sub-netwerk

Pagina: 1
Acties:

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag het volgende,
Wij krijgen internet van UPC, dit komt binnen op de Router/modem/wireless. Hier kan gewoon draadloos mee verbonden worden. Dit noem ik even netwerk X. Nu wil ik graag een netwerk Y, ik dacht een er beetje aan om een access point in bridge stand draadloos te verbinden met de router van netwerk X. Aan dit access point hang ik een router/wireless. Met deze router kan dan draadloos verbonden worden en ook nog bekabeld. Het is helaas niet mogelijk de router uit netwerk X te verbinden met netwerk Y via een kabel. Nu wil ik ook graag, als het mogelijk is in een redelijk simpele opstelling, dat netwerk Y gebruikt maakt van OpenDNS en eventueel dat de apparaten die verbonden zijn met X niet bij Y kunnen komen (NAS enzo).

Hieronder een simpel plaatje van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.martijnburg.nl/netwerkmap.jpg

Is dit mogelijk en welke hardware raden jullie aan voor apparaat A en B binnen netwerk Y of zijn deze te combineren?

Bedankt.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan kijken naar b.v. Engenius hardware, ik heb daar goede ervaringen mee in de situatie die jij schetst.
De engenius hardware is niet al te duur maar wel van goede kwaliteit.

Zelf gebruik ik een http://www.engeniustech.c...olarity-and-dual-antennas om de 'wireless bridge' mee op te zetten en daar hangt dan weer een switch aan. Deze zijn nu discontinued maar ik denk dat je zelf wel een geschikte kan vinden op hun website (http://www.engeniustech.com/)

Bij mij is wel het verschil dat ik van 'router->kabel(poe)->EOC2611P <>==wireless (+/- 35 meter) bridge==<> EOC2611P->(poe)kabel->Switch' ga.

Voordeel van deze apparatuur is dat er een POE adapter bij zit, je hoeft dus geen stroom in de buurt van je AP te hebben.

De standaard 'modem' wifi is nogal beperkt en 'zwak' ook zit je dan weer met de plaatsing van je modem dus ben ik voor de huidige oplossing gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door prutser001 op 28-07-2013 21:48 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

Een beetje moderne router heeft tegenwoordig een 'gast netwerk' over wifi. Gebruik dat voor 'Netwerk X' en de rest van die router voor 'Netwerk Y' en je bent klaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mart3
  • Nu online
Fiber schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:48:
Een beetje moderne router heeft tegenwoordig een 'gast netwerk' over wifi. Gebruik dat voor 'Netwerk X' en de rest van die router voor 'Netwerk Y' en je bent klaar.
Netwerk X komt binnen in de meterkast, de router van netwerk Y moet in een kamer komen waar ook bekabelde apparaten staan. Er kan helaas geen kabel van de meterkast naar die kamer getrokken worden

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Je kunt altijd nog de "kabel" via Powerline laten lopen. Je zult daarmee net zo goed snelheid verliezen als met WiFi, maar waarschijnlijk verlies je een stuk minder snelheid. Zeker als je de Powerline adapters niet in verdeeldozen stopt. Dan ben je nog steeds "bekabeld" aangesloten, en kun je de rest doen zoals Fiber aangeeft.

Ik heb persoonlijk namelijk hele slechte ervaringen met wireless bridges. Die dingen falen altijd als je ze het hardste nodig hebt. Plus dat je hele onstabiele pingtijden kunt krijgen, wat niet fijn is voor bijv. IPTV.

Also, snap ik goed dat je je televisie ook via het netwerk wilt aansluiten? Of is dit een extra aansluiting voor het smart gedeelte en loopt het daadwerkelijke beeld signaal via de "ouderwetse" coax kabel?

EDIT: Het mooiste van Powerline is nog dat je ook op andere plaatsen in huis gewoon zo'n adapter in de muur kunt steken en je hebt daar ook internet*. Dit terwijl je met WiFi goed kans hebt dat je bereik het niet haalt, zeker in nieuwere huizen met betonnen muren en vloeren is dat een risico.

