Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pegatron aantijgingen

Pagina: 1
Acties:

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10 16:37

FoggyFreek

I'm a llama again!

Topicstarter
Het document spreekt enkel over Apple en spreekt over Pegatron met Apple als veruit de grootste klant. Bovendien zijn de bevindingen gedaan in fabrieken waar uitsluitend Apple onderdelen worden geproduceerd. Ik vraag me af waarom Apple als laatste in het rijtje genoemd wordt en waarom er niet duidelijker wordt aangegeven dat dit een document puur gericht op Apple praktijken is. Hebben jullie Nokia, HP, Acer en sony nog om een reactie gevraagd?

-- Altijd blijven prutsen --

Verwijderd

Pegatron is de nieuwe maker van de Apple iPhone 5S
Per september 2013 moeten er 15 miljoen nieuwe iPhones door Pegatron worden opgeleverd.

Daarnaast is Pegatron de verwachte maken van de mini iPhone.

Het is opvallend dat deze info in het artikel ontbreekt.
Vrijwel zeker is het vanwege deze opdrachten dat Pegatron nu onder vuur ligt zoals eerder ook al andere Apple leveranciers onder vuur lagen.

Het is ondiudelijk waarom Apple verstopt wordt in een lijstme met 5 andere leveranciers terwijl juist nu vlak voor de release van de Apple iPhone 5S dit nieuws naar buiten komt en dat echt geen toeval is.

Van bijvoorbeeld Nokia smartphones is de belangrijkste chinese leverancier het bedrijf Compal en niet Pegatron hoewel die in het verleden vast wel eens wat aan Nokia geleverd zullen hebben.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:47
Waarom moet per se Apple gestenigd worden? niet dat ik iets met apple heb (te duur voor te weinig IMHO) maar om ze dan per se in de spotlight te zetten vind ik ook wat ver gaan. Dan moet je van alle aanbieders gaan kijken wat ze er produceren, hoeveel uur dat kost, en dat allemaal opnoemen.

Verwijderd

Waah schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:45:
Waarom moet per se Apple gestenigd worden? niet dat ik iets met apple heb (te duur voor te weinig IMHO) maar om ze dan per se in de spotlight te zetten vind ik ook wat ver gaan. Dan moet je van alle aanbieders gaan kijken wat ze er produceren, hoeveel uur dat kost, en dat allemaal opnoemen.
Het gaat er qua actuele nieuwswaarde toch wel om dat Apple nu de nieuwe iPhone laat maken met een miljardenorder van initieel al 15 miljoen stuks iPhones en qua nieuwswaarde niet om een lijstje van welke bedrijven daar ooit eens in het verleden een apparaat hebben laten bouwen.

Ook is de order van Apple nu de reden dat dit onderzoek door journalisten is gedaan bij Pegatron omdat ook al eerder andere leveranciers van Apple werden onderzocht waarbij toen misstanden werden gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 16:43 ]

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

Topicstarter
Het artikel is geschreven naar aanleiding van het rapport over Apple, waarom dan de rest diezelfde beschuldiging geven en de oorzaak (Apple) als laatste in het rijtje zetten? Ik snap dat niet.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
(jarig!)
Pegatron is net als Foxconn een odm. Het onderzoek is bij toeval beperkt tot drie fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt, waarbij bovendien ongeveer 200 werknemers zijn gesproken. Pegatron is wel wat groter dan die drie fabrieken en 200 werknemers. Het klopt dat het in het rapport vooral om Apple ging, maar het feit waar het om gaat is dat er Pegatron misstanden zijn. Misstanden waarvan niet bekend is of het zich beperkt tot de drie fabrieken. Veel nieuwssites beperken zich tot de insteek dat een Apple-toeleverancier de wet overtreedt, maar dat vind ik vergelijkbaar met de heisa en berichten over Foxconn destijds. Ja er worden Apple-producten gemaakt, maar ze werken ook voor tig andere bedrijven.

Verwijderd

Zoals je zelf aangeeft, gaat het in dit geval dus wel degelijk specifiek op Apple productie lijnen. En dus ook Apple's verantwoordelijkheid!

Na alle heise wat betreft Foxconn heeft Apple aangegeven dat zij in de toekomst heel zorgvuldig naar hun productie lijnen bij derden zouden gaan kijken... Dat lijken ze dus niet te doen.

Verder is het sinds het instorten van die kleding fabriek in Bangladesh ook wel duidelijk geworden dat fabrikanten zich niet langer kunnen verschuilen achter het feit dat hun productie uitbesteed is. Hun product, hun verantwoordelijkheid dat het om een schappelijke manier gebouwd wordt.

Apple moet hier wel degelijk met de billen bloot!

Dat is niet een kwestie van Apple stenigen, maar gewoon het beestje bij zijn naam noemen!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 17:41 ]

Verwijderd

Het onderzoek is bij toeval beperkt tot drie fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt,
Een maand voor de release van de iPhone 5S en met de weteschap dat er eerder bij Foxconn al klachten waren over de werkomstandigheden bij het produceren van iphones.
Denk je serieus dat hier sprake is van toeval

Dan wordt het wel erg moeilijk om de redactie hier nog wel serieus te nemen.

Het bronrapport gaat ook alleen in op de klachten mbt de prodcutie voor Apple en van die andere namen is zelfs niet (ik heb gezocht) te achterhalen of die op het moment van uitbrengen van dit rapport nog producten hebben die bij Pegatron worden geassembleerd.

Het rapport heet ook "Apples unkept promises"

Maar het artikel zegt niks over de eerdere beloftes van Apple na de misstanden bij Foxconn.
Het zegt ook niks over de mega order tbv productie van de nieuwe iPhone 5S en mogelijk goekope iPhone door Pegatron.

Hier een relvante quote uit het rapport:
Among the Pegatron factories, Pegatron Shanghai and Riteng are mainly tasked with producing cell phone and computer parts for Apple, while AVY produces iPad parts. AVY, according to its website, is also producing for Nokia, Panasonic, HP, Dell, Asus, Acer, and Sony. The investigator we sent to AVY happened to be assigned to a production facility that manufactures for Apple. Since we have not confirmed which other brands are currently being produced at AVY, this report only discusses the labor conditions of those facilities responsible for Apple production.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 10:56 ]

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

Topicstarter
Valide punten, maar de redactie zwijgt. Jammer.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

FoggyFreek schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:33:
Valide punten, maar de redactie zwijgt. Jammer.
Ik zou toch zweren dat Wilbert al gereageerd had.

Pegatron fabriceert producten voor Apple. Pegatron overtreedt de Chinese wet, niet Apple. Dat het rapport zich beperkt tot fabrieken die Apple-spullen produceren wil niet zeggen dat Apple ineens degene is die de fout maakt of dat het in de andere fabrieken wél allemaal goed gaat. Ik vind het persoonlijk dus juist des te objectiever dat het artikel breder is ingezet.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat er best vermeld mag worden dat er alleen in fabrieken is gecheckt die Apple-onderdelen produceren, maar dat maakt niet ineens de rest van het artikel slecht.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben het wel eens met de TS dat het vreemd is dat Apple achteraan in een rijtje staat, waardoor men eerder de eerstgenoemde fabrikanten gaat associeren met de problemen, ipv Apple. M.i. zou het beter zijn als men zou zeggen dat de specifieke fabrieken Apple hardware fabriceerden, maar dat de fabrikant ook voor andere grote computermerken werkt (....).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1