Memtest86+ vind 5 fouten na 15 uur, probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Hallo, daar ben ik weer met een memory gerelateerd probleempje.

Een vriend van me kwam laatst langs en vroeg of ik naar zijn PC kon kijken, hij liep namelijk regelmatig helemaal vast, alleen een cold reset werkte dan nog. Aangezien ik al meteen aan RAM dacht, ben ik meteen Memtest86+ gaan draaien.

De volgende ochtend, 15 uur verder, had hij 5 fouten gevonden, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/2013-07-28%2018.01.43.jpg

Nu weet ik niet in hoeverre dit de oorzaak kan zijn voor die regelmatig optredende freezes/crashes. Ik weet gewoon niet of RAM-geheugen gewoon nul fouten mag maken, of je hem nu 1 of 100 uur draait, of dat er een bepaalde marge is.

Ik heb voor de zekerheid ook ViVard gedraaid om de HDD te checken, maar daar kwamen geen fouten in naar voren.

https://freight.associates

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:56

OmeJoyo

This is me

Memtest moet nul fouten geven. Je zult dus geheugen moeten vervangen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iedere fout in het geheugen is er 1 te veel. Draai voor de gein maar eens LinX met geheugen op all. Dan heb je binnen 30 min een fout.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Hij is in ieder geval consistent, en dat is dus inderdaad een fout die gewoon keihard op die plek zit, in die module. Of iig: dat adres, want het kan ook de CPU zijn (LGA1366 systeempje zo te zien, hoe meer kanalen, hoe kieskeuriger en complexer, en die Nehalem's hebben een beetje een reputatie...).

Crashes/BSOD's zijn, doordat het OS pseudo-willekeurig schrijft/leest (dus dit kan ook gelijk al bij het starten gebeuren), zeer logisch hier. Je zou kunnen kijken of het met een voltage change (meer kan er net voor zorgen dat de cel wel schakelt) weggaat, maar ik gok dat dit een 2-3 jaar oud beestje is? Mogelijk eens kijken dus of het zonder die module niet gewoon op is. Als de adressering je niet vertelt welke, test de modules eens individueel.

• Daffie
OmeJoyo schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:58:
Memtest moet nul fouten geven. Je zult dus geheugen moeten vervangen.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Had ik daar nog wel even een vraagje over; hoe zeker weet je, na zo'n memtest, dat ook daadwerkelijk het RAM stuk is, en niet het DIMM slot van het mobo, of in ieder geval iets mobo gerelateerd? Is er een manier om dat uit te sluiten, anders dan ander RAM kopen, dat weer 15 uur draaien en kijken of er weer fouten optreden?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:46

Perkouw

Moderator General Chat
Daffie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:01:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord.
Had ik daar nog wel even een vraagje over; hoe zeker weet je, na zo'n memtest, dat ook daadwerkelijk het RAM stuk is, en niet het DIMM slot van het mobo, of in ieder geval iets mobo gerelateerd? Is er een manier om dat uit te sluiten, anders dan ander RAM kopen, dat weer 15 uur draaien en kijken of er weer fouten optreden?
Ram stuk voor stuk testen, anders weet je nog niet waar het euvel zit.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, modules stuk voor stuk testen, je hebt aan één pass nu ook wel genoeg, en ook: slot voor slot.

Overigens zal een defect slot wel meer fouten aangeven.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:56

OmeJoyo

This is me

En zo als hierboven genoemd kan het soms ook de CPU zijn. Inderdaad de modules één voor één testen. Mijn praktijkervaring trouwens is dat het bij een negatieve Memtest 97 procent van de gevallen geheugen is, 2 procent moederbord, 1 procent processor of overige invloeden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
Umbrah schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:01:
Hij is in ieder geval consistent, en dat is dus inderdaad een fout die gewoon keihard op die plek zit, in die module. Of iig: dat adres, want het kan ook de CPU zijn (LGA1366 systeempje zo te zien, hoe meer kanalen, hoe kieskeuriger en complexer, en die Nehalem's hebben een beetje een reputatie...).

