Hoe kan ik het beste goedkoper leasen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hoi,

Ik heb op dit moment een lease auto wat ik een beetje te duur vind. Ik heb hem al 2 jaar gereden en moet hem nog 2 jaar rijden. Zie hieronder wat gegevens over de lease auto:

Audi A3 Sportback
bouwjaar 2011 juni
Cataloguswaarde: 33000
Bijtelling: 20%
Eigenbijdrage: 75 euro

Nu heb ik de keuze gehad bij mijn baas om deze auto aan een collega te geven. Ik mag dan 2 dingen doen. Of ik neem de volgende pool auto over:

skoda octavia combi
bouwjaar 2011
cataloguswaarde: 23000
Bijtelling: 20 %
Eigenbijdrage: 0 euro

Of ik bestel een nieuwe lease auto. In dit laatste geval weet ik niet welke auto geschikt is voor mij waarbij ik netto veel meer over houd. Mijn situatie is dat ik getrouwd ben en 1 baby heb. Mijn vrouw heeft geen auto want die werkt op loopafstand. Wat is nou een leuke auto waarbij ik er netto meer als 150 euro op vooruit ga? Het hoeft niet perse een station te zijn want zo'n groot gezin heb ik nou ook niet.

Dit zijn onze leasevoorwaarden:

Lease budget: 830 euro inclusief brandstof
40000 km per jaar
looptijd 4 jaar.
Ik mag zowel benzine als diesel rijden.

Wat zouden jullie kiezen, de skoda of een nieuwe lease auto kiezen? Indien dat laatste, welke auto zou je dan nemen als je netto veel meer over wilt houden?

UPDATE:
Ik wil dus netto meer overhouden op mijn salaris. Daarnaast wil ik de lease auto ook prive blijven rijden.

Dus minder bijtelling betalen
Minder of het liefst helemaal geen eigen bijdragen betalen
Geld terug krijgen van mijn baas voor het verschil van het leasebudget. Die krijg je namelijk gewoon uitgekeerd bovenop je salaris.

[ Voor 11% gewijzigd door adesign op 30-07-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 11:11

Sick Nick

Drop the top!

Tja, goedkoop uit zijn is de goedkoopste 14% bijteller vinden. Misschien niet de grootste of meest praktische auto maar wel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 22:19
Bedoel je overhouden qua bijtelling of van het lease budget?

Een Polo Bluemotion met 14% bijtelling is volgens mij tussen de 300/400 euro per maand.
Dan heb je wat geld over elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Per 1-1-2014 kilometeregistratie bijhouden. Dat is het allergoedkoopste.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
Ik zou wel een 4/5 deurs nemen ivm kind, maar weet niet of die er wel zijn met 14% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bender schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:04:
Ik zou wel een 4/5 deurs nemen ivm kind, maar weet niet of die er wel zijn met 14% bijtelling.
Heb je wel eens een tv of radio aangezet, of een autoblad ingeslagen? De grootste stations zijn tegenwoordig al 14% 8)7 |:(

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 14:50

OmeJoyo

This is me

Gunner schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:00:
Per 1-1-2014 kilometeregistratie bijhouden. Dat is het allergoedkoopste.
JA en dan hoeft de TS alleen maar even zelf een auto te kopen, onderhouden, verzekeren en zelf af te tanken voor privé gebruik. Klinkt als een forse besparing...

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
xares schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:00:
Bedoel je overhouden qua bijtelling of van het lease budget?

Een Polo Bluemotion met 14% bijtelling is volgens mij tussen de 300/400 euro per maand.
Dan heb je wat geld over elke maand.
Ik heb even mijn start topic aangepast om het wat duidelijker te maken. Ik wil uiteindelijk netto meer overhouden op mijn salaris. Zie start topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:58
Ik zou dan inderdaad voor een auto met 14% bijtelling gaan, daar zijn zat beschikbare modellen van en volgens mij ook prima in de gewenste prijsklasse.

Polo Bluemotion levert je de gewenste besparing wel op volgens mij, maar ik weet niet of dat te klein is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 22:19
Misschien ook handig om er bij te zetten hoeveel je terug krijgt als je de Skoda zou nemen.
Of krijg je dan niks terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Plugin prius? Als je die voor 1/1/2014 te naam gesteld kunt krijgen...

Je betaalt nu gok ik netto 230 bijtelling (uitgaand van 42% IB) en 75 eigen bijdrage per maand, dus zeg 300 euro.

Als je voor een plugin prius nog net enkele tientjes/maand moet bijleggen maar geen bijtelling hebt is dat dus een stuk goedkoper.

[ Voor 64% gewijzigd door Wilke op 30-07-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:33

Cheezus

Luiaard

Als het om 40.000 per jaar gaat is de kans groot dat het een diesel moet zijn. Dan heb je een focus, megane of golf als stationwagon met 14% bijtelling. Netto betaal je daar dan zo'n 140 euro per maand voor en waarschijnlijk hou je dan zo'n 200 euro over van je leasebudget.
Als een kleinere auto ook goed is heb je keuze genoeg, bijvoorbeeld een fiesta, clio, 208 etc. Bijtelling op die auto's is rond de €90 euro en van je leasebudget hou je nog eens extra over, financiëel ga je er dan dus flink op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Hij zegt dus al dat benzine ook mag. Als je leasebudget overhoudt, krijg je dat dan bruto uitbetaald? Is lang niet altijd zo namelijk (spreek uit ervaring).

[ Voor 62% gewijzigd door Wilke op 30-07-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
Gunner schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:04:
[...]

Heb je wel eens een tv of radio aangezet, of een autoblad ingeslagen? De grootste stations zijn tegenwoordig al 14% 8)7 |:(
Oude media is zoooo 2012, dus nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:33

Cheezus

Luiaard

Wilke schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:28:
Hij zegt dus al dat benzine ook mag. Als je leasebudget overhoudt, krijg je dat dan bruto uitbetaald? Is lang niet altijd zo namelijk (spreek uit ervaring).
Daar heb ik overheen gelezen.. volgens de TS krijgt hij z'n restant leasebudget wel gewoon uitbetaald, waarschijnlijk is een kleine 14% diesel dan goedkoper dan een relatief dure hybride met 0% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Yep idd. Een polo zal dan wel winnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 16:56:
UPDATE:
Ik wil dus netto meer overhouden op mijn salaris. Daarnaast wil ik de lease auto ook prive blijven rijden.
Je bent hetzelfde van plan wat ik heb gedaan. Een nieuwe Peugeot 208 diesel, 590 euro lease (incl. brandstof) en ik incasseer lachend elke maand het verschil tussen lease en budget.

Neen, ik heb nu geen zeven stoelen, zes vleugeldeuren en vijf oplaadbare remlichten, geen gechipte PK uitstoter met meer kW dan een gemiddelde havensleepboot of de volle aandacht van de flitsende dienders.

In plaats daarvan heb ik meer netto salaris.

Het is een keuze.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoeveel km rij je per jaar zakelijk (woon-werk-verkeer niet meetellen) en hoeveel km per jaar privé?

Ik heb onlangs voor een vergelijkbare keuze gestaan en gezien mijn geringe aantal zakelijke en privé km's heb ik er voor gekozen geheel privé te gaan rijden (en dus het leasebedrag bruto uit te laten keren).

