Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers, zit al paar jaar hier af en aan mee te lezen en what not.

Nu is het probleem dat ik mijn redelijk oude internals een nieuwe kast heb gegeven ivm herrie colaspills en what not. Ook maakte mijn oude kast super veel herrie en aangezien mijn pc in de woonkamer staat zorgde dat voor veel frustratie voor iedereen.

Nu dacht ik dat het kwam doordat mijn kast en fans 3-4 jaar lang constant door stof en andere zaken werden geplaagd maar ik heb nu dus een nieuwe kast gekocht (cooler master storm II advanced) en het zelfde probleem doet zich nog steeds voor zodra ik een game opstart of iets intens ga doen laat mijn PC alle fans zohard draaien dat het net een stofzuiger is waar ik langs zit. Ik heb al dingen als speedfan geprobeert en in de bios te kloten maar niks werkt.

Ook geeft speedfan rare temperaturen aan die net zo hoog zijn als bij mijn oude kast terwijl het een heel stuk cooler voelt in de kast zelf als bij de oude (antec 300) zoals 40 graden op mijn hd5770 vapor x terwijl dat ding kouder is als de lucht om de kast heen? Weet iemand wat ik hier aan kan doen naar mijn gevoel denkt mijn moederbord dat mijn cpu te warm is en laat daardoor alle fans te hard draaien? Is een verandering naar een betere cpu cooler genoeg of kan ik meer/goedkoper doen?

volledige build is:

Cooler master storm scout 2 advanced
AMD Phenom II x4 955 black edition (stock cooler)
SAPPHIRE VAPOR-X HD 5770
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Cheapo samsung harde schijf en dvdr
Cooler Master Real Power M620 Modular ATX 620W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 18:11

DeTeraarist

#Boots2Asses

Je hebt toch wel alle troep eerst verwijdert? Een paar kleine oneffenheden in een cooler zorgen er al snel voor dat hij wat uit balans raakt en dan kan dat voor een partij herrie zorgen van heb ik jou daar. Ik zou dus eerst even goed kijken of deze goed schoon is en of hij nog wel in balans is. Over het algemeen zijn stock coolers niet de beste(uitzonderingen daargelaten uiteraard). 't Zou kunnen dat ze na 4 jaar in de troep gewoon wat versleten zijn en schoonmaken niet meer helpt. Dan kun je maar het beste een fijne stille cooler aanschaffen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mogelijk is de pasta tussen je CPU en cooler niet goed of oneven aangebracht. Ik zou sowieso een aftermarket cooler aanbevelen als je nog een stock cooler gebruikt en deze teveel lawaai maakt. In het algemeen maken stock coolers op hogere toeren meer herrie.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeTeraarist schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:19:
Je hebt toch wel alle troep eerst verwijdert? Een paar kleine oneffenheden in een cooler zorgen er al snel voor dat hij wat uit balans raakt en dan kan dat voor een partij herrie zorgen van heb ik jou daar. Ik zou dus eerst even goed kijken of deze goed schoon is en of hij nog wel in balans is. Over het algemeen zijn stock coolers niet de beste(uitzonderingen daargelaten uiteraard). 't Zou kunnen dat ze na 4 jaar in de troep gewoon wat versleten zijn en schoonmaken niet meer helpt. Dan kun je maar het beste een fijne stille cooler aanschaffen.
Ja heb alle onderdelen uit men oude kast gehaald en zo goed mogelijk schoongemaakt zover dat kan met een borstel en stofzuiger (had op het moment geen toegang tot een tank met lucht om alles eruit te blazen) de enige ventilator die zo oud is is de stock cpu cooler mijn oude videokaart was doorgebrand en heb daarvoor in de plaats die vapor x voor een leuke prijs kunnen krijgen en alles blijft koel behalve de cpu dus snap niet goed waarom alles op volle kracht blaast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:32:
Mogelijk is de pasta tussen je CPU en cooler niet goed of oneven aangebracht. Ik zou sowieso een aftermarket cooler aanbevelen als je nog een stock cooler gebruikt en deze teveel lawaai maakt. In het algemeen maken stock coolers op hogere toeren meer herrie.
Nja ik heb 2 jaar terug ongeveer heel men systeem schoongemaakt en opnieuw pasta aangebracht met dezelfde cooler omdat ik hoopte dat dat zou helpen maar blijkbaar niet het is ook niet de cpu cooler die herrie maakt het zijn alle andere fans in men kast die zo hard draaien dat ze herrie maken zelfs met een kast die ik vandaag nog heb aangeschaft. Enig idee wat kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 14:26
Stock coolers zijn eigenlijk altijd lawaaig, zeker als je de PC in een woonkamer neerzet. Als je deze vervangt zul je merken dat de rest van je PC ook niet stil is. Kijk anders eens in het Stille PC topic - had je eigenlijk moeten doen voordat je deze kast met mesh voorkant aanschafte :)
mijn PC alle fans zohard draaien dat het net een stofzuiger is waar ik langs zit.
Als je nou je kast openmaakt terwijl je een benchmark draait en van elke fan bepaalt hoeveel herrie 'ie maakt door de fan een paar seconden met je vinger te stoppen, heb je informatie waarmee je gerichter te werk kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Worden alle fans in je behuizing door het moederbord geregeld? Want dan kan het inderdaad ook je moederbord zijn die te agressief is in z'n koelingsbeleid. Daarnaast, hoeveel fans zitten erin, mogelijk dat je de helft gewoon zonder problemen kunt uitschakelen als je toch niet gaat overclocken oid.

