• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Tweakers,

Sinds een week heb ik een nieuwe pc die ik zelf in elkaar gezet heb. Echter, zo'n 1 tot 2x per dag - bij ~8 uur gebruik - bevriest de pc compleet, en start hij (soms) opnieuw op. Soms moet ik 'm zelf handmatig opnieuw opstarten. Het beeld bevriest, het geluid loopt vast en wordt een hoge irritante toon. Geen BSOD oid overigens, gewoon een reboot.

Mijn specs zijn als volgt:

CPU: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed
Mobo: ASRock FM2A75M-DGS
GPU: Gigabyte N65TBOC-2GD
RAM: Corsair XMS3
PSU: Coolermaster M520

Ik heb zelf al de videokaart en ram geheugen sloten eruit gehaald en weer erin gedaan. Alles geupdate, gpu drivers, bios etc. Ook moet ik er nog bij zeggen dat ik de eerste paar keren problemen had met opstarten, de pc herkende m'n monitoren (1 tv + 2x monitor) niet, en deed het pas nadat ik ze 1 voor 1 had aangesloten. Dat is nu echter wel gefixed.

Daarnaast moet ik nog zeggen dat m'n voeding al 3,5 jaar oud is. De rest van het systeem is splinternieuw. Het zou dus goed kunnen dat de voeding gewoon op is. Ik hoor ook een vrij hoge toon uit de kast komen, zou dit ook van de voeding af kunnen komen? Of is dit 1 van de 3 kastfans of wellicht de cpu fan?

Alvast bedankt!

edit: Voor ik het vergeet, de temps. M.i. zijn die perfect, met speedfan gemeten draait m'n cpu idle 35c en under load 40-50c. Gpu idle dezelfde temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door London op 30-07-2013 22:37 ]

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Er kan vanalles mee aan de hand zijn natuurlijk. Het eerste wat ik zou nakijken zijn de logboeken van de pc.

Als windows uitvalt/afsluit staat hier altijd een melding van in de event viewer(logboeken). Als hij uitvalt staat hier een foutcode waarmee we de oorzaak kunnen achterhalen.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Klopt, dit krijg ik:
System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2013-07-30T19:34:08.554408800Z

EventRecordID 13118

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer Daan-PC

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0
Na wat google werk kom ik er o.a. achter dat het kan komen door verschillende geluidsdrivers te hebben geïnstalleerd. Dit was bij mij wel het geval (Realtek én Nvidia audio drivers), dus laatstgenoemde heb ik nu verwijderd.

Ik ga nu ook even een Memtest86 doen, dus ik edit m'n post zo met het resultaat.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
"Het kan komen door [..]"

Het is een crash.. dat *kan* door alles komen. Dat bij een persoon toevallig twee audio drivers het probleem was maakt nog niet dat alle crashes altijd door audio drivers komen he...

Kijk anders even met WhoCrashed welke verantwoordelijkheid door de dumps aangegeven wordt. En zet automatisch herstarten bij crashes uit, dan kan je de foutcode in beeld zien.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Helaas gaat dat niet meer, omdat m'n pc inmiddels niet eens meer wilt opstarten.

Ik wou Memtest draaien via een bootable USB, maar na het veranderen van de boot sequence krijg ik nu niet eens beeld meer te zien op geen enkele van m'n schermen. Videokaart weer een eruit en erin, alle kabels goed aangedrukt, moederbord gereset via jumpers, maar noppes nada.

Alle fans gaan draaien, maar geen beeld of piepjes.

Lekker dit, nu weet ik het helemaal niet meer dus.

edit: Goed, nogmaals jumpers verwisseld en cmos batterij eruit gedaan voor 5 minuten. We hebben weer beeld gelukkig.

Ik ga je raad opvolgen @ poster hierboven!

[ Voor 15% gewijzigd door London op 31-07-2013 00:00 ]

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
In dat geval kan je best even de instellingen van je bios resetten. Zodat hij een nieuwe post zal doen. Aangezien je vanalles geduwd en veranderd hebt is het altijd wel eens aangeraden om het moederbord te laten posten.