Bij mij kwam het er op neer dat ik (door het niet meer hoeven te betalen van bijtelling en eigen bijdrage) ik het brutobedrag - 10% overhield, dus bijna bruto = netto. Als dat bij jou vergelijkbaar uitpakt, kun je voor die 700-750 euro p/m echt wel zelf een auto rijden. Je hebt dan bovendien de vrijheid om een (jonge) tweedehands te gaan rijden, dan hou je zeker meer dan 150 p/m extra over. Tenzij je grof veel privé-km's moet maken, waar je baas nu in elk geval de benzine voor betaalt.

Ik zou zeker eens de berekening maken wat je overhoudt via http://www.raet.nl/nl-nl/mediatheek/salaris-berekenen/
Gewoon de gegevens van je huidige loonstrook overnemen, maar dan de bijtelling en eigen bijdrage weglaten ("Auto van de zaak: Nee") en bij "Belaste vergoeding" het leasebedrag invullen (of optellen bij andere belaste vergoeding die je evt. krijgt).

Van dit bedrag moet je dan uiteraard de kosten van een eigen auto afhalen. Ik kwam voor een nieuwe auto incl. benzine uit op een bedrag dat behoorlijk onder het bedrag dat ik over zou houden zat.

[ Voor 28% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-07-2013 18:07 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47

SmartDoDo

Woeptiedoe

Deze vragen passen beter in Vervoer dan in Werk en Inkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als ik jou was zou ik kijken naar Golf BM (5 deurs), Ford Focus Station (max 300 kilo trekken), Skoda Octavia (Sedan) of een V40 D2. Alle drie 14% bijtelling en goed aan te kleden met opties en redelijk ruim (wie weet binnen 4 jaar een tweede kind erbij?), ook voor vakanties.

Als je het goedkoopste wilt meot je kijken naar Twingo of Up of zo. Een collega van mij reed een Nissan Pixo voor 30 euro per maand netto..

Die poolauto zou ik zeker niet overnemen als je deze keuze voor een 14% kan maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 30-07-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:00:
Als je het goedkoopste wilt meot je kijken naar Twingo of Up of zo. Een collega van mij reed een Nissan Pixo voor 30 euro per maand netto..
Een Twingo, Up of Pixo met een kind? Besparen ok, maar je kunt ook te ver gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

als je nu nog besteld kijk of je nog optijd je auto geleverd krijgt, 1 januari 2014 komen er weer nieuwe tarieven voor de bijtelling.

De komende 4 jaar merkt het kind zelf er nog niets van dat de ouders een kleine auto hebben. tot 6 7 jaar passen ze met gemak achterin, het grotere probleem zijn de kinderwagens enzo.

[ Voor 41% gewijzigd door Smuggler op 30-07-2013 18:04 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:02:
[...]

Een Twingo, Up of Pixo met een kind? Besparen ok, maar je kunt ook te ver gaan...
Zijn nog vrij groot van binnen hoor. Er is een reden dat ik niet de 107, c1 of Aygo noemde... Twingo is wel erg onhandig zonder achterdeur trouwens... Die neem ik terug :9

edit: Die auto's zijn alleen niet mogelijk met 40k per jaar en 4 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 30-07-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Neem een Volvo V40 D2. Dan heb je een 14% bijtelling auto, en hij rijdt erg zuinig. Het zuinige rijden zal ongetwijfeld ook nog invloed hebben op de brandstof kosten. En als je niet te veel opties neemt blijf je in de zelfde cataloguswaarde zitten waar je nu in zit (maar dan 14% bijtelling en minder brandstof). Al met al (als je de cataloguswaarde binnen de perken houdt heb je geen eigen bijdrage meer) scheelt je dit zeker €100 in de maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Bloemstukje op 30-07-2013 19:05 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 09:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je echt goedkoop wil zou ik bij de meer premium merken wegblijven en bijvoorbeeld kijken naar een peugeot 208 of iets vergelijkbaars. Niet groot, niet stoer, niet leuk maar wel goedkoop en prima auto's denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
xares schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:14:
Misschien ook handig om er bij te zetten hoeveel je terug krijgt als je de Skoda zou nemen.
Of krijg je dan niks terug?
ik krijg dan niks terug. omdat het een poolauto is krijg ik niks terug en hoef ik geen eigen bijdragen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:04:
[...]

Zijn nog vrij groot van binnen hoor. Er is een reden dat ik niet de 107, c1 of Aygo noemde... Twingo is wel erg onhandig zonder achterdeur trouwens... Die neem ik terug :9

edit: Die auto's zijn alleen niet mogelijk met 40k per jaar en 4 jaar.
Dit was mij ook opgevallen. Waarom zijn bepaalde autos niet te leasen met 40k en 4 jaar? Wat voor logica zit hier achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Smuggler schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:02:
als je nu nog besteld kijk of je nog optijd je auto geleverd krijgt, 1 januari 2014 komen er weer nieuwe tarieven voor de bijtelling.

De komende 4 jaar merkt het kind zelf er nog niets van dat de ouders een kleine auto hebben. tot 6 7 jaar passen ze met gemak achterin, het grotere probleem zijn de kinderwagens enzo.
Als je nu besteld, zal het er ws eentje moeten zijn die bij de fabrikant op voorraad is. De meeste populaire 14% modellen zitten met een wachttijd van ca 3 maanden, en aan het einde van het jaar (zeg na oktober) wordt er niks meer uitgeleverd, omdat dat ongunstig is voor de leasemij's.
Ergo: nieuw uitzoeken is leuk, maar hou dan alvast rekening met de nieuwe bijtellingsregels.
In jouw geval is een 14% bijtellings-station eigenlijk een must. Dat zijn er niet veel. Ik lepel ze even op:
- Toyota Auris TS
- Renault Megane Estate (pak de GT, de stoelen van de normale Estate zitten ronduit ruk)
- Ford Focus wagon.

Maar in al deze drie wagens zul je een stuk minder ruimte hebben als in de Octavia Combi.

Overigens is het voor ons ook koffiedik kijken hoe veel je er netto op vooruit zult gaan. Dat hangt namelijk ook af van je salaris en de belastingschaal waar je in zit, evenals evt hypotheekrenteaftrek en andere belastingtechnische aftrekposten.

Bovendien: wij weten ook niet of jij een evt verschuil tussen budget en werkelijke leasekosten in je eigen zak mag steken. Ikzelf mag bijvoorbeeld prima onder mijn budget leasen, maar het verschil krijg ik (helaas) niet terug.

Bedenk jezelf ook dit: als jij zeg 30 a 40k per jaar rijdt, is die auto je tweede huis. Dan wil je dus goed zitten, alles bij de hand hebben en nergens naar hoeven kijken. Ik zou persoonlijk denk ik de A3 blijven rijden, en dan over 2 jaar nog eens kijken. Want ga je een nieuw contract aan voor 4 jaar, dan zit je over twee jaar misschien wel met een ruimteprobleem. En wellicht is je werkgever dan helemaal niet zo gul als ie nu is ;)
adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:26:
[...]

