Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
jaja, daar is weer zo'n standaard oververhittings topicje, zullen jullie wellicht denken..

Wat mij betreft is dat niet helemaal zo.

Mijn PC heeft sinds een aantal maandjes het volgende probleem: bij de minste of geringste belasting begint de koeler te loeien, en bij bijvoorbeeld het bekijken van een HD stream of film valt hij simpelweg uit.

Allereerst heb ik de koeler vervangen, welk in mijn ogen de meest waarschijnlijke boosdoener kon zijn. Een nieuwe Zalman koeler met nieuwe pasta mocht echter niet baten. De systeemkoelers werken prima, en ook met de bovenkap eraf blijft het probleem zich voordoen.

Ook heb ik een nieuwe windows installatie gedaan, je weet immers maar nooit :)

Helaas mocht ook dit niet baten. Vanmiddag maar een memory check gedaan met de built in windows applicatie. Tijdens het testen kreeg de processor het alweer erg warm, en de koeler begon flink te loeien. Ongeveer halverwege de test, zonder dat er op dat moment fouten waren gevonden, viel de pc wederom uit.

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? het heeft plm. 3 jaar zonder enige problemen gewerkt.

systeemspecs zijn:

AMD64 6000+
Gigabyte mobo (type moet ik even opzoeken)
4 gb ram
ATI on board hdmi vga

geen top systeem, maar tegenwoordig voldoende voor wat ik ermee doe..

Bij voorbaat dank voor jullie input!

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

Heb je al eens 1 van de volgende dingen geprobeerd:

- PSU (aka voeding) vervangen om te testen of het maybe je voeding is?
- Pasta goed, NIET teveel op de cpu gedaan? Ook de cpu eerst goed schoon gemaakt voor het plaatsen van de pasta?
- Underclocken al eens geprobeerd? (denkend aan voltage naar beneden bijstellen om minder hitte te genereren)
- Als je je kast open hebt en de pc valt uit hou je vinger dan eens op de cpu. Als deze koud genoeg is om je vinger op te houden dan kun je er redelijkwijs vanuit gaan dat het niet de temp van je cpu is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Download ook eens het programma HWmonitor, hiermee kun je precies zien hoe heet je processor precies wordt.
Heb je misschien laatst in je BIOS zitten spelen? Want het zou bijvoorbeeld kunnen dat je Target temperature op 30 graden oid staat, en de limiet waarbij hij zichzelf uitschakelt al bij 60 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 15:00
Kans op PSU best groot.

Mijn hakkiewakkie voeding deed hetzelfde (alleen was die nieuw :P)
Zodra de fan begon te zoemen omdat e.e.a. meer belast werd, crashte mijn PC.

Op advies van een aantal medetweakers een nieuwe (degelijke) voeding gekocht en het loopt als een zonnetje.

Kun je niet ergens een PSU lenen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ase-
ik zal kijken of ik een andere voeding kan regelen.

ik weet echter wel 100% zeker dat het mijn processorkoeler is die begint te loeien bij de minst of geringste inspanning. Volgens een hardware monitor programma die hier aangeraden werd was de temperatuur van de cpu hoog te noemen. zo'n 50 graden op idle en direct omhoog schietend bij belasting naar plm. 80 graden. Dit is info van een tijdje geleden, uit mn hoofd, ik zal straks het progje nog eens runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 15:00
ase- schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:09:
ik zal kijken of ik een andere voeding kan regelen.

ik weet echter wel 100% zeker dat het mijn processorkoeler is die begint te loeien bij de minst of geringste inspanning. Volgens een hardware monitor programma die hier aangeraden werd was de temperatuur van de cpu hoog te noemen. zo'n 50 graden op idle en direct omhoog schietend bij belasting naar plm. 80 graden. Dit is info van een tijdje geleden, uit mn hoofd, ik zal straks het progje nog eens runnen.
Als je zeker weet dat het je cpu koeler is, dan zou ik niet langer nadenken en het ding vervangen.

