Probleem met ibm m1015 SAS kaart

Pagina: 1
Acties:

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
Hoi,

Paar weken geleden een ibm m1015 gekocht om wat extra hds aan te sluiten in de NAS (freebsd systeem met zfs), maar wanneer ik de kaart erin stop, blijft hij tijdens het booten hangen op "Checking NVRAM". Als de kaart er dan weer uitgaat, dan start de NAS zonder enig probleem op.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Heb BIOS al terug op defaults gezet, al geflasht naar nieuwste versie, al geprobeerd met HD aan te sluiten aan de m1015, geprobeerd met alle andere HDs losgekoppeld, vanalle dingen uitgeschakeld in bios (com, lpt, audio, ...), ecc uitgeschakeld, ... maar niets schijnt te werken.

Moederbord is een Asus M3A76-CM, er zit 8 GB DDR2 ECC op, aangesloten aan kwalitatieve voeding, kast is voldoende gekoeld.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-01 09:08
Al geprobeerd om m1015 zelf te voorzien van nieuwe firmware?

• goudviske.be
Zit een nieuwe firmware op (it mode)
kaart heeft ook +/- een week in NAS gezeten zonder probleem, tot ik zaterdag ineens problemen had om NAS op te starten, Dan vanalles zitten proberen en eens de SAS kaart eruit was ging het terug goed.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kun je eens kijken of je het checken van de bios van de SAS kaart kunt overslaan?
Ik heb het bij mij ook icm een ASUS bord en een RocketRaid kaart. Als die boot, dan gaat hij het BIOS van de kaart in om het een en ander te checken, vervolgens springt hij terug naar het bootproces en komt er een blinkend cursortje te staan in de linker bovenhoek. Dat kan ik voorkomen door, als het BIOS van de kaart gechecked wordt, gelijk op End toets te drukken en dan loopt het hele bootproces wel door.

Er is al eerder over geklaagd bij RocketRaid en ASUS en zij wijzen naar elkaar. RocketRaid heeft helaas geen bios meer vrijgegeven die dit zou oplossen.

Mogelijk is dit ook een euvel van jouw kaart icm het ASUS bord.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• goudviske.be
waar zet je zoiets dan uit? in de bios van het ASUS moederbord? of ergens in de config van de SAS kaart?
begrijp wat je bedoelt maar zou niet direct weten waar ik zoiets kan uitzetten

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, ik heb het nooit kunnen uitzetten. Ik moet dus altijd aanwezig zijn om de server te rebooten, even wachten tot het juiste moment, op End drukken en dan kan ik weer verder met luieren. Geen echt fijne situatie als je server regelmatig reboot, maar ik ben er te lui voor om er een goede oplossing voor te zoeken of een andere kaart (meer kosten) te zoeken die wel compatible is met het mobo. Heb je al gezocht op issues met jouw kaar icm jouw mobo?

• goudviske.be
Geeft die dan een soort melding weer, press End to ....
zoiets zie ik nl niet passeren.

verder nog geen dingen gevonden mbt moederbord en ibm kaart, misschien ook niet zo'n veel gebruikte combinatie...

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik heb deze kaart niet, maar ik heb met mijn RocketRAID kaart een soortgelijk issue gehad. Ik kon dan doorbooten door op <end> te drukken bij het BIOS scherm van de RocketRAID kaart. Uiteindelijk heb ik dat weg kunnen halen door INT13 support uit te schakelen bij een firmware upgrade. Misschien is dit ook mogelijk voor de IBM M1015.

Luctor et Emergo || specs

• goudviske.be
bij de m1015 zie ik niets van End, ik kom ook niet in de configuratie pagina van de kaart (toch niet op deze pc), ga ik morgen eens in een andere pc proberen. Wanneer het menu wordt aangeroepen zegt hij iets van "will open after initialisation", maar ik veronderstel dat de stap "checking nvram" binnen die initialisatie valt, of ervoor zelf.

Heb geprobeerd op verschillende tijdstippen op END te duwen, maar de m1015 toont niets van bericht ofzo, denk niet dat daar iets mee te doen valt

Edit: Op andere pc geprobeerd, config utility opent zonder problemen, pc boot ook zonder problemen, kaart zelf is in orde

[ Voor 11% gewijzigd door goudviske.be op 01-08-2013 09:59 ]

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dan lijkt het op een combinatie tussen het moederbord en de kaart. Wel vervelend. Ander moederbord plaatsen?

Pagina: 1