Upgrade 8320 / 4570 / 4670

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:44
Inmiddels is het al weer 4,5 jaar geleden dat mijn desktop is samengesteld.
De producten die toen zijn aangeschaft en er nog steeds inzitten zijn:

Antec Midi Tower
Asus p5q se/r
Intel E8400
4GB Kingston DDR2
OCZ 500W
2x Seagate 1TB

Inmiddels is dit er afgelopen jaar bijgekomen:
Samsung 830 128GB
Sapphire 6870 1GB

Nu begint mijn geheugen kuren te vertonen en trekt mijn processor de nieuwste games al bijna net meer, vind ik het tijd voor een echte upgrade.
Deze upgrade moet dan ook de CPU, MB en geheugen vervangen. Hiernaast denk ik ook aan een nieuwe voeding, omdat de huidige soms wat problemen te lijkt hebben met de 3 harde schijven op 1 lijn (enige mogelijkheid om ze allemaal aan te sluiten).

Mijn budget is redelijk variabel, ik wil gewoon vooral een aantal jaren verder kunnen, maar ook geen duurkoop doen. Op basis van de BBG, en diverse topics heb ik de volgende lijsten samengesteld.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 135,10€ 135,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 59,50
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,50

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 135,40€ 135,40
1ASRock 970 Extreme4€ 77,60€ 77,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,50

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 175,32€ 175,32
1ASRock B85M Pro4€ 66,20€ 66,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,02

Ik neig vanwege de prijzen erg naar de AMD versie. Ik heb begrepen dat de prestaties op basis van single-core processen onderdoen voor de Intels, maar dat bij huidige games de AMD zo goed als gelijk presteert.
Graag jullie mening/advies over de verschillende setups.

kimi

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Is er ook een reden waarom je bij je eerste setup niet voor dit mobo gaat?

pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

Hangt een beetje af van wat je wilt doen

Welke games speel je
Ga je streamen/recorden?

Ik zit met dezelfde keuzes als jij en ben er ook nog niet helemaal uit.

• yorkick
Nee geen reden voor, niet goed gekeken, had hem gekopieerd van iemand anders hier.
Tja, af en toe oude games, af en toe nieuwe. BF4 gaat hem wel worden denk ik.
Oude games zullen sowieso goed gedraaid kunnen worden.

Ik doe verder weinig aan renderen/streamen etc.

kimi

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Alle setups zullen prima voldoen. In dit geval is de AMD setup wel erg verleidelijk (vanwege de lage prijs) het stroomverbruik is daarentegen wel een stukje hoger dan die van Intel.

Over de single core performance hoef je je maar weinig zorgen te maken die is in vrijwel alle gevallen ruim voldoende, maar de processors van Intel presteren hier wel wat beter in.

• Thaikop
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb zelf net de 3de setup gekocht die je daar hebt, behalve de RAM dan. En is een prima setje! Alleen is die van mij wel met een Gigabyte GTX 760. Speelt BF4 60+ FPS :)

Enja, moest je zelf je rekening betalen van je stroom zou ik zeker voor intel gaan, want op lange termijn zal die AMD je meer geld kosten.

EDIT: Deze is een handige site voor het vergelijken van CPU's. Ook de energiekosten zijn er berekend (Wel in Amerikaanse prijzen maar dan weet je hoeveel verschil er tussen zit)

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4570-vs-AMD-FX-8320

[ Voor 27% gewijzigd door Thaikop op 30-07-2013 00:05 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Pas op met ervan uit te gaan dat oude games sowieso wel goed zullen draaien. Ondersteunen ze dual core, dan zal je idd weining/geen problemen hebben, maar er zijn genoeg oude games die slechts gebruik kunnen maken van 1 core. Voornamelijk de games van net voor de ontwikkeling van dual core kunnen verbazend veeleisend zijn, zeker als je gebruik maakt van custom content. Voorbeelden zijn Sim City 4 en Rollercoaster Tycoon 3.

• yorkick
Dat snap ik Robbedem, maar met oude Games bedoel ik meer CSS:Source etcetera. En die draaien nu al goed, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Ik heb de energiekosten even in Nederlandse prijzen berekend, ik ga uit van gemiddeld 4 uur per dag.
AMD FX-8320: 101,56W x 4u x 365 = 148,27kWh = €33 / jaar
Intel 4570: 68,25W x 4u x 365 = 99,65kWh = ca €22 / jaar

Ik heb de Typical Power Consumption van CPUboss gehaald.
Met dit verschil heb je het na 4 jaar terugverdient.
Het is wel een goed tegenargument op de betere aanschafprijs van de AMD, het maakt de keuze niet makkelijker..

kimi

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 22:25
yorkick schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:00:
Ik heb de energiekosten even in Nederlandse prijzen berekend, ik ga uit van gemiddeld 4 uur per dag.

