Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reislaptop met redelijke GPU

Pagina: 1
Acties:

• FlyOn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10-2018
Hallo tweakers,

Ik zoek een nieuwe laptop en heb wat scherpe, misschien wel te scherpe eisen.
Zowel advies over laptop opties als kritische vragen over onderstaande redenaties zijn zeer welkom.

Gewicht:
Aangezien ik op deze laptop wil werken tijdens een lange reis mag deze niet te zwaar zijn. Liefst rond 2kg, 2.7kg is denk ik al echt veel en meer dan 3kg is te zwaar.

GPU
Ik maak zelf 3D web dingen en zal af en toe presentaties willen geven, dus heb een redelijk goede GPU nodig. Maar door het gewicht en de hitte/geluidsproductie van de 'echte' game laptops met de krachtigste GPU's ga ik denk liever net een stapje later zitten dan het krachtigste. 650M of hoger zou denk ik prima zijn, 640M aan de lage kant maar te doen, 620M te laag.

Scherm
Wegens demo's geven aan potentiele klanten is een mooi scherm met goede resolutie belangrijk (dus geen 1368x768, en liefst IPS).

Touchscreen?
Een twijfelpunt is touchscreen. Ik ga web applicaties maken die ook gericht zullen zijn op touch, dus aan de ene kant: ja heel graag. Aan de andere kant is een reflectief scherm best een groot minpunt als je op allerlei verschillende locaties (misschien soms buiten / in trein) werkt. dan misschien maar touch testen op een apparte tablet? :/

Accuduur
lange accuduur is een pluspunt. Zoals gezegd: ik zal best vaak al reizend werken, dus als ik lees over haswell laptops die 10 uur mee gaan denk ik: W00t! ... Minder dan 4 uur kunnen programmeren en 3D dingetjes testen zou ik te weinig vinden. 6 uur accuduur is prima.

SSD
SSD lijkt me erg fijn qua snelheid. Mag klein zijn, 128GB is genoeg (ik heb sowieso externe HDD bij me). Als het echt moet (qua prijs en opties) wil ik wel voor een traditionele HDD gaan, maar ik zou het wel jammer vinden.

Kortom:
+++ gewicht: liefst rond 2kg, zeker minder dan 3kg
+++ redelijke GPU: minimaal vergelijkbaar met 650M
++ mooi scherm (groter dan 1368x768, liefst IPS)
++ accu duur: >4 uur bij afwisselend programmeren / 3D testen.
+ SSD (128GB is genoeg)
+ touchscreen

Prijs: liefst rond 1000-1200 euro, 1500 misschien, 1750 waarschijnlijk niet, 2000 sowieso niet.

Voorlopige lijstje:
Samsung Ativ book 8 NP880Z5E €1594
+: touch, goede GPU (radeon 8870M), goede batterij, in vergelijking een redelijk gewicht (2.5kg)
-: geen SSD, behoorlijk duur

Asus N56 Series N56VZ-S4195H €933
+: prijs, prima GPU (650M)
+/-: 2.7kg nog net te doen.
-: geen SSD. slechte accuduur (ik las 3 uur)

Samsung NP770Z5E-S01 €1200 (voorloper ativ book 8 )
+: redelijke prijs. nongloss scherm. goed gewicht (2.3Kg). goede GPU (radeon 8870M).
-: geen SSD. geen touch.

Asus Zenbook Touch U500VZ-CM083H €1799
+: SSD, 650M GPU, touchscreen, 2KG = perfect!
-: oeffff, die prijs.

Lenovo IdeaPad Y580 -M772CMH €1094
+: SSD, goede GPU, redelijke prijs, ok qua geluid/warmte
-: erg zwaar (2.8 kg), glossy TN scherm

Merken
Ik heb ooit twee hele slechte ervaring gehad met acer laptops, en een hele goede ervaring met een asus laptop, dus ik ben ook wat voorzichtig met namen die ik niet goed ken. Samsung is zo te lezen van redelijke bouwkwaliteit? Lenovo lees is varierende berichten over de bouwkwaliteit, HP en dell heb ik (wellicht onterecht) geen heel goed gevoel bij. En ik vond net nog een mooie MSI optie:

MSI GE60 0ND-406NL €998.
Met 2.4 Kg een 660M en een haswell chip zou dat ook een goede optie zijn voor die prijs. Maar hoe zit het met MSI bouwkwaliteit?

