waar vindt de da-conversie plaats?

Pagina: 1
Acties:

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:38

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Sorry voor de waarschijnlijk domme vraag, maar ik zit in een kleine discussie en misschien kan een kenner ons helpen.

Als ik het goed heb begrepen, loopt via een optische kabel een digitaal signaal.
Vraag 1: klopt dat?
Vraag 2: als dat klopt, en ik een cd-speler via optische kabel aansluit op een versterker, wordt dan dus de DAC van de versterker gebruikt voor de omzetting naar analoog? En maakt het dan dus voor de geluidskwaliteit niet uit welke DAC er in de cd-speler zit?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57
1. ja
2. ja

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:31
Heel simpel inderdaad; ja en ja :).

gewoon nee.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
OK, dank voor de bevestiging!
Stapje verder: nu geen cd-speler maar een muziekstreamer die mp3 's afspeelt. Koppeling met versterker is weer optisch. Maakt de kwaliteit van de streamer nog iets uit voor het geluid, of kun je puur op functionaliteit een speler uitzoeken?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zegt mp3's, dat is de basis van je hele kwaliteit. 128kbit of 320kbit, verschil is hoorbaar, maar het blijft een gecomprimeerd geluid, welke componenten je dan ook gebruikt, je MP3 blijft de zwakste.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is geen stapje verder hoor ;)

Wat digitaal is zal omgezet moeten worden naar analoog. Het enige verschil zit hem in waar dat plaats vindt. In een CD/DVD-speler? Of in de versterker/receiver..

Digitaal is digitaal (of het nu op een floppy staat, een USB-stick, of een CD). Een 2 euro HDMI-kabeltje van de Action doet niet onder aan een HDMI-kabel van $1.000 (en ja, die zijn er).

Ey!! Macarena \o/

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verrek, die zijn er echt. dan ben je echt niet wijs als je die gebruikt. 8)7

Ik hou het wel bij mijn kabels van € 1,50. :p

[ Voor 29% gewijzigd door MegaTronics op 28-07-2013 17:16 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is het zo dat als je een MP3 via optisch wil doen, je player eerst de MP3 decodeert (hier kan kwaliteitsverschil in zitten tussen spelers). Daarna zet deze het in (L)PCM-formaat al dan niet as-is de optische kabel op.

Als de verzender ervan uit gaat dat de ontvanger om kan gaan met het formaat (codec, frequentie, samplerate) kan deze het eventueel ook rechtstreeks doorzetten zonder decoden. Dit is het geval bij Dolby Digital, DTS en PCM. Maar er zijn weinig (if any?) receivers die rechtstreeks MP3 aankunnen zonder dat er eerst een decodeerslag aan te pas is gekomen.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Was er al bang voor dat het wel eens een stapje terug kon zijn. Ik zal toelichten waar de vraag vandaan komt ;)

Ik hou van muziek maar niet van cd's wisselen. Daarom heb ik al jaren een cd-wisselaar. Zo'n lompe bak met een carrousel voor 5 cd's. Heerlijk ding. Maar sinds een week ook een kapot ding. Ik moet dus iets nieuws. Ik ben zo gewend aan die wisselaar dat een gewone cd-speler geen optie is. Op zoek naar een nieuwe wisselaar kom ik erachter dat ik in een nichemarkt zit te grasduinen. Volgens diverse audiowinkels is de markt voor wisselaars zo goed als verdwenen met de komst van streaming.

Hierboven heb ik geleerd dat als ik toch voor een wisselaar ga, het in principe niet uitmaakt welke ik neem. Mijn oude wisselaar was optisch verbonden met een Sony STR-DE875 receiver. Geen idee wat voor DAC daarin zit, maar blijkbaar ben ik er tevreden over. Iedere nieuwe wisselaar zal, mits optisch verbonden, hetzelfde klinken. Toch?

Toch blijft die opmerking over streamen hangen. Neem nou zo'n Pioneer N-30. Best een cool apparaat, HDD eraan met rips van alle cd's en gaan met die banaan. Vraag is dan alleen: ga ik er in geluid iets van merken? Ook bij lossless rips? En trekt mijn versterker's DAC dit of moet ik dan naar analoog aansluiten? En wat is dan het geluidsverschil?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je streamer lossless kan rippen en je sluit m digitaal aan, dan zou je geen verschil moeten horen met je wisselaar. Lijkt me ook wel zo handig, ipv 5 cd's je hele verzameling :) Zorg wel dat wanneer je alles ript nummers goed getagt worden anders kun je straks niks meer vinden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JME schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:11:
Sorry voor de waarschijnlijk domme vraag, maar ik zit in een kleine discussie en misschien kan een kenner ons helpen.

