Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

15" HD haswell ultrabook?

Pagina: 1
Acties:

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
In juni was ik van plan een laptop te kopen toch maar even gewacht op de haswell processoren,
na een tijdje zoeken valt het me een beetje tegen qua budget en heb ik maar één laptop gevonden die voldeed aan mijn eisen. De haswell is eigenlijk niet verplicht.

Eisen:
-Maximaal 1000 euro.
-(Haswell)
-15" scherm
-Niet te zwaar (max 2.3-2.4kg)
-1600x900 maar het liefst 1920x1080
(-SSD)

Verder ga ik de laptop gebruiken voor studie, wat matlab berekeningen, programmeren en als hobby een beetje illustrator/photoshop. Hij hoeft dus niet zeer krachtig te zijn maar een i5 lijkt me wel een goed minimum. Oja, een filmpje op zijn tijd zal ik ook wel gaan kijken, ik wil graag mijn 24" scherm er aan hangen via een HDMI kabel.

Resultaten via pricewatch en wat ge-google:
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii

De acer heeft een HD 15" scherm, 2.2kg, haswell, SSD+HDD, 1920x1080... perfect zou je zeggen?

In juni bleek de Sony Vaio SVS15 het beste te zijn voor me, stel dat iemand dus een vergelijkbare laptop weet maar goedkoper dan hoor ik het heel graag. Maar voor als nog is de vaio SVS15 na 3 maanden nog steeds de beste in het segment (imo)..

Bij voorbaat dank, Dennis

[ Voor 24% gewijzigd door dejoma op 05-08-2013 20:10 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

-Touchscreen (i.v.m. Windows 8 lijkt me dit een must
waarom lijkt je dit een must?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• dejoma
Stef602 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:40:
[...]
waarom lijkt je dit een must?
Ik heb het een en ander gelezen over de interface en dat je zonder touchscreen toch echt veel functies laat liggen.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24
Die U4200 is wel een langzame haswell cpu. Ook lekker zuinig, maar goed.

En touch op een notebook, ik heb er heel wat voorbij zien komen, en na 3 minuten gebruik je het niet meer. Misschien moet ik eens op zoek gaan naar apps / programma's waar het goed uit de verf komt, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Bijvoorbeeld foto's swipen, dat doe ik net zo makkelijk met het touchpad. Sowieso, nu ben ik geen klein kindje meer, maar vette vingers op je touchscreen doe je denk ik weinig tegen.

Het probleem met je gewichtseis, is dat je eigenlijk alleen maar uitkomt op ultrabooks, met een core i5 3337u of de nieuwe 4200u haswell-cpu's.

Rek je die eis iets op, kom je bijvoorbeeld ook uit op deze laptop: pricewatch: Toshiba Satellite P50-A-12P

Met dus een dikke quadcore-cpu, die rondjes draait om die u-cpu's. Erg handig in photoshop en matlab.

Rek je de gewichtseis nog iets verder op, kom je uit bij een http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/pd

Ga je dan voor de 900 euro-versie met quadcore, of 750 euro versie met relatief snelle dualcore (snel tov die u-cpu's) en dan gooi je de vip-korting (10%) eroverheen, dan heb je voor een pak minder geld dan 1000 euro een hele mooie laptop.

[ Voor 19% gewijzigd door Marc Rademaker op 28-07-2013 17:27 ]

• dejoma
@Marc Rademaker

De Toshiba bevalt me op zich wel, een betere CPU en iets zwaarder. Maar hoe zit het verder met de accuduur van dit model? Naar wat googlen zie ik al wat reacties met:"i7 processor vreet de accu zo leeg"

P.S. ik zie dat de toshiba maar 900 euro is ipv 950.

