Nieuw glasvezel aangelegd door reggefiber in Soest, maar...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07 22:38
Nieuw glasvezel aangelegd door reggefiber in Soest, maar...

Dit begrijp ik niet. Het blijkt dat de 500 mbit abonnementen niet afgenomen kunnen worden omdat het netwerk dat niet ondersteund. Kan iemand uitleggen wat hier het beleid achter is?

Als je iets aanlegt voor de toekomst dan zorg je er toch voor dat je het met de nieuwste technologie van dat moment doet? Waarom kan ik een dergelijk abonnement in een andere stad wel krijgen, terwijl het hier gloednieuw is aangelegd?

En Terzijde.... als je dan kijkt naar de logistiek van de aanleg. Wat een giller. Voordat ik mijn glasvezel verbinding had zijn er drie monteurs langs geweest in het reguliere proces. Wat een bureaucratie! Wat een kosten. Misschien zou een efficienter proces de kosten van een beter modem kunnen rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:00
Soest is groot en ik weet dus ook niet precies waar je woont, maar in sommige delen van soest ligt al jaren (sinds 2004?) glasvezel. Ik kan me voorstellen dat deze netwerken gelijkwaardig worden gehouden.
Verder wordt er nog maar zelden gigabit-apparatuur uitgerold, die nodig is voor snelheden >100Mbps. Waarom? Geld waarschijnlijk. Is dat kortzichtig? Ja dat is het zeker, maar helaas is dat wel de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Wat is je vraag nou eigenlijk precies...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:25

thof

FP ProMod
Wat ik wel eens gehoord heb is dat de oudere POP's op 100 Mbit connectie zitten, maar dat alle nieuwe POP's op 1 Gbit zitten. 10, 40 of 100 gbit zou ook mogelijk moeten zijn, maar dat is kosten technisch nog niet rendabel.

Het zou dus kunnen zijn dat je op een oude POP zit, of dat de providers het nog niet aan (willen) bieden in Soest... Heb je het al eens aan de providers gevraagd hoe het beleid is en waarom het niet beschikbaar is?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52706

Ik woon in Dordrecht en ben ook eens aan de gang geweest met de vraag waarom er vanaf diverse kanten maar geroepen wordt dat Glasvezel de toekomst is en verkopers etc. het vaak hebben over superieure kwaliteit en toekomst zeker.

Zo kwam ik er pas - nadat ik glasvezel had liggen - achter dat mijn snelheid beroerd was om of nabij de 72Mbit download. Toen mijn Recorder een opname stopte (van een HD zender) ging de snelheid plots omhoog en toen de ontvanger uitging was het plots rond de 97Mbit/s. Wat bleek, IPTV wordt van de volle 100Mbit die het modem aan kan afgetrokken waardoor je dus in de praktijk veel lagere snelheden kunt/zult halen dan wat men communiceert.

Toen ik Glashart hiermee confronteerde werd ik verwezen naar de ISP, de ISP gaf aan dat de POP niet geschikt is en ik daarvoor naar Glashart moest. Je raadt het al, geen van de partijen neemt hierin de verantwoordelijkheid en wijst elkaar aan. Als laatste kreeg ik dan toch het verlossende woord, de hele meuk is van KPN (ITNS) en dus moet KPN (ITNS) de poorten in de POP's vervangen met Gbit poorten. Vervolgens moet deze partij monteurs uitsturen om de glasvezelmodems te vervangen. Al met al een kostbare aangelegenheid.

Van toekomst is dus vooralsnog zeer zeker geen sprake, het voordeel is hooguit een hogere upload maar verder zie je dus zekers geen verbeteringen. Waar men dus superieur vandaan haalt, hogere/betere/gegarandeerde snelheden etc is mij tevens ook de vraag.

of wel @oks het is voor velen een vraag, maar KPN ITNS een weet... feit is wel dat ze mij kenbaar maakte dat binnen 2 jaar de oude poorten en glasvezelmodems (a 100Mbit) zeker niet gaan vervangen. Waarmee je er dus vanuit kunt gaan dat je qua download, aanbod aan TV zenders etc. nog altijd bij kabelboeren beter uit bent.