Dit was mij ook opgevallen. Waarom zijn bepaalde autos niet te leasen met 40k en 4 jaar? Wat voor logica zit hier achter?
Vermoedelijk omdat die dingen niet bedoeld zijn om zoveel km's mee te draaien. Een Aygo met 160k op de teller is zo goed als afgeschreven. De restwaarde is nog wel aanwezig, maar minimaal (want laag aanschafbedrag) en het aanbod van identieke modellen met veel minder km's is op de 2e handsmarkt door de gunstige belastingregels zo groot dat je die dingen als leasemij 2e hands niet aan de straatstenen kwijt kunt. Dus financieel totaal niet interessant voor hen om dat te doen. Maar dat was de discussie niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 30-07-2013 19:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:26:
[...]

Omdat een Up met 160k op de teller niks waard is.

@ts: kijk ook goed naar de interval van je servicebeurten. De ene moet om de 10k (voor jou 4x per jaar) en de ander slechts om de 30k.

Ik denk dat je met een v40 of Golf Bluemotion (standaard adaptive cruise control!) de beste keuze hebt. Beide kosten ongeveer een 150 euro netto in de bijtelling. Een (bijv.) 208 is wel een extreme stap terug vanuit een A3 hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:35:
[...]

Omdat een Up met 160k op de teller niks waard is.

@ts: kijk ook goed naar de interval van je servicebeurten. De ene moet om de 10k (voor jou 4x per jaar) en de ander slechts om de 30k.

Ik denk dat je met een v40 of Golf Bluemotion (standaard adaptive cruise control!) de beste keuze hebt. Beide kosten ongeveer een 150 euro netto in de bijtelling. Een (bijv.) 208 is wel een extreme stap terug vanuit een A3 hoor!
Ahh dus vandaar. Maar waarom is voor mij de servicebeurten interval belangerijk ? Wat is voor mij nadelig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:42:
[...]
Wat is voor mij nadelig dan?
Als je om de 10.000km naar de dealer moet als je 40k per jaar rijd :P ? je hebt toch betere dingen te doen dan olie laten verversen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Widow schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:43:
[...]

Als je om de 10.000km naar de dealer moet als je 40k per jaar rijd :P ? je hebt toch betere dingen te doen dan olie laten verversen?
ja ok, maar het gaat mij meer om de winst in geld die te behalen valt. Niet in servicebeurt tijd investeringen :) Maar ik geef je gelijk. Ik heb er ook een hekel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88197

Leasebedrag in eigen zak steken en eigen auto kopen is in 9 van de 10 gevallen goedkoper. Meerdere collega's doen het bij ons, allen rijden ze al jaren gratis. Met 30-40k km per jaar krijg je ook nog eens een groot gedeelte van dat leasebedrag netto (km-vergoeding).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 88197 op 30-07-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:50:
[...]

ja ok, maar het gaat mij meer om de winst in geld die te behalen valt. Niet in servicebeurt tijd investeringen :) Maar ik geef je gelijk. Ik heb er ook een hekel aan.
Ik rij elf ongeveer 35k per jaar, maar heel onregelmatig. Dan is 10k erg weinig. Nu gelukkig een ander die maar om de 30k hoeft. Een dag je auto kwijt en alles eromheen.. Niet fijn met een buiten de deur functie.

Daarnaast is privé misschien wel goedkoper, maar je baas moet er wel voor in zijn. Ook moet je pechhulp goed regelen. Bij een lease auto is alles geregeld en heb je geen omkijken na.

Wat voor een auto is eigenlijk jou voorkeur? Of is het puur besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-05 04:17
Auris hybrid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:08:
[...]

Ik rij elf ongeveer 35k per jaar, maar heel onregelmatig. Dan is 10k erg weinig. Nu gelukkig een ander die maar om de 30k hoeft. Een dag je auto kwijt en alles eromheen.. Niet fijn met een buiten de deur functie.

Daarnaast is privé misschien wel goedkoper, maar je baas moet er wel voor in zijn. Ook moet je pechhulp goed regelen. Bij een lease auto is alles geregeld en heb je geen omkijken na.

Wat voor een auto is eigenlijk jou voorkeur? Of is het puur besparen?
Ik zit te denken om te bezuinigen op 3 punten:

bijtelling van 20 naar 14 %
cataloguswaarde van de auto van 32000 naar tussen de 10000 en de 25000.
Totaal leasebedrag inclusief brandstof onder de 820 euro zitten zodat ik geld terug krijg.

Uiteindelijk wil ik minimaal 200 a 250 euro meer netto overhouden.

Ik zie een polo misschien wel zitten of de volvo v40. Echter heb ik tehoren gekregen dat ze moeilijk doen om een polo omdat die niet echt inzetbaar is als ik de auto bijvoorbeeld na een paar jaar achterlaat. Nieuwe medewerkers willen een polo dan bijvoorbeeld niet rijden. Is bullshit vind ik, want een polo is niet verkeerd. Ik vind hem wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is netto wel erg veel hoor, wat ben je kwijt aan de a3? Ik betaal 70 euro voor een Punto van 13,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een Polo incourant als leaseauto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:53:
Een Polo incourant als leaseauto? :)
Als je een budget hebt van 830 euro mogelijk wel...

Maar het gewoon helemaal naar privé trekken is blijkbaar geen optie voor TS?

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-07-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
adesign schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:24:
[...]
Ik zie een polo misschien wel zitten of de volvo v40. Echter heb ik tehoren gekregen dat ze moeilijk doen om een polo omdat die niet echt inzetbaar is als ik de auto bijvoorbeeld na een paar jaar achterlaat. Nieuwe medewerkers willen een polo dan bijvoorbeeld niet rijden. Is bullshit vind ik, want een polo is niet verkeerd. Ik vind hem wel mooi.
Wat is dat voor slap gelul... een auto niet willen omdat ie oud is? Nieuwe medewerkers zouden blij moeten zijn dat ze een baan hebben met auto van de zaak 8)7 maar da's mijn kijk op de wereld dan.

Anyway, ik kan de nieuwe Clio diesel ook aanraden. Best rap karretje, en met 14% bijtelling betaal je er niet veel voor.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Renault Megane is ook populair tegenwoordig in 14% categorie. Of Volvo C30 D2, Citroen C3 / DS3 etc. Klein tot middenklasse 14% dieseltjes dus. Let wel even op, de vrijstelling van motorrijtuigbelasting voor die categorie gaat wel vervallen, dus leaseprijzen gaan iets omhoog, maar met 830 euro leasebudget heb je sowieso genoeg budget lijkt me.
Misschien kun je wel het meeste winnen door bij je baas te onderhandelen om een lager leasebudget te nemen in ruil voor een hoger salaris.
Volgens mij kun je met ca de helft van je leasebudget al een klein dieseltje leasen .....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:41:
Dat is netto wel erg veel hoor, wat ben je kwijt aan de a3? Ik betaal 70 euro voor een Punto van 13,5k.
Op mijn loonstrookje wordt nu 535,85 euro bruto ingehoude voor de bijtelling (20 % van 32150,96 / 12). Daar bovenop komt nog eens om precies te zijn een eigen bijdrage van 119 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Alles van de lease laten uitkeren en zelf een leuke tweede hands gaan rijden (meer pensioen?)?!