* = Powerline is ook niet heilig, en kan verstoord worden doordat de ruimtes waar de adapters zijn geplaatst op andere elektrische groepen zijn aangesloten. Maargoed, dit risico heb je tot op zekere hoogte net zo goed als met WiFi natuurlijk ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Xudonax op 28-07-2013 22:02 ]

• Fiber

Fiber

mart3 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:51:
[...]

Netwerk X komt binnen in de meterkast, de router van netwerk Y moet in een kamer komen waar ook bekabelde apparaten staan. Er kan helaas geen kabel van de meterkast naar die kamer getrokken worden
De router kan prima in de meterkast blijven staan. Alleen moet je dan een verbinding naar boven maken. Wifi is daar niet geschikt voor. Weet je héél zeker dat je geen netwerkkabel kan trekken? Anders moet je aan de gang met bijvoorbeeld ethernet over coax of een powerline setje. En dan boven een switch en/of wifi accespoint neerzetten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mart3
  • Nu online
Bedankt! Ik denk dat een powerline setje dan de beste optie is om die wireless bridge te vervangen. Kan ik dan achter dit setje een router/wireless hangen die een soort eigen netwerkje vormt, andere DNS dan netwerk X. Hoe moet ik de DHCP instellen op beide routers(X,Y) om conflicten te voorkomen? Welke router en welk powerline setje raden jullie aan?

Die schermpjes zijn gewoon computers geen tv's trouwens. Beetje slecht icoontje gekozen

[ Voor 11% gewijzigd door mart3 op 28-07-2013 22:05 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd waarom je twee aparte netwerken wilt eigenlijk.

Zoals Fiber al aangeeft hebben de meeste moderne routers de optie om een gastnetwerk aan te maken wat gescheiden is van je gewone netwerk. Dus als het hierom gaat zou ik zeker aanraden om daar even naar te kijken. Als je namelijk een tweede router achter je eerste router gaat zetten, dan kom je uit met 2x NAT en dat kan een hoop problemen opleveren met bijv. online gaming. Plus dat het een hoop gedoe op kan leveren met gewoon internet wat ook niet (soepel) werkt.

Echt, als je het kunt vermijden, doe het. Het levert over het algemeen meer problemen op dan je lief is ;)

• Fiber

Fiber

mart3 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:04:
Bedankt! Ik denk dat een powerline setje dan de beste optie is om die wireless bridge te vervangen.
Kwestie van uitproberen, het blijft altijd een gok, vaak werkt het probleemloos, maar in sommige huizen absoluut niet. Bij veel winkels mag je ze terugbrengen als het niet werkt.
Kan ik dan achter dit setje een router/wireless hangen die een soort eigen netwerkje vormt, andere DNS dan netwerk X. Hoe moet ik de DHCP instellen op beide routers(X,Y) om conflicten te voorkomen?
Als het een router is die in bridge zetten en dus DHCP uitschakelen. Een wifi accesspoint voldoet ook, maar die zijn gek genoeg vaak nog duurder dan een wifi router. DNS gewoon instellen op de router beneden. Ik zou niet weten waarom je boven een andere DNS zou willen hebben dan op de router beneden.
Welke router en welk powerline setje raden jullie aan?

Die schermpjes zijn gewoon computers geen tv's trouwens. Beetje slecht icoontje gekozen

• mart3
  • Nu online
Nog even een samenvatting, de meterkast komt de kabel binnen. Hier staat het accesspoint/router wat we krijgen van UPC. Dit is een afgesloten ruimte. Hier zal alleen draadloos verbonden mee kunnen worden. Een optie is om in de afgesloten ruimte een powerline setje te hangen en andere in mijn kamer. In mijn kamer hang ik daar een accesspoint aan met wat LAN aansluitingen. In mijn kamer staan namelijk een aantal dingen die alleen met kabel verbonden kunnen worden. Ik dacht aan deze Asus RT-N15U. Het liefst gebruik ik verschillende DNS servers omdat ik OpenDNS heb ingesteld met wat filters, alleen vinden de huisgenoten dit niet zo fijn. Maar als dit niet mogelijk is zal ik dit individueel per computer moeten instellen. Wat is een goed powerline setje?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moet het aankunnen qua snelheid?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

