Toon posts:

Goede en flexibele basis gezocht voor XBMC.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een nieuwe monitor aangeschaft, welke ook over een 3D functionaliteit beschikt. Ik zie dit meer als een bonus feature, aangezien ik hem hoofdzakelijk ga gebruiken voor zakelijke doeleinden. Om mijn laptop te sparen wil ik graag een HTPC/Mediacenter gaan kopen/configureren. Hij moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Hij moet bijvoorbeeld 1080p vloeiend kunnen draaien in XBMC en als het mogelijk zou zijn ook 3D films (weet niet of XBMC aan 3D signalen doet?). Ik heb ervaring met XBMC op windows, en dezelfde add-ons moeten ook beschikbaar zijn voor het nieuwe systeem. Nu heb ik al flink wat research gedaan en kwam ik in de geschikte prijsklasse uit op de Raspberry Pi, welke ik zeer interessant vind, en de stuk snellere MK802IIIS android mini PC. Nu is er helaas weinig te vinden over de performances van XBMC op android. Ik las ergens dat dit niet gelijk staat als de andere versies, en deze bijvoorbeeld geen 1080p aankan. Is dit nog steeds zo, aangezien ik aan de Raspberry Pi een WIFI functionaliteit mis, die overigens wel extern is te creeren. Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Wifi en 1080p gaan volgens mij nog niet samen, dus moet je oplossing in ieder geval bedraad zijn.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Verwijderd

Topicstarter
Opzich hoeft dat nog geen probleem te zijn, ik zou hem via Windows 8 mijn internet verbinding kunnen doorsturen naar de HTCP via LAN. Het punt zit hem in de android software van XBMC, is dit enkel een uitgeklede versie of vergelijkbaar met de raspberry ports?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 20:35 ]

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
XBMC is op alle platformen exact hetzelfde. Het probleem met android is dat de meeste apparaten geen ondersteuning bieden voor hardware acceleratie waardoor een film afspelen al niet of nauwelijks gaat. De Raspberry Pi heeft dit wel en speelt de meeste bestanden dan ook moeiteloos af ondanks dat de CPU een stuk trager is dan de meeste android apparaten.

De beste oplossing is om zelf gewoon een HTPC samen te stellen. Als het je alleen gaat om af en toe een filmpje af te kunnen spelen dan voldoet een Raspberry Pi waarschijnlijk ook wel. Iets met android zou ik niet aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg en advies! Hoeveel ben je grof gezegd kwijt aan een beetje redelijk custom HTPC, en heb je misschien al een leuke configuratie in gebruik die je kan aanraden?

• kroegtijger
  • Laatst online: 22:53
:Y of een zotac zbox. Dan hou je nog enigszins het midden van een mediaspeler en een HTPC

iRacing Profiel

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Hangt er een beetje van af ook. Het kan nog goedkoper! De vraag die je je moet stellen is of je er een HDD in wilt of niet, a.k.a streamen (of evt via USB/stick externe HDD afspelen) of gewoon een echte multimediabox die evt zelf kan streamen.

De meningen zijn verdeeld. Hardeschijven maken met wat goede fans namelijk het meeste lawaai. Dat hoeft niet storend te zijn voor iedereen echter. Hangt vooral af van de mate waarin je audiofiel bent gok ik zo... Of uiteraard het volume van je stereoset tijdens films 8)

Zelf ben ik bezig met een budget server+htpc combo die bij mij 24/7 aan stal staan in de kamer. De HTPC van mijn ouders heeft een HDD waar ik zelf nooit last van heb gehad tijdens het kijken van films. Daarbij heb ik toch vaak de PC of muziek aanstaan op mijn kamer als ik aanwezig ben, dus voor mij is een beetje constante achtergrond ruis van een server+htpc geen probleem. Zolang de geluidsproductie binnen de perken blijft is het voor mij prima. Zie het topic hier: Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo

Die setup kan overigens geen 3D doen (XBMC afaik wel). Met een GeForce 610 voor 35 euro volgens mij wel. Als je Linux wil draaien zou ik Intel aanbevelen iig omdat AMD echt bagger ondersteuning gaf/geeft en veel functies niet werken. Onder Windows is dat geen probleem en zou je de BBG kunnen volgen. Al is die al vrij oud, AMD heeft al een nieuwe generatie APU's.

Verder heb jij zeker geen NAS staan of wel? Dus zonder HDD zou je altijd ook je laptop/PC aan moeten hebben om te streamen of constant over moeten zetten op een externe HDD. Een losse NAS kopen kost je ook weer zo 300-400 euro. Ik ga dat dus combineren in mijn setup. Daarbij kan mijn HTPC straks ook automatisch backups draaien van mijn data zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Muziek streamen vanuit mijn library naar mijn telefoon en laptop, waar ik ook ben (ampache). Series en films automatisch downloaden met bijvoorbeeld sickbeard en couchpotato. En nog veel meer :) . Maar dan moet ik wel alle services beschikbaar hebben, dus die van mij zal 24/7 aan staan, of ik moet iets met Wake On Lan opzetten.

Mediaspelers hebben dus andere voordelen zoals stil, zuinig en klein. Nadelen zijn dat je een ander systeem nodig hebt voor je data opslag om media van te spelen en minder flexibel mbt toekomstige ontwikkelingen op multimedia gebied. Op een HTPC kun je altijd een andere player gebruiken die nieuwe formaten ondersteund, andere CPU op de kop tikken die sneller is voor taken of bijvoorbeeld een videokaart toevoegen voor nieuwe ondersteuning.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 07:21

TAA

Liever IRC

Toevallig heb ik gisteravond wat zitten testen om mijn TViX mediaspeler te vervangen. Eerst XBMC op m'n gamebak met win7 (i7-950/6GB/GTX660Ti) en daarna OpenELEC op een P4/3.0Ghz/2GB met een GS8400. Beide laten prima performance zien (BD50 afspelen zonder problemen vanaf m'n NAS via LAN).

Daarna heb ik me wat verdiept in de Raspberry Pi en besloten die te proberen i.c.m. een Lirc module voor de afstandsbediening. Mocht deze niet voldoen ga ik alsnog opzoek naar een fatsoenlijke kast om een HTPC te maken van de meuk die ik nog heb liggen. Voorlopig wint de formfactor het van toekomstige mogelijkheden ;)

• kroegtijger
  • Laatst online: 22:53
TAA schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:39:
Toevallig heb ik gisteravond wat zitten testen om mijn TViX mediaspeler te vervangen. Eerst XBMC op m'n gamebak met win7 (i7-950/6GB/GTX660Ti) en daarna OpenELEC op een P4/3.0Ghz/2GB met een GS8400. Beide laten prima performance zien (BD50 afspelen zonder problemen vanaf m'n NAS via LAN).

Daarna heb ik me wat verdiept in de Raspberry Pi en besloten die te proberen i.c.m. een Lirc module voor de afstandsbediening. Mocht deze niet voldoen ga ik alsnog opzoek naar een fatsoenlijke kast om een HTPC te maken van de meuk die ik nog heb liggen. Voorlopig wint de formfactor het van toekomstige mogelijkheden ;)
Een Lirc-module heb je voor een Pi eigenlijk niet nodig; er zit al een CEC-adapter in.

iRacing Profiel

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 07:21

TAA

Liever IRC

Hmmm... eens kijken hoe dat werkt dan. Voor een eventuele HTPC is dat ding nooit weg. Wel bijna net zo duur als de Pi zelf overigens :(
Pagina: 1