Toon posts:

PC wil niet stabiel draaien hangen/herstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige oktober een nieuw systeempje in elkaar gezet met de fm2 socket.
Maar hier heb ik sinds het begin problemen mee, eerst hing het scherm steeds, vooral bij surfen op het internet, maar ook opnieuw opstarten wilde vaak gebeuren.

Van alles zoveel mogelijk getroubleshoot, maar niks gevonden met instellingen in het bios, geheugen gewisseld en alles geprobeerd, is niet de schuldige, koeling van de cpu ge-upgrade, geen verschil, uiteindelijk leek het een brak moederboord te zijn, rma gestuurd, na 6 weken een nieuwe gekregen, hier ging het beter mee, maar nog steeds af en toe crashes.

Nu is het de sinds 2 weken geleden ineens helemaal raak, de pc wil niet langer draaien dan pak em beet 3 minuten, ik had laatst de harddisc van mijn oude pc erin gehangen met die windows installatie, daarmee werkte de pc uitstekend, zou het graag weer proberen maar dat net zoals al mijn andere pc spullen staan aan de andere kant van het land.

Hiermee dacht ik dat het dan aan de harddisc moest liggen, maar een nieuwe harddisc brengt helaas kompleet geen soelaas, het probleem is kompleet terug ik kom niet verder dan stap 2 in de windows installatie, oude windows install knalt er ook gelijk weer uit.
Zit dit in de voeding? de cpu? compabiliteit? (waarom dan zo lang wel vrij goed werken?)
Bios is ge-update, drivers zijn het probleem niet, want bij het instaleren van windows crashed hij al halverwege.

Ik ben het helemaal kwijt, goede ideeen of raad zou heel erg fijn zijn

Oh hier de lijst met spullen die ik gebruikt heb,

CPU, AMD A8-5600K
MB, Asrock FM2A75 PRO4-M
Voeding Cooler Master GX-Lite 500W
Geheugen, Corsair CMX8GX3M2A1333C9

Mvg,
Merijn

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test het RAM geheugen eens.

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Wel zo aardig om een goed tooltje mee te geven. Hij is hier te downloaden.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:36:
..uiteindelijk leek het een brak moederboord te zijn, rma gestuurd, na 6 weken een nieuwe gekregen, hier ging het beter mee, maar nog steeds af en toe crashes.
Leek of bleek?
Want als je een defect moederbord hebt gehad, dan doe je er misschien verstandig aan om ook een behoorlijke voeding te kopen. Een moederbord gaat namelijk niet snel stuk (afgezien van de condensatoren) tenzij de voeding fluctuerende spanningen afgeeft.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Xaph

Xaph

Wat is het merk/model voeding die je er nu in hebt liggen?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lip schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:57:
[...]

Leek of bleek?
Want als je een defect moederbord hebt gehad, dan doe je er misschien verstandig aan om ook een behoorlijke voeding te kopen. Een moederbord gaat namelijk niet snel stuk (afgezien van de condensatoren) tenzij de voeding fluctuerende spanningen afgeeft.
nou dat is zeker niet zo, van bepaalde types heb ik minimaal 3 dooien gehad.

ziet er wel uit als een brakke gpu op moederbord, probeer eens met een lagere kloksnelheid hiervan.

Nukezone FTW

• Xaph

Xaph

Je kan ook nog deze troubleshooter even doorlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding Cooler Master GX-Lite 500W

onderop staat een lijstje met de most likely suspects, ik had die troubleshooter doorgenomen en kwma jammer genoeg niet veel verder behalve de misschien verkeerde cpu op moederboord optie.

Ik heb 3 verschillende sets ram geheugen geprobeerd, met allemaal dezelfde problemen..

Of dat moederboord nou echt toen de schuldige was weet ik nog steeds niet, na 6 weken hebben ze gewoon een nieuwe opgestuurd, ze hoorden niks terug van de leverancier die hem zou testen, dus gingen ze ervan uit dat hij dan maar echt stuk zou moeten zijn.

Is die voeding mager? (Voeding Cooler Master GX-Lite 500W) ik dacht zelf dat het vrij adequaat was, het is een vrij simpel systeempje weinig hdds, geen dubbele videokaart, maar ik weet het niet zeker natuurlijk

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die voeding is niet direct te mager. Maar omdat je aangaf dat je moederbord voor garantie had opgestuurd, gaf mij dat indirect aan dat die defect was. Meestal komt dit door een te magere of defecte voeding.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
500W zou meer dan genoeg moeten zijn, maar er zou wel iets mis kunnen zijn met de voeding.

Ik raad eerst aan om alle aansluitingen nog 1x na te gaan voor je de pc weer opstart, mocht er echt niks op aan te merken zijn probeer even het volgende: download Hirens Boot CD en start daarmee Mini XP op en ga vervolgens naar de diagnostic tools, test alle onderdelen 1 voor 1.

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

mischien een ideetje:

kijk eens in nadat de pc eruit knalt in de bios wat de temperaturen van de cpu zijn. Het zou de hittebeveiliging kunnen zijn

Speedydown.nl !!!

Verwijderd

Probeer eens of je van iemand een andere processor kunt lenen, zou zo maar kunnen zijn dat deze brak is.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Powrskin schreef op zondag 28 juli 2013 @ 00:00:
[...]

...

ziet er wel uit als een brakke gpu op moederbord, probeer eens met een lagere kloksnelheid hiervan.
Die zitten al sinds FM1 op de cpu zelf.

Ontopic:
Nu zijn cm voedingen niet zozeer goed, dus probeer ook eens een andere voeding (lenen).

Allround.

Verwijderd

[b][message=40621690,noline]
Bios is ge-update, drivers zijn het probleem niet, want bij het installeren van Windows crasht hij al halverwege.
Ik vind het vreemd dat hij het een tijd wel goed deed.

Probeer toch altijd eens een (Linux) live cd of een andere versie van Windows uit.
Als de computer dit wel succesvol doet, weet je dat het geen hardware is.

Wanneer Windows tijdens het installeren uitvalt kan dit zijn omdat er reeds bestanden op de harddisk aanwezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2013 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit lijkt wel het vreemdste probleem te zijn dat ik ben tegengekomen, en niemand heeft dit ooit als optie genoemd, het lijkt dat de schuldige de dvd speler is...alle windows versies met deze dvd speler geinstalleerd zijn instabiel, andere dvd speler erin, en direkt een pijnvrije install met geen enkel probleem, tot nu toe stabiel en probleemvrij...
Ik snap nog steeds niet hoe de pc dan een half jaar half stabiel heeft kunnen lopen, de pc crashte wel vaak maar niet altijd.
Als dit echt het geval is schrijf ik het hier nog neer, het kan altijd helpen.

Verwijderd

Topicstarter
...Dus niet, na een avond stabiel draaien is het ineens weer uit met de pret, de windows installatie die eerder super stabiel draaide is ook ineens compleet instabiel...
Het is dus een hardware probleem, maar nog steeds geen idee wat, wil nu nog niet eens volledig opstarten.
CPU temperatuur is niet hoger dan 60 graden

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
Ja lastig dat je het probleem nog niet hebt kunnen achter halen, lukt het wel om Linux of Hiren's Live Disks te booten???
Pagina: 1