[ Voor 11% gewijzigd door dejoma op 28-07-2013 20:03 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
josephusmarinus schreef op zondag 28 juli 2013 @ 19:55:
@Marc Rademaker

De Toshiba bevalt me op zich wel, een betere CPU en iets zwaarder. Maar hoe zit het verder met de accuduur van dit model? Naar wat googlen zie ik al wat reacties met:"i7 processor vreet de accu zo leeg"

P.S. ik zie dat de toshiba maar 900 euro is ipv 950.
Ik heb er geen review over gezien (/kunnen vinden), maar wat ik las is dat het apparaat inderdaad geen geweldige batterijduur heeft. Het is een 4 cellige batterij, i.c.m. een 47W processor is dat ding inderdaad snel leeg.

Aan de andere kant moet Haswell de processor zuinig kunnen laten werken in idle e.d. Aan de andere kant was Ivy Bridge quad-core 45W (+2W voor energiegebruik controller oid), en de nieuwe Haswell quad-cores zijn 47W totaal. Misschien dat hij in idle minder verbruikt, maar ik heb nog nergens een test op dat gebied gezien.

Haswell lijkt (op het moment) zuinig te zijn met de nieuwe ULV's (Ivy was 17W + 2W en Haswell is 15W totaal), maar de gewone processors lijken niet bijzonder zuinig te zijn geworden...

Verwijderd

DGonlag2 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:39:
Ik heb er geen review over gezien (/kunnen vinden), maar wat ik las is dat het apparaat inderdaad geen geweldige batterijduur heeft. Het is een 4 cellige batterij, i.c.m. een 47W processor is dat ding inderdaad snel leeg.
Ik heb ook nog geen reviews gezien. Laptops van toshiba zijn over het algemeen niet zo denderend, laptops waar geen reviews van zijn zijn eigenlijk altijd af te raden.
Aan de andere kant moet Haswell de processor zuinig kunnen laten werken in idle e.d. Aan de andere kant was Ivy Bridge quad-core 45W (+2W voor energiegebruik controller oid), en de nieuwe Haswell quad-cores zijn 47W totaal. Misschien dat hij in idle minder verbruikt, maar ik heb nog nergens een test op dat gebied gezien.
De 2 watt extra is voor de VRM's die tegenwoordig op de chip zitten.

Haswell is idle zuiniger, maar dat zegt niets. Je moet naar de platform power consumption kijken, niet naar enkel de chip. Ik had vroeger een pentium 4 3.06 Ghz HT laptop, de meest onzuinige CPU die je destijds kon kopen. Maar die ging langer mee als een van MSI's laptops met een haswell CPU.
Haswell lijkt (op het moment) zuinig te zijn met de nieuwe ULV's (Ivy was 17W + 2W en Haswell is 15W totaal), maar de gewone processors lijken niet bijzonder zuinig te zijn geworden...
Het TDP heeft niets te maken met de zuinigheid.

Ik snap niet waarom mensen per se een haswell processor willen. Haswell heeft de potentie om zuiniger te zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De accuduur wordt voor 99% bepaald oor de moeite die de fabrikant erin heeft gestoken om hem zuiniger te maken, niet door de gebruikte chip.

• dejoma
Ik snap niet waarom mensen per se een haswell processor willen. Haswell heeft de potentie om zuiniger te zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De accuduur wordt voor 99% bepaald oor de moeite die de fabrikant erin heeft gestoken om hem zuiniger te maken, niet door de gebruikte chip.
Het hoeft ook niet per se, maar als er met mijn eisen een zuinigere laptop is met dezelfde/lagere prijs dan krijgt die uiteraard mijn voorkeur.

(Zuingere laptop = zo lang mogelijke accuduur)

[ Voor 5% gewijzigd door dejoma op 28-07-2013 22:09 ]

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Ik heb ongeveer dezelfde eisen en ben ook een tijdje wat aan het rondkijken. Zoals je zelf aanhaalde, was de Sony S15 eigenlijk dé perfecte notebook. Licht, dun, full-voltage, sterke accu... Ik kan de keuze van Sony om 'm geen waardige opvolger te geven niet begrijpen.