Het is wel een goed tegenargument op de betere aanschafprijs van de AMD, het maakt de keuze niet makkelijker..
+ Dat de Intel per core een stuk sneller is dan de Amd. En 8 cores zijn volgens mij nog voor een hele tijd niet nodig. Zelfs een dualcore is vaak nog voldoende, maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Sowieso denk ik wel dat je met die Intel een jaar of 5 weg kunt in de meeste games.

http://specs.tweak.to/16567

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
yorkick schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:00:
Dat snap ik Robbedem, maar met oude Games bedoel ik meer CSS:Source etcetera. En die draaien nu al goed, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

1. Aftermarket CPU koeler voor een FX8 is NIET noodzakelijk (eigen ervaring) zelfs met een lichte overklok, bij Haswell waarschijnlijk wel (laatste alinea): http://www.legitreviews.com/article/2203/13/ . Bij gemiddeld tot zware overklok, heb je sowieso een aftermarket koeler nodig.

2. Als je graag BF3 online multiplayer mode speelt:
http://www.pureoverclock....shair-v-formula-z-rog/19/ => is al een indicatie naar BF4 multiplayer lijkt me. Vreemd O-) dat er zo weinig multiplayer benches zijn...

3. GPU: Geen GPU?

4. Stroomverbruik van AMD tov Intel is inderdaad hoger, binnen 4j is de AMD waarschijnlijk beter af met z'n 8 cores en dus z'n "meerkost" waard. Link over future proofing: http://www.eurogamer.net/...ing-your-pc-for-next-gen/

5. Bewijs dat FX8 beter is in real world multithreaded/multitasking werk: YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

=> Beide zijn goede keuzes en zullen huidige generatie games zonder problemen spelen, je GPU is veel belangrijker, bespaar dus op je CPU en investeer dit in je GPU. Naar de toekomst toe, lijkt de AMD FX8 me beter, maar met een Intel zal je waarschijnlijk ook niet overdreven veel aan performantie inboeten.

Assumption is the mother of all F'-ups

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:54
DrIezie schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:12:

http://www.pureoverclock....shair-v-formula-z-rog/19/ => is al een indicatie naar BF4 multiplayer lijkt me. Vreemd O-) dat er zo weinig multiplayer benches zijn...
Hoofdreden daarvoor is waarschijnlijk dat geen enkel potje hetzelfde zal zijn. En dat de variatie dus gewoon te groot is. Dit kun je enigzins overkomen door heel veel potjes te spelen, en dan middelen enz. Maar dat zal wel te veel tijd kosten.

Voor de keuze welke CPU. Ik vind dat ook heel moeilijk. Mijn voorkeur gaat uit naar intel, maar amd ziet er ook leuk uit. In games die veel afhangen van de gpu, zul je weinig verschil merken. Speel je veel games die meer afhangen van de CPU (MMO's en RTS) dan zul je wel een verschil merken in het voordeel van intel.

Volgens mij is het wel zo dat wanneer je een FX wil overklokken je wel een fatsoenlijk moederbordje wil hebben met een fatsoenlijke stroom inrichting (8+2 minimaal denk ik). Maar dat kunnen anderen denk ik beter vertellen.
Wel heb je voor beide een fatsoenlijke koeler nodig. Al lijkt het inderdaad dat je voor haswell toch wel een high end koeler nodig hebt wil je daar iets uithalen. En dan nog is het afwachten, er zit daar meer variatie in dan bij SB en IB het geval was.

• yorkick
DrIezie schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:12:
[...]

1. Aftermarket CPU koeler voor een FX8 is NIET noodzakelijk (eigen ervaring) zelfs met een lichte overklok, bij Haswell waarschijnlijk wel (laatste alinea): http://www.legitreviews.com/article/2203/13/ . Bij gemiddeld tot zware overklok, heb je sowieso een aftermarket koeler nodig.

3. GPU: Geen GPU?

4. Stroomverbruik van AMD tov Intel is inderdaad hoger, binnen 4j is de AMD waarschijnlijk beter af met z'n 8 cores en dus z'n "meerkost" waard. Link over future proofing: http://www.eurogamer.net/...ing-your-pc-for-next-gen/

5. Bewijs dat FX8 beter is in real world multithreaded/multitasking werk: YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

=> Beide zijn goede keuzes en zullen huidige generatie games zonder problemen spelen, je GPU is veel belangrijker, bespaar dus op je CPU en investeer dit in je GPU. Naar de toekomst toe, lijkt de AMD FX8 me beter, maar met een Intel zal je waarschijnlijk ook niet overdreven veel aan performantie inboeten.
1. Overclocken ga ik niet doen.
3. Een GPU heb ik al, zie OP.

