WD30EFRX gekocht. Defect bij installatie

Pagina: 1
Acties:

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01 08:46
Beste tweakers,

Afgelopen week heb ik een Western Digital Red WD30EFRX gekocht. Ik heb hem van het weekend ingebouwd in mijn desktop ( na verloop van tijd wil ik deze in een NAS gaan gebruiken, vandaar een Red). Echter toen ik mijn desktop weer aanzette na het inbouwen, ging deze binnen een paar seconden weer uit en kwam er een brandlucht vandaan. Kast weer opengehaald en de brandlucht lijkt van die harddisk af te komen. Deze heb ik weer losgekoppeld, pc aangezet en mijn pc start gewoon op.

Ik ga in ieder geval morgen terug met de harddisk, maar ik begin nu een te twijfelen of deze schijf wel geschikt is voor mijn dekstop, al zou ik eigenlijk niet weten waarom niet. Ik heb al wel een paar jaar oud moederbord ( ASUS p5k serie). Deze heeft sata-300 aansluitingen, de harddisk is sata-600, maar dat moet als ik het goed gelezen heb op internet geen probleem zijn.

Is dit gewoon pech, of gaat er toch iets niet samen qua onderdelen? Ik ben een beetje huiverig dat als ik een nieuwe meekrijg hetzelfde gebeurd.

Bijvoorbaat dank.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 20:59
HansieGansie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:01:
Beste tweakers,

Afgelopen week heb ik een Western Digital Red WD30EFRX gekocht. Ik heb hem van het weekend ingebouwd in mijn desktop ( na verloop van tijd wil ik deze in een NAS gaan gebruiken, vandaar een Red). Echter toen ik mijn desktop weer aanzette na het inbouwen, ging deze binnen een paar seconden weer uit en kwam er een brandlucht vandaan. Kast weer opengehaald en de brandlucht lijkt van die harddisk af te komen. Deze heb ik weer losgekoppeld, pc aangezet en mijn pc start gewoon op.

Ik ga in ieder geval morgen terug met de harddisk, maar ik begin nu een te twijfelen of deze schijf wel geschikt is voor mijn dekstop, al zou ik eigenlijk niet weten waarom niet. Ik heb al wel een paar jaar oud moederbord ( ASUS p5k serie). Deze heeft sata-300 aansluitingen, de harddisk is sata-600, maar dat moet als ik het goed gelezen heb op internet geen probleem zijn.

Is dit gewoon pech, of gaat er toch iets niet samen qua onderdelen? Ik ben een beetje huiverig dat als ik een nieuwe meekrijg hetzelfde gebeurd.

Bijvoorbaat dank.
De harddisk is gewoon geschikt voor je moederbord. Het sata-300/600 verhaal maakt niet uit, en het hele Red verhaal zegt alleen maar iets over het feit dat de HD geschikt is om 24/7 aan te staan.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 16:43
Ik denk dat dit gewoon een pech geval is. Je schijf is in iedergeval wel gewoon geschikt voor je desktop.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Je zou voor de zekerheid de 12v kabel die je ook op de schijf aansluit even kunnen doormeten. Als de voeding deze op een of andere manier teveel prik geeft gaat je volgende schijf ook stuk...

Specs

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01 08:46
Bedankt voor de snelle reacties. Bij gebrek aan sata aansluitingen vanuit de voeding heb ik een molex -> sata connector ertussen gezet en deze aangesloten op de harddisk, misschien dat dit evt ook het probleem geweest zou kunnen zijn.

Wanneer ik de nieuwe schijf heb, zal ik hem eerst eens aansluiten middels 1 van de andere aansluitingen die ik al in gebruik heb.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Schijf zou niet mogen doorfikken door gebruik in een desktop. Wat de WD Red alleen wel minder geschikt maakt voor desktops is de standaard ingestelde TLER: als de disk een sector niet kan lezen geeft deze na 7 seconden de boel op en is het aan je RAID setup om die sector van een andere disk te lezen. Heb je geen andere disks, omdat je ipv RAID met single disk werkt, dan zorgt dat dus voor een bad sector melding van je OS.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Die Molex -> SATA stekkertjes hebben me al eens een HD gekost en een power supply. Niet gebruiken is mijn advies. Het gaat vaak goed, maar ook vaak fout. Op 1 of andere wijze weten die dingen sommige disken kapot te maken. Overigens altijd in combinatie met WD's bij mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1