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Gekkenhuis schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:59:
Alles van de lease laten uitkeren en zelf een leuke tweede hands gaan rijden (meer pensioen?)?!
geloof mij, ik ben voordeliger uit met lease. Ik rijd echt, maar dan ook echt veel prive. Dus ik profiteer van toch maar van de lease omdat ik onbeperkt mag rijden prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:43
Ik zeg Leon.

Cat waarde 26000 met 14% en vrijwel even groot als je A3 en zeker met de actie pakketten hoef je heel weinig in te leveren om er flink op te kunnen besparen!

Dat is dus 235,- minder (303,-) Bruto + besparing op eigen bijdrage/lease budget.

Ik zie net dat hij iets boven de 25000,- is die je gesteld hebt, echter een V40 ga je nooit redden voor minder in mijn ogen. En die blijkt niet uit te blinken in binnen ruimte. Je hebt dan wel geen groot gezin, maar met een maxi-cosi/kinderstoel, kinderwagen en overige bagage is een V40 al gauw net te klein. Best vervelend als blijkt dat de kinderstoel net niet achter de bestuurdersstoel past (in ieder geval niet comfortabel bij =>1.80)

Edition I Leon Ecomotive zou je moeten kunnen redden binnen de 25000 trouwens.

[ Voor 59% gewijzigd door Nivado op 30-07-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zorg dat je qua leasebudget rond de 600-650 euro komt te zitten en je kan van het restant makkelijk de bijtelling betalen. Dan houd je uiteindelijk netto geld over ipv dat het geld kost. En welke je dan neemt hangt sterk af van de leaseprijs bij de maatschappij waar jij gaat leasen. Maar veel merken hebben prima 14% auto's. Zorg er voor dat je een vijfdeurs neemt en je zal genoeg ruimte hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Widow schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:07:
[...]

Wat is dat voor slap gelul... een auto niet willen omdat ie oud is? Nieuwe medewerkers zouden blij moeten zijn dat ze een baan hebben met auto van de zaak 8)7 maar da's mijn kijk op de wereld dan.

Anyway, ik kan de nieuwe Clio diesel ook aanraden. Best rap karretje, en met 14% bijtelling betaal je er niet veel voor.
Als een Polo niet mag is een Clio gewoon kansloos. Verder kun je wel vinden dat iemand maar blij moet zijn met een Polo, maar er zijn nog zat mensen die gewoon wel keuze hebben voor een leuke baan met een fatsoenlijke auto erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Anoniem: 511904 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 23:54:
[...]

Als een Polo niet mag is een Clio gewoon kansloos. Verder kun je wel vinden dat iemand maar blij moet zijn met een Polo, maar er zijn nog zat mensen die gewoon wel keuze hebben voor een leuke baan met een fatsoenlijke auto erbij.
Als je het zo sterk stelt, dan zou je een nieuwe auto eisen. Ze moeten het ook doen met "maar" een tweede hands auto. Ik snap echt niet wat er mis is met een leuk aangeklede Polo, lijkt me gewoon leuke middenklasser. (Zeker in deze tijden waar gemiddeld leasend Nederland richting de 107,aygo en C1 gaat)

Maar zou dan kijken naar een Seat Leon/Ibiza (5 deurs en of station versie) Allemaal binnen de 14% klasse en redelijk binnen je gestelde prijs.

(Geheel offtopic, maar ik vind het raar dat je baas een eis stelt aan de auto die jij wil leasen, wat niet in het uitvoeren van je werk schaad. Ten slotte betaal jij de rekening van een "dikke" Audi, leuk dat hij jou dan niet wil laten rijden in een Polo, maar moet dat dan uit jou portemonnee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Practics schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 01:00:
[...]

Als je het zo sterk stelt, dan zou je een nieuwe auto eisen. Ze moeten het ook doen met "maar" een tweede hands auto. Ik snap echt niet wat er mis is met een leuk aangeklede Polo, lijkt me gewoon leuke middenklasser. (Zeker in deze tijden waar gemiddeld leasend Nederland richting de 107,aygo en C1 gaat)

Maar zou dan kijken naar een Seat Leon/Ibiza (5 deurs en of station versie) Allemaal binnen de 14% klasse en redelijk binnen je gestelde prijs.

(Geheel offtopic, maar ik vind het raar dat je baas een eis stelt aan de auto die jij wil leasen, wat niet in het uitvoeren van je werk schaad. Ten slotte betaal jij de rekening van een "dikke" Audi, leuk dat hij jou dan niet wil laten rijden in een Polo, maar moet dat dan uit jou portemonnee?)
Het gaat er niet om of het een tweedehands auto is, maar staat toch raar als je bij een bedrijf begint en je krijgt een Polo terwijl jou direct collega's met een A3 en soort gelijk rond rijden? Ik snap heel goed dat je werkgever een auto wil geven die bij je functie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Je zit in de 42% belastingschijf? Dus je komt nu uit op een netto bijtelling van EUR 275? Je wilt dus naar netto EUR 125 bijtelling? Gezien je gezinssituatie, en een mogelijke uitbreiding binnen de komende 4 jaar? Zou ik een station nemen. Bv de Megane zoals eerder genoemd in dit topic. Is goedkoop te leasen.

Snelle rekensom:

Nette bijtelling van de auto de Megane (obv 30k) zal ongeveer EUR 150 zijn. Zeg dat de leaseprijs rond de EUR 650 zal zitten. (Hoog aangehouden) Dan krijg je van je baas nog EUR 180 terug. Hou je uiteindelijk een 100 EUR van over. Dus netto kosten van de auto EUR 50.

En anders gewoon online kijken welke auto's er in 14% zijn, en op basis daarvan de berekening maken. Wij weten niet welke smaak je hebt, en welke concessies je wilt doen om goedkoper te rijden.

Ik zou iig niet de poolauto nemen. Waarom zou je die nemen als je ook nieuw uit mag kiezen? En als het je om besparen gaat, dan moet je wel naar 7/14% bijtelling.
Practics schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 01:00:
[...]

Welke gemiddelde leaser heb jij het over? Ik zie zo goed als niemand in mijn omgeving terug gaan naar een C1/107.

En natuurlijk geeft je baas bepaalde voorwaarden. Die bijtelling gaat naar de schatkist, en niet naar de baas. Wie denkt je dat die auto betaald aan de LM? Als je een functie hebt waarbij je bij klanten op bezoek gaat kan ik me heel goed voorstellen dat er bepaalde eisen gesteld worden. Als verkoper kun je moeilijk in een 2de handse C1 aan komen zetten alleen maar omdat de werknemer dan goedkoop kan rijden.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 31-07-2013 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Representativiteit. Volgens mij enorm overschat :)

Wanneer heb je een zichtbaar dure auto nodig: als je iets verkoopt waarmee je rijk behoort te worden. Dan kun je natuurlijk niet in een Polo Bluemotion komen voorrijden. In andere gevallen kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik zit net te kijken. Kom de mercedes A klasse tegen voor € 624 incl. brandstof voorschot excl. BTW. 20 % bijtelling.

Ik heb een lease budget van 830 euro dus ik houd 206 euro terug van mijn baas. Of dat nou netto is of bruto weet ik niet. Ik vermoed dat laatste. Daarnaast hoef ik die 120 euro eigen bijdrage niet meer te betalen. Ik zal 20 % bijtelling moeten gaan betalen over 28.495,00. Dat scheelt ook weer.

