Toon posts:

tips plaatsen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik wil me moederbord in een andere kast monteren, nu is mijn vraag hoe ontlaad ik mezelf?
Ik heb hier een kruiskop en een plate van de de gamma waar me schroefjes ongeveer 2 sec aan blijven hangen en dan weer vallen. Kan dat kwaad?
Mvg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de aardepin van je stopcontact vast als je bang bent dat je geladen bent.
En een magnetische schroevendraaier kan echt geen kwaad. Hooguit voor diskettes (diskettes? Ja, je weet wel, die vierkante dingen uit de oudheid :P).

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:32:
Pak de aardepin van je stopcontact vast als je bang bent dat je geladen bent.
En een magnetische schroevendraaier kan echt geen kwaad. Hooguit voor diskettes (diskettes? Ja, je weet wel, die vierkante dingen uit de oudheid :P).
Alle 2 de aardpinnen met de stekker erin of eruit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:04:
[...]

Of je kunt de verwarming aanraken op een plek waar je direct het metaal aan kunt raken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:04:
[...]

Als er een stekker inzit kun je de pinnen natuurlijk niet meer aanraken he ;)

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:09:
[...]

Als er een stekker inzit kun je de pinnen natuurlijk niet meer aanraken he ;)
haha, maar het kan ook gewoon via een contactdoos? Die dan al in het stopcontact zit?
Of beter gewoon restreeks vanuit het stopcontact? En dan met 2 vingers?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 14:14 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je het echt goed wilt doen pak je de PC-kast vast waar het moederbord in zit.

Het gaat er namelijk om dat je een potentiaalverschil vereffent. Doorgaans is de PC geaard en de verwarming ook, dus zou dat voldoende moeten zijn. Toch mag je daar niet standaard van uit gaan. Het vastpakken van de PC-kast zorgt er in ieder geval voor dat jouw "spanning" en de spanning van de PC-kast gelijk. Daar gaat het om.

Op het moment dat jij een andere spanning hebt dan de kast, dan gaat er stroom lopen en dus kun je de boel slopen, anders niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:12:
[...]

haha, maar het kan ook gewoon via een contactdoos? Die dan al in het stopcontact zit?
Of beter gewoon restreeks vanuit het stopcontact? En dan met 2 vingers?
Maakt weinig uit, als je maar in contact staat met de aarde.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:36:
[...]

Maakt weinig uit, als je maar in contact staat met de aarde.
Ok thanks :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 vraag:

Als ik het moederbord wil overzetten waar kan ik het hem het beste vast houden?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:02
Moederborden, CPU's, geheugen, videokaarten en andere printplaten-met-elektronica raak je bij voorkeur niet aan bij de metalen delen. Dus als het even kan hou je enkel de zijkanten vast.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 22:38

FlyEragon

Alien Monkeys

Let er wel op dat je niet tegelijk de kast van de PC en de verwarming aanraakt, dat is geen goed idee.

edit: Dit is eigenlijk een algemene tip bij een pc kast die wel aangesloten is op het. Als de pc namelijk niet in een geaard stopcontact zit, zit er een potentiaalverschil tussen pc en verwarming.

[ Voor 49% gewijzigd door FlyEragon op 29-07-2013 15:39 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
FlyEragon schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:38:
Dit is eigenlijk een algemene tip bij een pc kast die wel aangesloten is op het. Als de pc namelijk niet in een geaard stopcontact zit, zit er een potentiaalverschil tussen pc en verwarming.
Precies.
Het gaat er dus niet om dat jij 0,0% statisch geladen bent, het gaat erom dat jij dezelfde lading hebt als het onderdeel dat je vastpakt.
Wat ik doe, ik pak eerst de kast vast, dan met mijn andere hand het onderdeel. Dat zit je op dezelfde lading, en kan je de onderdelen samenvoegen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik het moederbord ook gewoon via de processor eruit halen en dan zoweer in de andere behuizing?
De behuizingen liggen op de kant naast elkaar op een eettafel.

Maar als ik eerst de kast vast zou pakken, moet ik het dan ook nog via het stopcontact doen of hoeft dat dan niet meer om me eigen te ontladen?

