• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-12 12:35

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Ik ga in september naar Dubai (Abu Dhabi) en Japan. Natuurlijk neem ik mijn D90 met een set lenzen mee..

Nu heb ik al bedacht dat het slim is om geen lenzen te gaan wisselen. Mijn idee is om alleen de 28mm f2.8 erop te houden gedurende twee dagen dat ik er ben. Zodoende houd ik het meeste zand buiten.

Waar ik benieuwd naar ben is mensen met ervaring in dit land of vergelijkbare landen.. Ook zit ik te denken om die koppeling (mount) met tape oid tijdelijk dichter te maken.. Wat denken jullie hiervan

oftewel wat zijn de do's & don'ts in dit soort landen..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat ga je in Dubai en Abu Dhabi doen? Want zolang je niet in de zandbak rondloopt heb je weinig last van zand. Het kan af en toe dusdanig waaien dat er zand"stormen" zijn, maar die worden aangekondigd en zijn overal het algemeen wel duidelijk te merken.

Daarnaast is het verstandig om ook even te kijken wat je niet mag fotograferen (overheidsgebouwen, militaire gebieden, etc.), omdat je dan vrij snel wat uit te leggen hebt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
Ik was in Dubai tijdens een zandstorm, alles was behoorlijk verscholen achter een geel/oranje waas.
Mijn grootste probleem was echter de airconditioning... Het is binnen <25 graden, buiten soms >45 graden.
M'n camera besloeg en het duurde flink lang voordat alles weer op temperatuur was, waar ik me vooral zorgen om maakte was het vocht dat ontstond (en eventueel het stof dat daar weer aan bleef kleven)
Wat ik er aan deed ?
Niks, wachten. Ik was er maar een kort dagje.
Hetzelfde probleem met beslaan had ik in Zuid Korea.
In Japan hangt het er net vanaf waar je bent, op Hokkaido is het niet zo heel warm, in Okinawa daarentegen... ;)

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12

RBH

Qua zand heb ik echt 0 problemen gehad toen ik in Dubai was. Ja, toen ik langs het strand liep even wat beschermd, maar verder..

Ik zou eerder inderdaad even uitzoeken wat je wel en niet mag fotograferen. Mensen (vooral vrouwen) niet, overheidsgebouwen inderdaad.. En ik had toen gelezen dat ze er sowieso niet van houden als je met je dSLR rond loopt, maar zelf niks van gemerkt (7D + 70-200L, geen kleine combi dus). Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee natuurlijk. :)

Edit: Zoals hierboven gezegd wordt: Die temp verschillen van airco binnen en warmte buiten is misschien nog je grootste 'probleem'.

[ Voor 12% gewijzigd door RBH op 29-07-2013 19:07 ]

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik vertrek binnen 8 weken zelf ook richting Dubai. Is er een gemakkelijke manier te weten welke de overheidsgebouwen zijn? Of bestaat er ergens een lijst (liefst met foto, no pun intended)? Ik ben zelf al helemaal stressed out omdat je ginds met zoveel 'rare' gewoonten rekening moet houden.

[ Voor 6% gewijzigd door v0LrAtH op 30-07-2013 07:08 ]

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 12:31

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Je mag best veel fotograferen, maar "vraag" altijd of je personen mag fotograferen (vooral vrouwen). Als je ergens niet mag fotograferen staat het wel aangegeven. Pas op met de flits, dit wordt NIET gewaardeerd.

Op de luchthaven mag je geloof ik niet fotograferen, houd daar rekening mee.

De Burj Khalifa is wel leuk om op de foto te zetten;)
In de wandelpromenade langs de Dubai Mall en de brug tussen Souk al Bahar en de Dubai Mall zijn de beste plekken om de Burj Khalifa te fotograferen.

Als je trouwens het "gebied" wilt verkennen, taxi's kan je per uur huren en kosten niet zoveel.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Mijn idee is om door de woestijn te crossen met een jeep oid. Verder gaat het denk ik de mall worden en de grote moskee.. Het zijn maar 2 dagen, kortom die gaan zo om..

Had totaal niet gedacht aan dat je niet zo maar vrouwen mocht fotograveren of gebouwen. Dat laatste komt wellicht ook wel omdat het dan ter plekke bij het gebouw een bordje staat.. Zo was ik in Washington en mocht ik niet die bunker fotograveren (naam ff kwijt, is ook niet echt een bunker maar wel een groot militair gebouw)..

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 12:31

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

pentagon? ;)

Die Arabische landen zijn allemaal trouwens niet zo prettig met veel dingen. Zo drinken de Sjeiks zich helemaal lam, terwijl een "normaal" persoon geen alcohol mag drinken op veel plaatsen. Bij Qatar enzo moet je oppassen dat ze je niet doodrijden met de auto.