2,4,5. Ik zie je punt, het is gewoon een close call. De AMD presteert beter in multi-core games die goed met zo'n CPU om kunnen gaan, Haswell doet het beter per core. Het is wel interessant dat de meningen goed verdeelt zijn hier op tweakers.

Edit;
Voor de duidelijkheid, de 2 setups waar de keuze nu tussen gaat.
B85 chipset lijkt me geen probleem als er niet wordt overgeclocked?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 174,20€ 174,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,90

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 135,40€ 135,40
1ASRock 970 Extreme4€ 77,60€ 77,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,50

[ Voor 50% gewijzigd door yorkick op 30-07-2013 11:26 ]

kimi

• DrIezie
Zeara schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:20:
[...]

Hoofdreden daarvoor is waarschijnlijk dat geen enkel potje hetzelfde zal zijn. En dat de variatie dus gewoon te groot is. Dit kun je enigzins overkomen door heel veel potjes te spelen, en dan middelen enz. Maar dat zal wel te veel tijd kosten.

Voor de keuze welke CPU. Ik vind dat ook heel moeilijk. Mijn voorkeur gaat uit naar intel, maar amd ziet er ook leuk uit. In games die veel afhangen van de gpu, zul je weinig verschil merken. Speel je veel games die meer afhangen van de CPU (MMO's en RTS) dan zul je wel een verschil merken in het voordeel van intel.

Volgens mij is het wel zo dat wanneer je een FX wil overklokken je wel een fatsoenlijk moederbordje wil hebben met een fatsoenlijke stroom inrichting (8+2 minimaal denk ik). Maar dat kunnen anderen denk ik beter vertellen.
Wel heb je voor beide een fatsoenlijke koeler nodig. Al lijkt het inderdaad dat je voor haswell toch wel een high end koeler nodig hebt wil je daar iets uithalen. En dan nog is het afwachten, er zit daar meer variatie in dan bij SB en IB het geval was.
Om de FX licht te overklokken, heb je geen specifiek mobo nodig, 4+1 is voldoende, om zwaarder te overklokken is 8+2 phases inderdaad sterk aan te raden. Mijn mobo (zie voettekst) is het enige 970 mobo met 8+2 phases.

@yorkick: als je niet gaat overklokken, je bent geen zware multitasker, je hebt het budget en je hebt geen nood aan overdreven veel USB poorten, zou ik licht neigen naar Intel. Wel kan je AMD setup iets goedkoper met dit mobo: pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0 zeker voldoende volgens mij. Het is een coin flip: je kan 40€ uitsparen met AMD en een trager systeem hebben mbt single threaded apps, of je 40€ meer uit en gaat voor de huidige performantie kampioen tot 4 cores, en hoopt dat multithreaded in de toekomst niet te snel komt. Ik heb het eerste gekozen.

[ Voor 0% gewijzigd door DrIezie op 30-07-2013 12:21 . Reden: http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-database meer mogelijke phases ]

• yorkick
DrIezie schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:47:
[...]

Om de FX licht te overklokken, heb je geen specifiek mobo nodig, 4+1 is voldoende, om zwaarder te overklokken is 8+2 phases inderdaad sterk aan te raden. Mijn mobo (zie voettekst) is het enige 970 mobo met 8+2 phases.

@yorkick: als je niet gaat overklokken, je bent geen zware multitasker, je hebt het budget en je hebt geen nood aan overdreven veel USB poorten, zou ik licht neigen naar Intel. Wel kan je AMD setup iets goedkoper met dit mobo: pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0 zeker voldoende volgens mij. Het is een coin flip: je kan 40€ uitsparen met AMD en een trager systeem hebben mbt single threaded apps, of je 40€ meer uit en gaat voor de huidige performantie kampioen tot 4 cores, en hoopt dat multithreaded in de toekomst niet te snel komt. Ik heb het eerste gekozen.
Ok, bedankt voor de info, maar wat is tegenwoordig nog single threaded? Ik heb geprobeerd ergens iets te vinden over huidige games etc, maar neem aan dat het meeste gewoon multi-thread ondersteund, waardoor de AMD weer aantrekkelijker wordt.

kimi

• DrIezie
Arma 2&3 & World of Tanks heb ik me laten vertellen (Arma ben ik zeker), en er zijn er nog hoor. Echt moderne games zijn meestal al goed multithreaded hoor. Weet wel dat een i5 4 sterke threads heeft. Maar ik geloof stellig dat binnen enkele jaren games sterk geoptimaliseerd zullen zijn voor veel (lees: 8 ) threads. Keuzes, keuzes, keuzes

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Arma 3 werkt voor zover ik weet prima multithreaded, in ieder geval stukken beter dan 2.

