Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoop volledig audio en video systeem huis

Pagina: 1
Acties:

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Hoi,

ik zou beginnen met de aankoop van audio en video componenten voor mijn toekomstig huis, maar weet niet goed wat ik allemaal nodig heb.

Dit is de bedoeling:
– TV in woonkamer met 5.1 audio systeem en HD beeld
– Aansluiting voor spelconsole, digitale tv, computer
– Multi room audio (keuken, slaapkamer, badkamer) die zowel radio als gewone muziek bestanden kan afspelen

Volgende zaken zou ik nu al willen aanschaffen: 5.1 speaker set, AV-receiver en TV, want die zal ik wellicht nodig hebben. Correct?
Mijn budget daarvoor bedraagt ongeveer 2000€. Daarvan zou ik ongeveer 300€ op de receiver zetten, 700€ op de 5.1 speakers en 1000€ op de tv. Dat lijkt mij een goeie verdeling toch?

Maar vooraleer verder te gaan met de keuze van bovenstaande zaken, vroeg ik mij af hoe ik mijn uiteindelijke doelstelling kan bereiken.
Ik dacht aan een HTPC met intern of externe opslag (NAS). Daarin ook een DVD/Bluray speler voorzien om film af te spelen die niet op HDD staan. Diezelfde HTPC zou dan ook dienen voor de multi room audio.

Nu heb ik natuurlijk een hoop vragen bij dergelijk systeem:
– is zoiets eigenlijk mogelijk? Uit de topics die ik hier al gelezen heb (die weliswaar al gedateerd waren), lijkt dat nog niet zo eenvoudig.
– Is het mogelijk digitale tv op de HTPC in te pluggen en eventueel daarmee TV opnames te maken? (Digitale zal wellicht van het belgische Telenet komen)
– Kun je dergelijke systemen ook bedienen met meerdere inputschermen? Bijvoorbeeld een extra touchscreen in de keuken voor het selecteren van de muziek. :)
– Voor de receiver: ik stel mij de vraag of 3D ondersteuning en 4K pass through echt noodzakelijk is. Je kan in de toekomst toch gewoon een tv kopen met voldoende HDMI ingangen en het geluid doorsturen naar de receiver met ARC? Of lukt zoiets niet met ARC? (voorbeeld: 4K film naar tv sturen via zijn HDMI input 1 en geluid doorsturen via ARC naar receiver die op HDMI input 2 zit van de tv)

Nu alvast al hartelijk bedankt ookal beantwoord je maar één vraagje van al mijn vragen _/-\o_

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, dat zijn wel heel veel vragen die je in één topic wil behandelen. Ik heb om te beginnen mijn twijfels of het mogelijk is om met een budget van € 2.000 dit allemaal te realiseren. Voor het genoemde bedrag van € 1.000 kun je wel een mooie tv kopen, ik zou je adviseren om eens te kijken naar een ST60 van Panasonic. De beeldkwaliteit van een plasma is in deze prijsklasse onovertroffen en er zal geen enkele lcd in de buurt komen. Voor dit geld kun je een 50 inch in huis halen.

Of je voor € 700 een fatsoenlijke 5.1 set in huis kan halen, lijkt me vooral afhankelijk van het beoogde gebruik. Wanneer dit voornamelijk zal bestaan uit het kijken van films/series zal dit vast wel goed komen. Wanneer het beluisteren van muziek ook belangrijk is, lijkt het me nagenoeg onmogelijk om een fatsoenlijke 5.1 set te kopen. Met muziek heb je niet genoeg aan satellietspeakertjes maar gaat de voorkeur uit naar 2 vloerstaanders. Of anders op zijn minst 2 boekenplankmodellen die bij voorkeur ondersteund worden door een subwoofer. Hier zul je dus een keuze moeten maken.

Een receiver met mogelijkheden voor multi-room audio in maar liefst 4 zones voor € 300, lijkt me volledig onmogelijk. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Heb je er in je budget ook rekening mee gehouden dat je in al deze ruimtes ook nog speakers nodig hebt? Eerlijk gezegd lijkt het me in jou situatie het handigst om ook wat van Sonos te kopen. Desnoods koop je één Sonos Play die je meeneemt daar de betreffende ruimte.

Wat betreft een HTPC, kan ik je niet veel wijzer maken, aangezien ik die geen heb staan. (nog wel een upgrade-wens) Nu maak ik nog gebruik van een mediaspeler in combinatie met een NAS. Laatstgenoemde is voor jou ook nog een wens. Houdt er rekening mee dat deze inclusief schijven ook nog wel wat gaat kosten.

Wanneer je voor iets van Sonos zou kiezen, zou je de muziek via een smartphone of tablet kunnen selecteren dus die wens is daarmee eenvoudig te vervullen.

Succes met keuzes maken. :+

• Bridelance
Wow, dank je wel voor je reactie :)

Die tv ziet er inderdaad niet slecht uit :9~ Maar ik zou beter toch eens gaan kijken in de winkel zelf.

Voor de duidelijkheid, met die 2000€ ben ik nog niet van plan de andere speakers, HTPC, NAS, ... enzo te kopen. Dat is voor latere tijden. Ik wil gewoon weten wat voor bekabeling ik zeker in de muur moet voorzien, en of het wel haalbaar is.
Een receiver met 4 zones zal inderdaad niet lukken. Zoiets ben ik ook nog niet tegengekomen. Ik dacht eerder aan aparte versterkers aangesloten op de HTPC. Maar dan moet je HTPC wel in staat zijn van 4 zones te sturen en ik weet niet of dat mogelijk is. (is daar software voor?)

Die Sonos dingen zijn wel een ideale oplossing! Geen aparte versterkers en speakers meer nodig, maar gewoon alles in één. HTPC zou ook veel eenvoudiger kunnen ... Bedankt D vd V!! :*)
Maar dan moet ik wel nog eerst aan een smartphone geraken om alles te bedienen, want tot nu toe zweer ik bij een oude nokia :p

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je een Sonos Bridge in je netwerk plaatst, kun je in heel je huis muziek beluisteren die bijvoorbeeld op een NAS staat via de Sonos Play. Lijkt me ideaal voor jou wensen.

Ga zeker maar eens kijken naar die tv, weet bijna zeker dat je hem wil kopen. :+ Verder nog een mooie receiver + speakers en een device om je media af te spelen voor in de woonkamer en je hebt toch een mooi systeem staan.

• Bridelance
Ik heb net een hoop reviews bekeken van de ST60 en wow! Ik begin mij al af te vragen waarom ik nog moet gaan kijken ;)