(debian) linux live persistent usb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat probeer je te bereiken?

Debian (of een andere lightweight distro) starten vanaf een usb stick, met de optie om modificaties te kunnen bewaren na een reboot. Vervolgens hiervan booten in live-modus i.v.m. wear levelling.

Wat heb je zelf al geprobeerd?
  1. Debian 7 live gedownload, middels LinuxLive USB creator op een pen drive gezet met persistent storage aangevinkt
  2. In deze live omgeving d.m.v. debootstrap en enkele tutorials een nieuw debian systeem te gebouwd, en deze op een andere usb drive geplaatst.
Wat gaat er fout/werkt niet?
  1. De wijzigingen worden niet opgeslagen na een reboot. Ook niet nadat 'persistence' toegevoegd wordt in het boot menu
  2. Grub weigert mee te werken. Alles hangt bij 'Welcome to Grub'
Tot slot

Ik heb het gevoel dat ik zaken nodeloos compliceer en/of een alternatieve optie over het hoofd zie. Wel heb ik al vele uren in iets wat triviaal lijkt gestopt, zonder werkende oplossing.
Hierbij dan ook mijn verzoek voor een duwtje in de goede richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had ditzelfde met een Ubuntu installatie, als Linux-Noob zijnde merkte ik dat ook mijn opgeslagen info iedere keer weg was.

Als oplossing heb ik toen Ubuntu Live op een DVD gebrand en vanaf die DVD een installatie gedaan op de USB-stick. Nu blijft alles netjes bewaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt gewoon een USB stick in een computer stoppen, booten vanaf een CD en dan installeren naar de USB stick. Het enige dat je daarna moet doen met Debian is de GUIDs expliciet in /etc/fstab en de grub configuratie aanpassen.

En tot slot moet je wat filesystems als tmpfs mounten als je bijvoorbeeld geen logs wilt opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sypie schreef op zondag 28 juli 2013 @ 10:03:
Ik had ditzelfde met een Ubuntu installatie, als Linux-Noob zijnde merkte ik dat ook mijn opgeslagen info iedere keer weg was.

Als oplossing heb ik toen Ubuntu Live op een DVD gebrand en vanaf die DVD een installatie gedaan op de USB-stick. Nu blijft alles netjes bewaard...
Dat ik daar niet eerder aan gedacht had.. |:( de meest simpele oplossingen zijn vaak nog de beste.
Dit was i.i.g. voor mij de oplossing.
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of met 2 USB-sticks moet het ook werken natuurlijk :p (scheelt een DVD bakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:35

Zalmanman

So long,

Via een virtuele machine kan toch ook? Scheelt weer een CD/USB-stick. VirtualBox of VMware Player zijn beiden gratis en lijken mij prima geschikt hiervoor, of zie ik iets over het hoofd? Gewoon de ISO downloaden, virtueel opstarten en daarna de stick mouten in de VM, installeren naar de stick na het nodige partitioneren en voila.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zalmanman schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:10:
Via een virtuele machine kan toch ook? Scheelt weer een CD/USB-stick. VirtualBox of VMware Player zijn beiden gratis en lijken mij prima geschikt hiervoor, of zie ik iets over het hoofd? Gewoon de ISO downloaden, virtueel opstarten en daarna de stick mouten in de VM, installeren naar de stick na het nodige partitioneren en voila.
Om dan op fysieke hardware te testen (want VirtualBox ondersteund geen USB boot, tenzij je met RAW disks werkt) en er achter te komen dat 't niet werkt. Kan je net zo goed een rewritable gebruiken. En een USB stick kost ook geen drol tegenwoordig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1