Singlethreaded moet je overigens niet zien als letterlijk singlethreaded, de i5 is namelijk ook met 4 cores nog steeds (evenveel) sneller dan de amd FX8xxx (als met 1 thread).
Pas bij het gebruik van 6-8cores begint de FX8xxx goed/beter te presteren.
De games die gebruik van maken zoveel threads beginnen nu te komen en zullen de standaard worden voor toekomstige games.

Dat de intel singlethreaded beter is (tot wel 50%) vind ik persoonlijk niet zo zwaar wegen, omdat ik simpelweg geen game ken/speel die daardoor opeens beter speelbaar is.
Andersom denk ik ook niet dat er binnen nu en 5 jaar games zullen komen die op een FX8xx wel speelbaar zijn en op een haswell i5 niet.
Wel denk ik dat een FX8320 bij goede multithreaded applicaties net zo snel is als een i5 4670k, maar dan ruim 100 euro goedkoper (incl moederbord).

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je niet kan beslissen:
Van wat ik zo op het eerste zicht lees heeft AMD het meer nodig dat je hun processor koopt. :)
(Dan is de rede om een AMD of een Intel te kiezen gebaseerd op het in stand houden van de concurrentie, moest deze verdwijnen dan is dit voor iedereen slecht.)

• DrIezie
mitsumark schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:00:
Arma 3 werkt voor zover ik weet prima multithreaded, in ieder geval stukken beter dan 2.

Singlethreaded moet je overigens niet zien als letterlijk singlethreaded, de i5 is namelijk ook met 4 cores nog steeds (evenveel) sneller dan de amd FX8xxx (als met 1 thread).
De games die gebruik van maken zoveel threads beginnen nu te komen en zullen de standaard worden voor toekomstige games.

Dat de intel singlethreaded beter is (tot wel 50%) vind ik persoonlijk niet zo zwaar wegen, omdat ik simpelweg geen game ken/speel die daardoor opeens beter speelbaar is.
Andersom denk ik ook niet dat er binnen nu en 5 jaar games zullen komen die op een FX8xx wel speelbaar zijn en op een haswell i5 niet.
Wel denk ik dat een FX8320 bij goede multithreaded applicaties net zo snel is als een i5 4670k, maar dan ruim 100 euro goedkoper (incl moederbord).
2 kleine opmerkingen:
1. FX-8350 is sterker dan een i5 4670 als je 6 of meer cores gebruikt: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

2. Je bedoelt waarschijnlijk dat een FX-8320 iets sneller is? O-) (scheelt zodanig weinig dat je idd kan stellen dat hij even snel is ;) )

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28
mitsumark schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:00:

Arma 3 werkt even slecht als Arma 2 doet op een FX83xx processor. (of een willkeurige multi-core AMD processor) De engine is prehistorisch drama en is in feite hetzelfde als die van Arma 2. Alle AI in arma wordt over 1 processor gejaagd. Tevens ondersteunt de engine maar tot 3 threads waar nog steeds alles naar de eerste core gestuurd wordt. De Arma community (en ikzelf) klagen hier al over sinds arma 2 maar Bohemia heeft er schijt aan. Redenen hiervoor zijn is dat men van mening is dat het process te ingewikkeld is en dat de Alpha/Beta fase can Arma 3 al te ver is gevorderd om deze aanpassingen nog te kunnen maken.

Zie ook deze ticket aangemaakt op de alpha/beta feedback website: http://feedback.arma3.com/view.php?id=716

Als je Arma 3 met hoge fps wilt spelen zullen je een Intel proc. aan moeten schaffen.

Hopelijk weet Bohemia dit probleem eindelijk op te lossen want dan koop ik een fx8350 :)

• yorkick
Ok, niet dat ik ArmA speel, maar het is wel duidelijk dat er af en toe nog games verschijnen die niet echt goed met multi-cores overweg kunnen. Dit, en de energiekosten, leiden ertoe dat ik mijn keuze is gevallen op de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 174,20€ 174,20
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,30

Zijn daar nog op en/of aanmerkingen op wat betreft de overige onderdelen?

kimi

Pagina: 1