[ Voor 91% gewijzigd door frankwopereis op 30-07-2013 11:43 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50

Polariteit

Fietsende fotografeur

Wat betreft het zand: daar moet je je ook niet drukker om maken dan nodig. Zolang je het zand niet rond ziet vliegen is er naar mijn idee niet zoveel aan de hand. En ja ik heb al menig lensje verwisselt hier op de Hollandse stranden en in de deserts in de VS...

Als het zand echter wel in de rondte vliegt dan zou ik toch wel een hoes ofzo over de camera doen om er foto's mee te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Polariteit op 30-07-2013 12:21 ]

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-12 18:14
Ik zou in ieder geval geen foto's maken van mensen (met name arabieren).
Ben er in April geweest en je hoeft je geen zorgen te maken om rare dingen (behalve dan wat ik net zei).
En gewoon je gezonde verstand gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het erg warm is, dus denk aan je gewicht wat je meeneemt.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-12 13:21
Als je niet wil wisselen zou ik toch opteren voor een iets waarmee je kan zoomen. Lichtsterk is, zeker overdag, niet nodig. De zon is er rete-fel.

Mijn ervaring is juist dat ik de dslr juist thuis laat en liever een goede kleine camera in de binnenzak of broekzak stop. Dat zeulen met de dslr was ik snel beu door drukke straten en dergelijke.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Noord27 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:48:
Als je niet wil wisselen zou ik toch opteren voor een iets waarmee je kan zoomen. Lichtsterk is, zeker overdag, niet nodig. De zon is er rete-fel.

Mijn ervaring is juist dat ik de dslr juist thuis laat en liever een goede kleine camera in de binnenzak of broekzak stop. Dat zeulen met de dslr was ik snel beu door drukke straten en dergelijke.
Qua zoomlens heb je wellicht een punt, die 18-70mm is perfect voor overdag. Daarnaast heb ik een strap waardoor ik mijn camera lekker aan mijn zij bungelt, dit scheelt een hoop..

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 19:13

sHELL

VR "connoisseur"

Specifiek naar dit onderdeel:

http://www.veiligopreis.i...sche-emiraten.htm#risicos

En hou in de gaten dat een "aangifte van verkrachting" in dubai gelijk staat aan "ik ben hoer en heb met anderen geneukt", Nederlandse logica is niet echt van toepassing in Dubai.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• v0LrAtH
sHELL schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 18:52:
[...]
En hou in de gaten dat een "aangifte van verkrachting" in dubai gelijk staat aan "ik ben hoer en heb met anderen geneukt", Nederlandse logica is niet echt van toepassing in Dubai.
Ik vermoed dat je verwijst naar het recente gevalletje met die Noorse vrouw. Hoewel ik het 100% oneens ben met de denkwijze van ginder, is haar grote fout dat ze alcohol hadden genuttigd. En net daar hebben ze in Dubai grote problemen mee.

Je weet op voorhand dat als je naar ginder vertrekt, dat je je aan de lokale gebruiken moet aanpassen, en dat het je anders heel duur kan komen te staan. Ik zal daar heus geen druppel alcohol aanraken. Hoewel je het kan krijgen, en hoewel het "getollereerd" wordt, is het per definitie verboden, en ben je altijd kop van jut als je daarna iets overkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door v0LrAtH op 05-08-2013 07:27 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
v0LrAtH schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 07:27:
Je weet op voorhand dat als je naar ginder vertrekt, dat je je aan de lokale gebruiken moet aanpassen, en dat het je anders heel duur kan komen te staan. Ik zal daar heus geen druppel alcohol aanraken. Hoewel je het kan krijgen, en hoewel het "getolereerd" wordt, is het per definitie verboden, en ben je altijd kop van jut als je daarna iets overkomt.
Verboden? Je kan gewoon in een restaurant een biertje bestellen, hoor. Het restaurant moet daar wel een speciale vergunning voor hebben, maar dat maakt voor jezelf weinig uit.

Meer iets om op te letten is dat als je er met je vriend/vriendin heen gaat dat intimiteit in het openbaar niet toegestaan is. Dus niet elkaar een zoen geven in het openbaar.

• v0LrAtH
henkie196 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:12:
[...]

Verboden? Je kan gewoon in een restaurant een biertje bestellen, hoor. Het restaurant moet daar wel een speciale vergunning voor hebben, maar dat maakt voor jezelf weinig uit.

Meer iets om op te letten is dat als je er met je vriend/vriendin heen gaat dat intimiteit in het openbaar niet toegestaan is. Dus niet elkaar een zoen geven in het openbaar.
Ik dacht dat de sharia het verbood. Dus op de moment dat je voor de rechtbank komt (voor iets anders), ben je al in overtreding met de sharia als je gedronken had.

