Laptopmoederbord laten opstarten zonder laptopdisplay

Pagina: 1
Acties:

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Situatie: Ik ben met een lapmod bezig waarbij ik een extern scherm gebruik via de VGA-poort. Het moederbord van de laptop functioneert prima, de geïnstalleerde Ubuntu ook. Omdat ik van plan ben de boel zo om te bouwen dat het laptopscherm niet meer gebruikt gaat worden en zelfs in de weg zit bij deze mod wil ik het scherm afkoppelen.

Wanneer ik het scherm hardwarematig afkoppel, dus de connector verwijder van het moederbord, start de boel niet op. Het gaat aan, mijn USB-stick gaat knipperen maar verder niets, ook niet op het externe scherm. Zet ik het spul uit en sluit ik het display weer aan dan kan ik probleemloos opstarten vanaf de USB-stick. (waar Ubuntu op staat geïnstalleerd)

Ik heb in Ubuntu het laptopscherm uitgeschakeld, softwarematig. Dit gebeurt ook netjes. Ik krijg alleen beeld op het externe scherm en niet op het laptopscherm. Dit werkt zoals het is ingesteld.

De BIOS heb ik al bekeken maar ik kan enkel een aantal basiskeuzes maken zoals bootdevice, wel of geen splashscreen tijdens het booten, tijd en datum en eventueel de boel beveiligen met een wachtwoord op de BIOS.

Het moederbord waar het om gaat is een van een Acer Aspire 5735Z en draait goed met alle spullen die zijn aangesloten en/of zijn geïnstalleerd. Enkel gaat het fout wanneer ik het display afkoppel.

Iemand met een mogelijke oplossing hiervoor?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
Wat wil je met de laptop doen? Zet je de laptop weg om ergens als server te gebruiken, dan zou ik een scherm meenemen, aanzetten en dan scherm afkoppelen. De bios vereist in jouw geval een scherm tijdens het opstarten.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Probeer eens een pin-layout van de connector/het scherm te vinden, mogelijk dat je dan een aanwijzing vindt hoe het mobo checkt of het scherm is aangesloten.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19
al eens op F1 gedrukt? Kan zijn dat er een melding op het scherm komt die je dus niet ziet omdat het scherm niet aangesloten is :)

• sypie
  • Niet online
Termi schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:14:
Wat wil je met de laptop doen?
Het moederbord (want meer is er niet meer van over) wil ik gebruiken voor een lapmod. Dit wordt een ELO touchscreen die wordt ingebouwd in een fotolijst voor aan de muur, met daarachter het moederbord voorzien van de USB-stick met Ubuntu. Het wordt een info-systeem in mijn woning, met als doel om later de domotica aan te sturen.

In plaats van de laptopdisplay wordt dus een VGA-monitor aangesloten, waarbij de laptopdisplay in z'n geheel komt te vervallen. Omdat deze met een kleine connector aan het moederbord is gekoppeld wil ik dit niet draaiende van elkaar halen. Dit zou ook eventueel bij een herstart van het moederbord er voor zorgen dat deze laptopdisplay aangesloten moet zijn, wat niet de bedoeling is.
consolefreak schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:19:
al eens op F1 gedrukt? Kan zijn dat er een melding op het scherm komt die je dus niet ziet omdat het scherm niet aangesloten is :)
Nee, niet geprobeerd want ja, niet zichtbaar :+

EDIT:
Bij het opstarten zonder display + F1 = direct uit (waarschijnlijk toeval omdat ik tegen de powerconnector aan zat)

EDIT 2:
Wanneer ik het laptopdisplay afkoppel en de boel opstart blijven de beide schermen zwart. Als ik het moederbord forceer om af te sluiten door de powerbutton ingedrukt te houden en ik daarna weer opstart krijg ik van Ubuntu de keuze om normaal op te starten, op te starten met extra keuzes en op te starten me RAM-controles. Dit komt netjes op mijn externe scherm.

Kies ik hier om normaal op te starten dan gaat de boel verder met opstarten. Vervolgens geeft het externe scherm aan dat het out of range is, waardoor ik dus niets zie. Ik weet hierdoor ook niet of Ubuntu op dat moment netjes opstart, al dan niet in de resolutie van het laptopdisplay.

[ Voor 39% gewijzigd door sypie op 28-07-2013 16:44 . Reden: Resultaten van probeersels delen. ]

• sypie
  • Niet online
Nu heb ik een andere externe monitor er aanhangen in verband met de resolutie. Het touchscreen gaat niet verder dan 1024*768 terwijl het scherm wat er nu aan hangt 1920*1200 doet.

Maar ook dan krijg ik zonder laptopdisplay geen beeld op de externe monitor.

Ik heb ook geprobeerd om de connector van het display aan de kant van het moederbord er in te laten zitten en de connector van het laptopdisplay los te maken, misschien dat er op een bepaalde manier wordt gekeken of er een display aan hangt. Mocht ook niet baten.

Ik begin er een hard hoofd in te krijgen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n laptop eens aan m'n TV gehangen met een gelijke resolutie (laptop had 1440x900, TV was 1024x768 ) en dat ging prima. Tijdens opstarten zag ik 't op TV (BIOS/POST weet ik niet meer), m'n OS draaide erop, geen enkel probleem. En m'n laptop draait Debian Sid. Moet dus kunnen. Het scherm was echter wel de hele tijd gesloten (los wireless keyboard eraan).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• sypie
  • Niet online
Mijn TV gaf geen enkel teken. Daarom mijn vaste monitor maar erbij gehaald. Die deed het wel, maar nog steeds niet zonder het laptop display.

Ik ben nu aan het kijken of ik mijn plan kan wijzigen. In plaats van een laptopmoederbord een Raspberry Pi er aan knopen door middel van een HDMI naar VGA adapter. Zo wordt het geheel nog compacter ook :D

EDIT: laat ik het er maar op houden dat ik het plan omgooi. Geen lapmod maar een ELO-mod. Ik heb al een HDMI naar VGA converter besteld, duurt even vanuit China.

Deze laptop en display kan ik misschien nog anders gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 28-07-2013 21:53 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

KneoK

Not in a million lightyears

Zoals al eerder gezegd is kan het nog wel de moeite waard zijn om de pin-out van het scherm te achterhalen. Wellicht is het zo simpel als een weerstandje tussen twee pinnen zetten zodat je bios denkt dat er wel een monitor is aangesloten.

• sypie
  • Niet online
Ik heb dit gevonden en heb dit opgeslagen als afbeeldingen omdat het uit een flash-webapplicatie kwam: http://www.docin.com/p-207809618.html

Ik zag daar alleen niet iets waarvan ik dacht dat dit op de door jou omschreven manier op te lossen is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/pinout1.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/pinout2.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/pinout3.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/pinout4.png

Ik ga de komende dagen nog een keer proberen met ene HDD aangesloten in plaats van alleen USB, én testen met een ander OS dan Ubuntu.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

KneoK

Not in a million lightyears

Ik had hier nog het een en ander gevonden over een potentiële oplossing. Er staat niet bij of deze oplossing geprobeerd is en of het het probleem heeft opgelost maar wellicht is het de moeite waard om te proberen.

http://newsgroups.derkeil...ilt/2012-06/msg00251.html

Wat ik zo in je plaatjes zie zou je dus de RXn's + en - moeten verbinden met een 100Ohm/.25W weerstandje.

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 28-07-2013 23:59 ]

Pagina: 1