Daarnaast zijn de standaardfans in veel behuizingen net zo erg als stock CPU koelers => lawaaierig. Verder ben ik het eens met wat Pruimenvlaai zegt, je hebt behuizingen die er veel meer op gericht zijn om stil te zijn. Nieuw is niet standaard beter. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pruimenvlaai schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:44:
Stock coolers zijn eigenlijk altijd lawaaig, zeker als je de PC in een woonkamer neerzet. Als je deze vervangt zul je merken dat de rest van je PC ook niet stil is. Kijk anders eens in het Stille PC topic - had je eigenlijk moeten doen voordat je deze kast met mesh voorkant aanschafte :)

[...]

Als je nou je kast openmaakt terwijl je een benchmark draait en van elke fan bepaalt hoeveel herrie 'ie maakt door de fan een paar seconden met je vinger te stoppen, heb je informatie waarmee je gerichter te werk kunt gaan.
Ik zal morgen even door die thread heen kijken dan, thanks. En wat betreft die benchmark dat heb ik met mijn oude en nieuwe kast geprobeert en het zijn de 2 fans in de voorkant en de ene in de achterkant (bij de oude case bovenkant) die al het geluid produceren. de gpu en cpu hoor je praktisch niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 02:48:
Worden alle fans in je behuizing door het moederbord geregeld? Want dan kan het inderdaad ook je moederbord zijn die te agressief is in z'n koelingsbeleid. Daarnaast, hoeveel fans zitten erin, mogelijk dat je de helft gewoon zonder problemen kunt uitschakelen als je toch niet gaat overclocken oid.

Daarnaast zijn de standaardfans in veel behuizingen net zo erg als stock CPU koelers => lawaaierig. Verder ben ik het eens met wat Pruimenvlaai zegt, je hebt behuizingen die er veel meer op gericht zijn om stil te zijn. Nieuw is niet standaard beter. ;)
Ja al mijn fans worden door het moederbord geregeld voor zover ik weet, en er zitten 2 front fans en 1 back fan in afgezien van de gpu en cpu fans. En alles blijft lekker cool behalve de cpu. En het hoeft voor mij niet muisstil te zijn maar hij maakt wel heel veel herrie op het moment ook al koelt hij veel beter dan mijn oude kast afgezien de cpu.

Thanks voor de replies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navi24
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 21:05
Speedfan werkt alleen als je het goed heb geconfigureerd. Ik heb de handleiding gelezen en het duurt maar paar minuten nadat je alles onder controle hebt. Voor zover ik weet, moet de airflow optimaal zijn, zodat alle warme lucht naar buiten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan de fans in je kast gewoon losmaken en kijken of de temps goed blijven, en daarna als de temps goed zijn, maar het geluid nog steeds niet je CPU cooler vervangen. Als dat ook niet helpt je GPU cooler. En als dat ook niet helpt je PSU. En als dat ook niet helpt alles het raam uit en nieuw systeem samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

johnkeates schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:11:
Je kan de fans in je kast gewoon losmaken en kijken of de temps goed blijven, en daarna als de temps goed zijn, maar het geluid nog steeds niet je CPU cooler vervangen. Als dat ook niet helpt je GPU cooler. En als dat ook niet helpt je PSU. En als dat ook niet helpt alles het raam uit en nieuw systeem samenstellen.
reageer dan niet ... want volgens jou oplossing moet de TS 3 dingen vervangen terwijl dat het misschien helemaal niet is. 8)7 8)7

Bij mij is mijn systeem juist veel stiller/koeler geworden door de CPU koeler te vervangen.. en de fans in de kast te verwijderen. en stuk voor stuk terug plaatsen en via de Mobo te laten regelen ipv direct op de psu en full rpm.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1