Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatieve energieopwekking specifieke situatie

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:51

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb een vraag mbt het opwekken van alternatieve energie, voornamelijk zonne-energie, maar dan voor een specifieke situatie en hoop hier wat aanknopingspunten te horen om tot een oplossing te komen.

Situatie:
- Vrijstaand huis, 1952
- Steeds meer is geïsoleerd (Vloer, Nieuwe kozijnen met dubbel glas, schuin en horizontaal dak bovenverdieping). Eigenlijk alleen de zolder (schuin dak) nog niet, los van het profijt dat je ervan hebt.
- 7 jaar geleden een nieuwe Itho Klimax CV ketel
- Vloerverwarming mogelijk als hoofdverwarming benedenverdieping
- Houtkachel voor volledige verwarming benedenverdieping
- Gasfornuis

Op het moment dat het te koud is in de woning gaat de kachel aan (als ik thuis ben). De vloerverwarming gaat pas echt aan als het erg koud wordt buiten en de binnentemperatuur onaangenaam laag wordt, doordat overdag geen kachel gestookt wordt. Hier zit ook direct het probleem, dat ik wil voorleggen.

Als het echt te koud wordt, zet ik de vloerverwarming op een hogere temperatuur, zodat deze aanslaat als het echt te koud wordt. bij lange koude perioden zie je dit acuut terug in het gasverbruik.

Nu zoek ik een mogelijkheid om in de winter een continue stroom van warm water door mijn vloerverwarming te laten lopen, zodat het in de winter als de houtkachel niet aan staat (omdat ik niet thuis ben) de binnentemperatuur op een redelijke hoogte uitkomt, zeg 17-18 graden. Direct bij thuiskomst gaat de houtkachel weer aan en is het zo 25 graden als het moet.

Nu kan ik die ondergrens natuurlijk verhogen, door de thermostaat op 18 graden te zetten, maar dat is geen efficiënt proces en dat kost dus erg veel aan gas om elke keer de vloerverwarming na een dag houtkachel stoken weer geheel op te warmen.

Ik vroeg me dus af of er voor deze specifieke situatie mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld zonne-nergie (in de winter) te gebruiken om verwarmd water door mijn vloerverwarming te laten lopen.
en zo ja, is dit een bewezen of alleen theoretische oplossing en wat heb je ervoor nodig?

Overigens, enigszins los hiervan heb ik ook plannen om binnen nu en 2 jaar zonnepanelen te plaatsen voor het opwekken van elektriciteit. Wellicht valt hier iets mee te combineren?

Ik heb helaas nog te weinig verstand van deze vormen van energie opwekken, dus hoop ik dat jullie vanuit jullie ervaring ideeën kunnen inbrengen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33
Jouw situatie komt goed overeen met WoudseHoeve in topic "zonneboilers, dit is de plek" van ditzelfde subforum.
Kort gezegd heeft hij een grote zonneboiler (voor nederlandse begrippen extreem groot) die, ook in de winter wordt opgewarmd met warmwater zonnepanelen. Dit combineert hij met warmte uit z'n kachel, die dus ook in die boiler kan worden opgeslagen. Dan hoef je 's avonds niet tot 25 graden te stoken, je stopt gewoon wat warmte in je boiler en verwarmt daarmee de volgende dag je vloer.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Phoe, ik heb zijn verhaal even doorgelezen, maar dat is me veel te complex en bevat voor mij veel te veel onderdelen in het totale circuit.
Mijn situatie is ook wel iets anders, onder andere doordat ik een veel kleiner leefoppervlak heb.
Waar het mij om gaat is de vraag of het mogelijk is om, zoals ik nu begrijp via een zonneboiler in de winter matig warm water (30 graden?) door mijn vloerverwarming kan laten lopen, bijvoorbeeld in een gesloten systeem, zonder dat het opgewarmde water voor andere zaken benodigd is.
De houtkachel aansluiten op de CV vind ik veel te ver gaan.

En dan is het in mijn situatie nog interessant wat het allemaal gaat kosten, want als de terugverdientijd een jaar of 25 is, lijkt het me ook niet echt zinvol, los van het comfort.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ja woudesehoeve maakt er echt een ingewikkeld systeem van (wel mooi, natuurlijk)
dat kan natuurlijk ook een stap simpeler en zeker in jouw geval.
(je begind van 0 en wil wat minder dingen)
dus schrijf die nog niet af.
je zou gewoon je vloerverwarming als buffer kunnen gebruiken van de zonneboiler(met warmtewisselaar natuurlijk)

