[Windows8] Administrator account langzame login

Pagina: 1
Acties:

• KPRS
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo mensen,

Sinds kort duurt de periode tussen het inloggen en het weergeven van het desktop een stuk langer. Waar dit voorheen, dankzij een SSD, bijna instant was duurt het nu 12-15 seconden. Het is uiteraard geen ramp, maar het zou toch fijn zijn om het te verhelpen.

Ik heb al wat rondgekeken of verschillende fora maar kon geen aanwijzingen vinden en ben uiteindelijk zelf maar op onderzoek gegaan.

Volgens mij is er geen sprake van malware en/of virussen want ik heb alles uitvoerig gecontroleerd. Ook heb ik gecheckt of er geen zware programma's opstarten tijdens de login en dat is niet het geval.

Uiteindelijk had heb ik een nieuw gebruikersaccount aangemaakt en daar verliep de login weer vlekkeloos. Echter, toen ik het nieuwe gebruikersaccount had veranderd tot administrator deed de lange login zich weer voor.

Nu snap ik niet waardoor dit kan komen en daardoor ook niet hoe ik het zou moeten verhelpen. Kan het zo zijn dat, door het type van een gebruikersaccount te veranderen naar administrator, de login zoveel langer duurt? En hoe zou ik het weer kunnen oplossen?

Ik hoop dat ik het probleem voldoende heb toegelicht!

Bij voorbaat dank! :)

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Heb ik ook wel eens meegemaakt.... Ik denk dat je machine ergens naar zoekt tijdens het opstarten maar het niet kan vinden en dan daarna doorstart. Heb er zelf toen geen moeite voor gedaan en een herinstallatie/image teruggezet.

Kan je een clean install doen? of hdd swappen?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik verzin het niet, maar het schijnt mee te maken hebben met de achtergrond van je desktop. Zie MIcrosoft support site.

Ook is hier een hotfix voor uitgekomen (misschien dat je hem al hebt).

Een andere oplossing die gesuggereerd wordt is:
Hi there,
we do have exactly the same issue. We thought we have it fixed by setting the following GPO to 0 seconds, but now it came back. Can you please check the following setting:

Set maximum wait time for the network if a user has a roaming user profile or remote home directory

and set it to 0.
Bron.

Mocht dit niet helpen, dan zal ik nog even verder helpen met meedenken.

• KPRS
Bedankt voor de reacties!

Ik had inderdaad al wat gelezen over het probleem met "solid color background", maar volgens mij is dat alleen met windows 7 (en het betreft hier windows 8 ). Bovendien heb ik een jpeg als achtergrond.

De hotfix is trouwens ook alleen voor windows 7.

En over de GPO, ik heb dat geprobeerd te vinden maar ik kan "Computer Configuration\Administrative Templates\System\User Profiles," waar ik de GPO zou moeten aanpassen niet vinden.

Wellicht ga ik inderdaad toch kijken naar een fresh install of een windows 8 refresh.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ah ok. Ik kon namelijk niet uit je startpost (of ik heb er overheen gelezen) dat het om Windows 8 ging.

/edit
Type GPEdit.msc en dan moet je een venstyer voor je krijgen zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://sdmsoftware.com/wp-content/uploads/2012/07/IEMaint.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door LnC op 31-07-2013 15:56 ]

• KPRS
Oh haha, het stond in de titel, maar ik had het wellicht wat beter kunnen vermelden in de post.

Even research gedaan en ik ben er achter gekomen dat GPEdit geen feature van windows 8 home edition is. Alleen bij pro, helaas. Verklaart wel waarom ik hem niet kon vinden haha.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

In plaats van te gokken en te gissen, kun je ook een startup-trace opnemen en op een iets meer gedegen manier onderzoeken waar het probleem ontstaat.

Hier meer uitleg
Dit werkt ook op Windows 8.

日本!🎌

• KPRS
Oke bedankt!

Ik heb het even gedraait en nu heb ik de root van het probleem (denk ik) te pakken:

Hieronder is te zien dat alle durations beneden de 100ms blijven, behalve GPClient, want deze duurt 21000ms.

Maar nu heb ik verder geen idee hoe ik dat kan verhelpen.

