Toon posts:

32GB MSATA config

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Vandaag heb ik de nieuwe Dell Inspiron 15z binnengekregen, waar een 32GB MSATA SSD en een 500GB HDD in zit. De 32GB MSATA SSD moet natuurlijk de snelheid van het systeem ten goede komen. Mijn eerste idee was om deze SSD puur als boot disk te gebruiken (Windows 8 ) en eventueel een aantal hele lichte programmaatjes.

Dell heeft natuurlijk zelf al een aantal instellingen gemaakt toen ik het systeem binnen kreeg. Dell heeft een RAID 0 configuratie heeft toegepast, waardoor je in Windows Verkenner slechts één schijf ziet. Het was even zoeken, maar via het programma 'Intel Rapid Store Technologie' heb ik de volgende configuratie achterhaald:
Afbeeldingslocatie: http://i1049.photobucket.com/albums/s383/H0rtOn89/Inspiron%2015z/IntelRapidStoreconfig_zpsf9eb6523.jpg

Nou vraag ik mij af of dit een goede configuratie is. Op mijn andere computer heb ik een volwaardige SSD (Crucial M4 64GB) als boot disk en ik moet zeggen dat beide systemen even responsief zijn.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Is het beter om de Dell configuratie ongedaan te maken, Windows opnieuw te installeren en de SSD als boot disk te gebruiken? Of is de Dell configuratie net zo goed, zo niet beter?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wat ik altijd doe is een back-up maken (vaak kan je recue DVDR's aanmaken voor als je HDD het begeeft) van de configuratie zoals de leverancier hem levert (je weet nooit ;)), daarna installeer ik alles naar eigen inzicht.

Persoonlijk zou ik ze ook als twee fysieke schijven indelen. 32GB is wel wat weinig als je het OS en al je applicaties erop wilt zette, kies dus de meest gebruikte voor de SSD.

Je kan het ook zo instellen dat je OS regelt dat de meest gebruikte op de SSD komen te staan, dan is één volume voor deze twee fysieke schijven wellicht wel weer slim.

[ Voor 62% gewijzigd door Jumpman op 30-07-2013 20:17 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:10
Een 32 GB SSD zit zo vol als je er gewoon windows op installeert.

Je 'ziet' de SSD niet, omdat deze gecombineerd wordt met je HDD, als één hybride schijf.
Het systeem zet veelgebuikte bestanden op de SSD, zodat je wel de snelheid van een SSD krijgt, maar niet zoveel ruimte op de SSD gebruikt.

qua snelheid zal het niks uitmaken, je hebt alleen minder ruimte op de SSD nodig.

Hier staat het beter uitgelegd, maar dat had je zelf ook al gevonden natuurlijk ;)
http://www.intel.com/cont...-response-technology.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
SRT: Wikipedia: Smart Response Technology

Als je systeem even snel is, dan zou ik het laten. Je hebt nu eigenlijk een 500GB HDD die bijna zo snel is als een SSD maar voor een veel lagere kost.

Eigenlijk hetzelfde als een SSHD waar je hier nog zelf eventueel de grootte van je cache kan bepalen (door een andere SSD te kopen)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
kluyze schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:18:
SRT: Wikipedia: Smart Response Technology

Als je systeem even snel is, dan zou ik het laten. Je hebt nu eigenlijk een 500GB HDD die bijna zo snel is als een SSD maar voor een veel lagere kost.
Precies.
Als je een dergelijk klein ssd inzet voor windows en een paar programmatjes, dan zijn die snel, maar alles wat naar de HDD gaat is tergend langzaam (en dat is het meeste).
Met de configuratie die je nu hebt, is het geheel (532 GB) heel veel sneller dan met 1 HDD, en maar een beetje langzamer als met 1 SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allen. Afhankelijk van hoe goed de Intel Rapid Response blijft werken hou ik deze configuratie aan. Normaliter beslis ik graag zelf wat op de SSD komt, maar gezien de beperkte ruimte is eigenlijk best een mooie configuratie.

Verwijderd

En als je deze "RAID-config" gebruikt om een cleane win8 op te installeren ?
Ik krijg steeds Error 0xc0000017 - There isn't enough memory available to create a ramdisk device. Installatie van Win7 geeft geen problemen...

Nog al iemand deze foutmelding gekregen ?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ondanks dat jouw vraag geen raakvlak met dit topic lijkt te hebben: de foutmelding geeft aan dat je te weinig RAM-geheugen hebt.

Verwijderd

het raakvlak is dat dit ook met een mSata 32GB + 750 GB HDD is...
20GB RAM-geheugen lijkt me nu niet direct te weinig..

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:08:

[...]

Dell heeft natuurlijk zelf al een aantal instellingen gemaakt toen ik het systeem binnen kreeg. Dell heeft een RAID 0 configuratie heeft toegepast, waardoor je in Windows Verkenner slechts één schijf ziet. Het was even zoeken, maar via het programma 'Intel Rapid Store Technologie' heb ik de volgende configuratie achterhaald:

[...]
Vreemd dat Dell dit RAID0 noemt, want het heeft er eigenlijk niets mee te maken. Het is meer een SSHD simulatie dan een RAID configuratie. Bij RAID0 zet je twee schijven in die een totale omvang van de kleinste schijf krijgt, bij DELL zou dat in dit geval betekenen dat je een 32GB schijf krijgt... lijkt me niet het geval :)

Verwijderd

Dit is een oud topic van 2013; omhoogkicken is niet nodig. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.