Beste prijs-kwaliteit: Zelfbouw of Dell XPS 8700?

Pagina: 1
Acties:

• mmaathuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 11:35
Ik volg altijd de Best Buy Guids voor Desktops, helemaal top hoe dit om de maand weer wordt samengesteld. Nu ben ik me al een tijdje aan het oriënteren voor een vervanger van mijn huidige systeem.

De hoofdtaak voor mijn systeem is Adobe Lightroom. Mijn huidige CoreDuo is helaas niet meer in staat fatsoenlijk te werken met de laatste versie van Lightroom. Daarnaast wordt de computer hobby matig gebruikt voor HD video bewerking (maar doordat dit onwijs lang duurt (eigenlijk fatsoenlijk gewoon niet kan) wordt dit nauwelijks gedaan, maar ik kan me voorstellen dat een systeem dat sneller werkt met AVCHD bestanden het ook weer leuker maakt hier wel meer mee te doen. Buiten deze taken is het vooral een allround PC waarop voornamelijk geïnternet wordt, wat office applicaties af en toe gebruikt wordt, en mijn vrouw thuis werkt via Remote desktop.
Opslag op het systeem vind ik niet interessant, alle files, maar dan ook echt alle, staan op een homeserver. In mijn huidige systeem zit een 128GB SSD waarop het OS en de programma's staan en dat volstaat nu prima. Ik kan mij voorstellen dat met een snellere PC vooral het netwerk en de homeserver de nieuwe bottle neck worden, maar in mijn huidige systeem is dit vooral de processor en het geheugen.

Goed dat was wel de achtergrond z'n beetje. Zelf systemen bouwen vind ik leuk, overklokken heb ik nooit echt gedaan. Maar het bestellen, ontvangen, uitpakken en in elkaar zetten van nieuwe PC onderdelen vind ik geweldig :)

Een nieuw systeem bouwen voor bovenstaande doeleinden is iets wat mij leuk lijkt. Buiten een zo modern mogelijk (oog op de toekomst) snel systeem, wil ook ook graag dat ie stil, zuinig en vooral betrouwbaar is. (een werk paard dus). Mogelijk zou ik voor een serieus grafisch werkpaard moeten kijken naar Apple maar daarvoor heb ik het geld nog niet over.

Voor ongeveer 1000 euro zou ik een systeem willen, excl. randapparatuur. Mijn oog viel op het performance game systeem in de laatste BBG minus de obvious game zaken als de grafische kaart. Echter op de Dell site kwam ik XPS 8700 tegen die in mijn ogen prijstechnisch in de buurt kwam van de door mij samengestelde pc.

Wat is jullie mening over de Dell XPS 8700 in relatie tot mijn systeem? Qua prijs ontlopen ze elkaar weinig, maar wat vinden jullie dat ik er voor terug krijg in termen kwaliteit, performance, stil, betrouwbaar?

Zelfbouw systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 135,10€ 135,10
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 83,49€ 83,49
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,20€ 36,20
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 115,-€ 115,-
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 72,70€ 72,70
1Samsung 840 EVO 250GB€ 157,-€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,43

Dell XPS 8700 Specs
Processor4e generatie Intel® Core™ i7-4770 processor (8M cache, tot 3,9 GHz
Geheugen16GB Dual Channel DDR3 1600MHz - 4 DIMM's
Grafische kaartNVIDIA ® GeForce GTX 660 grafische kaart van 1.5 GB DDR5
Harde schijf2TB Seriële ATA (7200RPM)+ 32GB SSD (Intel SRT) harde schijf
Voeding460W, optional 80 PLUS Bronze, 85% efficient
Optische stationsBlu-ray Disc-combinatiestation (leest BD en schrijft naar dvd/cd)
Totaal€1045 (werkgeverkorting)

Standaard komt de Dell met een aantal software pakketten waarvan de meest waarschijnlijk niet heel interessant zullen zijn. Maar ook zaken als een kaart lezer en Blu-ray DVD. Dit kost natuurlijk weinig, maar ontbreken nog wel in mijn zelfbouw systeem.