Nogmaals, als iemand ergens waar dan ook in dit hele verhaal iets heeft op te merken heel graag :) het uitschrijven was sowieso al een goede stap naar een keuze.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je zou anders ook even kunnen kijken voor de Asus n550, de opvolger van de n56. Deze is nog niet uit maar komt snel en heeft IPS.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• FlyOn
Stef602 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:26:
Je zou anders ook even kunnen kijken voor de Asus n550, de opvolger van de n56. Deze is nog niet uit maar komt snel en heeft IPS.
Ik zie: Haswell, IPS, 750M, 2.5 Kg, rond de 1000 euro.. Nice! Tnx!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zat te denken aan een MacBook Air. Die is rap genoeg, wanneer voorzien van 8GB RAM kun je er ook nog de nodige dingen mee doen. Heeft volgens mij (even snel gezocht) geen IPS en touchscreen maar komt voor je andere eisen toch een heel eind in de buurt.

• FlyOn
sypie schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:58:
Ik zat te denken aan een MacBook Air. Die is rap genoeg, wanneer voorzien van 8GB RAM kun je er ook nog de nodige dingen mee doen. Heeft volgens mij (even snel gezocht) geen IPS en touchscreen maar komt voor je andere eisen toch een heel eind in de buurt.
MacBook Airs hebben geen discrete GPU. De MacBook Pro's wel, maar die zijn erg prijzig.

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
In de MSI GE60 0ND-406NL zit geen haswell chip toch?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04
Deze pricewatch: Samsung Ativ Book 7 ?

Onder de 2Kg, SSD, Full HD PLS touchscreen en een Radeon HD8570M.
Dus alleen op het gebied van de GPU doe je een concessie.

• FlyOn
Polster schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:57:
Deze pricewatch: Samsung Ativ Book 7 ?

Onder de 2Kg, SSD, Full HD PLS touchscreen en een Radeon HD8570M.
Dus alleen op het gebied van de GPU doe je een concessie.
Ja daar heb ik over getwijfeld, maar het is wel echt een flinke concessie qua GPU. Voor mij te veel. Toch bedankt!

• FlyOn
josephusmarinus schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:50:
In de MSI GE60 0ND-406NL zit geen haswell chip toch?
je hebt gelijk, ik haalde 2 modellen door elkaar. (de MSI GE60H-i765M2811B die nog geen prijs heeft)

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Dit is toch de beste keuze dan:
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E

De hheeft een 640M LE, maar die erg goed te overklokken valt vanwege de goede koeling. Met de OC is deze tussen de 650M en de 660M in. Hier kun je hetzelfde resultaat zien van een tweaker die het jonge broertje heeft: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Ook is de S15 erg licht (1,89kg), redelijke accuduur: 5uren (10 uren met de additionele sheet battery) en heeft die een IPS Full HD display.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
Waarom deze niet?
2,2 kg, i7, bla bla bla, de rest van de specs zie je zelf maar. 1080p

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vinand schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:51:
Dit is toch de beste keuze dan:
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E

De hheeft een 640M LE, maar die erg goed te overklokken valt vanwege de goede koeling. Met de OC is deze tussen de 650M en de 660M in. Hier kun je hetzelfde resultaat zien van een tweaker die het jonge broertje heeft: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Ook is de S15 erg licht (1,89kg), redelijke accuduur: 5uren (10 uren met de additionele sheet battery) en heeft die een IPS Full HD display.
Waarom overclocken als je ook gewoon een laptop kan kopen met een gpu die al tussen de 650 en 660 in presenteerd: de 750?
Het gewicht staat volgens de pricewatch op 2,1kg. Nog steeds 0,6kg lichter dan de asus n550 maar in de asus zit wel een hashwell i7, terwijl er in de sony een 3e generatie i5 in zit. Daar ga je toch geen 1000 euro voor neerknallen?

Verwijderd

digital_ownage schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:56:
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
Waarom deze niet?
2,2 kg, i7, bla bla bla, de rest van de specs zie je zelf maar. 1080p
Waarom wel in vergelijking met de bijvoorbeeld s15 dan? :P
Stef602 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:03:
[...]

