Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Sinds een tijdje heb ik last van problemen met mijn pc, daarom kom ik hier vragen of jullie nog suggesties hebben om dit probleem te verhelpen, ik zal hieronder een beschrijving van het probleem geven en alle oplossingen die ik al heb geprobeerd. Als er nog meer informatie nodig is kunnen jullie dat natuurlijk altijd vragen.

Systeem specificatiesComputer aan de binnenkant
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/15ckdjb.jpg
Gebouwd in september 2011

Het probleem

Dus om het jullie zo makkelijk mogelijk te maken zal ik hier uitleggen wat nou eigenlijk het probleem is. Sinds ongeveer februari heeft de pc last van freezes, dat ging een tijdje best redelijk met om de paar uur een freeze. Irritant dus maar mee te leven, sinds ongeveer een maand (ik ben in de tussentijd op vakantie geweest daarom wacht ik zolang met vragen) heeft de pc echter om de paar minuten een freeze.
Dit gebeurt er eigenlijk: Ik start bijvoorbeeld google chrome op → Google chrome reageert niet meer → probeer chrome af te sluiten → complete freeze → na paar minuten wachten kan ik weer verder en doet chrome het weer.

Heel erg apart vindt ik, toen ben ik dus gaan zoeken naar een oplossing!

Zoals altijd ben ik begonnen met informatie verzamelen.

Informatie

Processen
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/rl9f2r.jpg

Temperaturen

Idle
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1yqumu.jpg

Load (arma 2 benchmark very high settings)
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/281dca0.jpg

Windows eventmanager

Critical
  1. Kernel power: the system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Errors:
  1. Kernel event tracing : Session "Microsoft Security Client OOBE" stopped due to the following error: 0xC000000D
  2. service pack installer: Service Pack installation failed with error code 0x800b0100.
  3. volsnap: The shadow copies of volume D: were aborted because volume D:, which contains shadow copy storage for this shadow copy, was force dismounted.
  4. PNRP: The Peer Name Resolution Protocol cloud did not start because the creation of the default identity failed with error code: 0x80630801.
  5. Loadperf: Unloading the performance counter strings for service WmiApRpl (WmiApRpl) failed. The first DWORD in the Data section contains the error code.
[purple]Wanneer doet het probleem zich voor[/purple]
Het probleem doet zich voor bij vrijwel elk programma, van windows explorer en google chrome tot league of legends.

Geprobeerde oplossingen

Natuurlijk was ik zelf ook op jacht gegaan naar oplossingen voor het probleem. Ik zal hier alles wat ik heb geprobeerd neerzetten.

Schoonmaken hardware
Het schoonmaken van de computer aan de binnenkant. Al het stof van de fans verwijderen etc, de hele computer stofvrij gemaakt.

Computer op gebied van software schoonmaken
Hier heb ik heel veel meegedaan. Even een lijstje:
  • MSE zou dit probleem veroorzaken is dus na een scan verwijderd.
  • Registry repair met behulp van CCleaner.
  • Scan met CCleaner.
  • CWshredder.
  • Hijack this.
  • Hitman pro.
  • Fresh install op SSD zonder HDD in de pc (clean install van windows) geformatteerd voor clean install
  • Fresh install op HDD zonder SSD in de pc. (clean install van windows) geformatteerd voor clean install
  • google chrome verwijderd in plaats daarvan firefox gebruikt.
RAM geheugen getest
RAM geheugen getest door middel van een strip eruitgehaald en steeds verschillende slots op het moederboard geprobeerd.

Videokaart van slot gewisselt
Videokaart in een exact hetzelfde PCI-E slot gedaan, dit heeft de temperature van 70 graden naar 50 graden gebracht maar verder niks geholpen.

1 monitor geprobeerd ipv 2
Steeds 1 van de monitor los gehaald en beide op 60hz laten lopen. Standaard loopt er 1 op 120hz en 1 op 60hz, nu had ik ze dus beide op 60hz lopen en steeds 1 monitor aan de vieokaart gekoppeld.

HDD gewisseld met een nieuwe HDD
Valt niet echt uit te leggen.