Als ik het goed heb begrepen, loopt via een optische kabel een digitaal signaal.
Vraag 1: klopt dat?
In het geval van TOSlink audio wel. (Het is echter prima mogelijk om analoge signalen over een optische kabel te sturen, maar dat is niet wat gebeurt bij CD-spelers.)
Vraag 2: als dat klopt, en ik een cd-speler via optische kabel aansluit op een versterker, wordt dan dus de DAC van de versterker gebruikt voor de omzetting naar analoog? En maakt het dan dus voor de geluidskwaliteit niet uit welke DAC er in de cd-speler zit?
Correct.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:51
Beperk jezelf dan wel tot de maximale bandbreedte van je interface.
Wikipedia: S/PDIF

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:11:
[..]

Hierboven heb ik geleerd dat als ik toch voor een wisselaar ga, het in principe niet uitmaakt welke ik neem. Mijn oude wisselaar was optisch verbonden met een Sony STR-DE875 receiver. Geen idee wat voor DAC daarin zit, maar blijkbaar ben ik er tevreden over. Iedere nieuwe wisselaar zal, mits optisch verbonden, hetzelfde klinken. Toch?
Correct!
Toch blijft die opmerking over streamen hangen. Neem nou zo'n Pioneer N-30. Best een cool apparaat, HDD eraan met rips van alle cd's en gaan met die banaan. Vraag is dan alleen: ga ik er in geluid iets van merken? Ook bij lossless rips? En trekt mijn versterker's DAC dit of moet ik dan naar analoog aansluiten? En wat is dan het geluidsverschil?
Als je lossless ript, is de rip gelijk aan de bron. Of je versterker dat trekt, CD is 16bits 44,1kHz, trekt je versterker dat nu, trekt je versterker dat morgen ook, immers, je stuurt exact het zelfde signaal naar de AMP toe.

Er is totaal geen verschil tussen digitaal naar de versterker of analoog. Het enige waar analoog gevoelig voor is, is overspraak. Iets wat digitaal totaal niet aan de orde is. Dat is eigenlijk het enige verschil...

Ey!! Macarena \o/

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-01 20:14
RaZ schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:22:
[...]

Er is totaal geen verschil tussen digitaal naar de versterker of analoog. Het enige waar analoog gevoelig voor is, is overspraak. Iets wat digitaal totaal niet aan de orde is. Dat is eigenlijk het enige verschil...
Dat lijkt me een beetje een gedurfde uitspaak. Als er sprake is van een analoog signaal is de bron namelijk veel meer van belang dan bij een digitaal signaal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:22:
[...]
Dat is zekersteweten niet waar. Analoog is namelijk ook gevoelig voor ruis en vervorming.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:51
Door het feit dat je tegenwoordig alleen van platen nog analoog geluid krijgt, en daar zie ik geen verwijzingen naar, is het gunstiger om alles digitaal te houden tot de versterker.

Het verschil tussen analoog en digitaal zit hem vooral in het feit dat analoog een theoretisch oneindige bandbreedte heeft. Echter zijn beide vatbaar voor ruis en overspraak. Het voordeel van digitaal is dat deze ruis ,afhankelijk van het protocol, wel of geen effect heeft op het signaal. Bij analoog heeft ruis altijd effect en is het er moeilijk(er) uit te halen.

Als je binnen de kaders van het menselijk oor blijft is de uitspraak van RaZ wel enigzins correct.
Maar een echte audiofiel gelooft daar niet in, en betaalt liever €1000 euro voor een zilveren kabeltje gesmeed bij maanlicht met elfenstof (...).

Verwijderd

SinergyX schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:05:
Je zegt mp3's, dat is de basis van je hele kwaliteit. 128kbit of 320kbit, verschil is hoorbaar, maar het blijft een gecomprimeerd geluid, welke componenten je dan ook gebruikt, je MP3 blijft de zwakste.
Onzin. 320kbit mp3 op een high-end set klinkt nog altijd beter dan lossless op een radiootje van de Blokker.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 05:23:
Onzin. 320kbit mp3 op een high-end set klinkt nog altijd beter dan lossless op een radiootje van de Blokker.
Dat is output, ik heb het over input.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vanaf de analoge output van een RPi spelen is ook minder dan een 320kbps mp3 ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
CyBeR schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:57:
Vanaf de analoge output van een RPi spelen is ook minder dan een 320kbps mp3 ;)
Alles wat je vanaf de analoge uitgang van de Pi afspeelt is per definitie al slechter dan een alternatief ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1