Geheugenmodules bij Asus P9-X79

Pagina: 1
Acties:

• BarttjeR
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wil komende week een nieuwe computer kopen, heb hieronder een lijst samengesteld.
Ik twijfel alleen nog over het geheugen.

Ik heb nu 2×8Gb DDR3, maar misschien is het met de combinatie die ik nu heb beter om 4×4Gb te gebruiken?
http://tweakers.net/price...ce-cmz16gx3m2a1600c9.html
http://tweakers.net/price...ce-cmz16gx3m4a1600c9.html

Ik weet niet helemaal zeker hoe dit zit. PC wordt gebruikt voor gamen.

Kan iemand mij daar duidelijkheid in geven? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 262,45€ 262,45
1Asus P9-X79€ 213,-€ 213,-
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 378,60€ 378,60
1Antec VSK-4000E€ 26,04€ 26,04
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 20,95€ 20,95
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 124,58€ 124,58
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 73,89€ 73,89
1Intel 520 120GB€ 121,50€ 121,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,01

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kunt misschien beter even wachten op de ivy bridge-e serie.. Trouwens neem een betrouwbaardere voeding van bijvoorbeeld seasonic.

4x4 of 2x8 maakt in principe niets uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Teun. op 28-07-2013 17:50 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Teun. schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:49:
Je kunt misschien beter even wachten op de ivy bridge-e serie.. Trouwens neem een betrouwbaardere voeding van bijvoorbeeld seasonic.

4x4 of 2x8 maakt in principe niets uit.
bij de X79 chipset wel, deze heeft een Quad-channel geheugencontroller, ipv dual channel. of je 't verschil gaat merken is trouwens een ander punt.
wat is eigenlijk je reden om voor s2011 te gaan voor gamen? daarin is een 3820 niet zo heel veel sneller dan een s1150 haswell 4670k namelijk. vooral de budget kast vind ik dan wat raar bij de rest van 't systeem :? idem voor de CPU-koeler.

als 't echt puur voor gamen is; is 16gb veel te veel :P

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:04:
[...]

bij de X79 chipset wel, deze heeft een Quad-channel geheugencontroller, ipv dual channel. of je 't verschil gaat merken is trouwens een ander punt.
wat is eigenlijk je reden om voor s2011 te gaan voor gamen? daarin is een 3820 niet zo heel veel sneller dan een s1150 haswell 4670k namelijk. vooral de budget kast vind ik dan wat raar bij de rest van 't systeem :? idem voor de CPU-koeler.

Ik denk toch niet dat je dat verschil zult merken tenzij je benchmarks doet..

• BarttjeR
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! :)
NLBUURMAN schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:04:
[...]

s2011 is nieuwer, een meer aangelegd voor toekomst... Heb het systeem vooral in elkaar gezet op het moederbord en videokaart, verder alles met een redelijke prijs.. Maar kan hier en daar natuurlijk nog wat aanpassen.. Budget is 1000 - 1500 euro.. Maar hoe goedkoper, hoe mooier natuurlijk :P

16Gb is idd wat veel voor gamen.. 8Gb daarin tegen is wel gangbaar, maar wil geen swap geheugen gebruiken... 16Gb lijk me dan gewoon prima voldoende toch? :P
Teun. schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:15:
[...]

Ik denk toch niet dat je dat verschil zult merken tenzij je benchmarks doet..
Ik hoorde dat het wel degelijk verschil uitmaak, maar ik dacht het toch even na te vragen hier..

