Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2024
Beste mede tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn vorige week maandag terug gekomen van een rondreis van 4 weken door de VS en Canada. Sinds we terug zijn is het drama met onze accuduur van de telefoons.

1) Samsung Galaxy S3, nieuw gekocht in maart dit jaar
2) Samsung Galaxy S4, nieuw gekocht in juni dit jaar

Beide telefoons gingen tot voor de vakantie ongeveer 1,5 tot max 2 dagen mee met het gebruik wat wij er mee doen. Echter nu halen we beide het eind van de dag niet eens meer.

Nu ben ik niet helemaal een leek op het gebied van android en heb met mijn Galaxy S1 hiervoor ook wel eens problemen gehad maar dat lag dan aan het feit dat de CPU continu bezig was en daardoor de batterij leeg raakte.

Gister avond ben ik naar bed gegaan met 42%, werd vanmorgen om 8:00 wakker met 9%. Geen CPU drain of niks. Enkel standby modus. Normaal gaat er 's nachts maximaal 5% af in standby.

Mijn vraag is, kan het zijn dat beide telefoons opdonders hebben gekregen van het 4 weken lang opladen op 110V ipv 220V? Normaliter zou dat niet uit moeten maken lijkt mij, maar aangezien we er beide last van hebben en voor de vakantie geen last hebben vroeg ik me af of misschien meer mensen dit mee hebben gemaakt? Heb al gegoogled maar kon er geen forum o.i.d. over vinden.

Hoop dat jullie een verklaring/oplossing hebben.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat is precies hetgene wat de accu verbruikt? Heb je daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
RoD schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:43:
Wat is precies hetgene wat de accu verbruikt? Heb je daar al naar gekeken?
Wat bedoel je exact wat de accu verbruikt? Ik heb altijd, ook op mijn vorige toestel, een battery watcher widget erop zitten waardoor ik met 1 druk op de knop kan zien aan welke percentages de batterij aan bepaalde apps en systemen verbruikt.

Hetgene wat de accu verbruikt is gewoon de standby:
-Mobiel Standby
-Apparaat in Standby-stand.

Voor de rest geen gekke dingen.
Android-systeem maar 5% (CPU totaal 5m 9s)
Weergave telefoon (gemiddeld tussen 2 en 3 uur per dag). Mijn helderheid staat ook altijd maar op 25% om batterij te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julius
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 15:24
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het daar misschien erg warm is geweest? Ik weet dat accus daar slecht tegen kunnen en flink in capaciteit kunnen afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Salmon

.NET developer

koffieboontje schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:29:
[...]

Wat bedoel je exact wat de accu verbruikt? Ik heb altijd, ook op mijn vorige toestel, een battery watcher widget erop zitten waardoor ik met 1 druk op de knop kan zien aan welke percentages de batterij aan bepaalde apps en systemen verbruikt.

Hetgene wat de accu verbruikt is gewoon de standby:
-Mobiel Standby
-Apparaat in Standby-stand.

Voor de rest geen gekke dingen.
Android-systeem maar 5% (CPU totaal 5m 9s)
Weergave telefoon (gemiddeld tussen 2 en 3 uur per dag). Mijn helderheid staat ook altijd maar op 25% om batterij te sparen.
Lijkt niks geks te zijn, misschien dat je een slechte verbinding had? Bij mij hier in NL wordt de telefoon ook soms supersnel leeggetrokken bij een slechte verbinding (1 van de 5 balkjes verbindingsstrekte bijv.). In de accu monitor van Android is hierover verder niks te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Zal wel samenhangen met het feit dat je daar andere carriers hebt gehad.
Accus zullen niet kapot zijn daar geloof ik niet in.
Al een backupje gemaakt, daarna een reset en je backup weer terug geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 15:39
Toen je naar amerika ging, heb je toen handmatig een nieuwe provider gekozen? Misschien moet je nu terug automatisch kiezen en probeert hij de hele tijd die amerikaanse provider te vinden?

Zet je toestel uit, haal de batterij er voor 30 seconden uit en steek hem dan weer terug, misschien lost dit het op?

Heb je bepaalde apps gedownload toen je daar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
manmad schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:40:
Toen je naar amerika ging, heb je toen handmatig een nieuwe provider gekozen? Misschien moet je nu terug automatisch kiezen en probeert hij de hele tijd die amerikaanse provider te vinden?