Het is me eerste keer dat ik me moederbord ga verplaatsen in een andere behuizing.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 18:22 ]

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
In principe kan er eigenlijk weinig mis gaan. Zorg dat je bovenstaande tips even opvolgt en dan kun je min of meer dit doen:

* in het handboekje van je moederbord even checken of je alle schroefjes los hebt gemaakt (leg de schroefjes even in een bakje apart dat ze niet kwijt raakt)
* til het moederbord eruit en leg het op een antistatisch matje (het zakje van het moederbord bijvoorbeeld, dat zou voorkomen dat er onverwacht toch nog een potentiaalverschilletje kan ontstaan)
* controleer of de afstandsbusjes in alle twee de cases op dezelfde plaats zitten
* haal het io-shield uit de oude kast en klik m in de nieuwe
* plaats het moederbord en check of de afstandsbusjes uitlijnen met de gaatjes op je moederbord
* schroef kruislings je moederbord vast (i.e. linksboven/rechtsonder, rechtsboven/linksonder om eventuele spanningen in het moederbord te voorkomen)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixxel op 29-07-2013 18:32 ]

• Reepje
  • Niet online
Bijna goed Pixxel, maar plaats het moederbord (of andere componenten) NOOIT op een antistatisch zakje. Dat is wel vragen om moeilijkheden. Dat is namelijk een speciaal soort plastic dat zelf wel geladen kan worden. Als het onderdeel IN de zak zit, dan is het beschermd middels het faraday kooi principe.

Borden en dergelijke leg je het best op een schone houten tafel of op een stuk karton.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:17
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:08:
[...]

Of je kunt de verwarming aanraken op een plek waar je direct het metaal aan kunt raken.
de verwarming is GEEN aarde. Blijft een hardnekkig misverstand.

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
wappiewappie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:59:
[...]

Zolang er geen kunstof buizen gebruikt worden in je verwarmings systeem is het over het algemeen wel geaard.. Maar dit is niet altijd het geval. Maar in de huizen die al kunstof buizen gebruiken is sowieso de stopcontact al wel goed geaard. in oudere huizen soms niet.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wappiewappie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:59:
[...]

Het is geen echte aarde, maar de leidingen zijn wel geaard dus zal het voor dit doeleinde voldoende zijn. Je moet dan wel in een wat ouder huis wonen met metalen leidingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2013 20:25 ]

Verwijderd

https://www.rittz.com/kin...-handschoenen-medium.html
Ben je dan van het probleem af tijdens het bouwen? Iemand ervaring?

• sypie
  • Niet online
Nee. Met je schoenen over bepaalde ondergrond zorgt ook voor statische lading...

• Reepje
  • Niet online
tjonge jonge doe toch niet zo moeilijk.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je al zo zenuwachtig bent voor je begint, dat het wel fout moet gaan. Statische elektriciteit of niet.

En je maakt de raarste dingen mee. Zo ken ik iemand die het goed wilde aanpakken. In zijn kamer (polyester tapijt) had hij een extra tafel gezet (plastic campingtafel). Zelf had hij zijn trainingspak aangetrokken, ook van plastic (polyester dus). Vervolgens zat hij zenuwachtig op zijn stoeletje met zijn benen over elkaar te wrijven. Je hoefde maar bij hem in de buurt te komen, gingen al je haren op je armen al overeind staan. De komputer deed het echter wel. Mazzeltje.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:46
Ik ben van me zelf erg statisch geladen vaak (krijg overal schokken van, kinderspeelgoed wat op batterijen werkt gaat spontaan aan als ik langsloop)

Snel en simpel even de muur aanraken helpt mij dan altijd goed (soms sist het dan zelfs even of krijg ik daarvan zelfs even een schokje)

Verwijderd

Als ik me moederbord overgooi dan heb ik een kortebroek en tshirt aan, ik haal dan het moederbord uit de bestaande kast en gelijk in de nieuwe kast.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Reepje schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:44:
Bijna goed Pixxel, maar plaats het moederbord (of andere componenten) NOOIT op een antistatisch zakje. Dat is wel vragen om moeilijkheden. Dat is namelijk een speciaal soort plastic dat zelf wel geladen kan worden. Als het onderdeel IN de zak zit, dan is het beschermd middels het faraday kooi principe.

Borden en dergelijke leg je het best op een schone houten tafel of op een stuk karton.
Was mij niet bekend, maar het klinkt redelijk logisch als je er even over nadenkt...

Overigens zou ik me in het vervolg inderdaad echt geen zorgen meer maken over statische ladingen en whatnot. Heb tot op heden altijd alles speciaal op dergelijke zakken geparkeerd en nog nooit is er wat mis mee gegaan... Let vooral op de plaatsing van je schroeven en probeer niet perongeluk met je bordje te frisbeeen terwijl je er aan werkt, dan komt t 99% van de keren wel goed.

Verwijderd

Pixxel schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:50:
[...]

Was mij niet bekend, maar het klinkt redelijk logisch als je er even over nadenkt...

Overigens zou ik me in het vervolg inderdaad echt geen zorgen meer maken over statische ladingen en whatnot. Heb tot op heden altijd alles speciaal op dergelijke zakken geparkeerd en nog nooit is er wat mis mee gegaan... Let vooral op de plaatsing van je schroeven en probeer niet perongeluk met je bordje te frisbeeen terwijl je er aan werkt, dan komt t 99% van de keren wel goed.
Ik heb nog een keer heel goed gekeken en de schroef gaten komen totaal overheen, en ik gebruik schroevendraaiers van de gamma met alleen een blauw handvat en waar me schroefjes aan blijven hangen voor een paar seconden. Wat niks uitmaakt denk ik, heb geen andere.
Ik trek er 1 uur voor uit om alles te den 10min voor de kabels los koppelen en de schrijven, 5 min voor voeding en 45 min voor moederbord wat denk wel goed is.