Waarom overclocken als je ook gewoon een laptop kan kopen met een gpu die al tussen de 650 en 660 in presenteerd: de 750?
Dan mag je er van mij een noemen die in de buurt van de 2KG weegt met ips scherm die nu leverbaar is.
Het gewicht staat volgens de pricewatch op 2,1kg. Nog steeds 0,6kg lichter dan de asus n550 maar in de asus zit wel een hashwell i7, terwijl er in de sony een 3e generatie i5 in zit. Daar ga je toch geen 1000 euro voor neerknallen?
Zo'n verbetering is haswell niet. Ik heb mijn latitude met sandy bridge gekocht een half jaar nadat ivy bridge uit kwam. Dat er nieuwer spul bestaat betekent niet dat het ook daadwerkelijk de moeite waard is om daarin te investeren. Haswell zorgt niet magischerwijs voor een langere accuduur. Ik weet wel een haswell notebook met een accuduur van 2 uur (die is nog in dit topic genoemd ook. De MSI GE60/GE70. Waarom die hier genoemd worden is mij een raadsel).

Voor de topicstarter lijkt mij een dualcore prima, ik zie geen taken staan die 2 threads goed kunnen benutten, laat staan 8. Ik weet niet wat de topicstarter bedoelt met '3D web dingen', maar met javascript en webGL kom je niet boven de 2 threads.

De sony S1512 weegt 1.89kg. De pricewatch zit er vaak naast.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:24:
Dan mag je er van mij een noemen die in de buurt van de 2KG weegt met ips scherm die nu leverbaar is.

[...]

Zo'n verbetering is haswell niet. Ik heb mijn latitude met sandy bridge gekocht een half jaar nadat ivy bridge uit kwam. Dat er nieuwer spul bestaat betekent niet dat het ook daadwerkelijk de moeite waard is om daarin te investeren. Haswell zorgt niet magischerwijs voor een langere accuduur. Ik weet wel een haswell notebook met een accuduur van 2 uur (die is nog in dit topic genoemd ook. De MSI GE60/GE70. Waarom die hier genoemd worden is mij een raadsel).

Voor de topicstarter lijkt mij een dualcore prima, ik zie geen taken staan die 2 threads goed kunnen benutten, laat staan 8. Ik weet niet wat de topicstarter bedoelt met '3D web dingen', maar met javascript en webGL kom je niet boven de 2 threads.

De sony S1512 weegt 1.89kg. De pricewatch zit er vaak naast.
Aangezien ik op deze laptop wil werken tijdens een lange reis mag deze niet te zwaar zijn. Liefst rond 2kg, 2.7kg is denk ik al echt veel en meer dan 3kg is te zwaar.
Ik neem aan dat deze niet op de schoot gaat. Dan kan 2,7kg dus toch gewoon?

• FlyOn
Dank voor alle reacties, ik ga nog eens goed wat reviews lezen van de genoemde modellen.
SSD, 2.2Kg, GT750M, deze is idd het bekijken waard. Ik heb wel, zoals ik al zei, slechte ervaringen gehad met eerdere Acers. Ze gingen simpelweg snel kapot.. Kan iemand dat ontkrachten?
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:24:
Waarom wel in vergelijking met de bijvoorbeeld s15 dan? :P [...]

Zo'n verbetering is haswell niet. Ik heb mijn latitude met sandy bridge gekocht een half jaar nadat ivy bridge uit kwam. Dat er nieuwer spul bestaat betekent niet dat het ook daadwerkelijk de moeite waard is om daarin te investeren. Haswell zorgt niet magischerwijs voor een langere accuduur. [...]

Dankjewel, dit zet me aan het denken. Ik bedoel idd javascript en webGL / flash qua 3d dingen, dus ondanks dat ik eerst naar 'zo veel mogelijk' zocht besef ik me nu dat een dualcore idd prima moet kunnen voldoen.

Die sony en de review ziet er idd goed uit. Overclocken zou dan wel een must zijn voor me, en aangezien ik zoiets simpelweg nog nooit gedaan heb zou ik daar wel eerst heel goed over nadenken.
Stef602 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:34:
Ik neem de laptop veel mee op (langdurige) reizen in m'n backpack. Het gaat mij dus voornamelijk om het draaggewicht. En ik zal waarschijnlijk in allerlei situaties proberen te werken, dus als dat af en toe op schoot kan is dat wel fijn. Dus 2.7kg kan dus nog net, maar het is wel echt de max wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyOn op 28-07-2013 20:21 ]

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Samsung Ativ Book 8 (met Windows 8 pro) €1329,79 bij Misco. Dan is ie ruim 300 euro goedkoper en kan je hier 5 jaar garantie aanvragen!

Verwijderd

Stef602 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:34:

Dat zeg ik ook niet. Jij vraagt je af waarom je een laptop zou kopen die je moet overclocken. Bijvoorbeeld omdat er geen enkele laptop bestaat in dezelfde gewichtsklasse met een beetje GPU. De topicstarter geeft aan de lichter beter is.
Pagina: 1