Afbeeldingslocatie: http://home.vodafonethuis.nl/stadspolders/kpn.jpg

ISP's maken echter veelvuldig gebruik van White Label diensten zonder gebruik van eigen apparatuur. Dit deel wordt beheerd door "KPN ITNS". KPN ITNS dient dus de poorten en modems te vervangen. KPN ITNS zegt enerzijds dat ze hier niet voor verantwoordelijk zijn maar de ISP's. En anderzijds spreken ze over het feit dat binnen korte tijd (2 jaar) deze apparatuur niet zal worden vervangen

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 52706 op 28-07-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

Anoniem: 52706 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:51:

ISP's maken echter veelvuldig gebruik van White Label diensten zonder gebruik van eigen apparatuur. Dit deel wordt beheerd door "KPN ITNS". KPN ITNS dient dus de poorten en modems te vervangen. KPN ITNS zegt enerzijds dat ze hier niet voor verantwoordelijk zijn maar de ISP's. En anderzijds spreken ze over het feit dat binnen korte tijd (2 jaar) deze apparatuur niet zal worden vervangen
De apparatuur in de POP is niet van KPN ITNS maar van KPN Wholesale voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Klopt, die verkopen het volgensmij onder ODF Access aan de ISPs

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oks
Dank voor de reacties,

Het lijkt er dus op dat ik over een jaar maar weer terug naar ziggo ga, want de glasvezel markt beweegt niet echt... Temeer omdat de meeste providers allemaal merknamen van KPN zijn geworden. En onze fijne regering dat vanuit concurrentie overweringen helemaal geen probleem heeft gevonden. Je moet dus als klant dan maar weer stemmen met de voeten om de bedrijven duidelijk te maken dat je niet achterlijk bent. Afin het zij zo...

@KPN wordt eens wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oks
Update 2016: Het glasvezelnetwerk is nu wel geupdate naar dit snellere netwerk van 500 mbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
Update 2017: ;) Bij een paar kleine(re) providers kan het al tot 1000 Mbps. :)

En dat zou bij KPN enzo ook wel kunnen. Want om die 500 Mb te kunnen leveren
zijn het wel Gigabit poorten geworden. Maar de grote providers doen dit (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:58
Nee, doen ze inderdaad niet. Heb er 3 jaar geleden nog met iemand van Reggefiber over gesproken en die gaf toen aan dat het technisch mogelijk was (liepen ook pilots), maar dat het te instabiel werd geacht en bovendien onnodig.
Ik vermoed dat het laatste nog steeds het geval is, want waarom 1Gbit met alle apparatuurkosten die erbij horen aan gaan bieden als het niet nodig is, waarschijnlijk weinig afnemers gaan krijgen en dus relatief duur is voor de ISP om aan te bieden (ivm. afschrijving en supportkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfrm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-12-2024
Heb je in Soest Jonaz overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jeroenmuzikant schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:21:
Update 2017: ;) Bij een paar kleine(re) providers kan het al tot 1000 Mbps. :)

En dat zou bij KPN enzo ook wel kunnen. Want om die 500 Mb te kunnen leveren
zijn het wel Gigabit poorten geworden. Maar de grote providers doen dit (nog?) niet.
Wat ik van KPN heb begrepen, en wat er waar van is durf ik niet te zeggen - het zou kunnen, kunnen ze wel 1GBit aan. Bij glas zie je vaak ook dat het modem gewoon met gbit full-duplex verbonden is.

Ze gaan maar tot 500, om warmteontwikkeling tegen te gaan. Als je zo'n centrale instapt of een wijkkast is het vaak al erg warm; en dan zeker op het glas gedeelte. Airco kan niet, want teveel herrie; dan worden omwonenden boos.
Gezien er nauwelijks mensen zijn die een gbit willen, laat staan nodig hebben, vonden zij het een beter plan om voor nu tot 500MBit te gaan; en niet hoger.