een warmte pomp kan ook nog (vind ik dan wel weer duur.)
dat is eigenlijk een omgekeerde airco of ijskast.
1. een kleine warmte pomp als bij verwarming.
zoals de techneo elga of een inventum ecolution.
elga: standaart stopt een elga met werken als de lucht temp lager word als 4 graden.
ecolution: werkt met binnen lucht die toch geventileerd moet worden, maar er is een gevaartje in samen werking met een hout kachel, kan ik niet voor je schatten of dat bij jouw ook zo is.
2. een grote warmte pomp. (met groot bedoel ik iets met een bodem wisselaar, oppervlak of diep)
is dan wel aardig prijzig te noemen, maar heb toch al aardig projecten voorbij zien komen, waarbij een goedkope airco werd omgebouwd tot "grote" warmte pomp.
heb je toevallig een put of kanaal naast je huis, dan zou je die als warmte bron kunnen gebruiken, bv.

als je een leuk systeem wil zul je creatief moeten denken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 15:39
Heb je al je spouw in je muur geïsoleerd? (als je die hebt) Daar kan je nog behoorlijk wat mee winnen en is niet zo duur als een pv of zonneboiler installatie.

Mijn vermoede is dat je vloer verwarming te weinig vermogen heeft om je ruimte goed te kunnen verwarmen.
Waarschijnlijk berekend op bijverwarming. Mijn gok is dat jou ruimt (woonkamer) 15KW tot 20kw nodig hebt aan warmte (3 buiten muren bij min 10 wil nog wel eens hard gaan).

Wat ook belangrijk gaat worden als je huis goed isoleert. Is de ventilatie. Zeker bij een huis uit 1952.
Mijn advies zal zijn om je spouw te isoleren en je huis een wtw installatie te laten plaatsen om je ventilatie te laten regelen voor beter woon comfort. De isolatie in je spouw en de wtw instantie zal waarschijnlijk je energie verbruik gelijk of weinig laten dalen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Bedankt voor de reacties...even weer wat reacties van mijn kant:
- Spouwmuur is nog niet geïsoleerd, volgt wellicht nog een keer, maar kost me rond de 2500 euro
- Vloerverwarming kan gemakkelijk gebruikt worden om de totale leefomgeving beneden (woonkamer, bijkamer en open keuken (80m2?) te verwarmen.
- Mijn houtkachel van ik meen 8KW max kan helemaal met gemak deze ruimte verwarmen, sterker nog met enige regelmaat moet de gangdeur open zodat de warme lucht naar boven kan omdat het toch echt te warm wordt binnen (26+).
- WTW systeem installeren...ik ben net klaar met de volledige verbouw/opknappen van mijn huis en zie het nog niet helemaal zitten om van alles aan te passen voor leidingen/buizen. Maar het idee van ventilatie is wel iets dat op zich al langer speelt bij me, heb me er alleen nog te weinig in verdiept.
- Een zonneboiler gekoppeld aan de vloerverwarming voor "bij verwarming" daar waar nodig lijkt me nog wel een optie, zeker als de restwarmte die daar niet voor nodig is nog gebruikt kan worden voor andere doeleinden.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 15:39
Ik bedoelde een ventilatiewarmtepomp 3500 euro. waarmee je niet je hele huis hoeft te verbouwen.
verse lucht wordt aangevoerd door je lucht roosters. Met de uitgaande lucht wordt de warmte uitgetrokken en terug geleverd in een boiler. je kan ook kiezen om je vloer verwarming met deze constructie te ondersteunen.

praktijk voorbeeld:
http://www.olino.org/arti...0/08/ventilatiewarmtepomp

Verwijderd

Spouwmuur is nog niet geïsoleerd, volgt wellicht nog een keer, maar kost me rond de 2500 euro

wat kost het als je hier dus niets aan doet ?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
dan kost het me wellicht minder hout en "leefcomfort" dat is namelijk ook wel een puntje, zolang ik hout stook kost het me niet al te veel, hooguit in gemak en en levert het soms wat koude opstartmomenten op als ik 's middags thuis kom van het werk als het dan binnen 15 graden is.
Als eerste gaat dan de houtkachel aan en dan is het binnen een uur 20+....

Dus uiteindelijk functioneel gezien, zoek ik iets, waardoor de temperatuur binnenshuis na een nacht en dag niet houtgestookt te zijn niet inzakt tot vor onder 18 graden.

Dat kan dus tegengegaan worden door betere isolatie, of door een systeem te zoeken, waarmee overdag een hogere minimale temperatuur gecreëerd wordt. Dat kan weer door de thermostaat hoger te zetten (kost gas/geld) of door een soort van alternatieve manier om via zonlicht warmte te stoppen in de vloerverwarming ipv dat het via de CV ketel loopt.

Pagina: 1