snowwie schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:01:
[...]

Het lijkt me sterk dat menig tweaker, die 100% meer apparaten in huis heeft dan slechts 1 computer, te denken aan een Mediaplayer, een NAS, een tweede pc, een laptop, een PS3 of Xbox, een mobiele telefoon etc; automatisch verkregen (interne) ip adressen gaat gebruiken?
Ik doe thuis niet anders. Zelfs m'n statische IP's komen uit dhcp. Alleen op kantoor heb ik wat echt statisch ingestelde zaken, en m'n colo dozen zijn uiteraard volledig statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Het lijkt me sterk dat menig tweaker, die 100% meer apparaten in huis heeft dan slechts 1 computer, te denken aan een Mediaplayer, een NAS, een tweede pc, een laptop, een PS3 of Xbox, een mobiele telefoon etc; automatisch verkregen (interne) ip adressen gaat gebruiken? Zeker als je ook nog eens port forwarding gebruikt zou je veel problemen ondervinden bij automatische ip adres verkrijgen. Al mijn apparaten hebben vaste ip nummers om netwerk conflicten te voorkomen. Alleen mijn Galaxy S3 heeft geen vast nummer omdat ik deze overal mee naar toe neem. Daarom zorg ik er dan ook voor dat het 1e beschikbare nummer (192.168.1.2) niet gebruikt wordt door één van de andere apparaten. Zoals de te zien in het plaatje heeft m'n hoofdpc 192.168.1.3 in gebruik. De Galaxy S3 pakt dan altijd 192.168.1.2.
Jawel, maar dan wel puur static DHCP-leases. Alle devices halen hun IP via DCHP op en op mijn router kan ik centraal alle static leases beheren.

Elk device krijgt dus altijd hetzelfde IP uitgekeerd, en welk IP dat is kan ik per MAC-adres zelf bepalen. Voordeel is dat ik die IP's ook nog eens centraal op de router kan toewijzen ipv dat ik op elk device apart dingen moet gaan instellen.

Juist op deze manier voorkom je conflicten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
1 computer, [..] Mediaplayer, een NAS, een tweede pc, een laptop, een PS3 of Xbox, een mobiele telefoon etc
De enige dingen die ik thuis statisch heb zijn de NAS (vanwege port forwards) en een IP-printer, de rest is allemaal DHCP. Het boeit me totaal niet welk IP-adres mijn telefoon, PS/3 of laptop heeft. Als ik al ergens bij moet dan werkt dat gewoon op naam...

USB-stick werkt goed genoeg om een Word-documentje van mijn laptop naar die van mijn vrouw te verplaatsen, dat komt zo weinig tijd dat ik er echt geen moeite in ga steken daar allemaal shares voor aan te maken etc :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Compizfox schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:21:
Elk device krijgt dus altijd hetzelfde IP uitgekeerd, en welk IP dat is kan ik per MAC-adres zelf bepalen. Voordeel is dat ik die IP's ook nog eens centraal op de router kan toewijzen ipv dat ik op elk device apart dingen moet gaan instellen.
Als alle devices dezelfde (interne) ip nummer hebben hoe regel je het interne data verkeer dan, bv een mediaplayer die een film afspeelt van een NAS? En port forwarding voor bepaalde games of applicaties?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snowwie schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 00:03:
[...]

Als alle devices dezelfde (interne) ip nummer hebben hoe regel je het interne data verkeer dan, bv een mediaplayer die een film afspeelt van een NAS? En port forwarding voor bepaalde games of applicaties?
Lees dat nog 's maar dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@snowie
Compizfox schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:21:
Als alle devices hetdezelfde (interne) ip nummer hebben hoe regel je het interne data verkeer dan, bv een mediaplayer die een film afspeelt van een NAS? En port forwarding voor bepaalde games of applicaties?
Niet, alle windows bakken klappen er iig simultaan uit. wat je nas doet kan ik alleen maar raden. het wordt in iedergeval niet werkbaar

maar dat staat niet in wat je quote daar staat gewoon dat elk device een vast ip heeft

OT

ik gebruik mijn dns van mijn provider (xms). om dat ik geen zin heb om uit te zoeken welke het snelst is en het me geen bal scheelt velder want alles werkt goed genoeg

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 01-08-2013 01:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Laatst online: 04-07 16:34
Apart, bij mijn tablet (Android) staat 8.8.8.8 standaard. Blijkbaar dus niet altijd, kan ook iets van de ROM zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij snappen jullie mijn post niet. Elk device krijgt een apart IP (duh!), maar ze krijgen altijd hetzelfde IP.