Crashes/BSOD's zijn, doordat het OS pseudo-willekeurig schrijft/leest (dus dit kan ook gelijk al bij het starten gebeuren), zeer logisch hier. Je zou kunnen kijken of het met een voltage change (meer kan er net voor zorgen dat de cel wel schakelt) weggaat, maar ik gok dat dit een 2-3 jaar oud beestje is? Mogelijk eens kijken dus of het zonder die module niet gewoon op is. Als de adressering je niet vertelt welke, test de modules eens individueel.
Dat is ie niet, er zijn imiddels 13 passes geweest, waarbij niet in alle passes fouten zijn geconstateerd

• Daffie
Okay, bedankt voor de antwoorden :)

Het is inderdaad een s1366 systeem, i7-920 met 6GB DDR3-1600Mhz ram. Het systeem is ongeveer 4-5 jaar oud.

Ik heb zojuist twee modules eruit gehaald en ééntje laten zitten waar hij zat, hij had na 3 passes nog geen fouten gevonden. Nu wilde ik hem in een andere bank doen (er zijn 3 zwarte banken en 3 blauwe), maar bij elk van de blauwe balken piept het systeem driemaal, en doet verder niks meer.
Kan het 'blauwe' deel alleen gebruikt worden als de zwarte al vol zitten of zo?

Verwijderd

Dat staat in de manual van je moederbord.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik heb een keer me de haren bijna uit het hoofd getrokken , omdat bij mij ook memtest errors gaf , maar RAM gewoon prima werd getest door de winkel bij RMA . Bleek er een minieme hoeveelheid stof in het dimm slot te zitten ....paar keer blazen en weer jaren probleemloos gedraait .

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Daffie
Even een kleine status update omtrent deze uitdaging:
Heb gisteravond 2 van de drie modules getest in alle 3 de sloten. Gemiddeld twee passes per module. Geen enkele fout. Gister voordat ik naar bed ging heb ik module nr 3 erin gedaan, en de hele nacht laten draaien. Daar kwamen twee fouten in naar voren:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/2013-07-30%2012.41.53.jpg

Lijkt er dus op dat dit de error veroorzakende module is. Ik ben hem nu weer verder aan het testen in een ander DIMM slot, kijken wat hij daar na 2 passes doet.

• Daffie
Nog een kleine update: In het tweede DIMM slot gaf module nr. 3 ook snel fouten, echter in het derde slot had hij 14 passes nodig om een error te genereren.

Wat ik nu weet is dat:

RAM stickje 1, in slot A, B, en C geen fouten geeft, althans niet in 2 'passes';
RAM stickje 2, in slot A, B, en C geen fouten geeft, althans niet in 2 'passes';
RAM stickje 3, in slot A in de 2e pass een fout gaf, in slot B in de 2e pass een fout gaf, en in slot C na 14 passes een fout gaf.

Om zeker te zijn dat (alleen) RAM stickje 3 rot is en de andere twee niet, heb ik RAM stickje 1 en 2 nu weer in slot A en B gedaan en laat ik hem de hele nacht draaien. As we speak heeft hij nu 4 passes gedaan zonder errors. Morgen doe ik een van deze twee stickjes ook nog in slot C en laat hem even draaien, dan weten we het zeker :P

Zo, wat een getest, maar we komen er wel uit :P

Verwijderd

Je bent in ieder geval uitvoerig bezig geweest, beter 3 keer extra testen dan 1 keer te weinig zeg ik altijd maar ^^

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Idd, hoewel ik persoonlijk, als ik het kon, er toch nog even een runnetje overheen had gedaan in een PC, maar ik denk dat je de schuldige nu wel kent.

• Daffie
Vanacht hebben de twee modules 20 passes gedaan zonder errors. Ik denk dat ik er intussen dus wel van uit mag gaan dat module 3 de schuldige is :)

Zal het doorgeven aan de eigenaar van het spul, dan mag hij beslissen of hij door gaat met 4GB, een 2GB moduletje ergens op de kop tikt of gewoon een nieuw 6GB setje koopt.

Pagina: 1