Kortom, wat is jullie mening. Krijg ik bij Dell gewoon een heel mooi competitief systeem, of zijn de componenten uit mijn zelfbouw lijstje beter?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:07

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Welke videokaart wil je gaan gebruiken in de zelfbouw pc ? Die in de DELL is wel leuk maar kan beter natuurlijk. Ook belangrijk om te weten is wat voor voeding en moederbord er in de DELL zitten ivm eventeule uitbreidingen.

En als je in je zelfbouw pc een ssd wil hebben, waarom zou je dat in de DELL niet willen ?

• mmaathuis
Goede vragen!!
1. Vooralsnog heb ik geen video kaart gekozen voor het zelfbouw systeem. Mijn idee is om eerst te ervaren hoe de interne grafische mogelijkheden zijn van Intel voor mijn toepassingen.
2: Voeding dell: 460W, optional 80 PLUS Bronze, 85% efficient, supply available on ENERGY STAR configurations (ik zal mijn tabel aanpassen)
3: Moederbord Dell: 0KWVT8 (Dell moederbord waarover ik niet veel heb kunnen achterhalen). misschien helpt dit plaatje: http://en.community.dell....em_5F00_Board_5F00_04.jpg
4: SSD in Dell?: Ja graag, standaard komt deze echter met een HDD en SSD als SRT. Een OS boot SSD wordt niet als optie geboden door Dell (mogelijk wel zelf later in te bouwen???).

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies van desktops hoort in Desktop Aankoopadvies (DAA) ;)

Voor een Dell computer is die genoemde XPS wel goed geprijsd ja. De vergelijking gaat echter nog niet helemaal goed op, omdat je simpelweg andere onderdelen hebt (zelfbouw heeft duur moederbord en 4770K en de Dell heeft een GTX660).
Als je niet gaat overklokken kan je nog heel veel besparen door voor de 4570/4770 (non-K-versie) te gaan met een goedkoper moederbord.

[ Voor 73% gewijzigd door Bolletje op 30-07-2013 20:08 ]

• mmaathuis
Dank Bolletje,

Dat van de non K versie van Intel zal ik overnemen, die 0,1Ghz lagere kloksnelheid zal ik vast niet merken ;-)
Welke Moederbord raad je me aan? Ik heb gekeken naar het goedkopere moederbord van Gigabyte uit de laatste BBG uit het mainstream systeem: Gigabyte GA-Z87-HD3? De reden waarom ik voor D3H ging was dat net netwerk controler van Intel is en de HD3 een controler van Realtek. Misschien maakt Realtek wel hele betrouwbare controlers, maar gevoelsmatig ben ik hier toch voor Intel gegaan.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

1. Met een geintegreerde gpu kan je inderdaad een eind komen, behalve de zwaardere settings in spellen oftewel geen eyecandy. Reken even met dedicated gpu als je de systemen wil vergelijken, anders kloppen de prijzen niet.
2. Als er genoeg stekkertjes aanzitten komt het wel goed denk ik, tenzij er alsnog een beest van een videokaart bij komt.
3. Op de foto staat een micro atx bord, dus mis je al een aantal slots tegenover de door jouw geselecteerde atx moederbord.
4. Als je er later zelf een ssd in gaat zetten moet je dit ook even in de prijs verrekenen natuurlijk.

Algemeen:
Er zijn al heel wat topics geweest over zelfbouw vs. prefab. pc's en het komt er grofweg gewoon op neer dat je bij een prefab pc de garantie krijgt dat alles werkt, en een stukje bijkomende service. Hiervoor betaal je soms wat meer dan bij een zelfbouw pc, waar je bij een beetje goed zoeken en slim bestellen vaak net iets meer krijgt.

• mmaathuis
Hi Hippo,

ok, die redenatie kan ik volgen. En, je herinnert me er weer aan dat met name de maatwerk componenten in merk PC's juist het uitbreiden later bemoeilijkt.

