Toon posts:

Time Machine en een nieuwe iMac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn spliksplinternieuwe iMac vanaf dag 1 al ghosting / image retention issues had ( |:( ) krijg ik binnen nu en een week een nieuwe opgestuurd (zie ook: Verwijderd in "iMac 27" 2012 Image Retention Probleem" )

Omdat ik dit beest voor werk gebruik, en dus geen zin heb om _weer_ alles opnieuw te installeren (ik kom van een MBP af) vroeg ik me af hoe betrouwbaar de Time Machine backups zijn bij het volledige imagen van een installatie?

Een maat van me gebruikt Carbon Copy Cloner omdat, volgens hem, dit de enige manier is om een 100% image te maken van je HDD.

Ik gebruik sinds jaar en dag Time Machine maar heb het gelukkig nog nooit nodig gehad. De vraag is dus:

Kan ik met een up-to-date Time Machine backup een volledige (dus 1 op 1, incl software, files alles) kopie installeren op mn nieuwe iMac (die dezelfde specificaties heeft dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onderzoek en navragen bij andere experts zorgt voor de conclusie dat dit kan en werkt.

Time Machine zet dus een 100% kopie van het systeem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik citeer van de Apple Support Pagina
Gegevens herstellen via Time Machine-reservekopieën
Met Time Machine kunt u 'in de tijd teruggaan' om bestanden, versies van bestanden of het gehele systeem te herstellen. Zorg ervoor dat de reservekopieschijf is aangesloten en geactiveerd (als dit niet het geval is, zal Time Machine u het volgende melden: 'Uw Time Machine-reservekopieschijf is onvindbaar').
Het gehele systeem via een reservekopie herstellen

Als u een reservekopie die door een Mac werd gemaakt, terugzet naar de dezelfde Mac

Terwijl de reservekopieschijf is aangesloten, start u de Mac op vanaf het herstelsysteem (Command-R bij het opstarten) of de Mac OS X v10.6-installatieschijf. Gebruik vervolgens het hulpprogramma 'Zet terug van Time Machine-reservekopie'.

Opmerking: als de melding 'U kunt deze reservekopie niet terugzetten, omdat deze is gemaakt met een ander type Mac' verschijnt wanneer u een reservekopie terugzet die op een andere Mac is gemaakt, volgt u de instructies op het scherm.

Als u een reservekopie die is gemaakt door een Mac, herstelt naar een totaal verschillende Mac

Belangrijk: als de reservekopie die u gaat herstellen van een andere Mac afkomstig is, gebruikt u de Migratie-assistent om de gegevens van de reservekopie over te brengen zoals wordt beschreven in het volgende onderdeel.

Een Time Machine-reservekopie migreren naar een nieuwe Mac

Als u een nieuwe Mac koopt, kunt u alle programma's, bestanden, instellingen en andere informatie overzetten van een reservekopie van Time Machine die u al hebt gemaakt.

U wordt gevraagd of u bestanden wilt overzetten wanneer u de nieuwe Mac voor het eerst opstart. Of u kunt de Migratie-assistent gebruiken (in Programma's/Hulpprogramma's).

Nadat de Migratie-assistent de overdracht heeft voltooid en u de bestaande Time Machine-reservekopie selecteert, ontvangt u de melding 'Neem reservekopiegeschiedenis over'. Na de selectie kunt u de bestaande Time Machine-reservekopie blijven gebruiken op de nieuwe Mac.
http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=nl_NL
alstu :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:54

page404

Website says no

Meerdere keren gedaan. Alles, maar dan ook alles staat terug. Browserhistorie, password, apps, mail. Verbazend hoe nauwkeurig je systeem teruggezet wordt ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
Time Machine maakt een exacte kopie van je GEHELE schijf/systeem, sterker nog als jij even met een document bezig bent, en je mac vliegt in de fik (voorbeeld) dan als jij een nieuwe hebt, kun je gewoon verder vanaf het moment dat je mac ermee kapte, dus ook met het document waar je mee bezig was.

Carbon Copy Cloner maakt ook een 100% kopie, maar dat moet je handmatig maken, Time Machine doet alles helemaal zelf en gaat zelfs een stapje hoger zoals door mij genoemd.

Trouwens, Carbon Copy Cloner heeft een nadeel.

Carbon Copy Cloner maakt een kopie image van je schrijf, Time Machine maakt dat ook maar anders, als jij met Carbon Copy Cloner een kopie maakt van je bestanden op bv een iMac en daarna terug wilt zetten naar een bv Macbook heb je een probleem omdat het zo'n exacte kopie is dat het alleen op PRECIES hetzelfde iMac model gaat werken.

Time Machine kan tussen alle Apple computer de exacte kopie terugzetten, zonder problemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Mizgala28 op 30-07-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben net overgestapt van Windows naar Mac OS X. Maak ook gebruik van Time Machine. Maar nu ik dit lees vraag ik me wel af hoe het zit met beveiliging?
Ik sla de BackUps op op mijn DS209. Ik ga ervan uit dat deze goed beveiligd is, maar als iemand mijn TimeMachine BackUps zou kunnen bemachtigen, en op een Mac installeren, dan beschikken ze dus over mijn documenten, history, wachtwoorden etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 16:56
readytoflow schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:45:
Ik ben net overgestapt van Windows naar Mac OS X. Maak ook gebruik van Time Machine. Maar nu ik dit lees vraag ik me wel af hoe het zit met beveiliging?
Ik sla de BackUps op op mijn DS209. Ik ga ervan uit dat deze goed beveiligd is, maar als iemand mijn TimeMachine BackUps zou kunnen bemachtigen, en op een Mac installeren, dan beschikken ze dus over mijn documenten, history, wachtwoorden etc?
Correct, daarom bied TimeMachine ook een mogelijkheid om de backups te coderen. Maar dan nog de kans dat ze je NAS meenemen is kleiner dan dat ze je iMac of MacBook meenemen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De NAS niet snel denk, maar de data erop is mss wel interessant. Ik kreeg in het verleden elke dag genoeg login pogingen op de NAS van IP adressen uit verweggistan.

Een gecodeerde back-up kan je ook terugzetten op een andere MAC maar dan met een wachtwoord?
Het idee dat ik een nieuwe Mac binnen enkele minuten weer helemaal met vertrouwde instellingen en programma's heb is wel erg aantrekklijk uiteraard.
Pagina: 1