Zet je toestel uit, haal de batterij er voor 30 seconden uit en steek hem dan weer terug, misschien lost dit het op?

Heb je bepaalde apps gedownload toen je daar was?
  • Batterij is er al 2 x een paar minuten uit geweest.
  • Geen apps gedownload daar, enkel updates via Wifi
  • Geen handmatige provider gekozen.
  • We hadden wel meer als de helft geen bereik in de bergen van de VS en Canada, vaak in de middle of nowhere.
  • De S4 heeft al software update gehad gisteren, maar ook nog zonder resultaat tot nu toe.
  • Het was er vaak wel erg warm overdag ± 30°C maar dat is het hier ook al weken
Heb ook express een week gewacht. Ik weet dat bijvoorbeeld ook als je een nieuwe telefoon hebt, de maximum van je batterij capaciteit pas na enkele dagen wordt bereikt. Had gehoopt dat dit een kwestie van dagen zou zijn, maar het blijft drama.

Anders zit er misschien niets anders op dan nieuwe batterijen te bestellen.

Zal proberen anders morgen ochtend een screenshot te maken van de S3 en de S4 van de battery use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Ik zou eerst eens proberen terug naar Fabrieksinstellingen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Ja inderdaad. Lees eens wat zei. Die batterijen zijn echt niet kapot, no way.
Doe eens een factory reset idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

"Naar fabrieksinstellingen gaan" zal waarschijnlijk een oplossing bieden, maar daarmee weet je nog niet wat de oorzaak was. Lijkt me beter om te achterhalen wat er voor de batterij drain zorgt. Kost net zoals een factory reset even wat moeite (een guide lezen vs alles weer moeten configureren), maar dan weet je waarschijnlijk wel wat er aan de hand is en kan je de (ook toekomstige) accu problemen oplossen.

Je zou kunnen kijken of er misschien een bepaalde app van slag is geraakt en daardoor voorkomt dat de telefoons in deep sleep kunnen komen.

Dat kan je uitzoeken met better battery stats. Download deze in de market (betaald), of gratis via XDA (link)

En hier staat vervolgens een duidelijke uitleg hoe je (met better battery stats) kan achterhalen wat er verantwoordelijk is voor je accuverbruik: http://forum.xda-develope...p=32511969&postcount=3544

Volgens mij zijn er voor de belangrijkste gegevens in ieder geval geen root nodig.

ps. Ik had vandaag ook drain, welke veroorzaakt wordt door een bug in de laatste whatsapp versie die in de play store staat. Met better battery stats erachter gekomen dat whatsapp's full sync service de telefoon continu wakker hield. Misschien toevallig hetzelfde aan de hand? In ieder geval kan je de nieuwste whatsapp versie vanaf hun website downloaden (2.11.11), is nieuwer dan via play store (2.10.222): http://www.whatsapp.com/android/

[ Voor 37% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-07-2013 19:48 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img821/7839/urk3.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/9021/a39x.png

Zoals je ziet is dit alles. Geen noemenswaardige zaken.
Ook gister avond ging ik rond 12 uur slapen, batterij percentage toen nog 43%. Ik werd net om 8 uur wakker en heb nog 10%. Snap er niets van! Zoals je ziet ook ik de grafiek is hij vannacht weer gewoon helemaal leeg gelopen.

@Tutti-Frutti, Whatsapp gebruikt maar 2% van de totale usage.

Ik zal die Better Battery Stats eens proberen.
Kan idd wel een factory reset doen, maar wil gewoon eens weten wat nu de oorzaak is anders kom ik er nooit achter. En ben bereid er moeite voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looc
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-02 13:58
Hey koffieboontje, ik heb hetzelfde probleem maar ik was in Engeland. Ik heb letterlijk alles geprobeerd om dit op te lossen (custom rom, andere versies van de custom rom factory reset). Helaas heeft dit niet geholpen.
mijn telefoon is een SE xperia Neo, dus het kan niet aan de telefoon liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i191.photobucket.com/albums/z304/_ecko/Screenshot_2013-07-16-10-24-09_zps7c6a35bc.png

[ Voor 16% gewijzigd door looc op 30-07-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
looc schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:11:
Hey koffieboontje, ik heb hetzelfde probleem maar ik was in Engeland. Ik heb letterlijk alles geprobeerd om dit op te lossen (custom rom, andere versies van de custom rom factory reset). Helaas heeft dit niet geholpen.
mijn telefoon is een SE xperia Neo, dus het kan niet aan de telefoon liggen.
Als je dat ook allemaal geprobeerd hebt dan denk ik toch echt, ondanks dat vele zeggen dat het niet de batterij kan zijn, dat het toch echt wel de batterij is. Waarschijnlijk dus nog 1 optie te gaan en dat is gewoon een nieuwe originele batterij bestellen. Denk dat er voor mij ook weinig anders op zit. Enige manier om het uit te sluiten en te testen...