Verwijderd

werk gewoon vanuit je kast, zorg dat je de kast aanraakt voor je aan je moederbord zit, leg het moederbord op een houten tafel of zijn eigen kartonnen doos.
Ook voor je je nieuwe moederbord pakt, raak je weer je kast aan en je zou veilig moeten zijn.

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:14:
Als ik me moederbord overgooi dan heb ik een kortebroek en tshirt aan, ik haal dan het moederbord uit de bestaande kast en gelijk in de nieuwe kast.
Waarom denk je waarom Reepje de materiaalsoorten van de verschillende materialen er bij heeft gezet?

Verwijderd

sypie schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:05:
[...]

Waarom denk je waarom Reepje de materiaalsoorten van de verschillende materialen er bij heeft gezet?
Weet ik niet?
Als ik ga beginnen heb ik zoals hier boven aan, het bord schroef ik los uit ee bestaande kast, zodra ik het bord in handen heb haalt me partnrr het i/o bracket eruit en klikt het vast in de andere kast daarna leg ik het bord erin en schroef ik het vast dat is mijn idee om het zo te doen.
Of ontladen via de aarden van het stopcontact of via de kast zelf.

Alleen wat het meest dwars zit is moet je persee antistatische schroevendraaiers hebben of maakt dat niet uit.? Zie mijn vorige posts.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 13:14 ]

• Reepje
  • Niet online
Je weet dat statische lading niet goed is. Dat is mooi.

Maar het grote probleem wat je hebt is, dat je niet weet WAT statische lading is, waar het vandaan komt, en wat het met de componenten kan doen. Ook heb je geen benul in hoeverre statische lading een gevaar kan zijn.

En dat maakt de boel allemaal erg ingewikkeld. Het was beter geweest dat je helemaal nog nooit van statische lading gehoord had. En dan had je gewoon het moederbord van de ene in de andere computer gezet. Zonder allemaal moeilijk te gaan doen. Want juist door dat moeilijk doen, kan er (ook) wat mis gaan.

Verwijderd

Reepje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:25:
Je weet dat statische lading niet goed is. Dat is mooi.

Maar het grote probleem wat je hebt is, dat je niet weet WAT statische lading is, waar het vandaan komt, en wat het met de componenten kan doen. Ook heb je geen benul in hoeverre statische lading een gevaar kan zijn.

En dat maakt de boel allemaal erg ingewikkeld. Het was beter geweest dat je helemaal nog nooit van statische lading gehoord had. En dan had je gewoon het moederbord van de ene in de andere computer gezet. Zonder allemaal moeilijk te gaan doen. Want juist door dat moeilijk doen, kan er (ook) wat mis gaan.
Ik kan toch gewoon de aarde punten aanraken en dan de kast openmaken en beginnen met die hap

• Reepje
  • Niet online
Ja, dat kan.
Maar in dit geval hoeft zelfs dat niet. Zoals ik het begrepen heb, zet je een compleet moederbord over, waar geheugen en processor al in vast geprikt zit. Dan kan er eigenlijk niets mis gaan.

Edit. Waar gaat het in de praktijk het meest mis met zetten van een moederbord:
-afstandsbusjes op de verkeerde plaats- alleen bij de schroefgaten op het bord mogen de afstandsbusjes zitten.
-een schroef door het schroefgat zonder dat daar een afstandsbusje zit
-uitglijder met de schroevendraaier bij het vastschroeven
-schroef veel te hard aangedraaid

O-)

[ Voor 47% gewijzigd door Reepje op 31-07-2013 13:38 ]

Verwijderd

Reepje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:32:
Ja, dat kan.
Maar in dit geval hoeft zelfs dat niet. Zoals ik het begrepen heb, zet je een compleet moederbord over, waar geheugen en processor al in vast geprikt zit. Dan kan er eigenlijk niets mis gaan.

Edit. Waar gaat het in de praktijk het meest mis met zetten van een moederbord:
-afstandsbusjes op de verkeerde plaats- alleen bij de schroefgaten op het bord mogen de afstandsbusjes zitten.
-een schroef door het schroefgat zonder dat daar een afstandsbusje zit
-uitglijder met de schroevendraaier bij het vastschroeven
-schroef veel te hard aangedraaid

O-)
Ja het is idd alleen het moederbord waar alles al inzit,en ik ga er een uur voor zitten genoeg tijd lijkt me, kan ik betr antistatische schroevendraaiers gebruiken ofmaakt dat ook niet uit.
Ik heb een vaste hand en met schroeven vast is vast toch :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 13:50 ]

Pagina: 1