Tip: Als je de pc zonder ram opstart zal hij meteen beginnen piepen(als er niets mis is met het moederbord en de speaker in steekt). Zo kan je onmiddelijk hardware failure uitsluiten.

Edit: Blijkbaar net na je edit gepost :)

[ Voor 5% gewijzigd door thibai op 31-07-2013 00:03 ]

Verwijderd

mocht dit niet werken raad ik je aan even je spullen te testen, draai memtest 86+ met op zijn minst 4 passes. dit MOET 0 fouten geven.
en daarna raad ik je aan een HDD test uit te voeren.
ook deze MOET 0 fouten geven.
Iedere fout is er 1 te veel.

Ik weet dat dit al eerder is gezegd maar ik wou het nog even aanstippen. :)

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Goed, nadat de pc vanmorgen weer 2x achter elkaar is uitgeklapt, heb ik maar een memtest gedraaid. 0 fouten.

Het vreemde van de crashes vanmorgen was dat de pc nu niet froze, maar gewoon in 1x helemaal uitklapte. Pats, boem, alles op zwart. Rebooten lukte de pc zelf ook niet, dat moest via een harde reset. Gelijk daarna weer een crash.

Inmiddels draait 'ie weer, maar ik ben er allerminst tevreden over natuurlijk. Ik begin meer en meer te denken dat m'n voeding de boosdoener is, hoewel ik dat natuurlijk enkel kan onderbouwen door het feit dat het ding bijna 4 jaar oud is en de problemen duiden op iets met de stroom. Een andere verklaring heb ik er niet voor het plotseling uitvallen.

• waldorano
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06-2024
idd maar een een andere voeding proberen dan, heb je de weergaven van bsod aanstaan? uit die foutmeldingen kun je vaak ook een richting qua zoeken halen

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hmm, volgens mij heb ik het probleem gevonden (?) Ik heb 2x 4gig geheugen geïnstalleerd, maar bij systeem staat: 3,95gb beschikbaar (v/d 8gb dus). Bij geheugengebruik zie ik ook dat 'ie constant vrijwel aan z'n max zit.

Ik vrees dat 1 v/d stick kapot is dus, of dat ik iets anders over het hoofd zie.

edit: Hij zegt overigen wel dat er 8gb geïnstalleerd is, dus hij herkent wel beide sloten volgens mij.

edit2: Na beide ram sloten eruit en erin te hebben gedaan herkent 'ie wel weer de volle 8gig 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door London op 01-08-2013 12:35 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
3,95 GB klinkt als een 32 bit OS ipv 64 bit

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nope, heb 64 bit prof.

Moederbord is dus kapot mensen. Zojuist even wat heen en weer gegoocheld met m'n ram sticks, en 1 v/d sloten zorgt ervoor dat de pc niet opstart en geen beeld geeft.

Ik ga er min of meer vanuit dat dit wel de oorzaak was voor de problemen. Helaas iets te laat, aangezien ik net aan het begin van de avond een nieuwe voeding heb besteld. ;)

Maar ik heb me sowieso voorgenomen om alle oude/kapotte meuk maar eens en voor altijd te lozen, dus m'n huidige (oude) voeding mag lekker afkoelen en plaatsmaken voor een nieuwe.

Daarnaast net maar een serviceaanvraag gedaan bij azerty (waar m'n huidige mobo vandaan komt), dan mogen die naar 't kapotte ding kijken. Ik heb inmiddels het grotere broertje besteld, de pro versie, want die heeft ten eerste 2 extra ram sloten, en daarnaast een stuk meer poorten achter (waaronder sp/dif).

Ik ga er vanuit dat de problemen opgelost zijn met een nieuwe voeding én een nieuw moederbord, mocht dit niet zo zijn dan zal ik weer eens bumpen.

Thanks voor de hulp in ieder geval iedereen!
Pagina: 1