Ik betaal nu ongeveer 309 euro voor mijn huidige a3 aan bijtelling + eigenbijdrage. Straks met deze mercedes zal ik 219 euro gaan betalen. Dat is een winst van 90 euro netto per maand. Daar bovenop komt nog eens die 206 euro verschil die ik over houd van mijn lease budget.

Wat vinden jullie hier van? En weten jullie hoeveel ik overhoud van die 200 euro leasebudget die ik bovenop mijn salaris krijg, gaat daar gewoon 42 % belasting vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

adesign schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:53:
Ik zit net te kijken. Kom de mercedes A klasse tegen voor € 624 incl. brandstof voorschot excl. BTW. 20 % bijtelling.

Ik heb een lease budget van 830 euro dus ik houd 206 euro terug van mijn baas. Of dat nou netto is of bruto weet ik niet. Ik vermoed dat laatste. Daarnaast hoef ik die 120 euro eigen bijdrage niet meer te betalen. Ik zal 20 % bijtelling moeten gaan betalen over 28.495,00. Dat scheelt ook weer.

Ik betaal nu ongeveer 309 euro voor mijn huidige a3 aan bijtelling + eigenbijdrage. Straks met deze mercedes zal ik 219 euro gaan betalen. Dat is een winst van 90 euro netto per maand. Daar bovenop komt nog eens die 206 euro verschil die ik over houd van mijn lease budget.

Wat vinden jullie hier van? En weten jullie hoeveel ik overhoud van die 200 euro leasebudget die ik bovenop mijn salaris krijg, gaat daar gewoon 42 % belasting vanaf?
Die 206 is bruto toeslag. Dus gaat inderdaad 42% belasting af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online

Het is normaal niet het geval dat als je onder je budget leaset, je het verschil bij je salaris krijgt, dit zul je wel nog even met je baas moeten onderhandelen ! Dus zul je gewoon een hoger broto salaris moeten bedingen in ruil voor een lager leasebudget.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

u_nix_we_all schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:58:
[...]

Het is normaal niet het geval dat als je onder je budget leaset, je het verschil bij je salaris krijgt, dit zul je wel nog even met je baas moeten onderhandelen ! Dus zul je gewoon een hoger broto salaris moeten bedingen in ruil voor een lager leasebudget.
Dit staat in de topic start:
Geld terug krijgen van mijn baas voor het verschil van het leasebudget. Die krijg je namelijk gewoon uitgekeerd bovenop je salaris.
Kan gewoon als brutotoeslag, brutosalaris zullen ze niet zomeer verhogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 31-07-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is dat de A180 1.5 diesel? Dan zou ik eerder kijken naar een 14% bijtellingsauto. Je krijgt namelijk vrij weinig terug voor die 20% bijtelling die je moet betalen, de motor is zwakker dan mening 14% auto. Tenzij het over de A200 of A220 gaat, maar dat lijkt me niet voor dat bedrag.

Wil je echt besparen kan je beter een goedkope 14% auto kiezen. Een Seat Leon is een prima keuze dan, sportieve en luxe auto en hij zal veel goedkoper uitvallen dan zo'n Mercedes.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
u_nix_we_all schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:58:
[...]

Bij ons krijg je het verschil wel terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

Ik zou eens kijken naar een Fabia Combi Greenline. Kost met wat opties nog geen 20k, 14% bijtelling, en rond de €575 (incl brandstof) in de lease.
Als ik het zo uitreken betaal je voor de A3 €625 bruto. Voor de fabia zou je dan €233 bruto bijtelling hebben, en je houdt €250 bruto over van je lease-budget, dus volgens mij rij je dan de fabia zonder kosten? Dan ga je er dus €250+ netto op vooruit :)

Of zie ik nou iets over het hoofd... :?

Ok, de Fabia is niet het meest spannende model, maar heeft wel veel ruimte binnen (alleen niet in de breedte, da's wel jammer), en een grote kofferbak (505L, een golf heeft 380L). Eventueel kun je er als accessoire nog sportstoelen in laten zetten, dan heb je een betere zit, maar veel goedkoper dan dit kun je m.i. niet rijden...

[ Voor 27% gewijzigd door Res-q op 31-07-2013 13:25 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat de Polo Bluemotion vanaf 1 januari 2014 een hoop geld extra kost vanwege de wegenbelasting. Dikke kans dat in jouw lease overeenkomst staat dat de berijder opdraait voor verhogingen van overheidswege.

Mensen die zo'n ding prive hebben gekocht hebben dus een flinke kat in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

Klopt, voor alle 14%-auto's moet dan wegenbelasting betaald worden. Voor een diesel kan dat zomaar €100/maand schelen, die vaak 1:1 wordt doorbelast aan de werknemer.

Nu hebben 14%-auto's twee voordelen t.o.v. de 20%-varianten:
- 14% bijtelling ipv 20 (duh..)
- Lager lease-tarief omdat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het laatste voordeel valt dus weg. Alsnog scheelt het een grote slok op een borrel, maar het verschil is niet meer zo groot als het nu is :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 88197 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:51:
Leasebedrag in eigen zak steken en eigen auto kopen is in 9 van de 10 gevallen goedkoper. Meerdere collega's doen het bij ons, allen rijden ze al jaren gratis. Met 30-40k km per jaar krijg je ook nog eens een groot gedeelte van dat leasebedrag netto (km-vergoeding).
Kan je hier een volledige berekening van posten? Uit mijn berekening blijkt namelijk het tegenovergestelde.

Aan de andere kant las ik dat lease gemiddeld leidt tot een 11k duurdere auto met bijbehorende hogere kosten. Als je met lease alsnog een goedkopere auto uitkiest zoals je prive ook zou doen, ben ik erg benieuwd naar de getallen waar je op uitkomt.

Ontopic: ik zou alles even in een spreadsheet gooien, van je huidige leaseauto (ter controle van het totaalbedrag) tot een stuk of 10 opties die je bij de leasemaatschappij online kan vinden. Dan zie je exact wat welke auto doet qua kosten.
Let ook op of je eigen bijdrage netto of bruto betaald wordt. Voor zover ik weet mag-ie in het eerste geval van je bijtelling worden afgetrokken.
Anoniem: 105569 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:54:
Die 206 is bruto toeslag. Dus gaat inderdaad 42% belasting af.
Om precies te zijn: die 206 euro wordt uitgesmeerd over het hele jaar, incl. vakantiegeld. Per maand krijg je dan 206*12/12,96=190,74 euro extra bruto, waarmee je vakantiegeld 8% van het brutosalaris blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 31-07-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Res-q schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:19:
Ik zou eens kijken naar een Fabia Combi Greenline....
Als zijn werkgever geen Polo wilt leasen dan wordt een Fabia het helemaal niet...
Res-q schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:31:
Klopt, voor alle 14%-auto's moet dan wegenbelasting betaald worden. Voor een diesel kan dat zomaar €100/maand schelen, die vaak 1:1 wordt doorbelast aan de werknemer.