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 16:41
Socket 2011 nieuwer? De huidige generatie s2011 is net zo oud als Ivy Bridge dat nu is, en is net zo aangelegd voor de toekomst als socket 1155 dat was. Oftewel, daar gaan enkel Sandy Bridge-E en Ivy Bridge-E op passen. Haswell-E schijnt de 2011 socket ook te gebruiken, maar dit werkt volgens de huidige geruchten niet samen met de huidige serie moederborden/chipsets. Daar schiet je dus ook niets mee op volgens mij :)

En over je punt van geen pagefile/swap gebruiken, in ieder geval Windows vereist de aanwezigheid hiervan eigenlijk. Een mooi voorbeeld is Adobe producten welke zonder pagefile/swap bijzondere foutmeldingen gaan geven. En er zijn vast wel meer programma's die de aanwezigheid hiervan zeer op prijs stellen, dus de volledige afwezigheid hiervan lijkt me niet echt een geschikt doel ;) Je kunt natuurlijk wel proberen om het gebruik hiervan te minimaliseren, en dan kan ik de 16GB RAM goed begrijpen ja.

Dit is trouwens niet bedoeld om je build af te kraken, ik zit zelf namelijk ook een socket 2011 systeem te overwegen. En het heeft zeker wel zijn doelen, maar ik weet niet zeker of gaming nu echt een van de dingen is waarin het uitblinkt. Tenzij je 3 way crossfire/SLI wilt draaien natuurlijk :P

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 10:22
Als je voornaamste doel is om te gaan gamen zou ik geen S2011 setup nemen, koop dan beter een Haswell. Zo'n processor/mobo combinatie is alleen interessant als je de extra features nodig hebt, zoals quad channel geheugen of de extra PCI-e lanes (plannen voor 3 of 4 videokaarten?).

Je betaalt nu onnodig veel voor iets dat je niet nodig hebt; lijkt me zonde. En als antwoord op je vraag: ja, als je voor een 3820 gaat zou ik 4 stroken RAM gebruiken omdat je alleen dan alle 4 geheugenkanalen kunt gebruiken (die je voor gamen volgens mij niet nodig gaat hebben, maar het is de enige goede reden om dit platform te nemen als je voor een quad-core kiest).

• de_netwerkbeheerder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08-2024
En over je punt van geen pagefile/swap gebruiken, in ieder geval Windows vereist de aanwezigheid hiervan eigenlijk. Een mooi voorbeeld is Adobe producten welke zonder pagefile/swap bijzondere foutmeldingen gaan geven. En er zijn vast wel meer programma's die de aanwezigheid hiervan zeer op prijs stellen, dus de volledige afwezigheid hiervan lijkt me niet echt een geschikt doel ;) Je kunt natuurlijk wel proberen om het gebruik hiervan te minimaliseren, en dan kan ik de 16GB RAM goed begrijpen ja.
Vraag me af waar je dit precies vandaan haalt, omdat ik zelf dus idd 16 GB ram draai en 0,0 pagefile heb.
Ik gebruik diverse adobe producten. Bijvoorbeeld Photoshop. Diverse andere apps onder Adobe Air. Diverse games en ik heb nergens last van.

• de_netwerkbeheerder
Waarom neem je niet gewoon een Gryphon boardje. 2 x 8 GB.
Heb je gelijk een Haswell chipset met 6x stata600 en 6x USB 3.0 wat je zo graag wil ;-) .

Het verschil met 4 channel of 2 channel zul je idd weinig van merken, tenzij je maar 2 channel gebruikt in een 4 channel moederboard. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door de_netwerkbeheerder op 29-07-2013 16:33 ]

• BarttjeR
  • Niet online
Mijn vraag is beantwoord, super bedankt allemaal!

Ik denk dat ik inderdaad toch even een andere setup ga maken :)

Cheers!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:00

ChillPascal

In the end...

Je zou inderdaad beter andere keuzes moeten maken naar mijn mening.
Je kiest een duur/high end socket welke je wil in een kast van nog geen 3 tientjes wil stoppen en wil koelen met een 92mm fannetje.

Zoals hierboven al aangegeven, ga voor een Haswell setup en kies degelijke componenten van goed aangeschreven merken!

• de_netwerkbeheerder
Als het goed is komen vandaag of morgen de C2 versies uit. De bug in de eerste versie is not a big deal, maar toch...
Bug:
http://nl.hardware.info/n...-de-22-geteste-usb-drives
Fix:
http://nl.hardware.info/n...en-op-in-prijsvergelijker
Pagina: 1