<interval name="WinlogonInit" startTime="4395" endTime="33274" duration="28879">
<winlogon numNotifications="3">
<notification type="CreateSession" sessionId="1" startTime="5166" endTime="5196" duration="30">
<subscriber name="GPClient" startTime="5166" endTime="5196" duration="30"/>
<subscriber name="TermSrv" startTime="5196" endTime="5196" duration="0"/>
</notification>
<notification type="Logon" sessionId="1" startTime="12017" endTime="33116" duration="21099">
<subscriber name="SessionEnv" startTime="12017" endTime="12018" duration="1"/>
<subscriber name="Profiles" startTime="12018" endTime="12086" duration="68"/>

<subscriber name="GPClient" startTime="12086" endTime="33112" duration="21026"/>
<subscriber name="TermSrv" startTime="33112" endTime="33115" duration="3"/>
<subscriber name="AUInstallAgent" startTime="33115" endTime="33116" duration="1"/>
<subscriber name="Sens" startTime="33116" endTime="33116" duration="1"/>
</notification>
<notification type="StartShell" sessionId="1" startTime="33135" endTime="33242" duration="106">
<subscriber name="SessionEnv" startTime="33135" endTime="33136" duration="1"/>
<subscriber name="AUInstallAgent" startTime="33136" endTime="33136" duration="0"/>
<subscriber name="GPClient" startTime="33136" endTime="33241" duration="105"/>
<subscriber name="Sens" startTime="33241" endTime="33242" duration="0"/>
<subscriber name="TermSrv" startTime="33242" endTime="33242" duration="0"/>
</notification>
</winlogon>

Edit:

Ik heb nog wat gevonden bij de services die GPclient gebruikt:http://postimg.org/image/7ar5e36kt/

De service FDResPub is tijdens dezelfde lange periode actief, kan dat er wat mee te maken hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door KPRS op 31-07-2013 19:47 . Reden: Extra informatie ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

FDResPub is de Function Discovery Resource Publication Service, die nauw samenwerkt met HomeGroup-dingen (die je ook geselecteerd hebt in je screenshot). Het kan zijn dat er op je netwerk iets niet pluis is, want 21 seconden is veel te lang zelfs voor een oud 11Mbps Wi-Fi netwerk ;)

Ik zou denken dat ie ergens op staat te wachten en geen antwoord krijgt. Alleen de vraag is wat precies.

Als je HomeGroup verder niet gebruikt, kun je het ook helemaal uitschakelen, maar het is misschien veel leuker om de oorzaak op te zoeken... Alleen zou ik zo uit m'n hoofd niet weten hoe nu verder.

日本!🎌

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Automatisch netwerk login op en nas ofzo?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn ervaring is dat het een stuk sneller gaat als je wifi aanzet. Iets met domain searches en het feit dat dat via een wifi verbinding niet altijd kan, en Windows daar rekening mee houdt.

Geen idee of het helpt, maar is zo getest natuurlijk :)

Oh en domain admin of local admin scheelt ook een hoop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KPRS
Ik heb de homegroup (thuisgroep) uitgeschakeld en dit gaf helaas geen succes. Hij connect ook niet met een nas of iets dergelijks.

Wat ik nog steeds apart vind, is dat dit probleem zich alleen voordoet op administrator gebruikersaccounts en niet op reguliere gebruikersaccounts.

Wifi aanzetten is geen optie, ik heb alleen een LAN aansluiting op mijn desktop ;)

Verder heb ik alle graphs nog even rustig doorgespit en er zijn in totaal 3 services erg lang actief onder de GPClient:

FDResPub
PolicyAgent
SSDPSRV

Ik kan wellicht de grafieken uploaden als dit handig is?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je schakelt gewoon de Group Policy client uit. Draait onde local systeem accoount. En idd, dat mag zelfs een administrator account niet. Maar dr zijn wel tooltjes die een command line onder het local system account kunnen openen, en dan kun je sc gewoon zijn werk even laten doen ;)

Niet de mooiste oplossing, wel een werkbare.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KPRS
Het uitschakelen van GPClient heeft ook niet gewerkt; hoewel GPClient uit de boot-grafiek verdwenen is staat alleen FDResPub er nog.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/5vd31gnud/Boot_Analyse2.jpg

Nu heb ik ook FDResPub uitgeschakeld en drie keer raden wie er terug zijn gekomen: PolicyAgent en SSDPSRV...

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/9miseqfpd/Boot_Analyse3.jpg

Windows is mij dezer dagen niet goed gezind haha.
Pagina: 1