SSD controleren op leesfouten?

Pagina: 1
Acties:

• Verbeemen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05-2023
Beste

Sinds een week begint mijn notebook (asus g73-jh) te hangen (freezen).
Telkens als mijn notebook 1 à 2 uur opstaat begint hij systeematisch te hangen.

Symptomen:
  • In een webbrowser kan ik geen enkele handeling meer doen, toch kan ik nog de muis bewegen maar deze reageert niet op een muisklik, ook verrandert de muis in de muis met het load symbool m.a.w. ik kan wel nog met de muis bewegen maar ik kan geen ander venster of wat dan ook openen of aanklikken.
  • Als ik niet in een webbrowser zit, dan kan ik vaak juist nog 1 à 2 andere dingen aanklikken voralleer alles blijft hangen, uitgezondert de muis (bv. ik kan nog naar de metro interface van W8 gaan maar daarna nergens meer).
  • Bij het spelen van Fifa 13, viel eerst de commentaar weg, (wel nog geluid) vervolgens het scorebord en de tijd, gevolgt door de spelersinfo en tot slot bleef hij hangen.
Reeds had ik eerst Windows 7, maar omdat ik af en toe een blauw scherm kreeg dacht ik, waarom geen grote kuis, dus heb ik windows 8 geinstalleerd en vervolgens de bios 213 ook hergeinstalleerd door bios 213.
Maar toch blijft hij nu nog steeds hangen (blauw scherm is wel verdwenen). Dus vermoed ik dat het geen software matisch probleem is.
Ik heb al reeds gegoogeld en kwam terecht op mogelijke leesfouten, dus heb ik de vraag hoe en met wat kan ik deze het beste controleren (indien mogelijk) en indien het inderdaad zo zou zijn, kan men dit oplossen?

In deze notebook zit een
SSD - Crucial M4 (256gig) --> C-schijf : 97.5 gig en D-schijf : 140 gig
HDD (1T) --> E: 175 -- F: 244 -- G: 244 -- H 257 gig

Met vriendelijke groeten

Dieter Verbeemen

-- Edit --
Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/2llbjuv.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verbeemen op 31-07-2013 16:30 . Reden: -- merk SSD -- Crucial M4 ]

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 18:27
Om welke SSD gaat het? Als het een OCZ betreft, denk ik (en meederen met mij) dat we het probleem gevonden hebben.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb ook gehad met mijn Samsung 830 op Intel Cougar Point, wat jij ervaart is precies wat een AHCI timeout is. Aggressive Link Power Management uitschakelen loste het op.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 30-07-2013 15:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Verbeemen
Crucial M4 - zie edit

--

@ Compizfox - Waarom gebeurt dit plots zomaar? ALPM, is toch een protocol, software? En waarom komt dit dan terug na een clean install?
+ hoe schakel je dit protocol uit? :p

[ Voor 98% gewijzigd door Verbeemen op 30-07-2013 15:49 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hmm foutje, het gaat om Active State Power Management, blijkbaar is dit toch iets anders dan Aggressive Link Power Management, ook al lijkt het wel op elkaar.

Het zijn iig technieken om stroom te besparen door de link speed te verlagen als die niet gebruikt wordt, dacht ik. Soms is het blijkbaar iets té aggressief, het zal wel te maken hebben met een bug in de SSD-controller of in de AHCI-controller.

Het is geen software, maar een 'mechanisme' dat onderdeel is van de PCI-e-spec. Windows 7 ondersteunt het out-of-the-box en er is dus geen extra software voor nodig.

Je kunt het (in Windows 7) uitschakelen onder de Geavanceerde instellingen van Energiebeheer.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 30-07-2013 16:00 ]

Verwijderd

Welke Firmware versie staat er op de ssd ?

Edit: Als dat nog een hele oude is zou dit het probleem kunnen verklaren. Misschien even de nieuwste proberen ?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 20:07 ]

• Verbeemen
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:05:
Welke Firmware versie staat er op de ssd ?
Zou dit het kunnen zijn?

SCSI\Disk__________M4-CT256M4SSD20009

groeten

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, dat is geen firmwareversie.

Maar eh, werkte mijn tip?

Verwijderd

Ik heb het zelfde euvel meegemaakt met een Medion PC. Een firmware update heeft het probleem opgelost.
Hier kun je de laatste vandaan halen. Er staat ook een Windows 8 updater bij.

• Verbeemen
@Compizfox, - nee heeft niet geholpen

ik heb een benchmark tool gedraait, naar het schijnt staat er links vanboven de firmwareversie.
Zie afbeelding, eerste bericht

-
Ik ga nu het geen van Stringer Burns proberen.
- Geprobeert, was in 5 seconden geupdate, dus heb niet echt het gevoel dat er iets gewijzigt is.
Dus afwachten maar

[ Voor 30% gewijzigd door Verbeemen op 31-07-2013 16:40 . Reden: update uitgevoert ]

Verwijderd

Als je AS SSD nu opstart (je hoeft de benchmark zelf niet te doen) zie je dan de nieuwe firmware staan ?

Firmware 0009 is van september 2011. Ik ben er van overtuigd dat je probleem verholpen is met de nieuwe firmware.

• Verbeemen
Stinger Burns,

Ik heb de update uitgevoerd, en het lijkt opgelost te zijn :)

Bedankt voor alles (iedereen)

- mag gesloten worden -
Pagina: 1