Maar goed, dat doet niet terzake. Het niet fotograferen van officiële gebouwen zal ik in de gaten houden, echter die openbare intimiteit wordt een echte opgave voor mij. Ik ben zo gewend altijd hand in hand te lopen. Dus deze trip zal ik maar permanent mijn 2 handjes op mijn DSLR houden denk ik. Om terug on-topic te komen :*)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

Barrycade

Through the...

Ik zou ook denken aan filters. Lichtintensiteit zal overdag vrij hoog zijn. Dus als je niet met >f8 aan de slag wil (want volgens mij heeft een D90 200 ISO als laagste setting), moet je filters gaan gebruiken om de lichtinval wat te temperen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
v0LrAtH schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:23:
Ik dacht dat de sharia het verbood. Dus op de moment dat je voor de rechtbank komt (voor iets anders), ben je al in overtreding met de sharia als je gedronken had.

Maar goed, dat doet niet terzake. Het niet fotograferen van officiële gebouwen zal ik in de gaten houden, echter die openbare intimiteit wordt een echte opgave voor mij. Ik ben zo gewend altijd hand in hand te lopen. Dus deze trip zal ik maar permanent mijn 2 handjes op mijn DSLR houden denk ik. Om terug on-topic te komen :*)
Ik weet niet hoe het in de sharia staat, maar ik ken mensen die daar werken en wonen die wel gewoon naar een pub kunnen gaan en wat drinken.

Hand in hand lopen is trouwens geen probleem, maar zoenen mag dan weer niet.

Verder is criminaliteit erg laag in de emiraten, over het algemeen voelt het veiliger om daar 's nachts over straat te lopen dan in een willekeurige stad hier in NL. Taxi's zijn ook goedkoop en goed geregeld (vaste tariefen, taxi chauffeurs mogen bij wet niet om een tip vragen (je mag het altijd geven, natuurlijk)), ik zou het openbaar vervoer met de bussen een beetje mijden, tenzij je graag de lichaamsgeur van mensen ruikt die al een hele dag in 40+ graden hebben 'gewerkt'.

Verwijderd

Zelf ook in Dubai geweest vorig jaar. Had een Canon 600D mee.

Zand was geen enkel probleem toen ik daar was. Vocht daar en tegen wel. Zeker als ik de camera liet steken in mijn rugzak binnen, en dan bij het buitenkomen hem er uit haalde. Onmiddellijk was de camera volledig "troebel" door het vocht. Daar moet je dus wel mee opletten.

Qua regels valt het nogal mee. Er zijn echter wel wat zaken waar je moet op letten, maar met gezond verstand kom je er wel.

Bijvoorbeeld: zones waar alleen vrouwen mogen zitten / komen (bv vooraan in de bus of metro) moet je als man niet zitten. Je gaat in principe als man niet rechtstreeks langs een vrouw zitten. Als je niet anders kan, zet je best een tas (rugzak oid) tussen jullie in. Hand in hand lopen kan wel, maar niet in een specifieke wijk. Hiervoor moet je bijvoorbeeld ook extra betalen als je er met de taxi naar toe wil. In die wijk kan het zijn dat als je samen bent, ze een trouwbewijs vragen. In alle andere wijken van Dubai valt dat best wel mee.

Het is naar mijn gevoel een erg veilige stad. Geen enkel moment gevoel gehad van onveiligheid.

Allemaal goed te doen dus!

Toplocatie om te shooten is zeker "boven op" de Burj Khalifa. Je kan best wel op voorhand kaartjes reserveren, anders zou het wel kunnen dat je lang moet aanschuiven... Doe dit in de avond, en je hebt zeker weten geweldige foto's.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Woestijnonderhoud:
Gewoon een licht aangepast onderhoudsschema.

- neutrale filter (of uv filter) op de lens. Gewoon tegen het slijpend zand.
- Liefst een klein stofzuigertje om alles uit te zuigen..(tas, toestel, etc)
in dit geval liever niet blazen.
- Nieuwe, grootse maat make-up borstels. gewoon je toestel afborstelen als er fijnzand op zit.
Groot...omdat de rang van de borstel meestal van alu is, dus voorzichtig borstelen!!!
De borstels vastgebonden met touw zijn beter.
- Lens demonteren? Doppen gereedhouden
Met de lens naar de grond wijzen en dan pas eraf draaien.
Valt er geen zand in je toestel. - gelijk na demontage de randen voorzicht afborstelen
en afdekken met de dop..

Bij retour in nederland ongedemonteerd eerst alles goed 'zuigen'
Daarna de stofzuiger in de zachste stand en voorzichtig/rustig even het binnenwerk uitzuigen.
Zet de zuigmond niet op het diafragma...gewoon wat afstand houden.

...of even bij een fotozaak laten schoonmaken. Wel melden dat je in de woestijn bent geweest!
Pas na deze eerste fase van schoonmaken/schoonzuigen kan je uitblazen met een rocketblower of zo.
Waarom? Je wilt namelijk dat hele hele fijne zand niet overal inspuiten!!!
Pagina: 1