Nu hebben 14%-auto's twee voordelen t.o.v. de 20%-varianten:
- 14% bijtelling ipv 20 (duh..)
- Lager lease-tarief omdat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het laatste voordeel valt dus weg. Alsnog scheelt het een grote slok op een borrel, maar het verschil is niet meer zo groot als het nu is :)
Voor lease auto's de geld de wetten die in het jaar van levering (ten naam stelling) nog 5 jaar geldig is. Dit is volgens mij voor de bijtelling en de wegbelastingvrij.

Die A-klasse is wel een leuke auto, maar wel 20%. Als wilt besparen is het beste om te focusses op 14%. De leuke auto's die hierin te vinden zijn al eerder genoemd (Golf, Leon, Octavia, Focus, V40 en Megane).

Edit: Als je toch een beetje pit wil hebben in je 14% bijtelling kan je ook qua chiptuning nog winst halen. Dit zorgt (bij dezelfde rijstijl) ook voor een verminderd verbruik. Leuk voor je werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 31-07-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:26:
[...]

Voor lease auto's de geld de wetten die in het jaar van levering (ten naam stelling) nog 5 jaar geldig is. Dit is volgens mij voor de bijtelling en de wegbelastingvrij.
Nee. De houderschapsbelasting gaat gewoon veranderen, ook voor lease auto's met lopende contracten. Wel zo eerlijk naar mensen die de auto prive kopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:34:
[...]

Nee. De houderschapsbelasting gaat gewoon veranderen, ook voor lease auto's met lopende contracten. Wel zo eerlijk naar mensen die de auto prive kopen natuurlijk.
Ook als je met de lease maatschappij heb afgesproken dat je x bedrag per maand betaald? Neem aan dat ze dat namelijk niet zomaar mogen verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 18:18
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:40:
[...]

Ook als je met de lease maatschappij heb afgesproken dat je x bedrag per maand betaald? Neem aan dat ze dat namelijk niet zomaar mogen verhogen...
Dat is een clausule in de algemene voorwaarden.

100% JA dit mogen ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ik ben op de hoogte dat er wegenbelasting betaald moet gaan worden per 1 januari voor de 14 % bijtelling autos. Niets aan te doen. Overheid heeft dat bepaald, dus dan maar alleen gebruik maken van de 14 % voordeel ipv 20 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55

Shunt

Boe

Ik heb het idee dat je even een moment moet nemen waar je eisen vast gaat stellen.
En het beste nog je daar even aan houd.
Wat mag het je maximaal gaan kosten per maand,
Wat voor classe auto wil je rijden A B of C.
Bijtelling wil je een 14% zo ja beperk je daar dan ook toe in je keuze.
Bepaal een aantal merken waar je naar wilt gaan kijken.

Als je een keuze hebt gemaakt in de merken en types die je mooi vind ga kijken en rijden in de auto's. Wat ik nu vooral zie is dat je van auto naar auto naar auto schiet waar de catalogus prijs wisselt tussen de 12000 euro tot 40k en de bijtelling norm van 0% tot 20%.

Als tip kan ik je zeggen ga kijken naar een auto waar je een buggy + ander zooi achter in kunt zetten. De polo en nagenoeg iedere A / B classe auto valt daar al bij af. Je wilt ruimte kijk dan naar een C classe zoals de V40, Megane, Focus, DS4 (is die al in 14% tegenwoordig?) Je zult dan met je budget ruim uit komen en qua catalogus prijs zitten ze allemaal onder de 30k behalve sommige extreme uitvoeringen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 18:18
Shunt schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:58:

Als tip kan ik je zeggen ga kijken naar een auto waar je een buggy + ander zooi achter in kunt zetten. De polo en nagenoeg iedere A / B classe auto valt daar al bij af. J=
Niet te snel, in de mini kan dit nog steeds uitstekend ontdekte ik gisteravond. Vriendin van mij heeft een mini buggy 8)7 gekocht want die past precies in de kofferbak van haar mini. Zelfs nog plek voor de baby-tas. Je kunt de kleur combinatie van je auto kiezen voor de buggy en een velgje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

(Onder voorbehoud van hoe jouw werkgever omgaat met de stroomrekening)

In mijn optiek is er maar 1 antwoord. 150 euro besparen en toch C-segment. De Prius Plugin (als je deze nog voor 1-1-2014 met 0% bijtelling kunt regelen, maar volgens mij moet dat nog lukken).

Bij de Prius Plugin Aspiration zit je +/- al op een besparing van 195 euro. Hou je zelfs nog wat geld over om de auto met leer en 17inch velgen uit te breiden en metallic.

In alle andere gevallen ga je niet zoveel besparen (C-segment). Een B-segment auto is leuk, maar als je flink aantal kilometers rijd per jaar.. dan zou ik toch minimaal een paar goede stoelen willen hebben. Je hebt maar 1 rug toch?

Dit voornamelijk door de MRB die per 1-1-2014 in rekening gebracht wordt.

Nee hij is niet moeders mooiste. Maar goed daar vroeg je ook niet om.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik zie hier allerlei gegoochel met cijfers, maar volgens mij begrijpt niemand hoe het nou zit met de eigen bijdrage... Die gaat af van je bruto bijtelling.

VB zonder EB:
€ 33000 (cat. waarde) * 20% (bijtelling) / 12 (per maand)= 550 bruto per maand.
Netto zul je dan € 231 (42%) of € 286 (52%) kwijt zijn.

VB met € 75 EB:
(€ 33000 (cat. waarde) * 20% (bijtelling) / 12 (per maand)) - € 75= 475 bruto per maand.
Netto zul je dan € 199,50 (42%) of € 247 (52%) kwijt zijn.
Hier komt dan nog wel de netto bijdrage weer bij, dus € 274,50 (42%) of € 322 (52%).

Dus de eigen bijdrage van € 75 wil niet zeggen dat je meteen ook netto echt €75 armer ben, in feite is het slechts € 43,50 (42%) of € 36 (52%).
Anoniem: 88197 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:51:
Toch moet je dit wel goed berekenen... Stel; je hebt kinderen, gaan naar het KDV (duur, maar met de toeslag is het weer te doen). Als je je lease budget laat uitkeren verdien je zomaar een aantal 1000 euro bruto meer per jaar, je toeslag wordt daardoor weer flink lager én dan moet je nog eens je eigen auto daarvan gaan betalen. Dat is vaak waar mensen geen rekening mee houden. Dat is natuurlijk idem met bijtellen... Men kijkt enkel naar de netto bijtelling van bv € 200 per maand, maar die bruto bijtelling zorgt voor een hoger inkomen, dus bv voor een korting op een bepaalde toeslag van € 100 per maand en dan maar denken dat de auto van "€ 200" een koopje is, terwijl het eigenlijk € 300 is.

Verder is dat vergelijk natuurlijk nooit met een nieuwe auto, maar met een occasion (niks mis mee, maar nieuw is toch anders). En je moet feitelijk genoeg km rijden om het bruto geld zo veel mogelijk netto uitgekeerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88197

fredkroket schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:56:
Toch moet je dit wel goed berekenen... Stel; je hebt kinderen, gaan naar het KDV (duur, maar met de toeslag is het weer te doen). Als je je lease budget laat uitkeren verdien je zomaar een aantal 1000 euro bruto meer per jaar, je toeslag wordt daardoor weer flink lager én dan moet je nog eens je eigen auto daarvan gaan betalen. Dat is vaak waar mensen geen rekening mee houden. Dat is natuurlijk idem met bijtellen... Men kijkt enkel naar de netto bijtelling van bv € 200 per maand, maar die bruto bijtelling zorgt voor een hoger inkomen, dus bv voor een korting op een bepaalde toeslag van € 100 per maand en dan maar denken dat de auto van "€ 200" een koopje is, terwijl het eigenlijk € 300 is.

