Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo iedereen

Ik heb sinds kort XBMC. Nu heb ik mij verdiept in het hele CEC verhaal. Ik wil dit graag werkend krijgen.
Mijn (phillips) tv ondersteunt cec, bij phillips heet dit
Ik heb al wat onderzoek gedaan, en ik kom dan veelal bij usb-cec adapters uit.
Echter kan ik nergens uitsluitsel vinden dat er geen work-around is, zodat je geen adapter hoeft te gebruiken. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?
En stel ik heb dus definitief een adapter nodig, welke zouden jullie mij dan aanraden?
Het is zo dat de enige adapter die ik kan vinden de adapter is van pulse-eight, http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx.

Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-07 22:07

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Waar staat XBMC op geïnstalleerd en ondersteund dit appartaat CEC?

Bij mij met de Sony TV en een Raspberry Pi was dit plug-n-play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Op een gewone pc. Ik heb net dit gevonden:
"2.4 XBMC Devices
HDMI ports on computers (onboard or via GPU) do not have the CEC feature, but can use a CEC adapter such as this one from Pulse-Eight: http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
Some recent Intel motherboards come with a new HTPC header, to connect Pulse-Eight's internal HDMI CEC adapter: http://www.pulse-eight.co...al-hdmi-cec-adapter.aspx"

Eem rasberry Pi ondersteunt het dus wel, maar een pc niet. Zo'n adapter van pulse-eight is dus de enige optie geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb zelf de Pulse-Eight adapter gekocht. Afgezien van de brakke kwaliteit kabeltjes is het een perfect apparaat en ik bedien mijn HTPC alleen nog maar met de tv ab. Beheer doe ik via remote desktop op de iPad, geen enkel probleem.

De HTPC staat namelijk in een kast in de keuken, en is via een 10 meter lange HDMI-kabel met de tv in de huiskamer verbonden. Infrarood is dus sowieso geen optie en ik ben geen fan van universele ab's.

Wel gebruik ik XBMCLauncher om te zorgen dat XBMC altijd focus heeft (en zodat XBMC opstart als shell, ipv Explorer).

Deze setup heeft tevens een hoge WAF ;)

Overigens zie ik het Intel DH77EB moederbordje als enige apparaat met CEC (als optie) als je echt geen USB adapter wil (maar ik zie niet wat daar het probleem mee is).

[ Voor 33% gewijzigd door rb338 op 30-07-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Weet jij hoe het zit met de verzending van zo'n adapter?
Ik zit nog een beetje tegen de prijs aan, voor hetzelfde geld heb je een mooie logitech k400 (pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard). Daar zit dan een touchpad en een muis op. Hoe bedoel je precies, "dat xbmc altijd focus heeft, shell is beter als explorer" ik ben echt noob wat dat betreft:P Hardware ja, software nee:P
WAF? iets met w.a.factor?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Woman/Wife Acceptance Factor ;)

XBMC wil nog wel eens de focus verliezen. Dat wil zeggen dat XBMC dan niet meer de 'actieve' applicatie is. Gevolg is dus dat je XBMC niet meer kunt bedienen en dan bv remote moet inloggen om de focus terug te krijgen. Kan ook gebeuren als bv Flash of Apple Software Update begint te mekkeren.

XBMCLauncher zorgt ervoor dat de focus nooit verloren gaat en je dus niet remote hoeft in te loggen.

Het is wat je zelf fijner vindt, ik heb geen behoefte aan touchpad/muis en wil gewoon 1 ab.

Verzenden is geen punt, één van de mensen van Pulse-Eight is een Nederlander. Op hun website kun je meer vinden over verzenden, oa dat het naar Nederland mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door rb338 op 30-07-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Ik zit even te denken, moet er in xbmc ooit tekst ingevoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Ik zit even te denken, moet er in xbmc ooit tekst ingevoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
De keren dat er iets ingevoerd moet worden, kan dat met een on-screen keyboard waar je met de pijltjes doorheen kunt. Snel is anders, maar ik kom het zelden tegen. Hooguit bij een zoekopdracht maar navigeren door de bibliotheek gaat snel genoeg imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 06:45
Heb je geen smartphone of tablet? Er zijn zat apps voor Android en iOS zoals Yatse om XBMC mee te bedienen vanaf een smartphone of tablet over LAN. Dat kost je dus niks extra's en je hebt toch direct alle XBMC media keys. Maar nog veel meer zoals de library op je telefoon zodat je er doorheen kan scrollen. En een virtual keyboard natuurlijk.

Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met CEC op de RBPI. Integratie is leuk, maar het is ontzettend traag als je je hele library door moet. Als je meer dan 10 items naar beneden moet in een grote bibliotheek is het echt een drama. Hetzelfde voor een onscreen toetsenbord dus... Mijn smartphone is dan echt veel sneller bij mij. Mogelijk hangt het ook van de TV af, maar ik doe met de afstandsbediening van mijn TV slechts 1 actie per seconde. Dus 10 items naar beneden kost me 10s. Met de smartphone doe ik dat binnen een seconde of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Punt is, bij een smartphone moet ik naar het smartphonescherm kijken ipv de tv. Ik draai nu ook een app ervoor maar ik vind het niks dat ik naar m'n smartphone moet kijken

In dat opzicht is een k400 denk ik ook geen optie, want dan moet ik ook kijken, teminste, wel iets minder als m'n smartphone maar wel nog steeds een beetje...

Lastig, lastig..

@rb338 hoeveel is de verzending naar een nl adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 06:45
Met alles moet je wel op je scherm/input device kijken, zeker. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor play/pauze lijkt het me niet zo'n probleem om even op het scherm te kijken. Met Yatse kun je bijvoorbeeld ipv soft-keys ook kiezen voor een gesture touchpad onderin je scherm. Wellicht dat dat je beter bevalt.

Na wat gewenning kijk ik amper meer op mijn smartphone dan ik zou doen op een afstandsbediening. Zeker met de Yatse gesture touchpad kun je blind navigeren door je collectie, wat me toch het belangrijkste lijkt. Zoals ik al aangaf, dat gaat met mijn afstandsbediening via CEC echt tergend traag dat ik verwacht dat dat meer frustratie gaat opleveren dan een quick-peak van 50ms op je smarthpone zo nu en dan :P

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 31-07-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
@roger128: Zelf even op de site kijken kan geen kwaad lijkt me. Als je even naar stap 3 van de winkelwagen gaat, zie je dat de goedkoopste manier van verzenden (via PostNL) ruim 9 euro kost. Het apparaatje is 36, dus je betaalt in totaal 45 euro.

Uiteindelijk is het natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van de manier waarop je XBMC gebruikt. Ja, zappen via CEC is traag, ook bij mijn tv. Inderdaad 1 actie per seconde. Maar meestal kijk ik alleen maar in de lijstjes met recente films/series, waarbij alles wat ik wil zien dus vooraan staat. En als ik dan door mijn library moet, klik ik even naar de scrollbalk zodat elke klik een hele pagina scrollt. Gaat mij snel genoeg met een library van +/- 500 films, in een halve minuut ben ik door de complete lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
Ik heb ook wel intresse in die pulse-eight. Mischien kunnen we de verzendkosten delen?
Ik wil hem niet zozeer gebruiken voor de bediening maar zou het handig vinden om:
HTPC start > receiver start.
en vanuit de TV > Start HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb nu ook al een tijdje zo'n pulse-eight CEC adapter in combinatie met een Panasonic VT20 en W7 HTPC met XBMC.
Ik moet zeggen, dat ik het wel erg goed vind werken, tot nu toe heeft het altijd gewerkt zonder gedoe.
In het begin, moet je hem even instellen op de juiste HDMI poort enzo.

Eén van de dingen die ik erg fijn vind, is dat wanneer ik een film/serie heb gekeken via XBMC en ik zet m'n TV uit dan gaat gelijk m'n HTPC ook automatisch uit met de afstandbediening van m'n Panasonic TV.

Scrollen door menu's in XBMC vind ik opzich prima gaan, de rest van de mediaknoppen op m'n afstandbediening doen het ook gewoon prima.

Als je Receiver/versterker ook HDMI heeft, dan kan je die ook aan die pulse-eight aansluiten. Je kunt dan je geluid van je receiver bedienen met de afstandbediening van je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
Ik heb zelf de panasonic GT20 met een Yamaha receiver. Hierbij is er al een cec link tussen waardoor je het geluid kan aanpassen. En ook auto aan/uit werkt prima. Met de afstandsbediening van de panasonic.

Het mist alleen nog net de link met de HTPC opstarten/uitzetten.
Dat doe ik nu via WOL en mijn telefoon.

Wat ook irritant is als de pc start voor de receiver online komt het wel eens voor dat de HDMI drivers van ati denken dat er geen DTS-HD mogelijkheden zijn en schakeld terug op stereo.
Kan die cec module tegen de HTPC zeggen dat er altijd DTS-HD geluid mogelijk is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Het enige wat de CEC-module doet is 1 draadje van de HDMI-kabel voorzien van een CEC-signaal. De andere draadjes worden onbewerkt doorgegeven.

Dus nee, je versterker laten weten wat voor geluid er mogelijk is kan niet met de CEC-module.

[ Voor 3% gewijzigd door rb338 op 07-08-2013 11:37 ]

Pagina: 1