Alle drivers geupdate
Zoals ik zeg, alle drivers van de videokaart etc geupdate.

BIOS en windows geupdate
Ook dit snapt iedereen wel.

Hulp

Na al het bovenstaande geprobeerd te hebben ben ik door mijn opties heen. Ik wil dus vragen of jullie van Tweakers nog wat suggesties hebben. Of dat jullie ideeën hebben waar het aan kan liggen. Volgens mij ligt het niet aan:
  • Het RAM.
  • De SSD
  • de HDD
De rest is echter lastig uit te sluiten en zou hier toch graag de mening over willen hebben van iemand die er meer verstand van heeft.

Budget

Natuurlijk zal datgene wat kapot is moeten worden vervangen. Ik heb voor de meeste onderdelen wel een budget in mijn hoofd en zodra ik een suggestie krijg van welk onderdeel kapot is zal ik hiervoor dan ook een budget geven. Mocht niemand het hier weten dan zal ik helaas onderdelen moeten gaan vervangen totdat ik de oplossing vindt.
Ik zal de onderdelen vervangen in de volgende volgorde:
Processor + Moederboard → Videokaart → Voeding

Ik hoop dus dat jullie me verder kunnen helpen, vragen over het systeem kan altijd en ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om mij te proberen te helpen.

Ajuus en met vriendelijke groet,

Dennis

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 13:34 . Reden: duidelijk maken dat fresh install betekent clean install ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je al wel eens een clean install geprobeerd ? Dat zou je op de disk kunnen doen die je vervangen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey killer!

Bedankt voor de reactie. Kijk hier:
Geprobeerde oplossingen → Computer op gebied van software schoonmaken

Computer op gebied van software schoonmaken
Hier heb ik heel veel meegedaan. Even een lijstje:
MSE zou dit probleem veroorzaken is dus na een scan verwijderd.
Registry repair met behulp van CCleaner.
Scan met CCleaner.
CWshredder.
Hijack this.
Hitman pro.
Fresh install op SSD zonder HDD in de pc
Fresh install op HDD zonder SSD in de pc.
google chrome verwijderd in plaats daarvan firefox gebruikt.

Met de fresh installs had ik misschien duidelijker moeten zijn dat ik daar clean install van windows bedoelde. ik zal het aanpassen in de OP

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sorry, helemaal overheen gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Geeft niet, zou er misschien ook bij moeten vermelden dat beide schijven geformatteerd zijn voordat ik een clean install gedaan heb.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je een spare voeding ? Ik ken dat merk niet en weet niet hoe betrouwbaar het is.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ben ik op dit moment niet in het bezit van een spare voeding, ik kan misschien met een andere voeding testen maar dan moet ik er ook een andere videokaart inzetten ivm de 6 pins aansluitingen op de videokaart. de andere voeding heeft er maar 1 terwijl ik er 2 nodig heb. Dit probeer ik vanavond even wanneer de andere pc niet meer gebruikt wordt.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan zou ik daar ook ff de videokaart uithalen en die in de haperende pc zetten.
Daarna alles gefaseerd testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja goed idee, zal ik zeker proberen. Zal in iedergeval een beter idee geven wat het probleem is, bedankt killer.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding als eerste testen. Vaak is dit niet te meten, dus je zult een vevangende voeding lenen om te testen.

Verwijder zoveel mogelijk hardware, maar dat de pc nog kan opstarten. usb apparaten, printers , 1 geheugen erin, etc.

Geheugen testen met een bootable cd van memtest86, laat dit 12 uur lopen.

Bekijk je moederbord op op defecte condensators.

Zoek met google op je moderbord model+freeze of reset of problem, dus of er meer problemen zijn met je moederbord.

Cpu gaat meestal niet kapot. Dus dit als laatste vernieuwen.

Meer voltage op je geheugen zetten, kan soms helpen.
Loopt alles op de goede/standaard snelheden.
Geheugen opzoeken op internet, dus hoe snel deze moet staan en instellingen.
Geheugen misschien 1 of 2 stappen langzamer zetten.1600 naar 1333 of 1066 bijv.