Verder is dat vergelijk natuurlijk nooit met een nieuwe auto, maar met een occasion (niks mis mee, maar nieuw is toch anders). En je moet feitelijk genoeg km rijden om het bruto geld zo veel mogelijk netto uitgekeerd te krijgen.
1 collega van mij heeft kinderen op KDV en rekent alles supergoed door. Hij heeft het jaren bijgehouden en rijdt volledig gratis, alles meegerekend.
Hij gaat nu trouwens wel leasen, maar dan elektrisch, 0% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Anoniem: 88197 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:05:
[...]

1 collega van mij heeft kinderen op KDV en rekent alles supergoed door. Hij heeft het jaren bijgehouden en rijdt volledig gratis, alles meegerekend.
Hij gaat nu trouwens wel leasen, maar dan elektrisch, 0% bijtelling.
Ik ben dan niet van het nivelleren (PVDA standpunt toch?) maar... dat alleen personen met een hoog leasebudget
die al meer dan modaal verdienen ook nog een maximaal voordeel behalen op 0% eigen bijtelling...
dat blijft in mijn ogen een scheve verhouding.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@utbone: eens, maar totaal een andere discussie dan in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:19:
[...]

Ik ben dan niet van het nivelleren (PVDA standpunt toch?) maar... dat alleen personen met een hoog leasebudget
die al meer dan modaal verdienen ook nog een maximaal voordeel behalen op 0% eigen bijtelling...
dat blijft in mijn ogen een scheve verhouding.
Is inderdaad vreemd. Daarom heeft het MT in ons bedrijf ook gezegd dat niemand een 0% auto krijg (ook de MT leden niet). Ik weet dat er ook bedrijven zijn die dan ineens €200 eigen bijdrage rekenen, ook als een soort ontmoedigings- \ gelijkheidsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fredkroket schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:28:
[...]

Is inderdaad vreemd. Daarom heeft het MT in ons bedrijf ook gezegd dat niemand een 0% auto krijg (ook de MT leden niet). Ik weet dat er ook bedrijven zijn die dan ineens €200 eigen bijdrage rekenen, ook als een soort ontmoedigings- \ gelijkheidsbeleid.
:? Vaag standpunt. Geven ze ook iedereen hetzelfde salaris bij jullie bedrijf? Geen bonus? MT leden mogen er dus ook niet voor kiezen om een mooie 5-serie dan alleen zakelijk te rijden? Ik zie juist steeds meer bedrijven die zuinige auto's gaan promoten. En dus juist ook 0%.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 02-08-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 09:21:
[...]

:? Vaag standpunt. Geven ze ook iedereen hetzelfde salaris bij jullie bedrijf? Geen bonus? MT leden mogen er dus ook niet voor kiezen om een mooie 5-serie dan alleen zakelijk te rijden? Ik zie juist steeds meer bedrijven die zuinige auto's gaan promoten. En dus juist ook 0%.
Dat zou betekenen dat het leasebuget voor de gemiddelde werknemer (zeg €450-€650) ook omhoog moet. Naar voor een Volt of Ampera die te leasen zijn voor €700-€750.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
Het is ook een risico.

Bij een 0% bijteller is het voor een werknemer mogelijk een fors hogere eigen bijdrage te betalen dan zijn 20%-collega's en netto toch goedkoper uit te zijn. Echter, als deze werknemer vertrekt, zit het bedrijf opgescheept met een dure auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

utbone schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Dat zou betekenen dat het leasebuget voor de gemiddelde werknemer (zeg €450-€650) ook omhoog moet. Naar voor een Volt of Ampera die te leasen zijn voor €700-€750.
Nee, een bedrijf gaat natuurlijk niet zomaar mensen veel meer leasebudget geven. Als een bepaalde auto niet past dan gaat het over. Er zijn dan nog wel andere zuinigere auto's te krijgen. (14%)

Maar om 0% auto's uit te gaan slutien omdat het niet eerlijk zou zijn kan ik niet begrijpen. En vanaf volgend jaar kan het wel omdat het dan 7% is? Of ook niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 02-08-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik sta op het punt om een lease auto te bestellen en wil +- 200 euro goedkoper leasen als wat nu lease. Audi A3 Sportback
Cataloguswaarde inclusief btw inclusief accessoires: 32150
Leasebedrag per maand incl. brandstof: 930,-

Ik twijfel tussen de volgende autos:

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (5d) 75pk
Cataloguswaarde inclusief btw inclusief accessoires: 19978
Accessoires: Multifunctioneel stuur, metalic lak
Leasebedrag per maand incl. brandstof: 588,69

Seat Leon Limited Edition II (5d) 110pk
Cataloguswaarde inclusief btw inclusief accessoires: 26380
Accessoires: metalic lak
Leasebedrag per maand incl. brandstof: 725,48

Volkswagen Golf 7 1.2 TDI BlueMotion Hihgline (5d) 110pk
Cataloguswaarde inclusief btw inclusief accessoires: 28550
Accessoires: Multifunctioneel stuur, metalic lak
Leasebedrag per maand incl. brandstof: 698,92

Ik zit te denken aan de seat leon want die is bom vol uitgerust tegenover de golf en polo, maar ben bang dat die pas in 2014 wordt geleverd. En dan loop ik de 14 % bijtelling mis. Want deze auto is vanaf 2014 in de 20 % bijtelling. De verkoper in de SEAT showroom belooft mij +- 10 weken, maar kan geen garanties afgeven. Wat vinden jullie van deze levertijd?

[ Voor 3% gewijzigd door adesign op 06-08-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
10 weken, dan kun je ng wel wat uitloop hebben voordat het jaar voorbij is :)

Ik denk dat een Polo BM en een Golf BM een enorm verschil maken, de Seat kun je met de Golf vergelijken. Heb je al proefgereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:35
Ik zou eerst eens vragen waar de keuzes op gebaseerd zijn, en waarom de vorige A klasse en V40 af zijn gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
@t_captail: dat is dus ook waar ik bang voor ben. Die auto verkoper bleef maar roepen dat ik de auto in 2013 ga krijgen. Ik was helemaal vergeten dat somige leasemaatschappijen een auto de laatste maanden niet afgeven, maar pas begin het nieuwe jaar. Is dit een feit bij de bekende leasemaatschappijen (LeasePlan, TerbergLease, De Lease Maatschappij) of wordt dit soms wel gedaan en soms niet?

@ToyotaMR2: Ik hoop reacties te krijgen over de levertijd. Maar mocht jij benieuwd zijn naar de reden. Ik ben vandaag bij de Seat dealer geweest en het is godverdomme wel een hele mooie auto met xenon, led verlichting, velgen, leren bekleding, airco, verlaagd model, navigatie, karkit. Deze opties zitten er niet in voor hetzelfde geld in de A klasse, V40, polo en golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:35
Ik snap dat je reacties wilt over de levertijd. Maar daar kan niemand je hier iets zinnigs over vertellen. Al helemaal niet als zelfs de dealer jou dat niet kan vertellen.