Wat ik eventueel wel nog kan testen is mijn telefoon vannacht beneden laden. Ik heb boven bijna geen wifi bereik. Met 3G gaat de telefoon sowieso een stuk sneller leeg als met wifi. Misschien als ik hem vannacht beneden laat met vol wifi bereik dat hij dan niet leegloopt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 11:04
Ii zou toch, voordat je een nieuwe batterij koopt, eens proberen met CPU spy (gratis) of better battery stats te zien of de telefoon in 'deep sleep' gaat. Een fabrieksreset zal het probleem waarschijnlijk wel oplossen. Ik geloof liet dat de accu stuk is omdat whatsapp maar 2% verbruikt heeft wat in verhouding weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looc
koffieboontje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:17:
[...]

. Misschien als ik hem vannacht beneden laat met vol wifi bereik dat hij dan niet leegloopt....?
Ik denk niet dat dat gaat helpen. Normaal heb ik vol wifi bereik en dan nog gaat mn batterij snel leeg

[ Voor 13% gewijzigd door looc op 30-07-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

koffieboontje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 08:45:
...

@Tutti-Frutti, Whatsapp gebruikt maar 2% van de totale usage.

Ik zal die Better Battery Stats eens proberen.
Volgens mij geeft Android's accu overzicht geen verbruik weer als gevolg van het wakker houden door een app/service (bijv whatsapp). Maar ga inderdaad even met bbs aan de slag. Ik denk dat je daarmee wel het antwoord op je vraag gaat vinden. Ben benieuwd :)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looc
Kleine update van mijn kant:
Ik heb via BBS gevonden wat bij mij (onder andere, er kunnen er meer zijn) m'n batterij zo snel drained. Het was een RILJ wakelock en met een beetje googlefu kom ik hier uit: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2301692
Dit verklaart ook de reden dat reboots en zelfs een factory reset niet zou werken, deze settings worden bij je Google account opgeslagen.

In ieder geval gaat m'n batterij langer mee nu, 2.5% per uur gebruik staat er in BBS. Dus er is al improvement :)

[ Voor 15% gewijzigd door looc op 31-07-2013 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Ik zal morgen nog eens kijken. Heb wel alle apps nog een keer helemaal geupdate en bijgewerkt. Las bij de update van Whatsapp dat mensen ook last hadden van battery drain. Maar via die battery watcher widget was het % whatsapp maar 2%.

Ook de S4 van mijn vriendin zal ik vanavond of morgen nog eens nakijken of daar al verbeteringen zijn....

Dus mijn update volgt nog.

@Looc, thanks voor jou update. Benieuwd of het dan nu beter blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

koffieboontje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:19:
...
Maar via die battery watcher widget was het % whatsapp maar 2%.
...
De playstore heeft nu inderdaad de laatste whatsapp die het probleem oplost van de fullsync wakelock. Die battery watcher widget (ken ik niet) zal waarschijnlijk niet de drain kunnen weergeven die ontstaat door het wakker houden van de telefoon. Waarschijnlijk kan een app, die volgens zulk soort battery analyse tools geen stroomvreters zijn, indirect wel voor drain zorgen. Neem dus niet per definitie aan dat (in dit geval) whatsapp niet draint.

Verder, applicatie uninstallations en updates zorgen voor verwijderde wakelocks die de telefoon ook wakker kunnen houden (zie deleted_wake_locks). Een telefoon herstart fixt dit probleem. Het zal waarschijnlijk wel een reden hebben dat dit niet automatisch gedaan wordt in android.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieSo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05-2023
Hoe raar het ook klinkt, niet alleen de batterij er even uithalen. Maar ook de SIM-kaart.
Tip van vodafone Italië.
Misschien helpt het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bedankt voor de tip, maar dit topic is een half jaar oud :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.