Lees dit bijvoorbeeld maar eens: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Static_DHCP

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 01-08-2013 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dit ziet er wel uit alseen grappig testje

http://code.google.com/p/namebench/

mijn resultaten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik krijg dit: http://namebench.appspot.com/id/10565003

Al die IPv6-capable DNS-servers zijn veel sneller... Waarschijnlijk omdat ze weinig gebruikt worden?

[ Voor 49% gewijzigd door Compizfox op 01-08-2013 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmmm ik zal hem ook een op een v6 machine draaien

intresting ... xms pushed voor ipv6 de google dns :/ (viel nogal op )
2001:4860:4860::8844
2001:4860:4860::8888

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 01-08-2013 02:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

minder schokkende resultaten hierzo (ipv6/4 doos)

klik

mij ipv4 average ligt iig lager dan jouw ipv6 average :P dus het is niet dat de v6 sneller is

8.8.4.4 Google Public DNS-2 google-public-dns-b.google.com 42.67

vs

2001:418:3ff::53 NTT IPv6 x.ns.verio.net 50.4 370.4% 11.6 2065.7

[ Voor 56% gewijzigd door Fish op 01-08-2013 02:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik las de titel en ik moest gelijk aan domeinnaamregistratie denken, maar dat word hier denk ik niet bedoeld ;)

mijn default dns is blijkbaar 212.54.35.25 geen idee van wie die eigenlijk is :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik moest gelijk aan bind denken ..

jouw dns is van ziggo http://ip.robtex.com/212.54.35.25.html
ZIGGO-INFRA-2-ZL-SLB, ZIGGO-INFRA-2-ZL-SLB, Netherlands

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-07 16:24
mrc4nl schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 02:34:
mijn default dns is blijkbaar 212.54.35.25 geen idee van wie die eigenlijk is :P
Ziggo primaire DNS server :) Secundaire is 212.54.40.25 zo uit mijn hoofd welke ik als primaire gebruik (dus verwisseld).

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik gebruikte eerst altijd 8.8.8.8 (Google), die ik had ingesteld op m'n router, zodat alle devices in m'n netwerk die automatisch ook gebruikten.

Ik merkte echter dat bij sites die wereldwijd servers hebben staan (Facebook bijv.) om content sneller te laden (CDN, Content Delivery Network) dat het laden van bijv. foto's wel eens langer wilde duren dan wanneer ik de standaard Ziggo DNS gebruikte (212.54.35.25). Komt waarschijnlijk omdat je door de Google DNS naar een CDN verder weg werd verwezen dan wanneer je de Ziggo DNS gebruikt.

Al gebruik ik de Google DNS nog wel steeds, die van Ziggo wel soms nog wel eens traag zijn, of kuren geven. De DNS van Google is ook handig als je in het buitenland op een hotspot zit. Door 8.8.8.8 in te stellen wordt het internet vaak wat sneller is mijn idee.

En dat Android standaard de DNS van Google wil gebruiken klopt volgens mij wel, maar alleen als je zelf een statisch IP invult. Hij zet dan zelf al 8.8.8.8 in het DNS veld neer. Maar je kunt die waarde ook prima weghalen en er zelf wat invullen. Bij DHCP gebruikt hij gewoon de toegewezen gateway zover ik weet.

Op m'n Android telefoon gebruik ik Google Play: Set DNS . Die overruled automatisch op alle netwerkverbindingen de DNS met een zelf instelbare. Zo weet ik zeker dat ik altijd een goede DNS heb. Is alleen even opletten met hotspots waar je via zo'n captive portal moet inloggen. Die captive portal kan dan vaak niet getoond worden omdat die pagina niet gerouteerd kan worden via de Google DNS (omdat het een interne pagina is). Even "Set DNS" terug zetten op "DHCP / Disable", dan de captive portal doorlopen, en dan weer terug zetten op je eigen DNS.