Bios,
Ergens stond een optie genaamd Cool 'n quiet.
Erachter stond: Enabling this function may reduce CPU voltage and memory freq,. and lead to system stability or compatibility issue with some memory modules or power supploes. Please set this item to [Disable] is the above issue occurs.

Vergeet je muis en toetsenbord niet uit te wisselen.

[ Voor 41% gewijzigd door jan99999 op 29-07-2013 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voeding test ik vanavond.
Ik heb gekeken naar de condensators, ik heb geen defecte kunnen ontdekken.
Na hardware verwijderen hetzelfde resultaat.
Memtest zal ik vannacht aanzetten na de voeding test.
Ik heb geen defecte condensators kunnen vinden.
Na enkele sites te hebben bezocht op google werd als meest voorkomende probleem idd de voeding genoemd. Ik zal vanavond dus kijken of dat bij mij ook het geval is.

Bedankt voor het reageren jan!

edit:

geen enkel onderdeel van de pc is overgeclocked, ik zal kijken of ik de Qool en Quiet optie kan disablen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 14:40 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Bij mijn andere systeem had ik ook last van crashes en freezes. Ik heb toen in de bios Cool 'n Quite uitgezet. Hierna geen problemen meer gehad met crashes en freezes.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt!

Cool and quite is nu gedisabled, ik zal de komende paar uur wat dingen doen op de computer om te kijken of hij nog blijft freezen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Qool ´n Quite was helaas niet de oplossing van het probleem, gelijk toen ik guild wars 2 had opgestart liep de pc weer vast. Ik zal vanavond de voeding proberen om te wisselen.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Het is misschien ver gezocht, maar zet eens wat dingetjes op je moederbord uit. Ik heb ooit met een Asrock 970 pro3 gehad dat hij ook rondom freezede. Onafhankelijk van load. Wat bleek? Als ik de onboard geluidskaart in de bios uitschakelde werkte hij weer perfect!

Verwijderd

Topicstarter
hey paul,

Bedankt voor het meedenken :). Helaas heeft ook jouw suggestie niet geholpen. Dit weet ik ondermeer doordat ik het nu voor een groot deel kan opwekken. Waardoor ik makkelijk kan testen of iets gewerkt heeft. Alsnog bedankt voor het idee :).

Verwijderd

Topicstarter
Computer van AHCI naar IDE gezet gerestart en toen weer van IDE naar AHCI gezet. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Ik zal morgen nog een update doen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
LEPA zou best goed moeten zijn als merk, check onderstaande link voor wat meer specs:

Lepa is a brand of Ecomaster. Enermax is supporting them introducing LEPA under Enermax subsidiaries management. They offer their customers the best service all over Japan, Korea, USA, Germany, France and Italy

Maar dat zegt verder niet alles, elke voeding kan problemen krijgen.
Ik zou je wel adviseren om eens te testen met een andere voeding, gewoon voor het uitsluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Gadgeteer op 30-07-2013 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Van plan straks te doen, ik vermoed echter dat het de videokaart is, het probleem is voor een groot deel verholpen maar hij heeft nog wel complete freezes op zwaardere grafische taken.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
RAMgeheugen zou ik inderdaad testen met Memtest(minimum 8 uren). Komen daar errors uit, dan kun je de latjes apart eens testen.

Heb je geen onboard videokaart? Eventueel daar eens mee proberen. Komt het daar niet mee voor dan heb je grote kans dat het aan je voeding of videokaart ligt.

http://specs.tweak.to/16567

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
als ik dit zo lees is het hetzelfde als ik met mijn amd 955 had met de gtx 285 die aan het doodgaan was.
het begon met freezes en later kwamen er artifacts in de vorm van pixels en uiteindelijk een paar maanden later deed hij niks dan artifacts geven.

Verwijderd

Topicstarter
hoi computerjunky,

heb je kunnen uitvinden aan welk onderdeel het lag, ik vermoed dat het bij mij de videokaart is, was dit bij jou ook het geval?
Pagina: 1