Maar het is bij je thuis lekker koel nu met deze temperaturen buiten 8)7 ?
Ik denk dat je momenteel niet de enige bent met een CPU temp van 50 graden idle. Dus dat die koeler gaat loeien is best normaal lijkt mij. Het probleem wat je beschrijft is dat je PC uitvalt wanneer de fan gaat loeien, dat is het probleem. Die koeler doet gewoon zijn werk, e.e.a. wordt warm en de fan op die koeler gaat harder draaien, precies zoals hij zou moeten doen. Wat logischer klinkt is dat het systeem dan mogelijk te weinig stroom kan leveren om die fan zo hard te laten spinnen.

Als je de mogelijkheid hebt zou je echt eens een voeding moeten lenen om te testen ergens, dan kun je e.e.a uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25

Shunt

Boe

Gadgeteer schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:55:
[...]

Als je zeker weet dat het je cpu koeler is, dan zou ik niet langer nadenken en het ding vervangen.

Maar het is bij je thuis lekker koel nu met deze temperaturen buiten 8)7 ?
Ik denk dat je momenteel niet de enige bent met een CPU temp van 50 graden idle. Dus dat die koeler gaat loeien is best normaal lijkt mij. Het probleem wat je beschrijft is dat je PC uitvalt wanneer de fan gaat loeien, dat is het probleem. Die koeler doet gewoon zijn werk, e.e.a. wordt warm en de fan op die koeler gaat harder draaien, precies zoals hij zou moeten doen. Wat logischer klinkt is dat het systeem dan mogelijk te weinig stroom kan leveren om die fan zo hard te laten spinnen.

Als je de mogelijkheid hebt zou je echt eens een voeding moeten lenen om te testen ergens, dan kun je e.e.a uitsluiten.
Zoals al in zijn start post staat heeft hij dit al gedaan.

Zou je eens een foto kunnen plaatsen hoe de binnen kant van de kast er uit ziet en hoe de fans lucht aanzuigen of blazen. Verder zou je eens de exacte waardes kunnen geven van je voeding lijnen en alle temperaturen ( hardware monitor). Dan kunnen we eens gaan kijken of het daadwerkelijk de temperatuur is dat het probleem is of dat het mogelijk een ander probleem is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ase-
Het heeft even geduurd maar ik heb de voeding uit mijn oude pc (coolermaster 400watt) in de probleemcomputer geplaatst: geen verschil..

De kast staat nu met open bovenkant (het is een HTPC), maar nog steeds valt 'ie bij de minste of geringste inspanning uit. Bijvoorbeeld bij het uitpakken van een groot rar bestand.

Ik denk dat de meest logische vervolgstap het vervangen van het mobo is?

Of zijn er nog andere tips?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
Uit je meetgegevens blijkt toch echt dat het probleem bij de koeling van de cpu ligt.
de koeler zelf heb je vervangen. Dat zal het probleem dus niet zijn.
Dan kan het nog zijn dat je de koelpasta niet goed hebt aangebracht. Hoeveel pasta heb je gebruikt?
Als dat het niet is, dan is het waarschijnlijk de cpu zelf. Is de cpu over geklokt?

Eigenlijk alles wat Bartezzz al gezegd heeft. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door wappiewappie op 13-10-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Koelblok, zoek films op youtube hoe je pasta erop moet doen, want dit moet heel heel heel erg dun zijn, dan zakt ook je idle temp ook naar beneden.
Je kan nog een bios reset doen, misschien helpt dit.
(doe dit als eerste kontroleren).

Bios kontroleren wanneer pc uitvalt, dat kun je daar instellen?
Hoe heet mag je cpu worden? En de bios zo instellen of gelijk of een beetje hoger dan "hoe heet mag de cpu worden".

Met een tafel ventilator in de kast blazen om te testen of het dan wel beter gaat.
Word er genoeg lucht naar buiten geblazen(uit de kast), en hoe heet is deze lucht?

