Dag,
Op het moment heb ik een PC die ik vier jaar geleden aangeschaft heb om te gamen. De specificaties hier van zijn:
CPU: AMD Phenom II X4 955 3.2GHz 8MB AM3 Black Box
CPU Koeler: Corsair Hydro H50
Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AMD 790X, SATA2 RAID
GPU: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD4870 Vapor-X 1GB 1xDVI/HDMI
Geheugen: OCZ 2x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL7.0 Plat. AMD
Case: Antec Midi Tower Three Hundred No PSU
PSU: Corsair Voeding CMPSU-750HXEU 750W Modulair
HDD: Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD1001FALS
Sinds een jaar heb ik een Asus Zenbook Prime UX31A die ik voornamelijk gebruik voor werkdoeleinden. Hoewel deze (naar mijn weten) qua specificaties inferieur moet zijn aan mijn desktop, lijkt deze een stuk sneller te zijn. Omdat ik vermoed dat dit voornamelijk te wijten is aan de SSD (die ik niet in mijn desktop heb), was ik aan het overwegen om een SSD aan te schaffen. Vanwege die overweging zat ik er gelijk aan te denken om mijn gehele desktop te upgraden. Echter weet ik niet of dit nut heeft. Vandaar dit bericht.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil er op gamen. Het liefste zou ik de nieuwste spellen (ik kijk naar jou Rome 2 Total War) op de hoogste settings op 1920x1080 kunnen spelen. Daarnaast wil ik voornamelijk dat het systeem stil is. Of ik wil overclocken, dat weet ik nog niet. Mijn huidige systeem heb ik daar toentertijd wel op ingericht, maar uiteindelijk heb ik het amper gedaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een euro of 800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Hier ben ik niet zeker van, omdat ik niet weet in hoeverre het voor de individuele componenten van mijn huidige systeem al de moeite is om te upgraden. Gezien ik een stillere kast wil hebben, denk ik dat ik, naast de randapparatuur, alleen de PSU zou houden. En wellicht de HDD als extra opslag, hoewel ik daar al een NAS voor heb.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles op mijn lijstje wat 'ouderwets' is en een significante upgrade zou zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik was altijd een man van de van AMD (ATI) vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding. Kijkende naar de reviews en aanbevelingen, en het feit dat ik als werkende wat meer te besteden heb, neig ik toch naar Intel en nVidia. Verder vind ik Asus altijd een topmerk. Met mijn huidige moederbord (Gigabyte) ben ik niet zo heel blij, dus dat merk wil ik liever vermijden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Technologisch gezien wil ik het 'nieuwste van het nieuwste'. Ik kocht de GPU van mijn huidige build (HD4870, DirectX10.1) net voordat de volgende versies uitkwamen (HD5xxx series, DirectX11), en dat doet nog steeds pijn. Verder vind ik het belangrijk dat ik zo min mogelijk van het systeem hoor en dat het geen energieverslinder is.
Ik ben zelf uitgekomen op de volgende upgrades:
Hierover heb ik concreet gezien de volgende vragen:
1) Zijn deze componenten echt upgrades t.o.v. wat ik nu heb?
2) Zou mijn huidige systeem iets hebben aan alleen een nieuwe GPU/SSD/geheugen?
3) Waar kan ik makkelijk op besparen?
Alvast bedankt!
Op het moment heb ik een PC die ik vier jaar geleden aangeschaft heb om te gamen. De specificaties hier van zijn:
CPU: AMD Phenom II X4 955 3.2GHz 8MB AM3 Black Box
CPU Koeler: Corsair Hydro H50
Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AMD 790X, SATA2 RAID
GPU: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD4870 Vapor-X 1GB 1xDVI/HDMI
Geheugen: OCZ 2x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL7.0 Plat. AMD
Case: Antec Midi Tower Three Hundred No PSU
PSU: Corsair Voeding CMPSU-750HXEU 750W Modulair
HDD: Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD1001FALS
Sinds een jaar heb ik een Asus Zenbook Prime UX31A die ik voornamelijk gebruik voor werkdoeleinden. Hoewel deze (naar mijn weten) qua specificaties inferieur moet zijn aan mijn desktop, lijkt deze een stuk sneller te zijn. Omdat ik vermoed dat dit voornamelijk te wijten is aan de SSD (die ik niet in mijn desktop heb), was ik aan het overwegen om een SSD aan te schaffen. Vanwege die overweging zat ik er gelijk aan te denken om mijn gehele desktop te upgraden. Echter weet ik niet of dit nut heeft. Vandaar dit bericht.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil er op gamen. Het liefste zou ik de nieuwste spellen (ik kijk naar jou Rome 2 Total War) op de hoogste settings op 1920x1080 kunnen spelen. Daarnaast wil ik voornamelijk dat het systeem stil is. Of ik wil overclocken, dat weet ik nog niet. Mijn huidige systeem heb ik daar toentertijd wel op ingericht, maar uiteindelijk heb ik het amper gedaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een euro of 800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Hier ben ik niet zeker van, omdat ik niet weet in hoeverre het voor de individuele componenten van mijn huidige systeem al de moeite is om te upgraden. Gezien ik een stillere kast wil hebben, denk ik dat ik, naast de randapparatuur, alleen de PSU zou houden. En wellicht de HDD als extra opslag, hoewel ik daar al een NAS voor heb.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles op mijn lijstje wat 'ouderwets' is en een significante upgrade zou zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik was altijd een man van de van AMD (ATI) vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding. Kijkende naar de reviews en aanbevelingen, en het feit dat ik als werkende wat meer te besteden heb, neig ik toch naar Intel en nVidia. Verder vind ik Asus altijd een topmerk. Met mijn huidige moederbord (Gigabyte) ben ik niet zo heel blij, dus dat merk wil ik liever vermijden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Technologisch gezien wil ik het 'nieuwste van het nieuwste'. Ik kocht de GPU van mijn huidige build (HD4870, DirectX10.1) net voordat de volgende versies uitkwamen (HD5xxx series, DirectX11), en dat doet nog steeds pijn. Verder vind ik het belangrijk dat ik zo min mogelijk van het systeem hoor en dat het geen energieverslinder is.
Ik ben zelf uitgekomen op de volgende upgrades:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
| 1 | Asus Z87-PRO | € 168,70 | € 168,70 |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming | € 238,80 | € 238,80 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 86,04 | € 86,04 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 36,20 | € 36,20 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,50 | € 59,50 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 157,- | € 157,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 951,14 | |
Hierover heb ik concreet gezien de volgende vragen:
1) Zijn deze componenten echt upgrades t.o.v. wat ik nu heb?
2) Zou mijn huidige systeem iets hebben aan alleen een nieuwe GPU/SSD/geheugen?
3) Waar kan ik makkelijk op besparen?
Alvast bedankt!