Wifi in huis naast electriciteitshuisje

Pagina: 1
Acties:

• squizur
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 13:20
Ik ben al een geruime tijd bezig om mijn wifi sterkte op peil te krijgen in mijn (kleine, 80m²) huurhuis. Naast ons huis ligt een electrischiteitsverdeelhuis, dus niet zo'n metalen kast maar een groter huisje van baksteen met een metalen deur. Ik snap dat hier het grootste probleem ligt van mijn storingen.

Ik heb zelf een Linksys Wireless-N Router Adv E2000-EW en vanwege mijn slechte ontvangst heb ik Linksys RE1000 WL-N Range Extender erbij aangeschaft omdat deze een zeer goede versterking zou moeten geven als ik reviews mag geloven. Echter heeft dit nog steeds niet het gewenste resultaat. Ik heb zelfs de Range Extender zo goed als bijna recht boven de router moeten plaatsen op de 1e verdieping om uberhaupt de verbinding uit te kunnen breiden.

Ik hoop eigenlijk op een gouden tip die mij wat verder helpt.

Uiteraard heb ik alle standaard oplossingen geprobeerd, onder andere:

Alleen B+G of alleen N
Verschillende kanalen
Range extender op verschillende plekken gehad

Het is een 2 onder 1 kap woning en we hebben nu al een paar maanden even geen buren dus deze stoorzender is ook uitgesloten. Bovendien zijn de muren echt bagger, het huis is uit de jaren 60 en heeft zeer dunne muren! Dit is ook duidelijk te merken als het erg koud is in de winter of zoals nu zeer warm.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is je budget? Wat je nog kan doen is je buitenmuur aan de binnenkant isoleren met een voorzetwand. In deze wand verwerk je dan ook een laag met isolatie + aluminiumfolie zodat je minder last hebt van straling van het transformatorhuisje. Diezelfde aluminiumfolie laag heeft ook als voordeel dat hij warmte van binnen terug reflecteert je huis in.

Ik heb mijn schuurtje op een vergelijkbare wijze geisoleerd. De opbouw van binnen naar buiten is:
  1. 9,5mm gipsplaat
  2. isolatiefolie met reflecterende laag
  3. OSB plaat
  4. Dampremmende folie
  5. 6cm EPS met balken
  6. Dampopen folie
  7. Buitenmuur

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20

Klippy

Still Game

5Ghz ook al geprobeerd? Je router moet het ondersteunen volgens de specificaties. Moeten je apparaten het wel ondersteunen, dus kijk of je beide kan gebruiken. Een laptop kan waarschijnlijk wel 5Ghz aan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hohoho...

Allemaal aannames hier. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat er storing in de 2.4GHz-band uit dat huisje komt. Ga dat na voor je daar klakkeloos vanuit gaat.

Verder is het volstrekt normaal dat
- repeaters beroerd presteren in een binnenhuissituatie, daar zijn ze niet voor gemaakt.
- als je een repeater inzet, dat ding halverwege AP en client moet zitten, dus inderdaad in eengezinswoning vrijwel direct boven AP op 1e verdieping
- vloeren en muren je WiFI-signaal sterk dempen. Dunne muren garanderen nog niet goede signaaldoorgifte.

Kortom, kan zijn dat dat huisje er niets mee te maken heeft :o

Ik zou eerst en vooral nagaan of je probleem echt interferentie is, of dat het demping is binnenhuis. Dat kan erg eenvoudig: installeer InSSIDer op je laptop. Kijk daarin naar de lijst van netwerken. Als er geen buren zijn, dan zul je daar enkel je eigen netwerken zien. Kijk naar signaalsterkte (signal - eigenlijk RSSI) vlakbij je AP. Dat zou groen moeten zijn, in de buurt van de -25dBm. Ga vervolgens naar ergens waar je net bereik hebt maar trage verbinding. Kijk daar naar je signaalsterkte. Is het daar nog steeds groen, dus boven de -65dBm, dan heb je last van interferentie, want signaal is sterk zat. Is het daar geel of rood (lager dan -65dBm) dan is je grootste probleem dat je gewoon niet genoeg signaal hebt. Je primare issue is demping binnenhuis.

Heb je toevallig laminaat met een isolerende onderlaag? Dat dempt nog meer dan gewapend beton...

Beste oplossing als het - zoals ik vermoed - eerder komt door demping, is om ipv een repeater te werken met een tweede AP boven die bedraad met je eerste AP verbonden is. Zelfde SSID, ander kanaal en gaan met die banaan. 5GHz geeft je meer snelheid, maar niet meer bereik. Bij demping is hoofdzaak om een draad door de vloer in kwestie te trekken.

Als het wel interferentie is, dan zou ik inderdaad naar 5GHz kijken voordat je dure bouwkundige dingen probeert. Mogelijk moet je wat nieuwe devices en adapters kopen, maar dat is nog altijd goedkoper dan een hele muur af proberen te schermen. Enkel als 5GHz ook niet werkt moet je daarnaar kijken, maar dat is uitermate zeldzaam, juist omdat de interferentie ook minder penetratievermogen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Precies mijn idee. Versta me goed, ik ga niet zo gauw zeggen "onmogelijk", maar ik ga er ook niet voetstoots van uit dat zo'n transformatorstation de oorzaak is van je problemen. Massa's mensen wonen in zo'n omgeving, zonder ooit ergens last van te hebben. In principe geloof ik niet dat zo'n 50 Hz-strooiveld je hoogfrequentsignaal zomaar wegdrukt.

• squizur
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 13:20
Super bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ga de 5GHz nogmaals proberen en ook eens kijken wat de resultaten van InSSIDer zijn. Ik had overigens bij mijn schoonouders met alleen de router een super verbinding vanuit de woonkamer tot in de garage (3 tussenmuren). Vandaar onder andere ook mijn aannames. Ik ga zelf ook niet beginnen aan voorzetwanden of andere dure oplossingen want ik blijf niet eeuwig wonen in dit huurhuis :) Ik heb inderdaad laminaat met isolatie er onder, ik zal deze week testen met InSSIDer en kijken wat deze allemaal te melden heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laminaat met isolatie eronder. Dacht het al :z

Die isolatielaag is bron van je probleem. Oplossing is dus een kabel van beneden tot boven die isolatielaag trekken, daar een AP aansluiten. Opgelost :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1