Strafport betalen/ ondergefrankeerde post weigeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:46
Bij ondergefrankeerde post doet Postnl aan de ontvanger het verzoek het ontbrekende bedrag te betalen (inclusief administratiekosten). Vroeger kreeg je die kaartjes volgens mij tegelijk met de post zelf en als je het er niet mee eens was dan kon je de post als 'geweigerd' terugsturen.

Tegenwoordig krijg je de strafportkaarten tussen de vijf en de tien dagen nadat je de post ontvangen hebt in de bus dus weigeren wordt wat lastig, zeker als je de merkwaardige gewoonte hebt de post open te maken na ontvangst. Kortom, de hele 'weigerprocedure' zoals Postnl die op de site heeft staan is volgens mij gedateerd.

Ik zie op mijn werk steeds meer strafportkaarten langskomen dus kennelijk zijn zitten ze er bij Postnl meer achteraan. Heeft iemand enig idee of ze ook meer achter de daadwerkelijke inning van de gelden aanzitten? Of kun je nog steeds die 'verzoeken' gewoon naast je neerleggen?

(Op de kaart staat verder "We proberen portokosten zo veel mogelijk bij de afzender in rekening te brengen, dit is helaas niet in alle gevallen mogelijk". Zouden ze dat echt proberen? Adres van de afzender stond gewoon op de enveloppe dus ik geloof er weinig van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01:40
Ik verstuur mijn zakelijke post met een envelop met mijn naam en adres erop. Soms krijg ik een verzoek om strafport te betalen. Ze doen dus wel moeite om het bij de afzender te verhalen. Alleen is het vreemde dat het natuurlijk helemaal niet loont. Ze constateren dat er te weinig betaald is, administreren dat, sturen mij een kaart met het verzoek deze terug te sturen met een postzegel. Die hele handeling levert ze iets van 50 cent op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 12:41
Ik heb ook meerdere keren een strafportkaart ontvangen.
Ook wel eens omdat ik post naar het buitenland zou hebben verstuurd die niet voldoende gefrankeerd bleek te zijn. Echter omdat ik meerdere poststukken per week naar het buitenland verstuurde was het voor mij niet duidelijk welk poststuk het betrof. Je kunt het dan zogenaamd op internet opvragen, maar dat heeft bij mij nog nooit gewerkt.

Mijn ervaring:
Je krijgt eenmaal een herinnering. Betaal je die niet, dan hoor je er nooit meer wat van. Geen idee of dat ook bij "hoge" bedragen geldt, maar bij kleine bedragen gaat het in ieder geval bij mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er is een wet op de posterijen al jaren. Die wet verplicht PostNL onder meer om alles te bezorgen wat ze aangeboden kijgen, of er nou voldoende voor betaald is of niet.
En volgens mij staat er ook in die wet dat PostNL strafport mag heffen en incasseren. Dat er delen van die wet al tientallen jaren achterhaald zijn, soit.

Economisch gezien is het incasseren van strafport al jaren niet meer rendabel voor particulieren, hooguit voor bedrijven die spul in bulk aanbieden en zelf frankeren. Maar omdat ze wettelijk verplicht zijn het te doen, gebeurt het - op hoop van zegen. Ik zou niet op die afdeling van PostNL willen werken...weinig eer van mijn werk ;)

Persoonlijk zeg ik: als PostNL zijn pakjes zou bezorgen volgens afspraak en daarmee zou aantonen dat ze er recht op hebben, hebben ze een punt. Maar zolang er een topic kan bestaan als Het grote 'klaag hier over de TNT/PostNL' topic kunnen ze wat mij betreft in de git zakken met hun strafport. Ik betaal niet voor iets wat niet geleverd wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
Datzelfde heb ik de afgelopen tijd 2 of 3 keer meegemaakt.
Ik heb daar op www.klachtenkompas.nl een melding van gemaakt. Post.nl reageerde binnen 3 dagen met de melding dat de portokosten kwijt werden gescholden.