Zowel TV als PC op speakerset

Pagina: 1
Acties:

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-01 09:04
Beste Tweakers,

Al een behoorlijk aantal jaar ben ik een zeer tevreden gebruiker van de Logitech X-530, een 5.1 speakerset die via drie 3.5mm jacks op m'n computer is aangesloten. Nu heb ik een klein TV'tje gekregen, waarvan het geluid niet bijster indrukwekkend is (het beeld ook niet trouwens, maar dat is een ander verhaal). Ik zou het dus leuk vinden om m'n set te kunnen gebruiken voor zowel PC als TV.

De TV heeft zowel een headphone-aansluiting als twee tulpaansluitingen (rood en wit, stereo audio is dat toch?).

Bij de X-530 set zat een zogenaamde `5.1 console adapter'
Afbeeldingslocatie: http://images1.hellotrade.com/data2/HV/FM/HELLOTD-1970376/logiaudioadap2-250x250.gif
Die kan ik dus in ieder geval gebruiken om het TV'tje aan te sluiten op de set: twee maal tulp vanaf de TV naar de adapter, en daar kan ik dan de set in pluggen.

Dan is het dus echter zo dat ik m'n set óf voor de TV, óf voor de PC kan gebruiken. Om te wisselen moet ik de hele draadjesboel ombouwen. Is daar een oplossing voor? Een splitter voor drie 3.5mm stekkertjes tegelijk misschien, of drie aparte splitters? Heeft dat invloed op de geluidskwaliteit?

Ik vond bijvoorbeeld dit: YouTube: Logitech X-530 5.1 Surround Sound System TV/Game Adapter Installation - HDEtron.com
maar daar stoppen ze alles in één grote splitter, dan raak ik dus 5.1 kwijt (en dat vind ik leuk met games enzo).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een splitter om 2 inputs aan te sluiten lijkt me niet echt aan te raden, indirect koppel je dan namelijk die twee inputs ook aan elkaar. Twee koptelefoons/speakers op 1 uitgang via een splitter is niet zo'n ramp, maar twee actieve apparaten aan elkaar knopen richting 1 speakerset lijkt me niet zo'n tof plan. (Al is dat inderdaad wel wat ze in dat filmpje doen, daar worden zowel alle speakerkanalen samengevoegd, als 2 inputs).

In jouw geval zou je dan de drie aansluitingen op de speakerset eerst moeten splitsen met drie stereo splits kabeltjes. Een helft van de drie splitters dan aansluiten op je PC en de andere helft bij elkaar voegen via de console adapter en daar je TV op aansluiten.

Je kan, als je het mij vraagt, beter even zoeken naar een simpele schakelaar met de juiste aansluitingen. Dat lijkt me de beste compromis tussen gemak en kwaliteit (en veiligheid voor je aangesloten apparatuur).

Edit: alleen kan ik zo snel even niet vinden of dergelijke schakelaars ook in 5.1 vorm beschikbaar zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 29-07-2013 12:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HJTP
Orion84 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:17:
Een splitter om 2 inputs aan te sluiten lijkt me niet echt aan te raden, indirect koppel je dan namelijk die twee inputs ook aan elkaar. Twee koptelefoons/speakers op 1 uitgang via een splitter is niet zo'n ramp, maar twee actieve apparaten aan elkaar knopen richting 1 speakerset lijkt me niet zo'n tof plan. (Al is dat inderdaad wel wat ze in dat filmpje doen, daar worden zowel alle speakerkanalen samengevoegd, als 2 inputs).

In jouw geval zou je dan de drie aansluitingen op de speakerset eerst moeten splitsen met drie stereo splits kabeltjes. Een helft van de drie splitters dan aansluiten op je PC en de andere helft bij elkaar voegen via de console adapter en daar je TV op aansluiten.

Je kan, als je het mij vraagt, beter even zoeken naar een simpele schakelaar met de juiste aansluitingen. Dat lijkt me de beste compromis tussen gemak en kwaliteit (en veiligheid voor je aangesloten apparatuur).
Bedankt voor je reactie. Je eerste oplossing klinkt vrij omslachtig, zo'n schakelaar zou ideaal zijn lijkt mij. Ik kan er echter zo snel niet eentje vinden op internet, ik vind wel vergelijkbare dingen (voor twee keer VGA bijvoorbeeld), maar een switch tussen twee 5.1 inputs zie ik niet. Zoek ik slecht of zijn er specifieke winkels waar ik zoiets zou kunnen vinden? Veel meer dan een tientje of twee, drie, zou ik er ook niet aan uit willen geven aangezien het leuk zou zijn als het werkt, maar niet essentieel is.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zie mijn edit. Ik kon ze zelf ook zo snel niet vinden. Voor stereo aansluitingen en voor 3 tulps A/V aansluitingen zijn ze wel te vinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HJTP
Is het misschien mogelijk om de headphone-aansluiting van het TV'tje aan te sluiten op een line in of mic in van m'n computer (ik heb een Sabertooth P67, waarvan ik dus 3/6 aansluitingen gebruik) en dan die via software die ingang door te leiden naar de drie uitgangen van m'n moederbord?

Edit: dat blijkt gewoon te werken. Probleem opgelost! :D

[ Voor 9% gewijzigd door HJTP op 29-07-2013 15:45 ]