command-line ipv gdm3 na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:22
Hallo,

Mea culpa, ik had beter moeten weten toen ik via apt-get upgrade een audio-probleem wou oplossen. Hierna heb ik dus een ander probleem :), namelijk dat mijn display-manager wellicht niet meer opstart.
Mits ik las dat na een upgrade vaak de drivers moeten herinstalleerd worden, ben ik aldus die richting uitgegaan en algemeen het Xserver gedeelte ook nagekeken...zonder succes aldus (aptitude install gdm3 geeft geen verandering alsook niet de installatie via aptitude van het package 'xserver-xorg-video-ati' of 'firmware-linux-nonfree' niet).
Ik heb debian squeeze (6.2 ?). Mijn grafische kaart is een Radeon HD 4200.
Bezig met verder m'n linux-niveau naar omhoog te brengen, maar ben er terug in geslaagd mij in de problemen te brengen... :'( Nog werk aan de winkel dus.
Iemand die mij verder kan helpen?

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 12:22

iChaos

It's Lupus.

sudo /usr/sbin/gdm3

Of

sudo gdm3

Doet dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
nee, command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

startx of sudo startx dan?

Of gnome-shell --replace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
startx:
exec: 3 /usr/bin/x : not found
unable to connect to x-server

gnome-shell --replace:
- command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

En sudo startx geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
ja hoor, zelfs ingelogd als 'root'.

en nu ik nog wat verder nakijk, ik krijg ook al geen ip-adres. Pingen gaat dus niet.

[ Voor 55% gewijzigd door RainerSGF op 29-07-2013 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Hmm, daar houd mij kennis wel zo ongeveer op, ben geen kenner van X en het achterliggende systeem, maar er zal vast wel een tweaker zijn die wel weet hoe het opgelost kan worden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check eerst even /var/log/apt/history.log en term.log. Het klinkt alsof je upgrade een hele zwik aan packages heeft verwijdert om aan de dependencies te kunnen voldoen en daarbij dus de verkeerde keus heeft gemaakt. Zou met een stable release (old-stable eigenlijk) niet mogen gebeuren, maar is toch 't geval zo te zien.

Het commando 'startx' zit in xinit en zou automatisch geïnstalleerd moeten zijn door xorg (welke weer het X commando bevat).

Gnome-shell niet kunnen vinden zou een van de packages kunnen zijn die verwijdert is, maar dat weet je pas als je de twee log bestanden bekijkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
ja, ik zie in /var/log/apt/history.log idd wel op het einde dat er een heel aantal zaken ivm xserver-xorg verwijderd zijn geweest. in term.log zie ik op het laatste allemaal regels ivm 'setting up' -zaken voor xserver-xorg.

Wat mag of moet ik hieruit nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

sudo apt-get install gnome-desktop gdm3 xserver-xorg
zoiets? :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
update: netwerk terug in orde + aantal van bovenstaande commando's heruitgevoerd maar geen oplossing.
bij reboot en 'startx' zie ik onder de vele meldingen o.a.
"failed to initialise surface manager"
"radeon_setup_kernel_mem_failed"
"fatal server error"
"AddScreen/ScreenInit failed for driver 0"
"errno 3"

Ik ga me vervolgens eens bezighouden met radeon build howto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Mja, weet niet wat je gedaan hebt allemaal, en sowieso snap ik dat "oh het werkt niet dus zet er maar sudo voor"-gedoe hier niet helemaal, maar die melding klinkt als een nieuwe driver (uit wheezy?) die je probeert te draaien met een oudere kernel.

Ik raad je aan om iig wat moderners dan Squeeze te pakken, die distributie is inmiddels alweer verouderd en wordt over korte tijd ook niet meer ondersteund. Vooral voor desktopzaken mbt opensource drivers wil je liefst een beetje nieuw spul draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is waarom ik zo'n fan ben van aptitude. Deze geeft heel duidelijk aan wat er gedaan wordt. Zonder argumenten krijg je zelfs visueel een beeld wat gedaan wordt en heb je er veel meer invloed op.

Netwerk weer 'aan de praat' krijgen is het simpelste wat er is, 'sudo dhclient' en hoppa, het werkt weer. Geen idiote NetworkManager nodig wat buiten X geen zak doet. Voor een PC heb je sowieso geen nm-applet en dependencies nodig, gewoon je config in /etc/network/interfaces zetten en gaan.

Voor je grafische omgeving, ga alsjeblieft NIET zelf de driver proberen te compileren. Je maakt het je alleen maar lastiger en als je weer eens een update uitvoert kan je weer van voor af aan beginnen. Ik zou het echt als laatste optie nemen en alleen als je echt weet wat je doet. Aangezien je al moeite hebt met het herstellen van X en je in feite blind de wijzigingen hebt geaccepteerd, raad ik je deze stap af. Je zal jezelf alleen maar meer in de voet schieten.

Je kan het beste een uitdraai maken van de twee logs die ik opgaf, waarbij history.log het beste is omdat je hier een kleiner overzicht hebt van wat er is uitgevoerd. Dan zie je wat is verwijdert, om dan deze via aptitude (zonder opties of argumenten) te herstellen. Zie je ook gelijk waar het fout is gegaan en dat fixen, zonder de boel verder te slopen (het kan zo eenvoudig zijn als een enkele package verwijderen die dit allemaal veroorzaakt).

Over oorzaak gesproken, wat heb je precies proberen te installeren en waar vandaan dat je nu dit hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Gebruik van sudo adviseren is weinig zinvol bij een Debian squeeze (of later) installatie.
Standaard is sudo dusdanig geconfigureerd dat je eerst de user moet toevoegen aan de sudo groep om sudo te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
apt-get install xserver-xorg xserver-xorg-video-all fglrx-driver
als je ge-upgraded bent naar wheezy, je beeldkaart driver wordt dan fglrx-legacy

wil je geen gnome3, dan zou ik MATE installeren. ( dan heb je gewoon de gnome2 terug. )
http://wiki.mate-desktop.org/download

deze : /usr/bin/x zit in xserver-xorg , kennelijk is daar wat fout gegaan.

maar wees verstandig, upgrade even naar wheezy, zet je beeldkaart driver om.
werkt het niet, ..
apt-get remove --purge xserver-*
en installer hem opnieuw.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je fglrx-legacy wilt, moet je eerst wheezy-backport toevoegen, anders is 't nogal lastig vinden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ja, dat is waar ja, goed opgelet ;-)

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelf meegemaakt recentelijk. Ons monitoring pc had ik van Sid naar Wheezy gebracht omdat er al een lange tijd geen updates waren uitgevoerd (de fglrx driver was 12.1), juist om te zorgen dat 't niet stuk zou gaan. Toen ik naar Wheezy ging, was X stuk. Kwam door de driver. Dacht makkelijk, pak ik wel de oudere driver in de cache. Mooi niet, nieuwere Xserver dus ATi zit weer te kutten. Open Source driver was drama voor dual screen (wilde op een of andere manier niet). Zoeken, zoeken, kwam ik bij legacy. Nergens te vinden, totdat ik bij packages.debian.org keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
wel, het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb via aptitude alles verwijderd ('remove') wat maar te maken kon hebben met gnome/gdm3 of X. Daarna heb ik nogmaals een upgrade laten gebeuren + hierna installatie opnieuw van X en Gnome. En toen...werkte het gelukkig terug. Het gebruik van de nieuwe versie van gnome is wel effekes wennen (vb. iconen toevoegen aan het menu-panel). Iedereen in elk geval bedankt voor de hulp. Word er toch telkens een stukje wijzer op.

Pagina: 1