Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:43
Hallo,

Omdat ik sinds afgelopen week bezig ben met virtuele machines, heb ik mijn RAM wat uit moeten bereiden. Ik heb mijn bestaaande 8GB 1600Mhz setje vervangen door G.Skill 16GB 2133Mhz RAM, waar op de verpakking staat dat het 'speciaal voor socket 2011' is. Mijn systeem is dan ook opgetrokken op s2011; Het mobo is een Intel DX79TO, en de CPU een i7-3820. De overige componenten die misschien van belang zijn staan bij de gekoppelde producten, hierboven ^^^^^^^^^

Ik was echter verrast dat mijn RAM volgens de bios op 1600Mhz draaide, dus ik heb in de bios aangegeven dat hij op 2133Mhz moet draaien. Verder heb ik niets veranderd. Daarna even een Memtest86+ gedraaid vanaf Hirens Boot USB, en hij vond in een klein uurtje 345 fouten. Leek me niet helemaal de bedoeling.... Toen heb ik hem terug gezet naar 1600Mhz, toen één 'pass' laten draaien in MemTest, en toen vond hij geen fouten.

Lijkt me duidelijk dat hij 2133Mhz toch niet heel leuk vind. Maar dat vind ik apart want als mijn research klopt moet 2133Mhz werken op dit bord. Mijn vermoeden is dan ook dat er iets met de voltages niet kloppen, dit heb ik allemaal standaard laten staan en dat is 1.5V. Moet dit dan omhoog? En zo ja, naar hoe veel?

EDIT: Ook heb ik op andere forums iet gelezen over XMP, wat is dat precies? Heb ik dat nodig? :S

[ Voor 3% gewijzigd door Daffie op 28-07-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Specs voor de i7 3820:
Memory type: DDR3-1066/1333/1600

Specs

Moederbord kan het aan, de CPU is de beperkende factor ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 28-07-2013 22:36 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
de cpu moet het gewoon aankunnen intel cpus kunnen veel hoger als wat er door intel aangegeven is

maar als ik zo zie aan de specs van het geheugen staat er dat het werkt op 1.6v dus zet het eens op 2133mhz met de goede timings en 1.6v en het zal waarschijnlijk werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@RaZ: Ja, je hebt gelijk... Het staat er niet bij...

Maar wat ik wel raar vind is dat op de verpakking van 't RAM staat dat het voor socket 2011 gemaakt is, en socket 1155 compatible is... Maar als ik in de pricewatch een paar willekeurige CPU's van s2011 bekijk (de 3820, 3930 en de 3970), dan gaan ze allemaal maar tot 1600 Mhz, volgens de website van Intel. Waarom staat er dan op de verpakking '2133 Mhz, made for socket 2011!'

@pummeltje: Dat klopt inderdaad, dat kan ik eens proberen. Maar wat bedoel je met 'de goede timings'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
XMP zorgt dat je heel makkelijk je ram geheugen kan overclocken.
Ipv het voltage, de timings en de frequentie manueel in te stellen, heeft het ram geheugen ingebouwde XMP profielen. Deze profielen kan je gewoon selecteren vanuit de bios zodat de instellingen meteen optimaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
wat thibai zegt zet XMP aan in de bios

maar zet eerst alles even op auto
de snelheid en timings

zet xmp aan en zet het dram voltage voor de zekerheid toch op 1.6v en het moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Hm, helaas, zie net dat dit mobo geen XMP ondersteund.
Maargoed, ik zal eens kijken naar het verhaal van pummeltje, gewoon het RAM op 2133 forcen en op 1.6v zetten. Ik zie op de website van G.Skill (http://www.gskill.com/en/product/f3-17000cl11q-16gbzl), bij tabje Specification, dat de tested latency "11-11-11-30-2N" is. Is dat dan 'de goede timings'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Lijkt me wel ja. Als je gewoon de specs overneemt en instelt zou die het moeten doen.

Het is volgens mij echt onzin dat zowel je bord als processor de 2133 niet doet, de i7-2600K die ik heb pakt dat zonder hikken of stoten. Op 1,5V red ik dat ook niet, wel op 1,55, maar ik heb denk ik een andere kit dan die van jou hierboven, daar mijn timings zijn iets als 9-11-11-31-2T. Standaard aanbevolen voltage is bij mijn kit ook 1,6V, dus daar moet ie het gewoon mee doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Okay, ik heb zojuist in de BIOS aangegeven dat het RAM 1.6v moet krijgen, en verder het volgende ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/2013-07-29%2011.46.56.jpg

Helaas binnen 30 seconden Memtest86+ al weer 10 fouten... Wat gaat hier niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh nou, misschien is je geheugen wel gewoon stuk he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geheugen kan inderdaad stuk zijn.

De geheugencontroller van je CPU support tot 1600MHz, dus ook al laat je je geheugen sneller lopen, dan is 't nog geen garantie dat het goed werkt.

Het verschil tussen 1600MHz en 2133MHz, zeker in een quadchannel config is nihil, waarschijnlijk ga je 't zelfs met geheugenbenchmarks amper kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:56:
Eh nou, misschien is je geheugen wel gewoon stuk he.
Zou kunnen... Maar hoe groot is die kans :P Op 1600Mhz werkt het wel gewoon...
Het zou goed kunnen hoor, maar kan me het niet zo goed voorstellen.

