Toon posts:

[Gigabyte HD7850OC 2GB] Videosignaal valt weg tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk zijn hier mensen met meer verstand van computers dan ik die zin hebben in een leuke puzzel :P

Ik heb een probleem met mijn pc, die ik ongeveer een jaar geleden helemaal nieuw in elkaar heb gezet (het probleem deed zich direct vanaf dag 1 voor). Op dit moment zie ik de videokaart als hoofdverdachte, dus ik hoop dat dit het goede subforum is. Het probleem speelt dus al lang, vandaar de lange post :+

Het systeem
  • i5-3570K @ 3.40 Ghz (stock),
  • 8 GB Corsair Vengeance DDR3-1600,
  • XFX Pro Series Core 550W,
  • MSI Z77A-G43,
  • Gigabyte HD7850OC 2GB,
  • Windows 7 64-bit,
  • Nooit iets overgeklokt oid.
Het probleem

Er lijken twee problemen te zijn, die waarschijnlijk wel met elkaar te maken hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet:

Probleem I: tijdens het spelen van games (en zeer sporadisch ook bij gewoon browsen) loopt de gehele pc vast. Soms toont het scherm op dat moment witte of grijze strepen, soms is het scherm zwart. Na een tiental seconden geeft mijn beeldscherm aan dat er geen input is. Meestal gaat het geluid nadat het beeld is weggevallen nog een paar seconden door en blijft daarna hangen (soms is er helemaal geen geluid, of een piep). Soms gaan de fans van de videokaart op volle toeren draaien, maar vaak niet. Nog een halve minuut later start de pc doorgaans vanzelf op en werkt deze gewoon weer alsof er niets aan de hand is.

Probleem II: vaak als ik de pc opnieuw opstart, of heel soms als deze uit slaapstand komt of voor het eerst die dag opstart, klinkt het alsof hij normaal opstart, maar blijft het beeldscherm aangeven dat er geen input is. De reset- en powerknoppen lijken in deze situatie helemaal niets te doen en de enige oplossing is het uit- en weer aanschakelen van de voeding (dit geldt trouwens ook bij Probleem I als de pc niet vanzelf restart). Na een dergelijke reset start de pc gewoon zonder problemen op en werkt als een zonnetje.

Googlen op Probleem I (in de trant van 7850/7870 black screen oid) levert vrij veel hits op, maar na uren fora doorspitten en geopperde oplossingen uitproberen heb ik het nog niet kunnen verhelpen.

Wat ik al heb geprobeerd

Reproduceren: het leek me eerst wel handig om uit te zoeken wanneer het precies misgaat. De crashes gebeuren vrijwel uitsluitend tijdens het gamen, maar gek genoeg niet bij elke game. Een lijstje van games die ik kon testen geeft de volgende uitslag:

Crashes:
  • Modern Warfare 2 (meestal na ongeveer tien tot twintig minuten);
  • GTA IV (random momenten);
  • Skyrim (random en niet heel vaak, maar meestal bij het laden van een savegame);
  • Starcraft II (ongeveer na een kwartier, soms ook helemaal niet);
  • Shogun II (na korte tijd spelen);
  • NFS Most Wanted (random);
  • Assassin's Creed II (nog voor het eerste savepunt).
Nog geen crashes gehad in Empire Total War, Fifa 13 en spellen van Paradox Entertainment.

Temps en voltages: ik heb tijdens het gamen, en het draaien van Furmark en Prime95, geen rare temperaturen en voltages gezien. Alles blijft goed koel en stabiel.

Drivers: in dit stadium vermoedde ik een driverprobleem. Ik heb alle games en hardware zoveel mogelijk up to date gebracht (alleen niet mijn mobo geflasht, dat kan eventueel nog mocht er een nieuw bios zijn). Daarna heb ik alle drivers van 12.6 t/m 13.4 geprobeerd (uiteraard elke keer de vorige drivers volledig verwijderd, ook in registry e.d.). Gevoelsmatig verschilde de hoeveelheid crashes wel lichtelijk per driver, maar dat kan ook toeval zijn. In ieder geval werd het probleem niet opgelost.

Voeding: hierna begon ik mijn voeding te wantrouwen. Geheel toevallig (of niet) wilde mijn pc ongeveer 3 maanden nadat ik hem had gebouwd helemaal niet meer opstarten. Na doormeten van de voeding bleek deze dood te zijn, heb hem rma gestuurd en een nieuwe gekregen. Als het aan de voeding ligt moeten beide dus op een soortgelijke manier defect zijn geweest. Kan natuurlijk, maar onwaarschijnlijk lijkt me. Verder heeft de voeding voor zover ik weet een goede reputatie en moet 550W ruim voldoende zijn (systeem zou nooit meer dan 350W moeten trekken). Ik verdacht zelfs even de electra in het huis (oud studentenhuis zonder geaarde stopcontacten), maar ik ben inmiddels verhuisd naar een huis met fatsoenlijkere voorzieningen en het probleem blijft exact hetzelfde.