Ik ben wel benieuwd of er iets te zeggen valt over de betrouwbaarheid van zelfbouwcomponenten tov de prefabs. Koop ik bijvoorbeeld met een seasonic voeding betere kwaliteit (of stiller?), Een gigabyte moederbord, beter dan die van Dell?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ja er zit wel degelijk verschil in de gebruikte hardware want DELL moet ook ergens winst op maken, dus zetten ze er een no-name voeding in, laten ze hun eigen moederborden maken waar weinig fratsen op zitten en kopen ze groot in, ook bij microsoft.

Je kan het ook zo zien: Zou DELL groot geworden zijn door alleen maar slechte spullen te gebruiken ?
Natuurlijk zitten er hier en daar beperkingen aan, maar over het algemeen werkt het spul gewoon goed.

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
De kwaliteit van een pre-built zal zeker lager zijn dan een die je zelf bouwt.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nou, dat ligt er maar aan, je kan ook zelf crappy hardware kopen bv een Sweex voeding ;)

Die DELL heeft een Intel cpu en een Nvidia gpu, dus daar zal het niet aan liggen.
De beperking zitten hem meer in modbaarheid/uitbreidbaarheid ipv kwalitatief mindere onderdelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hippocampus op 30-07-2013 21:21 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:49

Dark

who tweaked the light?

als je een non-k cpu gaat doen, kan je ook een goedkoper b85/h87 boardje nemen...

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Lightroom heeft dacht ik geen GPU acceleratie, dus die 660 is leuk, maar gebruik jij niet. De zelfbouw zal vanwege de mugen en de design r4 wel stiller zijn en een lagere temperatuur behouden. Als Lightroom echt snel moet zou je een s2011setje obv een 3910k kunnen overwegen, deze proc komt zeer binnenkort nog uit.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• mmaathuis
Dit is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 267,-€ 267,-
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 122,50€ 122,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,28€ 82,28
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 117,90€ 117,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,60€ 16,60
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,02€ 75,02
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,89€ 152,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,59

Inmiddels heb ik het systeem gebouwd, wacht alleen nog op het OS, om er echt mee aan de slag te gaan. Wat me opvalt is hoeveel stiller dit systeem is dan mijn Compaq PC.

Wat keuzes toegelicht:
  • Gegaan voor de non K i7 processor. Hiermee zou ik voorlopig uit de voeten moeten kunnen en ik zal 'm toch niet willen OC.
  • Toch gegaan voor het Z87 moederbord. Hoewel dit moederbord wellicht meer bedoeld is voor OC, heeft het o.a. ook meer USB3.0 poorten en een netwerk controller van Intel. Dit sprak mij meer aan dan de iets goedkopere H versie.
  • De R4 kast gekozen omdat hij goed uit de review kwam, viel me trouwens op dat tijden het ophalen van mijn bestelling nog 3 andere mensen hun PC componenten ophaalden en er ook met deze kast vandoor gingen. Paar klein minpuntje heb ik wel a) geen beschrijving hoe een moederbord te bevestigen (niet moeilijk maar was netter geweest), b) Geen 3,5" -> 5,25" bay voor bv kaartlezers meegeleverd. c) geen beschrijving voor het rechtreeks aansluiten van de Fans, wat ik ook niet heb gedaan maar, het moederbord regelt nu de fans. Verder een mooie kast die erg stil is en flexibel.
  • Koeler van Gelid, niet echt een duidelijke voorkeur tov bv de Mugen. Ben hier afgegaan om de minste klachten tijdens installaties in de reviews hier op Tweakers, en koos daardoor voor de Gelid. Nette koeler, geen installatie problemen.
  • 16GB geheugen zou Lightroom voldoende moeten helpen, sinds ik mijn huidige systeem van 3Gb gewent ben :)
  • Geen grafische kaart, maar gebruik voor Lightroom nu de interne grafische chipset. ik ben benieuwd naar deze resultaten en kan dan ondertussen rustig me verdiepen in Cuda kaarten
Dus, dit is 'm geworden. Kan niet wachten totdat de Windows licentie binnen is, en dat echt aan de slag. Ben nu al blij met mijn keuze voor toch weer een zelfbouw tov een compleet systeem. Ik heb mijn geld voor mijn gevoel meer kunnen stoppen in componenten die voor mij belangrijk zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1