Mocht je voor thuis niet tevreden zijn met de DNS van je provider, en wil je een andere gebruiken, dan zou ik eerst met de namebench tool hierboven genoemd gaan benchmarken. Anders ben je mogelijk alsnog langzamer uit.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThinkPadd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:36:
Ik merkte echter dat bij sites die wereldwijd servers hebben staan (Facebook bijv.) om content sneller te laden (CDN, Content Delivery Network) dat het laden van bijv. foto's wel eens langer wilde duren dan wanneer ik de standaard Ziggo DNS gebruikte (212.54.35.25). Komt waarschijnlijk omdat je door de Google DNS naar een CDN verder weg werd verwezen dan wanneer je de Ziggo DNS gebruikt.
Dat is op zich raar want Google anycast die DNS servers en heeft ze over de hele wereld staan, waaronder zover ik weet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:33:
[...]

Dat is op zich raar want Google anycast die DNS servers en heeft ze over de hele wereld staan, waaronder zover ik weet in Nederland.
Maar de kans dat de achterkant van die nameservers in alle geo-ip-databases als nederlands wordt aangemerkt is dan weer iets kleiner dan bij de recursor van ziggo en aanverwanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Opendns_logo.svg/313px-Opendns_logo.svg.png

Ik gebruik gewoon OpenDNS:
208.67.222.222
208.67.220.220
208.67.220.222
208.67.222.220

http://www.opendns.com/bu...ons/premium-dns/benefits/

Omdat ik vind dat Google niet ook nog eens al mijn DNS queries moet afhandelen, en OpenDNS is naar mijn idee sneller dan de DNS service van mijn provider.

[ Voor 58% gewijzigd door Whatson op 04-08-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eens ik wil ook niet dat al mijn queries via google gaan

kun je nagaan xms pushed gewoon de google dns voor ipv6 }:|

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gisteren kwam ik er achter dat mijn modem/router als DNS geen goed idee was. Steeds vaker kreeg ik dat een site niet bereikbaar was, waaronder Tweakers. Toen heb ik mijn DNS ingesteld op 208.67.222.222 en 208.67.220.220 (OpenDNS.com) en nu gaat het goed. Geen pagina's die niet meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Überhandig lijkt mij als Tweakers de snelste D&S server ter wereld zou realiseren of is het onconcurreerbaar?

[ Voor 240% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 18-08-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja uit mijn metingen boven blijkt dat google sneller is. maar je kan zelf ook de test doen natuurlijk. gewoon runnnen en 5 minuten zijn gang laten gaan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
CyBeR schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:33:
[...]

blaataaps schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:51:
[...]

Maar de kans dat de achterkant van die nameservers in alle geo-ip-databases als nederlands wordt aangemerkt is dan weer iets kleiner dan bij de recursor van ziggo en aanverwanten.
Zoiets dacht ik ook ja, dat het weinig uit zou maken. Maar vooral bij Facebook merkte ik toch wel een verschil.

Hier iemand die het met de iTunes Store heeft: Why using Google DNS / OpenDNS is a bad idea . Maar voor mij wegen de voordelen (uptime/snelheid) op tegen de nadelen (evt. vertraging bij grote internationale sites)

Al staat hier weer dat ze er dus aan werken/dat het opgelost is: http://lifehacker.com/583...getting-a-web-speed-boost

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2013 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derwin
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-04-2023
Over DNS gesproken en snelheid.

Kijk een op https://1.1.1.1/nl/ dan heb je al gelijk de eerste te pakken.

Tweede DNS 1.0.0.1

En succes op https://community.cloudflare.com/c/reliability/1111

Groeten, Derwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Derwin schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:52:
Holy shit die vertaler moeten ze echt niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Tweede DNS 1.0.0.1

Ingesteld, welgeteld 1ms verbetering t.o.v Google. Meteen in de router als default DNS ingesteld. Maar google z'n DNS slaat de queries in website adressen ook op en crawled met googlebot automatisch die url's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Tweede DNS 1.0.0.1

Moest je daar een topic van 5 jaar oud voor kicken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Paar weken terug lag CloudFlare eruit voor een minuut of 5, maar weer terug gegaan naar OpenDNS.

En @Derwin , als je toch zo graag topics zoekt en kickt, had je beter deze kunnen pakken.
Cloudflare DNS resolvers 1.1.1.1

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 05-07-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:06

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, oude topics opzoeken om te voorzien van niet direct voor dat topic nuttige informatie zien we liever niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.