Videokaart: nu vermoedde ik een defecte videokaart. Furmark draaide als een trein, goede temperaturen en geen crash. Aansluitingen stofvrij maken en een ander PCI-e slot proberen bracht geen uitkomst. De kaart zit ook goed recht vast in het slot. Met een heel oude videokaart in het systeem (Geforce 7900GS) crashte het systeem niet (maar kon alleen Starcraft II checken). Hetzelfde geldt voor de onboard graphics: Probleem I verdwijnt, maar Probleem II deed zich nog wel af en toe voor. Vanwege dit laatste bleef ik toch twijfelen of het wel de videokaart was.
Voor mijn gevoel daalde de frequentie van de crashes wel toen ik de GPU lager clockte (125 MHz lager), maar het probleem verdween niet. Verschillende oplossingen die op het internet werden aangedragen bij mensen die problemen hadden met hun 7850 of 7870, zoals het disablen van ulps en het omhoog schroeven van de idle clocks, hadden helaas geen effect.

Geheugen: mijn volgende boosdoener was het interne geheugen. Een nachtje Memtest86+ leverde geen fouten op, zelfde gold voor de Windows Memory Diagnostic Tool. Ook als ik de bankjes in andere slots prikte en de slots schoonmaakte bleven de crashes zich voordoen, of als ik slechts één bankje in de pc stak (heb beiden apart geprobeerd). In de bios stond de frequency van het geheugen gek genoeg op 1333 MHz, dit heb ik veranderd in 1600 zonder enig effect.

CPU: om de cpu uit te sluiten een paar uurtjes Prime95 gedraaid, maar hij hield het prima uit op goede temperaturen.

RMA: op dit moment heb ik de videokaart rma gestuurd met het hele bovenstaande verhaal erbij en de boodschap dat de crashes erg random zijn en ze dus niet te snel op moesten geven :P helaas teruggekregen met de mededeling dat de videokaart prima werkt.

De vraag

Op dit moment weet ik dus nog steeds niet zeker waar het probleem zit. Het zou in theorie softwarematig kunnen zijn, maar dan neem ik aan dat veel meer mensen ermee zouden zitten. Het zou kunnen dat de videokaart toch defect is en ze dit bij de controle hebben gemist (lijkt me een goede kanshebber), of dat er iets mis is met het moederbord (hoe zou ik dit kunnen checken?). Ook zou de voeding alweer defect kunnen zijn (op exact dezelfde wijze, lijkt me onwaarschijnlijk). Natuurlijk zou het ook kunnen dat de eerste voeding al vanaf het begin brak was en dat deze andere componenten heeft gesloopt. Helaas heb ik niet echt andere desktops in mijn omgeving waarmee ik componenten zou kunnen uitwisselen om verder onderzoek te doen.

Dus mijn vraag: heeft iemand nog goede tips over waar het aan zou kunnen liggen of welke stappen ik nog zou kunnen nemen om hier achter tekomen? Op dit moment overweeg ik vooral een nieuw mobo of een nieuwe videokaart te kopen, maar ja voor hetzelfde geld lost dit niets op...alvast bedankt iig!

Wellicht relevante info

Toen ik de pc net in elkaar had gezet klonk er een flinke ruis uit de speakers, die leek te reageren op muis-inputs en animaties op het scherm. In games kon dit een erg irritante herrie worden. Het loskoppelen van de frontpanel en het verplaatsen van de videokaart loste dit niet op, net las het verleggen van de kabels. Met alleen onboard graphics was het geluid weg. Het leek me dus storing van de videokaart op de onboard geluidschip. Om dit "op te lossen" heb ik mijn stokoude Audigy 2 ZS geluidskaart in het systeem gehangen, waarna de ruis gelukkig verdwenen is. Aangezien dit probleem ook met de videokaart te maken heeft en een beetje elektrisch lijkt leek het me goed om het erbij te vermelden.

Daarnaast vond ik maanden geleden deze link: Black screen 7870. Wellicht heeft dit iets met mijn probleem te maken, ook al beweert Gigabyte dat dit voor hun producten niet relevant is.

Verwijderd

Topicstarter
Mocht er toevallig iemand tegen het zelfde probleem aanlopen: het is opgelost! Uiteindelijk toch maar mijn mobo bios geflasht, en alle problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Heel erg fijn dat alles nu eindelijk werkt, wel apart dat MSI of AMD dit probleem niet ergens hebben gedocumenteerd, want het lijkt me stug dat ik de enige was.