Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop: Asus Zenbook vs. Asus Transformer Book

Pagina: 1
Acties:

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-11 14:32
Beste mede tweakers,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een nieuwe laptop, aangezien ik me steeds meer begin te ergeren aan de snelheid van mijn huidige laptop (Dell Vostro 1000).
Ik ben daarom opzoek gegaan naar een leuke laptop, met de volgende eisen:
  • CPU: i5
  • 13 inch, Full HD, Touchscreen
  • 4gb RAM
  • SSD (minimaal 256 GB)
  • Budget: 1200 euro, liever niet hoger
Nu spreekt het concept van een Ultrabook mij al een tijdje aan, dus ben ik al een tijdje geïnteresseerd in de Zenbook lijn van ASUS. Dit omdat dit naar mijn smaak erg mooie laptops zijn, met goede schermen, goede accu en redelijk snel. Met een beetje zoekwerk ben ik uitgekomen bij deze Zenbook:
Asus Zenbook UX31A-R4066H
(staat bij de specificaties op tweakers niet dat er een touchscreen bijzit, maar op de site van de leveranciers wel. Dus ik heb al een verandering aangevraagd (volgens, correct me if im wrong, staat de H voor een touchscreen)

Maar nu heb ik laatst de ASUS Transformer Book TX300 gevonden, deze spreekt mij op het moment ook erg aan. want het is een mooi concept, een tablet maar ook een volwaardige laptop. Het meest aantrekkelijke vind ik dat hij een 500gb hdd heeft in de keyboarddock. De tablet spreekt mij ook erg aan, aangezien ik wel eens houd van met mijn laptop opschoot tv te te kijken. Dan lijkt zon tablet op schoot mij optimaal.
Asus Transformer Book TX300CS-C4006H

Wat ik er mee ga doen?
Ik ben een student en leef nu voornamelijk van 1 laptop en mijn telefoon. Dus wil ik er een beetje een huistuin en keuken laptop van maken, dus office, internetten, muziekje luisteren en filmpjes kijken.

Nu heb ik al een lijstje met voordelen en nadelen van beide laptops in mijn hoofd:
Zenbook:
+ Voldoet aan eisen
+ Erg mooi design, spreekt me sinds dag 1 al aan
+ Erg goede accuduur
+ Goed mee te nemen als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders ga
+ 256 GB alleen maar SSD
+ Veel positieve reviews

- Waarschijnlijk minder chill voor gebruik op de bank

Transformer Book:
+ Voldoet aan eisen
+ Het concept spreekt me sinds dag 1 al aan
+ Goed mee te nemen als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders ga
+ 124 GB SSD, maar wel 500 GB aan extra opslag

- Heel weinig reviews
- Iets dikker
- mindere accu duur

Nu heb ik zelf wel een externe HDD van 2 TB, dus die extra opslag is geen must.

Dus nu heerst mij de vraag aan jullie:
Wat zouden jullie doen?
Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?
eventuele alternatieven?

Ik hoop dat ik zo al redelijk wat info heb gegeven om jullie te helpen om mij te helpen beslissen ;).

Groetjes

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 13:24
Ik was persoonlijk niet zo'n fan als er een 'transformer' langskwam op de redactie. Zijn als tablet relatief log, warm en het is het net niet, in beide gevallen, zowel qua laptop als qua tablet.

Als ik moest kiezen, dan zou ik voor de Zenbook gaan. Ik wil je wel aanraden om eens naar de Dell XPS 13 te kijken, die kun je met flinke korting krijgen op dit moment, en dan ben je minder dan 950 euro kwijt. Die heeft een 1920x1080 ips-scherm, 256GB ssd, 8GB ram, zelfde 3337u-cpu. Voor het verschil kun je zelfs nog een tablet erbij kopen, zoals een Nexus 7.

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-11 14:32
Ja bij die transformer begin ik ook steeds meer mijn twijfels te krijgen. Het lijkt mij een redelijk lomp apparaat voor 13 inch.

Die Dell ziet er ook leuk uit ja, maar ik mis daar toch een touchscreen. want naar mijn idee kan Windows 8 met een touchscreen optimaal ervaren. Dus ik denk dat ik vanavond de Zenbook bestel.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 13:24
fyr0 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 17:14:
Ja bij die transformer begin ik ook steeds meer mijn twijfels te krijgen. Het lijkt mij een redelijk lomp apparaat voor 13 inch.

Die Dell ziet er ook leuk uit ja, maar ik mis daar toch een touchscreen. want naar mijn idee kan Windows 8 met een touchscreen optimaal ervaren. Dus ik denk dat ik vanavond de Zenbook bestel.
Heb je wel eens Windows 8 gebruikt icm een touchscreen? Ik wel, en ik vond er niks aan. Ik kan alles wat ik wil sneller met het touchpad, en je hebt geen vieze vingers op je scherm. Mijn Ativ Book 7 heeft daarbovenop een mat scherm, dat is niet mogelijk icm een touchscreen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:23

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb een maand of 2 geleden mijn Transformer Book in gebruik genomen en ik ben er nogsteeds enorm blij mee.

Als het ding in z'n "dock" staat dan is het een perfecte Ultrabook. Hij heeft alles wat een Ultrabook heeft (zelfde soort hardware, zelfde gewicht, zelfde formaat, zelfde aansluitingen) maar dan met een extra 500GB harddisk. Er is, mijns inziens, geen enkele reden om een Ultrabook te verkiezen boven de Transformer Book.
Daarnaast heeft hij de optie om ook als tablet gebruikt te worden. Dat is enorm handig als je je gegevens "on the fly" nodig hebt. Als Scrum Master gebruik ik hem bijvoorbeeld om tijdens onze dagelijkse standup meetings m'n gegevens bij de hand te hebben en eventueel bij te werken. Ook het bijwerken van de voortgang vanaf het Scrum bord is enorm handig.

Ik had gehoopt hem daarnaast ook echt als vervanger van een kleiner tablet te gebruiken. Dat blijkt in de praktijk niet te gebeuren. Dat heeft alles te maken met het feit dat er simpelweg nog geen fatsoenlijke apps voor Windows 8 te krijgen zijn. Er zijn nauwelijks fatsoenlijke "tablet" spelletjes (ik het er één gevonden en zelfs die is maar half af), geen fatsoenlijke browser (IE is goed doorontwikkeld voor touch maar nogsteeds clunky zoals je van IE zou verwachten; FF en Chrome zijn niet touch-enabled en niet bruikbaar op 1920*1080 op 13") en ook alle andere apps die ik normaal gebruik (IMDB, CouchPotato, Facebook, Whatsapp) zijn niet fatsoenlijk te draaien onder Win8. Ik verwacht dat wanneer dit beter wordt, ook het tablet gebruik zal toenemen.
Ik ben wél zeer te spreken over de ingebouwde Mail functionaliteit en de apps die wél professioneel uitgerust zijn (ING banking, Buienradar, ingebouwde Weather app) en ik hoop dat de update naar 8.1 hier ook zal helpen.

Alles bij elkaar: Als ik zou moeten kiezen tussen een Ultrabook en de Transformer book zou ik altijd voor de laatste gaan; De Transformer book heeft alles wat een Ultrabook heeft én meer.

Overigens steun ik Marc's statement: Als je een Ultrabook gebruikt heeft een touchscreen nauwelijks meerwaarde. Als je echter de Transformer als tablet gebruikt is het heerlijk dat je ook niets anders dan dat tablet nodig hebt.