In hoeverre t waar is weet ik niet. Het zou best kunnen, in de zomer gaan sommige wijkkasten al rustig een uurtje met de deur open. Toch met vernieuwde technieken zou je niet perse verwachten dat warmeontwikkeling een groot probleem moet zijn; en dan is de vraag hoe groot t verschil is in warmteontwikkeling, doch zal dat ook onderhevig zijn aan hoeveel mensen uberhaupt een gigabit willen. Ik ben de enige in de wijk hier met 500/500, dan kan 1000/1000 er ook wel vanaf lijkt me. :P Maar goed.
Dat kleine partijen het dan wel (beperkt) kunnen kan afhangen van de infra; KPN kan niet enkel glas in zo'n kast proppen maar zit veelal ook nog met DSL. Dat ontwikkelt ook warmte, et cetera.

Het kan een plausibel verhaal zijn, misschien is t gewoon geleuter.
Wie weet. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
Pops hebben gewoon airco hoor en heeft niks met warmte te maken. Deuren worden ook niet opengezet want na 30 seconden meen ik zal het alarm afgaan 😅.

De reden dat kpn geen gbit aanbied is heel simpel de vraag is waarschijnlijk dermate laag dat de kosten te hoog zijn. Ik denk dat hooguit 2% van de glaslijnen van kpn klanten 500/500 is en ja waarom zou je uberhaupt zulke snelheden nodig hebben ? Tenzij je natuurlijk servers host ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Niet allemaal, en een technician kan t alarm uitzetten natuurlijk :P

Zo'n hoge up/download is echt hemels als je veel 4K materiaal moet uitwisselen :)
Hoe hoger de snelheden hoe beter :P En wat andere voordeeltjes. :) 500MBit scheelt al enorm veel tijd (en dus geld ;)) in vergelijking met de "30MBit" (tenzij het druk is) bij Ziggo natuurlijk. Maar ik zou geen nee zeggen tegen nog hogere snelheden :D

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
Jan-man schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:18:
Pops hebben gewoon airco hoor en heeft niks met warmte te maken. Deuren worden ook niet opengezet want na 30 seconden meen ik zal het alarm afgaan 😅.

De reden dat kpn geen gbit aanbied is heel simpel de vraag is waarschijnlijk dermate laag dat de kosten te hoog zijn. Ik denk dat hooguit 2% van de glaslijnen van kpn klanten 500/500 is en ja waarom zou je uberhaupt zulke snelheden nodig hebben ? Tenzij je natuurlijk servers host ofzo.
pops hebben idd gewoon alarm. En ja, als de deur iets te lang open staat gaat dat k*talarm af.. je kan amper wat uit de auto pakken (of je moet weer met je pasje klooien)

KPN levert tegenwoordig overigens gewoon een 1gbit koppelvlak. 100Mbit wordt nergens meer geplaatst. Topic is echter wat ouder, en in die tijd waren er genoeg oudere gebieden met 100Mbit apparatuur.
Caelorum schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:29:
Nee, doen ze inderdaad niet. Heb er 3 jaar geleden nog met iemand van Reggefiber over gesproken en die gaf toen aan dat het technisch mogelijk was (liepen ook pilots), maar dat het te instabiel werd geacht en bovendien onnodig.
Ik vermoed dat het laatste nog steeds het geval is, want waarom 1Gbit met alle apparatuurkosten die erbij horen aan gaan bieden als het niet nodig is, waarschijnlijk weinig afnemers gaan krijgen en dus relatief duur is voor de ISP om aan te bieden (ivm. afschrijving en supportkosten).
Dat is onzin. Reggefiber levert geen verbindingen, dat is de operator. Reggefiber levert alleen de infra. Het zal RF een zorg zijn of iemand er 1Mbit of 10Gbit overheen zet. En ook 3 jaar geleden was 1Gbit prima haalbaar. Financieel is een andere keuze, maar technisch kan het prima. Ook toen.
De operator maakt de keuze welke apparatuur ze gaan gebruiken en dus welke capaciteit. Meestal is dat KPN, maar in sommige gebieden zijn ook andere partijen (Solcon, XSyou, Jonazz bv). Die kunnen prima kiezen om bv 10Gbit te leveren bij wijze van.
Pagina: 1