100mbit zou leuk zijn! Kan ik de usb functies van de Asus RT-N15U nog gebruiken als ik deze als switch ga gebruiken, kabeltje van de powerline naar de lanpoort van deze router (wan leeg laten) en DHCP uitschakelen. Zodat ik er nog een printer aan kan hangen of een USB stick.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

100mbit/s kun je met carrier pigeon nog overbrengen. Tip: let op je hoofdletters, je bedoelt waarschijnlijk een factor miljard meer :o

Uitgaande dat je 100Mbit/s wilt: zet dat uit je hoofd. Onder perfecte omstandheden kun je met een "500Mbps" set 87Mbps halen. Onder gemiddelde omstandigheden haal je tussen de 5Mbps en 50Mbps, en als je pech hebt krijg je gewoonweg geen verbinding.

Geen verbinding is meestal gevolg van verschillende fases of (bij recente electrische installaties) groepen. In de meterkast heb je natuurlijk per definitie alle fases en groepen aanwezig, maar dat wil nog niet zeggen dat je stopcontact daar op dezelfde groep zit als de plek elders in huis waar je signaal wilt hebben :o

Als je 100Mbps wilt is Powerline gewoon niet geschikt. Ik zou je toch echt willen laten heroverwegen om UTP te trekken, al moet je een boorhamer huren is het goedkoper dan een shitty Powerline-setje. Wil je dat echt niet, dan zou je MoCA kunnen overwegen als alternatief wat wel >100Mbps kan halen (MoCA haalt betrouwbaar 170Mbps). Daarvoor moet je zowel in meterkast als plek waar je router A/B (ik zou maar een device nemen, niet twee) wilt plaatsen coax hebben, maar gezien kabelmodem in meterkast heb je het daar zeker, en boven heb je TV, dus vermoedelijk daar ook. Het is duurder dan Powerline, maar het is betrouwbaar en stabiel.

Oslik blyat! Oslik!

• mart3
  • Nu online
Ha, typfoutje! 20Mbit kan ik ook prima mee leven, hoeft allemaal niet heel speciaal. Ik heb een laatste vraag, ik heb dus nu de kabel in de kamer kunnen krijgen, even uitgaan van het powerline setje. Nu wil ik graag een swith met wifi, waarschijnlijk een router dus, waar ook nog een USB stick in kan zodat ik dit kan gebruiken als een soort trage NAS. Is de Asus RT-N15U hiervoor geschikt? of zijn er andere betere opties?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat wil je exact?

Switch met WiFi is dus een Access Point met meerdere Ethernet poorten. Prima mogelijk. Je kunt ook een router neerzetten, maar dat is wezenlijk iets anders - als je alles één netwerk wilt maken, wil je een AP/switch, wil je het scheiden in twee verschillende netwerken, dan wil je een router. Let wel dat ik het hier heb over IP-netwerken, niet over onderscheid op layer 1 (Ethernet vs WiFI), dat staat los van elkaar. Alles achter een router is hetzelfde netwerk of het nu bedraad of draadloos is.

Ga iig niet blind ervan uit dat powerline werkt. Zelfs 20Mbps is niet gegarandeerd, en al haal je dat, het kan onderuit knallen als vrouwlief de stofzuiger aanzet op dezelfde groep...

Oslik blyat! Oslik!

• mart3
  • Nu online
Ik ga een kabeltje wegwerken achter de plinten en zo krijg ik het wel in de betreffende kamer.

Wat ik nu zoek is dus een AP/switch, en het zou leuk zijn als er ook wat extra's mee kan zoals printer server of NAS. Gewoon iets om mee te spelen haha! Wat zijn hier opties voor?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou als je ook van alles wilt serveren een miniITX bordje met Atom (oid) CPU nemen en dat in minibehuizing stoppen. Kun je veel meer mee spelen dan met een router/AP met zooi aan meuk via kabeltjes/USB aangesloten. Als je dat niet wilt, neem dan gewoon een AP met ingebouwde switch danwel een router (je wilde toch niet dat apparaten op ene WLAN apparaten op andere konden bereiken -> router) en een losse NAS.

Veel mid/high end routers hebben USB-poorten waar je HDDs in kunt prikken enzo, maar zo lekker als een echte NAS werkt het niet bepaald.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1