• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24
Gisteren avond is mijn desktop er spontaan mee gestopt.

Heeft hele dag zonder problemen gedraaid en is in slaapstand geraakt waar ik normaal zonder problemen weer uit kom echter deze keer niet.

Het betreft een Asus P5Q moederbordje met een OCZ voeding 600W.
- Wat ik als eerste gedaan had was systeem opnieuw opstarten, niks geen geluid en geen POST.
- Alle HDD's verwijderd en andere randapparatuur, weer geen geluid en geen POST
- Geheugen verwijderd, geen geluid geen POST.

Wat er overblijft wat aangesloten is de voeding, de mobo zelf en de videokaart welke lijkt te functioneren aangezien de monitoren geen meldingen geven dat er geen signaal is of iets dergelijks, ook draait de fan ervan.
Het moederbord brand wel groen dus staat er stroom op, CPU fan werkt ook net zoals de case ventialtoren.
Ook deden de HDD's het nog toen deze aan de voeding hingen net zoals DVD drive normaal open en dicht ging dus krijg toch echt sterke vermoedens dat het mobo er mee opgehouden is.

Ben nu druk een spare voeding te regelen o te zien of het deze toch echt niet is maar dat gaat wat moeizaam. En anders met een nog aan te schaffen multimeter groen en zwart door verbinden op voeding en meten maar.

Wat zijn jullie vermoedens? Mobo of toch de voeding?

En een klein aandachtspuntje wat me te binnen schoot wat eigenlijk los staat van wat er nu kapot is of niet is de RAID configuratie in de controller, deze is nu weg als mobo kapot is, zou ik deze nog up and running kunnen krijgen? Maar wellicht beter een ander topic te openen hiervoor als ik in beeld heb gekregen wat er defect geraakt is.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 29-07-2013 09:41 ]

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Heb je al een bios reset uitgevoerd? zo ja dan blijkt er weinig over behalve wachten op een andere voeding om te testen of de boel dan wel werkt.

wat betreft je raid array.
raid 1 kun je gewoon weer uitlezen.

bij raid 0 5 of 10 zal je een moederbord moeten vinden met dezelfde raid controller om weer bij de data te kunnen.

Speedydown.nl !!!

• schumi2004
Een BIOS reset heb ik nog niet uitgevoerd maar verwacht je dat dat enig verschil kan uitmaken?
Zal het vanavond eens proberen als mede met de voeding van iemand uit de buurt (als die geschikt is)

Is een raid 5 setup dus was al opzoek naar zelfde plankje ;)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18

TommieW

Numa numa.

Wat je nog wel kan doen, is de voeding handmatig aanzetten, en met een multimeter kijken of er de juiste hoeveelheid spanning uit komt. Je weet dan nog niet wat hij bij belasting doet, maar het is iets. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• schumi2004
TommieW schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:53:
Wat je nog wel kan doen, is de voeding handmatig aanzetten, en met een multimeter kijken of er de juiste hoeveelheid spanning uit komt. Je weet dan nog niet wat hij bij belasting doet, maar het is iets. :)
Heb dit uiteindelijk ook gedaan en leek allemaal in orde. Ondertussen werkt hij weer (ook mijn RAID config die foetsie was) door een BIOS reset.
Iets heeft de BIOS verpest denk.

Thanks voor meedenken.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Je weet dus nog niet wat er mis was? ........Ik had van de week een probleem die hier ook wat op leek. Ik schakel de pc elke avond uit. Hetzij via start of via mediacenter. Maar regelmatig wou de pc de volgende ochtend niet meer opstarten. Alleen een paar fans en de HD's spinden op. Maar geen post en geen status LED's op het mobo. Pas na het spanningsloos maken van de voeding(ook een OCZ trouwens) en 2 minuten wachten, startte de pc weer normaal op. En zolang de pc aan stond was er ook niets van een probleem te merken, spanningen waren allemaal OK! Maar na een reboot kon het zo zijn dat er weer geen post kwam.

Na het vervangen van de voeding, waren deze problemen opgelost.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• schumi2004
Eigenlijk weet ik nog niet wat er aan de hand is nee, heb zelf ook sterk het vermoeden de voeding maar nog niet verder getest.
Komt waarschijnlijk toch een nieuw systeem dus of ik hier nog veel tijd aan besteed weet ik niet.
Pagina: 1