Temps meten. (van alle hardware).
Voltage meten.
Voltages/temps ook kontroleren of je cpu/pc niet overclocked is, waardoor alle te heet wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 14-10-2013 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Misschien ook handig om te controleren of er niks tussen de processor en het koelblok zit behalve de koelpasta. Ik ken personen die heel handig het beschermplastic hadden laten zitten en zich afvroegen waarom de boel zo warm werd. :+

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletrene
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06-2022
Zoals bovenstaand al een aantal keer is aangegeven:

- Koelpasta controleren
- Kijken of er niets tussen je koeler en CPU zit
- Stof verwijderen uit de kast, ook goed de koelribben meenemen!

Misschien zijn het de Temp sensoren in je MOBO, of de temp. sensor van je CPU die kapot is.
Heb dit 1x eerder gezien, CPU was dan niet warm, maar de sensor dacht van wel waardoor de PC (uit voorzorg ) uit viel..

Enige oplossing toen was mobo vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Als de cpu heel heet is dan zou je aan je koelblok ook warmte moeten voelen, indien koelblok niet echt warm wordt, dan word er geen warmte overgedragen aan je koelblok, dus koelblok zit verkeerd.
Voordat je de koelblok vastpakt, houd met de de andere arm de kast van je pc vast, zodat je jezelf ontlaad naar de kast ipv naar je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan toch ook dat er in de processor wat fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00

Nemesizz

Untouchable

Zoals bulletrene al zegt, kan ook een foute uitlezing zijn.
Ik heb ook wel eens zo'n bord gezien die springt steeds van -128ºC naar +128ºC, waarbij metname dat laatste een probleem is omdat de PC dan 'denkt' dat ie te warm word (wat niet zo was).
Gelukkig kon je daar de shutdown beveiliging uitzetten, maar als dat niet kan en je hebt zo'n gare sensor kun je je bord weg mikken.

Een brakke sensor van de processor kan natuurlijk ook.

Nu zal ik niet meteen zeggen van: "je moet de beveiliging maar uitzetten" , maar eerst zeker van zijn dat je een foutieve plaatsing van koeler hebt uitgesloten.
Koelpasta verkeerd aanbrengen kan ook voor negatieve temperatuur overdracht zorgen, echter is dit vaak niet dusdanig extreem dat je CPU oververhit (heb aardig wat OEM's gezien met veels te veel pasta, maar die werden niet extreem heet....bevorderlijk voor de temperatuur was het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ase-
bedankt voor alle reacties.

Ik heb in het verleden meerdere pc's geassembleerd, en nooit issues gehad met oververhitting. Om zeker te zijn heb ik nogmaals nieuwe koelpasta geplaatst (koeler + blok had ik dus al vervangen), maar dit mag niet baten. Systeem is nooit overgeklokt (geweest) en heeft jaren perfect gewerkt. De omgevingstemperatuur is ook uitgesloten. Ik vermoed ook dat het een sensor issue is. Ik kan deze beveiliging niet uitschakelen in de bios helaas. Een ander moederbord met dit socket (AM2) heb ik niet voorhanden. Zal ik de gok nemen en een vervangend mobo proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

ase- schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:53:
bedankt voor alle reacties.

Ik heb in het verleden meerdere pc's geassembleerd, en nooit issues gehad met oververhitting. Om zeker te zijn heb ik nogmaals nieuwe koelpasta geplaatst (koeler + blok had ik dus al vervangen), maar dit mag niet baten. Systeem is nooit overgeklokt (geweest) en heeft jaren perfect gewerkt. De omgevingstemperatuur is ook uitgesloten. Ik vermoed ook dat het een sensor issue is. Ik kan deze beveiliging niet uitschakelen in de bios helaas. Een ander moederbord met dit socket (AM2) heb ik niet voorhanden. Zal ik de gok nemen en een vervangend mobo proberen?
Afhankelijk van je financiele mogelijkheden en de kosten van het nieuwe mobo zou ik zeggen gewoon doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
heb je nu al gecontroleerd of het koelblok wel degelijk warm wordt?
als de cpu 80°C is, zou het koelblok toch al behoorlijk heet moeten zijn
voor mij klinkt dit als een fout gemonteerde koeler...
misschien is er een stukje afgebroken op de socket of iets dergelijks waardoor cpu en koelblok geen goed contact maken of zo
Pagina: 1