@TERW_DAN: Mja, ik heb ook niet zo'n zin om hier dagen lang over te klutsen.,.. Ik laat hem denk ik gewoon op 1600Mhz staan. Als wat jij aangeeft klopt en het snelheidsverschil is amper merkbaar dan kan ik ook prima leven met 1600Mhz :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:? 8)7 Volgens Memtest is die kans al heel groot als dat binnen 30 seconden al errors. geeft. Maar goed, negeer het inderdaad maar. Als je het geheugen op V&A volgend jaar hier verkoopt, link je dan even in je advertentie naar dit topic?

Kthnxby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Op 1600MHz kan het nog sneller zijn ook, je latency zal mogelijk lager zijn, en een lager voltage is gezonder ook. Trouwens: dit soort geheugen wil soms pas echt stabiel worden op 1,65v... wat nog wat impact kan hebben op de levensduur.

Als betrouwbaarheid je belang is (en een Intel board suggereerd dat), dan hou je je geheugen zo dicht mogelijk bij je ideale controllersnelheid. Het is soms nog sneller ook door de lagere latency!

Overigens: een betrouwbare memtest laat je 24u draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 29-07-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@ciris: Ja, want, zoals eerder gezegd (maar daar heb je dan heel per ongeluk overheen gelezen denk ik) werkt het op 1600 Mhz wel.

Als je een auto hebt, en die motor zou van 0 naar 100 in 4 seconden moeten halen, maar als je dat probeert flikkert heel je auto uit elkaar, dan ligt het toch ook niet per definitie aan het motorblok? Kan ook de versnelling zijn, of de wielophanging, of de banden, whatever.

Vind het een beetje simpel gedacht dat als 2133Mhz geheugen niet op 2133Mhz draait (en wél op 1600) dat het dan maar aan het werkgeheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:18

InFamous

excommunicado

Het kan ook goed zijn dat je geheugen controller in je CPU niet harder wil dan 1600mhz.

De Intel CPU's kunnen maximaal 160Mhz aan, alles daar boven is een overclock van de memory controller.

Als je in je screenshot kijkt dan zie je precies wat ik bedoel, je verhoogd de memory multiplier van standaard 12 naar 16 om 2133Mhz te krijgen. Dit kan de controller niet leuk vinden of de controller heeft te weinig voltage en is niet stabiel genoeg.

[ Voor 39% gewijzigd door InFamous op 29-07-2013 12:35 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je het kunt vergelijken met een auto die verkocht wordt met een maximumsnelheid van 390km/u. Ja: het kan, maar is het compatible met de infrastructuur? Nee. Kom je er sneller mee aan op je bestemming? Nee. Je komt 4 tot 5 jaar te laat aan en als je aankomt, kom je met de bus.

Verder is multiplier/geheugen al een tijdje gescheiden eigenlijk; vroeger was het inderdaad: geheugenbus * multiplier = CPU snelheid, nu is het multiplier * basissnelheid (100 meestal) = CPU snelheid. En geheugen zit daar los van. Hoewel zo veel mogelijk in-sync natuurlijk wel aan te bevelen is, hoewel er AMD APU's zijn die wel gigantisch veel baat kunnen hebben van hogere geheugensnelheden, ik zal bij een AMD APU met gebruikte IGP ook zeggen: gebruik die 2133MHz, en gebruik hem op het aanbevolen voltage, wat dus 1,65v is.

Overklokgeheugen is overigens iets van alle tijden, en ik heb het op een paar gevallen na altijd onzin gevonden. Wie herinnert zich niet de 150MHz SD-RAM moduletjes die sneller waren dan zelfs het al "te snelle" 133MHz geheugen? Of de 200MHz*2 DDR-modules terwijl de meeste KT400's (verradelijke naam toen) al moeite hadden met meer dan een 166MHz*2 module?

Nu het geheugen los staat van de CPU en zeker met de excessieve bandbreedtes van quad-channel zoals jij het hebt, is het al helemaal onzin. Liever dan lagere latencies op 1600, en een lager voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor alle reacties, ik zal hem voorlopig maar gewoon op 1600Mhz laten staan dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Waar heb je ergens gezien dat je moederbord geen XMP support heeft?
Als je dit vind ben ik zeker dat je ram wel zal werken op 2133MHz
Bij het instellen van je ram timings heb je rRPC, tRRD, tWR, ..., gewoon laten staan.
XMP zal deze timings ook juist invullen.

Deze zin komt rechtstreeks uit de Technical Product Specification:
XMP performance profile support for memory speeds above 1600MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik kon het in de BIOS nergens vinden, ik heb ook zo'n online PDF gevonden van de Intel website (waarschijnlijk bedoelen we dezelfde), maar daar staat alleen dat XMP geheugen ondersteund word, dat wil toch niet ook betekenen dat je in je BIOS de XMP profielen kan gebruiken? Of is dat wel? Kon het in ieder geval niet zo 1-2-3 vinden.

Maargoed, zal morgen nog eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Staat vaak onder (CPU) overclocking. Iets van Auto, Manual en XMP.

XMP met de rest op Auto doet alleen je RAM en soms IMC volts maar je CPU blijft stock.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1