Schakelt de Multiplier van mijn nieuwe cpu goed terug?

Pagina: 1
Acties:

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik weet eigenlijk niet zeker of deze vraag in dit forum thuishoort of dat hij in het Windows forum gesteld moet worden. Toch maar proberen ;)

Ik ben overgestapt van een Asus MUA89GTD Pro/USB3 met een Phenom II X6 1090T cpu naar een
Asrock FM2A85X Extreme 4-M met AMD A8-6500 cpu.

Er doet zich iets voor wat ik vreemd vind, namelijk als de Phenom II gebruikt wordt schommelt de multiplier in Windows7 tussen de 4x (800Hz) en 8x (3200hz) Systeem was niet overgeklokt overigens.

Bij mijn nieuwe systeem schommelt de multiplier tussen de 17x (1700hz) en 35x (3500hz)

Het lijkt me dat mijn oudere systeem dan een lager stroomverbruik heeft als de cpu in rust is dan mijn nieuwe. Kan dit kloppen of schakelt mijn nieuwe cpu niet juist terug? Overigens kan ik zowel in het BIOS als in windows geen instelling kiezen die een lagere minimum multiplier instelt.

Met excuses voor de misschien wat knullige vraagstelling, maar ik ben helaas geen echte diehard tweaker

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:16
Als je windows profiel op balanced staat zou alles goed moeten zijn.
kloksnelheden zeggen niks over het verbruik van een cpu.
Ik ken de A8 niet goed, maar mijn gevoel zegt me dat alles wel snor zal zitten :)

• EdGnoj
  • Niet online
In energiebeheer heb ik inderdaad het balanced schema gekozen.
Is het dan niet vreemd dat de ene cpu terugschakelt van 100% naar 25% en de andere van 100 naar 50%?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee dat is niet vreemd, het is een ander ontwerp.
Als je nu 2 dezelfde PhenomII X6 had, en de ene zou naar 800 hz terugklokken en de andere naar 1600, dan zou dat vreemd zijn.

Wat betreft de specs van de A8, die heeft 4 low power states:
Low power features PowerNow!
Low power P states [1]
#1: 3200 MHz, 0.725V
#2: 2700 MHz, 0.6V
#3: 2200 MHz, 0.375V
#4: 1700 MHz, 0.15V

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
De nieuwere amd chipsets/cpu's werken met een stock fsb van 100 mhz ipv 200 mhz wat we gewend zijn met amd.

De nieuwe multiplier is dus gewoon goed.

Controleer wel even met aida(of een vergelijkbare tool of je geheugen op de gewenste snelheid werkt het kan zijn dat je deze nog handmatig even moet aanpassen.

Verder staat stroomverbruik wel in verband met de mhz maar alleen als je een cpu in dezelfde serie heb.

Nnieuwe serie cpu's hebben een betere prestatie per watt tot soms wel 4x zo goed.

Dus het kan maar zo zijn dat 1600 mhz met een nieuwe cpu daardoor toch nog de helft gebruikt van een oude phenom op 800 mhz.
Dit komt trouwens ook nog diigdat nieuwe cpu's vaak op 28 mn gebakken zijn waardoor er minder legstroom is en het volrage lager word wat ook weer stroom scheeld.

En het kan idd zijn dat 17x de minimum multiplier is en dat is helemaal niet zo gek.
Mijn intel 3770k heeft een minimum multiplier van 19x @1900 mhz maar ondanks de 4x 1900 mhz gebruikt de cpu nog geen 10 watt in standby dus het verbruik is al enorm laag geworden in standby.

Suc6 en veel plezier met de nieuwe rig.

• EdGnoj
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor jullie inzicht gevende antwoorden heren. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Pagina: 1