Garantie bij faillisementsveiling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
Zoals velen van jullie weten is winkelketen block niet meer.

Nu staat een hoop van hun spul in de uitverkoop via een faillisementsveiling. Op de website van BVA Auctions kun je bieden op allerlei kavels.

Op hun website vind ik onder de kop 'voorwaarden' 2 documenten met geldende voorwaarden voor verkoop aan consumenten en daaronder ook de voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.
In de 2 documenten word er niet gerept over garantie. In de voorwaarden van de NTO staat:
Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
In de FAQ vind ik:
Heb ik recht op garantie?
BVA Auctions handelt als intermediair tussen de opdrachtgever en koper en is geen eigenaar van de aangeboden kavels. BVA Auctions verricht geen nader onderzoek naar de inhoud van de kavels en verleent derhalve geen garantie. BVA Auctions raadt u aan om altijd de kijkdag(en) te bezoeken om goederen te inspecteren op staat en/of compleetheid.
Op kavels afkomstig uit een faillissement, beslaglegging en/of executieveiling is artikel 7:19 BW van toepassing.
Artikel 7:19 BW:
1. In geval van een executoriale verkoop kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak behept is met een last of een beperking die er niet op had mogen rusten, of dat deze niet aan de overeenkomst beantwoordt, tenzij de verkoper dat wist.
2. Hetzelfde geldt indien de verkoop bij wijze van parate executie plaatsvindt, mits de koper dit wist of had moeten weten. Bij een consumentenkoop kan de koper zich er echter wel op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Als ik het goed begrijp staat in 7:19 BW dat je als koper geen beroep op garantie kan doen, maar ik ben geen jurist en en ben dus ook niet helemaal zeker van mijn zaak. Ook vind ik de voorwaarden van de NTO tegenstrijdig met wat er in 7:19 BW word gezegd in dit geval.

Mijn vraag is dus nu: Als je een product hier koopt. Kan je dan garantie bij BVA Auctions of de producent van dit product claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Niet bij BVA in ieder geval omdat zoals in de voorwaarden staat BVA geen eigenaar is van het product maar een soort van tussenpersoon. Zij faciliteren de veiling alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:45
En Block is failliet dus daar ga je het ook niet krijgen. Dus nee, je krijgt geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:42
Wellicht fabrieksgarantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Zoals ik 7:19BW lees gaat het om hele andere lasten en beperkingen, zoals onderpand en vruchtgebruik.

Over je vraag, feitelijk koop je een product van iemand die iets later niet meer bestaat. Je kan de fabrikant (of importeur, bij buitenlandse fabrikanten) vragen of zij garantieverplichtingen willen overnemen, maar je kan het nooit afdwingen.
Het ontbreken van garantie moet je gewoon meenemen in de geboden prijs. Je loopt extra risico dus bied je minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik lees dit op de website:
Let op! Volgens de Europese Richtlijn is ten aanzien van de consumentengoederen de wettelijke garantie van toepassing en daarnaast wordt er vaak door de fabrikant een fabrieksgarantie afgegeven. Meestal is de fabrieksgarantie iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt per fabrikant. Indien u, voor de goederen die u in de veiling hebt gekocht, aanspraak wilt maken op de bovengenoemde garantie dient u rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
MaDLiVe schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:04:
Ik lees dit op de website:

[...]
Bedankt! Dat had ik niet gevonden, ziet er rooskleurig uit. De fabrikant van het product waar ik achteraan zit is doorgaans erg coulant met garanties, dus wie weet heb ik geluk.
Free rider schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:57:
Zoals ik 7:19BW lees gaat het om hele andere lasten en beperkingen, zoals onderpand en vruchtgebruik.

Over je vraag, feitelijk koop je een product van iemand die iets later niet meer bestaat. Je kan de fabrikant (of importeur, bij buitenlandse fabrikanten) vragen of zij garantieverplichtingen willen overnemen, maar je kan het nooit afdwingen.
Het ontbreken van garantie moet je gewoon meenemen in de geboden prijs. Je loopt extra risico dus bied je minder.
Ik ging er ook vanuit dat ik inderdaad geen garantie zou hebben qua prijs, maar zo te horen is er dus een goede kans dat de fabrikant de garantie overneemt. Als ik hem binnenhaal komen we er vanzelf achter hoe het echt werkt denk ik!
Jesserr schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:19:
En Block is failliet dus daar ga je het ook niet krijgen. Dus nee, je krijgt geen garantie.
Dat had ik ook al uitgevogeld, gelukkig was je iets te kort door de bocht zo te horen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Let wel op dat de prijs die je biedt niet de prijs is die je betaalt, daar komt nog een flinke veilingstoeslag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ja, ergens tussen 36 en 39%.
Ik vind het daarom altijd verwonderlijk hoe mensen soms bij BVA méér betalen dan dat het in de winkel kost

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 13:16
paQ schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:45:
ja, ergens tussen 36 en 39%.
Ik vind het daarom altijd verwonderlijk hoe mensen soms bij BVA méér betalen dan dat het in de winkel kost
Ja daar moet je goed op letten. Er komt 21% BTW bij en 16% veiligskosten. Daarom moet je een beetje strategisch bieden, zodat de volgende meer moet bieden dan de nieuwprijs ;-)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

mja, dan nog is het al met al een hoop gedoe: zelf afhalen, je garantieperikelen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:51
Beetje doorgeklikt op de site:
Let op! Producten met de vermelding ‘nieuw’ zitten in de originele verpakking. Producten die voorzien zijn van de vermelding ‘Showroommodel’ zijn niet verpakt. Voor deze producten geldt wel dat ze voorzien zijn van fabrieksgarantie
Dus fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

wautah91 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:51:
[...]

Ja daar moet je goed op letten. Er komt 21% BTW bij en 16% veiligskosten. Daarom moet je een beetje strategisch bieden, zodat de volgende meer moet bieden dan de nieuwprijs ;-)
Dan heb je dus bijna de nieuwprijs geboden voor veilingspul?!? Veel te veel dus.
Pagina: 1