De Toshiba P50 die hier aangehaald werd leek me ook interessant, maar er zit maar een 4-cell accu in die , als ik het me goed herinner, niet (!) vervangbaar is. Toshiba zelf geeft maar een accuduur van 3.5 uur op. Het is trouwens ook qua formaat niet echt een ultrabook meer.

Een andere kandidaat die op m'n lijstje stond is de HP envy 15t-j000 (en dan de versie met i7, of een ander typenummer dan 000, en touchscreen uitvoeringen staan bekend onder "touchsmart" ipv "envy"). Nog niet goed te vinden in de pricewatch, maar in de VS al wel goed verkrijgbaar en begint in Europese/Nederlandse webshops te verschijnen. Deze laptop lijkt op het eerste zicht ook wel leuk, alleen opletten dat het scherm écht brak is. Het is een Chi-Mei scherm met beroerde kwaliteit, ookal koop je 'm met 1080p panel. Voor de rest zijn er hier en daar nog wel issues met de laptop zoals een scherm dat helemaal niet ver open kan, slecht gebalanceerd gewicht etc.

De aankomende Asus N550 is ook wel leuk, alleen wel wat dik en zwaar misschien. Zijn voorganger, de N56, had nog een prijs die in je budget zat maar het ziet er naar uit dat de Asus N550 bij zo'n 1000 euro zal beginnen. (adviesprijs is afaik 1099 euro)

Asus heeft ook een lichtere en dunnere versie van hun N serie gemaakt, namelijk de Asus U500, maar die is zowat het dubbele van je budget, en heeft Ivy Bridge.

En blijkbaar had je net als mij gehoopt dat Haswell wat nieuwe, betere en dunnere laptops zou brengen. Ik had eigenlijk gehoopt op een quadcore model zonder dedicated GPU omdat die van Haswell toch al redelijk krachtig is en ze zo de laptop dunner zouden kunnen maken. Helaas blijven fabrikanten graag ULV processoren gebruiken. (en ze steken er graag nog een optische drive in).

• dejoma
Ik denk dat ik de laptop gevonden heb: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-74508G50aii

Haswell quadcore, 1920x1080, 2kg, en 6.5 hour battery. 899 euro :-)

Verwijderd

Dat is een trage dualcore. Waar je vandaan haalt dat de accuduur 6.5 uur is wil ik ook wel weten, de website van de fabrikant is niet te vertrouwen in dat opzicht.

• dejoma
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 11:33:
Dat is een trage dualcore. Waar je vandaan haalt dat de accuduur 6.5 uur is wil ik ook wel weten, de website van de fabrikant is niet te vertrouwen in dat opzicht.
Oh ik zie dat het een duo core is, ik dacht dat alle i7's eigenlijk quad waren.
En over de accu, ik lees verschillende dingen: 6-cell Li-ion battery (4 hours) en acerwinkel.be zegt 6.5 uur

edit: maar voor als nog, met enkel wat geprogrammeer, af en toe een filmpje, een paar matlab berekeningen en soms wat ge-photoshop hoef je niet meer dan zo'n processor te hebben toch? Volgens mij zal hij wel voldoen aan mijn eisen.

[ Voor 33% gewijzigd door dejoma op 30-07-2013 11:43 ]

Verwijderd

Ja het zal wel voldoen, maar waarom dan de onbekende acer in plaats van de sony S15 welke zich nu al 10x bewezen heeft, met een GT 640 komt, en i7 4500U < i5 3230M.

Die 6.5 uur komt van de site van de fabrikant af. Ik heb ooit een notebook gezien waarbij acer een accuduur van 7.5 uur claimde en een reviewsite een accuduur van 4 uur... Geloof nooit de fabrikant.