Maar vind wel gek dat die Leon goedkoper is full-option tov die andere auto's. Al zeker tov een Polo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

adesign: net bekend geworden dat de A3 ook in 14% komt en blijft in 2014

http://www.autoweek.nl/ni...met-14-procent-bijtelling

[ Voor 34% gewijzigd door Falcon op 05-08-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:43
adesign schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:28:
@t_captail: dat is dus ook waar ik bang voor ben. Die auto verkoper bleef maar roepen dat ik de auto in 2013 ga krijgen. Ik was helemaal vergeten dat somige leasemaatschappijen een auto de laatste maanden niet afgeven, maar pas begin het nieuwe jaar. Is dit een feit bij de bekende leasemaatschappijen (LeasePlan, TerbergLease, De Lease Maatschappij) of wordt dit soms wel gedaan en soms niet?
Als 1-1-2014 de grens is voor 14% of 20% bijtelling wordt de auto vaak wel in december op naam gezet. Sommige adverteren er zelfs mee. Maar dit zal je na moeten vragen bij de LM om zeker te zijn.

@Falcon: 10 tegen 1 dat eind november naar buiten komt dat de Leon per 1-1-14 ook ineens een paar gram CO2 zuiniger is en wel weer voldoet aan de 14% norm.
Dat maken ze bij voorkeur zo laat mogelijk bekend om de verkopen van 2013 zo veel mogelijk te stimuleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Nivado op 05-08-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zou kunnen, maar of TS op dat nieuws gaat wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
adesign schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:28:
[Seat]... een hele mooie auto met xenon, led verlichting, velgen, leren bekleding, airco, verlaagd model, navigatie, karkit. Deze opties zitten er niet in voor hetzelfde geld in de A klasse, V40, polo en golf.
Een Polo zal toch goedkoper zijn dan een Leon lijkt me? Ik zie dat de Ecomotive Style 26k kost, met die opties zal je rond de 30 zitten. Mijn vrouw rijdt een Polo GTI met net zo'n bak opties (alleen geen leer, wel een zonnedak) en die was tussen de 28 en 29k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:52:
[...]
Maar om 0% auto's uit te gaan slutien omdat het niet eerlijk zou zijn kan ik niet begrijpen. En vanaf volgend jaar kan het wel omdat het dan 7% is? Of ook niet?
Dan is het misschien weer anders... Nu krijg je scheve ogen. Hier hebben we enkel keus uit Volvo en men vindt het niet eerlijk dat er mensen een V60 D3 rijden en daar misschien wel € 300 / € 400 netto voor afdragen, terwijl het MT (dat waarschijnlijk al meer verdiend) dan ineens € 0 netto kwijt is voor een V60 D6. Dan is die €200 eigen bijdrage zo gek nog niet.

Daarnaast hoorde ik vd week over een bedrijf dag bij 0% auto's het werkelijke verbruik doorberekend aan de medewerkers. Er zit natuurlijk altijd een afwijking in de fabrieksopgave en de realiteit, maar bij 0% auto's die bijvoorbeeld nooit aan de lader hangen (Prius Plug-in, Ampera, Volt) is de afwijking nog groter. In the end zijn er dan toch ineens veel meer medewerkers die liever 14% voor iets afdragen met een realistischer verbruik, anders zijn ze nog steeds veel geld kwijt voor een 0% auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 14:15

Griffin

Is mythical

Falcon schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:22:
adesign: net bekend geworden dat de A3 ook in 14% komt en blijft in 2014

http://www.autoweek.nl/ni...met-14-procent-bijtelling
De vraag is dan alleen wat gaat de prijs ongeveer worden. Want een beetje aangeklede A3 (sportsback) is toch al snel een stuk duurder dan een 14% VW/Skoda/Seat/Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Maak ik mij nu niet druk om niets!! De seat leon limited edition II heeft van wat ik weet en gelezen heb een brandstof uitstoot van 88 gram. Op de website van de belastingdienst, maar ook vele andere websites is te zien dat de 88 gram in 2014 in de 14 % bijtelling zit. Klopt dit of zit ik er naast?

http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

adesign schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:20:
Maak ik mij nu niet druk om niets!! De seat leon limited edition II heeft van wat ik weet en gelezen heb een brandstof uitstoot van 88 gram. Op de website van de belastingdienst, maar ook vele andere websites is te zien dat de 88 gram in 2014 in de 14 % bijtelling zit. Klopt dit of zit ik er naast?

http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2014
Bij diesel moet het in 2014 minder of gelijk aan 85 gram zijn.
Bij benzine moet het in 2014 minder of gelijk aan 88 gram zijn.

Dus bij de Leon is de 1.6TDI --> 88 gram (dus ook in 2014 14%).

Je hebt het dus correct (voor zover ik zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Griffin schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:39:
[...]

Bij diesel moet het in 2014 minder of gelijk aan 85 gram zijn.
Bij benzine moet het in 2014 minder of gelijk aan 88 gram zijn.

Dus bij de Leon is de 1.6TDI --> 88 gram (dus ook in 2014 14%).

Je hebt het dus correct (voor zover ik zie)
Is deze Seat Leon limited edition II niet een diesel? Zo jah, is deze hoger als het 14% uitstoot limiet van 85 gram. Dan wordt het een 20 % bijtelling auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jahoor het is een TDI.. dus Diesel. Dus vanaf 2014 is het dan 20%.

Maar wat kan gebeuren (en dit hebben we gezien bij de Megane), is dat PON de CO2 uitstoot 3 gram lager gaat krijgen, door aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Falcon schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:48:
Jahoor het is een TDI.. dus Diesel. Dus vanaf 2014 is het dan 20%.

Maar wat kan gebeuren (en dit hebben we gezien bij de Megane), is dat PON de CO2 uitstoot 3 gram lager gaat krijgen, door aanpassingen.
ja, maar toch niet als je nu besteld? Je bedoeld dat ze in 2014 ergens hetzelfde model weer terug in de 14 % bijtelling krijgen door de uitstoot te verlagen onder de 86 gram. Of denk je dat als je nu besteld dat de auto die geleverd word in november, december of januari toch een lagere uitstoot heeft zodat die ook in 2014 in de 14 % bijtelling valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55

Shunt

Boe

adesign schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:14:
[...]

ja, maar toch niet als je nu besteld? Je bedoeld dat ze in 2014 ergens hetzelfde model weer terug in de 14 % bijtelling krijgen door de uitstoot te verlagen onder de 86 gram. Of denk je dat als je nu besteld dat de auto die geleverd word in november, december of januari toch een lagere uitstoot heeft zodat die ook in 2014 in de 14 % bijtelling valt?
Bij de megane hebben ze alle in 2012 bestelde modellen die in 2013 20% zouden zijn volgens de regels toch als 14% uit kunnen leveren, maar dit had ook te maken met de face lift van de megane en het "nieuwe" blok wat hier bij zat.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

O damn, my bad. Het is een diesel en ja heb dus even de waardes door elkaar gehaald.
Pagina: 1