Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe lang duurt Crm 2011 rollup 12 installatie

Pagina: 1
Acties:

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 12:47
Wij draaien momenteel op crm 2011 rollup 11v2, maar de nieuwe functionaliteiten in 12 (of dan gelijk 13) zijn toch wel gewenst. Bij rollup 12 wordt echter gewaarschuwd voor een database update die enige tijd in beslag neemt (link), maar nergens is terug te vinden hoe lang.
Overal wordt alleen maar gemeld dat het afhangt van de grootte van de database, maar worden geen tijden genoemd.

Is er iemand hier die ervaring heeft hoe lang deze rollup duurt qua installatie, en hoe groot was dan je crm database? We hebben helaas geen testomgeving om hem eerst in te installeren, maar ik weet wel graag van tevoren een beetje of ik 5 minuten, een uur of 5 uur moet rekenen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik vermoed;

1GB DB op een Xeon E5 = paar minuutjes
100 GB DB op een P4 = paar dagen

Conclusie: met de gegeven info kunnen we niks.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• JeroenV_
Dat kan ik zelf ook verzinnen 8)7

Maar omdat je voor het draaien van crm 2011 wel redelijk moderne hardware en software nodig hebt zal die denk ik minder van belang zijn. De database grootte zal meer van belang zijn, dus vandaar mijn vraag of iemand deze al heeft geïnstalleerd...

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
DB leunt op al je componenten dus ja, alles is relevant en nee, niet alleen de cpu.
Hoe groot is je db? Heb je een mirror partner? Hoe groot is je cache? Hoe snel is je storage? Is je logstorage gescheiden van je database storage? Doe je dit op een dedicated server voor specifiek die database of draait er nog meer op? Zo ja, draai je dit in een maintenance window of als de rest nog door moet draaien?

Zelfs iemand die de upgrade al gedaan heeft kan slechts heel indicatief aangeven hoe lang het duurt en het kan bij jou 10 keer zo lang of 10 keer zo kort duren met dezelfde database grootte.
Maar, gezien je instelling, dat wist je natuurlijk al.

En de leverancier vragen is natuurlijk gewoon stap 1.

[ Voor 4% gewijzigd door Mental op 30-07-2013 22:29 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met dit soort wijzigingen wil je eigenlijk een testomgeving hebben. Niet alleen om te meten hoe snel of langzaam dit proces gaat, maar ook om te testen daarna of de patch geen onbedoelde bijwerkingen heeft gehad.

Wat je patch in dit geval doet voor elke klant die in je CRM voorkomt is:

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CREATE NONCLUSTERED INDEX [ndx_new_name] ON [dbo].[new_asExtensionBase] 

(

[new_name] ASC

)WITH (PAD_INDEX  = OFF, STATISTICS_NORECOMPUTE  = OFF, SORT_IN_TEMPDB = OFF, IGNORE_DUP_KEY = OFF, DROP_EXISTING = OFF, ONLINE = OFF, ALLOW_ROW_LOCKS  = ON, ALLOW_PAGE_LOCKS  = ON, FILLFACTOR = 80) ON [PRIMARY]

GO

Je bent dus grotendeels afhankelijk hoeveel klanten er in je DB zijn en hoeveel gegevens je hebt per klant entiteit. Een index maken, zeker op een grote tabel, kan heel intensief zijn voor een database server. Dit soort handelingen vreten RAM en CPU.

Kan je niet ergens een kopie van je CRM DB herstellen uit een back-up en dan los dit SQL script draaien? Dan kan je de tijd opnemen en heb je een idee hoe lang het kan gaan duren.

• JeroenV_
Een testomgeving zou mooi zijn, maar omdat crm dermate inhakt in je omgeving zou dit alleen kunnen als we een compleet testdomein naast ons huidige zouden draaien en daar zijn we net te klein voor.
Wij wachten dan ook meestal wel even een aantal weken/maanden na de release van een rollup voordat we hem installeren; het zou niet de eerste keer zijn dat deze wordt teruggetrokken en vervangen wordt door een v2, dit is best vaak gebeurd met crm updates.

Hoeveel klanten en gegevens per klant er in de database zitten durf ik zo niet te zeggen, maar de database is zo'n 22Gb groot in ieder geval. Nu zitten daar natuurlijk ook alle e-mails (met evt bijlage) en brieven in die zijn verzonden, maar dan nog.

Je idee om een backup te restoren en het script handmatig te runnen had ik eigenlijk nog niet bedacht, maar dat is inderdaad wel een mogelijkheid. Die ga ik maar eens uitvoeren, en het resultaat zal ik posten.
Thnx CMD-Snake d:)b

• JeroenV_
Het script zo runnen werkt niet, de tabel new_asExtensionBase waar naar wordt verwezen bestaat niet. Waarschijnlijk wordt deze op een eerder moment al aangemaakt.

Helaas, maar het wordt dus maar gewoon in de praktijk ervaren hoe lang het duurt.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jammer dat het niet lukte. Hoe dan ook, als je zoiets op vrijdag avond begint moet je voldoende tijd hebben lijkt me. Ook nog genoeg tijd als je een roll back moet doen.
Pagina: 1