• dejoma
Ik vind het gewoon heel raar dat er na 3 maanden met alle nieuwe processoren en dergelijke er nog geen enkele fabrikant in is geslaagd om het model van sony te verslaan qua specs en prijs.. En daarom vind ik het moeilijk om voor de sony te gaan maar als dat echt en nog steeds de beste keus is, het is een prachtige laptop verder.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24
De i7 4500U doet nauwelijks of niet onder voor de i5 3230M. De GT 720M is wel langzamer dan de 640M LE, maar met beide is gaming redelijk out of the question. Je zult flinke concessies moeten doen qua instelling en resolutie.

Accutijden van fabrikanten kun je inderdaad niet vetrouwen. Die testen vrijwel altijd met het beeldscherm op 100nits (praktisch uit dus). Ik vind het feit dat de Acer zich nog niet bewezen heeft niet meteen doorslaggevend. Acer heeft zich in het algemeen redelijk goed bewezen met de V3, V5 en V7-serie het afgelopen jaar. Kwalitatief een stuk beter dan wat ze voorheen maakten.

En hij is 100 euro goedkoper, en iets lichter. En de ingebouwde gpu van de U4500 is relatief krachtig en toch zuinig. Prima om Diablo 3 mee te spelen bijvoorbeeld.

Verwijderd

Marc Rademaker schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:08:

Acer heeft zich in het algemeen redelijk goed bewezen met de V3, V5 en V7-serie het afgelopen jaar. Kwalitatief een stuk beter dan wat ze voorheen maakten.
Dat zal best, maar zijn daar ook bronnen van? Gezien de enorme hoeveelheid laptops tegenwoordig met suffe issues als slechte koeling, luidruchtige fans en dergelijke raad ik bijna altijd laptops af waar geen reviews van zijn.

• dejoma
Maar hier uit kan ik half concluderen dat de SVS15 nog steeds het beste is?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
josephusmarinus schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:11:
Maar hier uit kan ik half concluderen dat de SVS15 nog steeds het beste is?
Voor de eisen van de TS wel...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Zijn die "orange gate" problemen ooit verholpen bij die SVS15?

• dejoma
Didyoumeetmax? schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:29:
yep

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Didyoumeetmax? schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:29:
Gelukkig al een hele lange tijd...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 08:29
Is die i7 4500U (vd Acer Aspire V5) nou echt zo traag met z'n 1,8GHz? Voor die prijs (679,-) heb je een heel beste laptop volgens mij... Of moet je als je de komende 3 jaar vooruit wilt echt een quadcore 2,4GHz aanchaffen? Het verbaast me dat zoveel nieuwe laptops (ook de Aspire V7 en bijv. de Asus Zenbook UX52) dan met trage processoren geleverd worden... Ik tik dit overigens op een Dell Studio 1555 uit 2009 met een Core Duo @ 2,4GHz... is de techniek in al die tijd zo weinig vooruit gegaan of mis ik iets? :P

Verwijderd

Waar zie jij een laptop met i7-4500U voor €679?

• habermas
zie em nu ook niet (meer) :D ik hou al een tijdje een excel bij met een shortlist en daar stond deze voor 679,- maar dat was dus of een typo, of een hij is in de afgelopen dagen omhoog gegaan...

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:15:
Waar zie jij een laptop met i7-4500U voor €679?
Check de prijshistory even: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-74508G50aii

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• habermas
maar om nog even terug te komen op mijn vraag: ga ik er qua processorkracht op achteruit als mijn 4 jaar oude Dell Studio met een 2,4GHz Core Duo inruil voor een van bovenstaande nieuwe exemplaren (Zenbook, Aspire) of zijn die processoren niet te vergelijken?

EDIT: loop zojuist tegen de pricewatch: Acer Aspire V3-571G aan: i7 3630QM @ 2,4GHz (quadcore), 1920x1080 en 8GB... Nou weet ik niet hoeveel kwaliteit je inlevert van een S7 naar een S3 maar dit lijkt me een goed alternatief?

[ Voor 38% gewijzigd door habermas op 07-08-2013 00:04 ]

Pagina: 1