Asus Xonar D1 Elco Mod

Pagina: 1
Acties:

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Hoi, ik zat hier te lezen. http://www.head-fi.org/t/339127/asus-xonar-dx-mods/105
Nu wou ik graag mijn eigen kaart modden met ''audio grade'' elco's.

Ik ben niet echt elektrotechnisch, maar kan wel aardig solderen. Nu kan ik wel gewoon alle elco's vervangen, maar er is ook nog zoiets als voedings/power circuit elco's welke ''low esr'' moeten zijn en signaal elco's welke vervangen moeten worden door audio grade elco's. Dus ik zou graag wat hulp willen vragen over hoe ik moet uitzoeken wat de power Elco's zijn.

Volgens mij zijn het de elco's welke ''low esr'' moeten zijn de genen die rechtstreeks op de 12v+ , 5v+ en 3,3v+ lijnen zitten?

Mijn broertje heeft een multimeter die kan piepen bij het meten van weerstand. Ik heb aan de hand van de PCI data sheet uitgevonden dat de 2e pin de 12V + is. Daarna heb ik dus gekeken welke elco's op de + kant reageerde ofwel in verbinding stond met de 12v lijn. tot dus ver.

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/5987/t3sf.jpg
groot http://img843.imageshack.us/img843/6114/uzej.jpg

Doe ik het zo goed? Deze drie elco's zijn dus voor het filteren voor de stroom als ik het niet verkeerd begrijp en dus moeten dezen dan ''low esr'' zijn. Of moet ik dit nog verder terug meten en hoe doe ik dat? Als ik bijvoorbeeld 12+ dan reageren deze 3 elco's op de + kant. Als ik gewoon alle onder delen probeer, maar ook de - dan piept de multimeter wel bij 30 onderdelen.

Verwijderd

Zo te zien zitten er op de voedingslijn mooie polymeer elco's en deze zijn al low esr, met name op de hogere frequenties waarop je wil filteren in een pc. Nu zag ik dat er mensen zijn die de capaciteit enorm verhogen van deze elco's, en dat is volgens mij een slecht idee bij een atx-voeding omdat het rare effecten kan veroorzaken zoals oscillatie. Kortom, naar mijn idee heb je al de beste elco's op de voedingslijnen zitten.
De elco's op de analoge uitgang zou ik wel vervangen. Elna Silmic en Nichicon Muse BP zijn wat mij betreft mooi op deze locatie. Welke je mooier vindt klinken is een kwestie van smaak.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 11:02:
Zo te zien zitten er op de voedingslijn mooie polymeer elco's en deze zijn al low esr, met name op de hogere frequenties waarop je wil filteren in een pc. Nu zag ik dat er mensen zijn die de capaciteit enorm verhogen van deze elco's, en dat is volgens mij een slecht idee bij een atx-voeding omdat het rare effecten kan veroorzaken zoals oscillatie. Kortom, naar mijn idee heb je al de beste elco's op de voedingslijnen zitten.
De elco's op de analoge uitgang zou ik wel vervangen. Elna Silmic en Nichicon Muse BP zijn wat mij betreft mooi op deze locatie. Welke je mooier vindt klinken is een kwestie van smaak.
Okay, dan laat ik deze dan mooi zitten. Ik zat eerst denken om deze met Sanyo oscon te vervangen, maar dat kan dan altijd later nog.

Ja, dat vond ik zelf ook al riskant om met verschillende waardes te gaan expirimenteren. Ik wou dan ook gewoon zoveel mogelijk dezelfde waardes aanhouden.

Ik zat inderdaad ook naar Nichicon KZ en FG te kijken, omdat deze ook op mij Gigabyte G1 sniper 3 zitten. Dit was ineerste instandtie ook de reden waarom ik de kaart wou modden, omdat het onboard beter klinkt dan de Asus D1, jammer genoeg. De Asus D1 wil ik dan weer graag om zijn features hebben.

Maar wat zijn Nichicon Muse BP? Ik heb op de site gekeken, maar kan dit type niet vinden.

Ik ga ook eerst expirimenteren met de eind caps door eerst verschillenden te proberen, voordat ik de hele kaart doe. Ik ga dan ook silmic proberen. Zijn inderdaad aardig wat mensen positief over.

Maar nu wou ik graag weten of de elco's welke ik vanaf de 12v lijn gemeten heb dus de power elco's zijn, want ik weet niet hoe dit werkt of hoe ik dit verder moet meten, want kunnen er nog meer power elco's achter deze 3 zitten, in serie misschien?

Verwijderd

Met de Muse BP bedoelde ik eigenlijk de Muse ES. De Muse ES is de bipolaire audio elco van Nichicon, en wordt daarom vaak als koppelelco gebruikt. Als er een paar volt gelijkspanning op de uitgang staat (en dat is denk ik zo bij de meeste geluidskaarten), dan is de polaire KZ misschien nog wel beter. De KZ is in principe de beste polaire audio elco van Nichicon en dus ook beter dan de FG.
Silmic heeft een wat warmer geluid dan de KZ. Dat is soms zeer aangenaam, en soms kan het als kleuring van het geluid klinken. Het is dus maar net wat je mooier vindt in je systeem.

Als je de elco's op de voedingslijnen wil vervangen, dan lijkt mij Oscon in dezelfde waarde inderdaad een veilige keuze waarbij het niet uitgesloten is dat het inderdaad net iets beter is.